• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Väl tillbaka i Sweden. Landade i Göteborg 0915 med Kiel färjan. Nu bevistar vi det husbilstätaste stället i Göteborg. HBK:s årsmötesträff.

DSC_0086.JPG

Det ni ser är bara en bråkdel av alla. Vi har cyklat några varv och kollat läget. Jag måste ju säga att det är en påfrestande uppgift för levern.

Kul att vara här.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Men det är ju en helt annan pir ju!

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jappe nu har jag din nya plátis snart färdig för leverans

Lite elinstalation kvar och väntan pá nummerskyltarna .

Och som du ville, inga böter för fortkörning eller uppställning
Ingen skatt till drivmedlet...
 

Bilagor

  • IMG_20140531_111408.jpg
    IMG_20140531_111408.jpg
    1,1 MB · Visningar: 25

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Betyg Ställplats Göteborg

Ja då har man bevistat Ställplats Bananpiren i Göteborg

2014-05-31 20.02.39.jpg

Antal platser: 350 st
Pris: Gratis :D
Gråvatten: Nej
Svartvatten: Nej
Vatten: Ja (Bära kanna)
El: Nej (Vissa undantag kan medges)
WC: Ja
Dusch: Nej
Tvättmaskin: Nej
Sopor: Ja
Max längd: Obegränsad
Max Uppställning: 72 tim
Öppentid: 29/5-14--1/6-14
Centrumnära: Ja
Havsnära: Ja
Underlag: Plant, Asfalt
Naturskönt: Ja
Promenadvägar: Ja
Cykelvägar: Ja
Frukost bröd: Ja
Handikappanpassat: Delvis
Upplyst: Ja
Picknick/Grill: Nej
Bad: Nej
Fiske: Ja
Camping: Nej
Restaurang: Ja (Vissa måltider gratis) ingen utskänkning, Korv/glasskiosk
Säkerhet: Ja (Ingen kommer in eller ut efter stängning)
Kommunikationer: Gångavstånd till kollektivtrafik, Padda
Kringliggande aktiviteter: Mässa, Gocart, Sälar, Bröllop
Anm: Stor möjlighet att umgås med likasinnade. Vänlig atmosfär, dock svårt att hinna med allt och alla.

Ställplatsbetyg: ********** Egentligen skulle betyget blivit sämre eftersom tömning fyllning var bristfällig, men eftersom umgänget och arrangemanget var så bra så blir det toppbetyg.


2014-05-30 20.25.38.jpg

Just nu så står vi vid Spegeldammen i Osby GRATIS. :D
Tre härliga dar. Tack för det alla. Svårt bara att hinna med alla som man ville träffa på ett sånt här jätte arrangemang.

Tack ni som fixade och slet styrelse och funktionärer.


2014-05-31 14.00.24.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Kajen i Karlshamn

Nu har man hamnat i Karlshamn.

En härlig stad och idag blåser det från rätt håll så man slipper lukten från fabriken. Men vi blev lite förvånade. Ställplatsen längs ute på kajen var inte kvar.

2014-06-02 17.48.30.jpg

Men dom hade fixat 6 GRATISplatser :D 250 meter närmare centrum på samma kaj. Lite synd eftersom här blir man lite störd av trafiken. Men det blev närmare ner på stan, så vi gick till stadshotellet och satt i solen med en kopp kaffe. Hovmästaren bjöd på kakor. :)

2014-06-02 17.47.04.jpg

Vi ska lämna in bilen i morgon i Pukavik trodde vi. MEN verkstadsgubben har gott i pension så vi blir hänvisade till Fiat verkstaden en bit bort kl 0800. SÅÅ tidigt. Jag som inte brukar gå upp före 1100 tidigast.:(

Efter det är det stor chans att vi tar vägarna förbi
Sveriges Husbilsvänligaste Stad: Ystad
och går på Stads Hotellet och käkar. (Hoppas Kurt Wallander är där :rolleyes:)Vi måste gynna den staden nu. Göteborgsvädret följer oss som tur är.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Pukavik/Kylinge

Nu står man på ställplatsen vid Ale stenar i Kåseberga. 100kr gynnar vi I.F.ALE med. Känns ok när dom lånar ut källaren i sitt klubbhus för dusch och toa. (Även gratis gym för den som vill) Killarna har dragit ut en slang för påfyllning också. Skönt att pusta ut efter verkstadsbesöket i Kylinge.

I morse stod vi givakt 0755 och väntade i Pukavik på Richard. Han hade lovat att vara där och ge oss våra grejer som ska bytas på bilen kl 0800, (Ett jalusi och en fönsterkassett.) så att vi kunde ta med det till verkstaden i Kylinge. Richard kom 0759 insusande med sin bil. "Jag har redan kört upp era grejer till verkstán, hoppas det blir bra." Jag har bara e-postat honom om felen som han inte har ifrågasatt. Han bara beställde grejer.:)

Väl i Kylinge tog en kille som heter Peter emot. "En halvtimme bara jag måste göra klart en strålkastare först, men om ni vill kan ni låna min bil och ta en fika någonstans." Det var lite kaos för åskan hade haft kul med hans datanätverk och han hade en 20 andra bilar på gång.

Vi drog in med hans bil till Olofström till det lokala bageriet/kondis och tog en frukost. Vad härligt det är när man kommer in och man känner redan utanför lukten av färska kanelbullar och annat bröd. Ostfrallan som dom gjorde till mig var fortfarande varm. Såå gott. Slank ner en kanelbulle också.:oops:

ostfralla.jpg


När vi kom tillbaka var dom i stort klara, men då kom jag på att jag ville ju ha en del annat fixat utanför garantifixet. Han såg lite stressad ut men log lite ansträngt. Peter sa:"Inga problem det fixar vi." Lite tråkigt att sitta och vänta men strax före lunch löste jag ut oss och vi kunde tuta iväg. Inte blev det dyrt heller...:D

bilserviceikylinge.il.gif


En positiv upplevelse. Nu är vår bil perfect. Mot nya mål. Lite taskigt väder idag, så vi tänkte ställa oss vid gästhamnen i Simrishamn. Men när vi kom dit hade halva Schweiz ställt sig där. Så då hamnade vi har vid Ale Stenar. Här fixade jag klart min finurliga fjärrstyrda gråvatten kulventil. Jag fick hjälp av Kylinge att hitta rätt med kabeln in i bilen och nu kopplade jag det sista här. Fungerade vid 1:a försöket. Stolt och glad är jag.:):):)

2014-06-03 16.37.58.jpg

Mot nya mål. Kanske Sveriges Husbilsvänligaste Stad Ystad i morgon om det blir bättre väder?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har vi åkt hela 2 mil till Ystad Sveriges Husbilsvänligaste Kommun.

Efter att ha kollat runt vad som passar oss bäst, fastnade vi för hamnparkeringen för 80 kr. Vi är ju både tomma och fulla, så här står vi bra.

2014-06-04 21.42.27.jpg

Vi tog våra Orionpållar och susade runt i Ystad på jakt efter Fridolfs Konditori. På vägen dit passerade vi vår gata. Kolla på Gatunamnet...

2014-06-04 18.53.39.jpg

Kul va! Efter mycket om och men i vårt letande gav vi upp. Jag drog upp min Android och frågade vart kondiset låg. Till min förlägenhet svarade Androiden att det var alldeles i närheten av hamnen som vi susat i en halvcirkel runt om. Väl framme blev det en Wallander bakelse. Här ser ni exempel på en halv. :)

2014-06-04 13.15.54.jpg
2014-06-04 13.22.35.jpg

Efter det gick frugan och blåste lite stålar till alla leverantörer medans jag fixade med Whiskey träffen. Till kvällen blev jag utbjuden av frugan på Hotell Continental. Det blev hela konkarongen förrätt, varmrätt, efterrätt. Öl, öl, Vin, vin, Cognac och Cognac. Så nu är man här i husbilen och ångrar sig att man åt så mycket.:p:

2014-06-04 21.37.38.jpg

En perfekt dag. Nu till kvällen tittar även solen fram, snabbt avlöst av månen. Vilken härlig utsikt här vid hamnkajen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Sveriges Nationaldag

Grattis Sverige på vår födelsedag. Hipp Hipp Hurra.:music-icon::music-icon:

sverige.jpg


Sveriges nationaldag, tidigare svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Slumpen har gjort att nationaldagen firas dels till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 – Sverige blev ett självständigt land – och 1809 års regeringsform (som gällde fram till 1974 års regeringsform). Händelserna har samma datum: 6 juni.
Tidigare firades 6 juni enbart som "svenska flaggans dag" och det var först 1983 som dagen även fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen en salutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag.


Den här riktigt festliga känslan har ännu inte infunnit sig. Men vi kanske vaknar i morgon bitti i hav av svenska flaggor här på kajen i Ystad. Långa tåg marscherande på de avstängda gatorna, barn som står i långa led och viftar med sina norska förlåt svenska flaggor ska det vara. För inte kan det väl vara så att vi firar detta mindre än vårt brödra- folk i Norge.

Jag firar det igenom att åka till Danmark en snabbis för att sedan åka till Karlskrona och inför svenska flaggan ta en skål i goda vänners lag,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ja men den norske feiringen fikk en bra start ved at svenskekungen prøvde å forby markering tidlig på 1800 tallet under unionen. I mange år var folketogene en protest mot kungens forbud :D:rolleyes:, en fikk og et oppfriskning etter okupasjonen 1940-45 hvor de var svært risikabelt å bruke flagget, og vaktholdet var spesiellt sterkt 17. mai.

Uansett Norge har over 150 års forsprang på Sverige når det gjelder å feire nasjonaldag, så stå på Sverige og få til en folkelig tradisjon.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Hämta SirMcLain Singel Cask

I fredags var vi iväg till Köpenhamn och hämtade min Whiskey. Den måste jag ha med mig till Whiskey träffen 8 Juli. Eftersom det var tågstrejk så tog vi en taxi från Limhamn till Köpenhamn t.o.r. och hämtade mina 48 flaskor. Tur var det för min husbil hade inte klarat och köra in på Juuls Vinhandel.

asjdasda1.jpg

2014-06-06 16.29.20.jpg

Därefter drog vi järnet till Sturkö i Karlskrona för att fira Sveriges Nationaldag med kära vänner. Men på vägen dit råkade vi ut för värsta bilkön vi haft på hela resan. Vi var tvungen att passera Sweden Rock Festival på vägen och det var tufft att ta sig igenom. Väl i Sturkö blev vi mottagna som kungar.

Sveriges bästa ställplats. Vi hade verkligen tur med vädret.

2014-06-06 16.50.49.jpg
2014-06-07 14.29.57.jpg
2014-06-07 18.55.42.jpg

Vi får se kanske vi åker till Öland i morgon. Kroppkakor hägrar. Men det finns en lite ställplats alldeles norr om bron några km där några söta flickor driver ett bageri/konditori. Det ska vi försöka att pricka in.

72699d1371658911t-2013-06-07-12.29.31.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har landat på baslägret (dvs Hemma). Här ska vi ladda om Plåtisen till sommarkostym. På vägen hit från Karlskrona skärgård körde vi förbi Öland och hade det härligt i Degerhamn efter att Aronstorp hade fått en visit och serverat oss Öländska kroppkakor.

jordsl%C3%A4ta_kroppkakor.jpg


Strax före vi landade hemma kollade jag läget på Westerqwarn. Där hade det hänt grejer. Ett nytt servishus har vuxit upp och en glad ägare (Sigge) har sett en kraftig ökning av besökare.. Till min förvåning hittade jag Christer & Christel solandes vid husbilen där. :)

2014-06-09 14.49.23.jpg

Hemma tja vart är det? Är det huset eller husbilen? Huset 3 månader. Husbilen 9 månader/år. Hmm!

Ja! I huset finns ju allt som man tycker är lyx när man är ute. Tvättmaskin, bubbelbadkar, bastu, gott om utrymme. Men man kan ju inte åka omkring med det...

Fullt med jobb blir det så fort man är hemma. Brassa igång bilar och motorcykel. Besikta dem. Ta hit hantverkare för diverse underhåll. Fester för grannar och morsan. Rådslag med grannar angående elak kommun som ställer nya krav på avlopp.

Nu efter 2 dygn känns det som vi aldrig varit hemifrån. Radiotjänst och sophämtningen har vi fått igång. Jag har även efter mycket svärande fått igång 2 x Ubiquiti NanoStation loco M2 tillsammans med min omgivning. Att inte alla har det. Det förstår jag inte.

LocoM2x2-2.jpg


Kostar bara en tusenlapp och gör så stor nytta.;)

Är kvar i baslägret till midsommar. Och vad jag förstår kommer vi att ha en aktiv gratis ställplats när vi är hemma. Några HBK kompisar har hört av sig och har ev. vägarna förbi. Från midsommar och framåt är det dags att åka ut på turne igen. Denna gång släkt, vänner, träffar. Inget slår en husbil när man har gästsängen med sig.

Men nu är det hård arbetsledning som gäller någon vecka så att fasad och trädgård kommer igång. :) Louise är ett underverk. Efter ett dygn ser huset ut som om vi aldrig varit borta.

Måste kolla vilka som har betalat till Westerqwarnsträffen också. Det är ett hårt jobb. Ska greja alla träffknappar och fixa allt praktiskt. Problemet att ha en träff första helgen i Augusti är att allt ska vara klart i slutet av juni eftersom alla har semester i juli.

74336d1375572924t-d-damkl-pres.jpg


God natt från en jättestor "riktig" säng...
 
Toppen