• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Normandie

Nu är bröllposdagsbestyren avklarade och vi har checkat ut från ACSI campingen vid Le Mount Saint Michel. Kostade 28 Euro för två nätter. Jag vet att det var dyrt när man kan bo gratis. Men det var ju ändå våran tioåriga bröllopsdag och då får man kosta på sig lite.;)

Tuffade vidare till kyrkogården vid Omaha Beach. Den har vi missat tidigare. I anslutning till den hade de ett museum som förklarade landstigningen och de umbäranden som pojkarna fått utstå. Det infinner sig en respektfull känsla när man förstår hur det var.

DSC_0393.jpg

Tutade iväg till en ställplats med tömning och fyllning.(Gratis naturligtvis) Härligt ställe. En egen liten ruta med häckar på var sida och en liten altan bakom bilen för bord och stolar. Max 48 tim. (Tänk vad smart att begränsa tiden. Då blir det lite cirkulation på platsen. Så borde dom haft i Funkan)

DSC_0400.jpg

DSC_0398.jpg
Utsikt från ena hållet

DSC_0399.jpg
Utsikt från andra hållet.


Nu ska vi lätta från denna utmärkta plats mot nya historiska mål.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

I Sverige ligger vi ljusår från förståelse att ställplaster gynnar den lokala näringen.
Tänk om denna service skulle finnas i vårt vackra land.
Då skulle det kanske bli mer intressant att åka runt även på hemmaplan.
Annars blir det Europa som gäller!!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Är ni kvar i Normandie så se Gold Beach i arromanche o filmen på den runda bion på höjden.
Vi har precis anlänt till Bremen o ställplats mitt i stan. Å Grattis i efterskott till er båda på bröllopsdagen.
Gun&Ronny

Nja! Vi ligger fortfarande i sängen vid hamnen i La Havre. Var ut och käkade sniglar och havsabborre igår. Vi tar oss sakta framåt. Ska träffa kompisar i Calais i övermorgon före de åker hem till England. Vi tutar nog förbi både Belgien och Holland. Jag måste ju få min Ristaffel.

9bd6edf7d711ae8ed9cead4c13105e86.jpg


Le Havre förresten är trevlig, men lite ful. Var tydligen bara grus här efter andra världskriget. Alla byggnader är bara fyrkantiga block, men mycket trevliga restauranger.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Misstag

Här är vi nu, nästan alldeles ensamma. Byn är inte stor. Men har det viktigaste typ bageri apotek m.m.. Ställplatskostnaden behöver jag nog inte tala om. Men det gör jag ändå. GRATIS:D

DSC_0415.jpg

Bourseville
är en kommun i departementet Somme i regionen Picardie i norra Frankrike. Kommunen ligger i kantonen Friville-Escarbotin som tillhör arrondissementet Abbeville. År 2010 hade Bourseville 734 invånare.


Tänkte jag skulle delge er ett misstag som jag gjorde häromdagen.

Min hustru knäpper ju lite kort med sin mobil som jag länge har önskat och få in i min dator.

En sak som hör till historien är ju att jag har ett Comviq Fastpris EU abb (1 GB/mån) i min tel och delar den i hotspot.

Till historien.
Jag började ladda ner via USB kabel från frugans mobil till min laptop bara för att då behöver jag inte överföra via Internet och sparar data. Efter ett tag fick jag ett SMS från min hotspot som talade om att mitt Internet var slut men jag kunde fylla på 1 GB för 295 kr. Oj vad snabbt det tog slut. Räckte bara halva månaden. Jag fyllde på naturligtvis.

Efter någon timme plingade det till igen. Internet:et var slut igen. Jag fattade då att det det var min aktivitet med bilderna som slösade Internet. Alla bilder som jag förde över från frugans mobil hamnade på min hårddisk, men eftersom jag var uppkopplad via wifi till min hotspot i min mobil skickade Dropbox:en dessa vidare in i molnet.:mad:

Det misstaget kostade mig 600 spänn. Men jag fick ett par hundra bilder. :rolleyes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Plåtis tips

Jag har en liten fiffig backkamera på min Plåtis.

En här i Frankrike med Plåtis beundrade min backkamera. Jag tänkte att det kanske är fler än han som inte vill göra nya hål i plåten.

En Fiat Ducato original backkamera

Det fiffiga med den är att den inte gör någon åverkan i chassit och att alla kablarna är fördragna. Dom säljer ju dessa fabriksmonterade om dom är förbeställda till fraktfirmor och dylikt. Jag tror det är samma på fransoserna Cittra och Peugeot chassin.

2014-05-19 17.06.41.jpg

Jag har ju sett flera som gjort nya hål i plåten och satt på vanliga backkameror. Onödigt! Dessutom var det lite billigare.

Jag bad JR larmcenter i Lindome fixa det. Dom visste först inte om det, men sedan när jag visade dem fixade dom det åt mig och kompletterade med en av sina egna skärmar. Blev kanon. Sitter i vanliga fästet för bromslyset, och sedan sätter man bara bromslyset utanpå. Klarar en biltvätt.:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa White Cliffs Of Dover

Nu har man utsikt över White Cliffs Of Dover på andra sidan Engelska kanalen. Vi bor på en liten mysig camping som heter LES ERABLES en mil från Calais.

Lite annorlunda camping. En ensam äldre dam verkar sköta den. Hon har inga datorer eller andra moderniteter. Hon skrev in oss i en inbunden liggare och skrev ett kvitto manuellt som hon stämplade. Det var nog inget konstigt med det. Det var bara rutiner som inte ändrats under minst 50 år.

Läget är naturskönt med utsikt över Engelska kanalen. Det var lite disigt när jag tog kortet men nu ser man England hur bra som helst. Kostade 10 Euro men det kom till lite i dusch(?) och turistskatt så det blev 12,40 Euro. Vi ska ju på visit i morgon i Calais och behövde tvätta både oss och kläder...

2014-05-19 17.05.23.jpg
Utsikt från ena hållet

2014-05-19 17.06.14.jpg
Utsikt från andra hållet

Vi åkte ju längs Engelska kanalen på väg hit. Där såg jag ett jättemysigt ställe. Det ska vi klämma en annan gång då vi har tid att stanna 4-5 dar. En liten fiskeby med härliga restauranger och en härlig miljö. Kanske på vägen ner efter kräftskivan i Solstaden???

2014-05-18 13.12.08.jpg

Jag måste säga att idag utan överdrift har varit den varmaste dagen under hela övervintringen. Ingen mätare i bilen kan man lita på riktigt. En visade på 57 grader en annan på 34,5 grader. Men jag tror nog att vi hade minst 32 i skuggan. Och det var absolut vindstilla, så nu ska vi stanna till på Oberlink i Holland och leta efter en vettig takfläkt.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Åhh, denna underbara lilla camping stod vi på för 4 år sedan, men då var det en man, kanske damens, som förestod den. Perfekt läge för oss med hund då man kan vandra i timmar utmed rapsfälten. Vi fick otroligt vänligt bemötande och betalade liten peng för full service. Trevligt att fler hittar till den :yes:

Sylvia & Micke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Belgien Veurne

Belgien! Landet med de goda ölen och den goda maten. Vi är i Veurne vid Franska gränsen nära Engelska kanalen

384px-Veurne_markt.jpg

Veurne (franska Furnes) är en stad och kommun i den belgiska provinsen Västflandern som ligger i regionen Flandern. Veurne hade 11 748 invånare per 1 januari 2008.

Hallstahammar (15000 inv) där jag bor har typ 2 krogar. Veurne har hur många som helst. Vi gick på fin lokal.

Mozaiek
#5 of 10 restaurants in Veurne
4.5 of 5 stars 50 reviews
“Great meal, lovely environment” 08/04/2014
“Excellent friendly restaurant” 12/02/2014
Price: SEK138 - 269
Cuisines: Belgian


Först måste man dricka belgiskt öl. Vi chansade på några av de 50-60 sorterna. Kolla på %:en.

DSC_0036.JPG

Tog in den dyraste av Belgisk genuin mat. 20 Euro...

Hmm! Såg ut som Kalops med potatismos? Det smakade som Kalops med potatismos? Det var Kalops med potatismos! Gott men det är ju en av mina rätter som jag är duktig (duktigare) på själv.

DSC_0040.JPG

Ja ja! Trevlig kväll varje fall. Efter det gick vi till Hotel Pössl 200m därifrån. Står på kajen tillsammans med 6 andra husbilar och en 5 pråmar i kanalen mitt i centrum. Priset var överkomligt. GRATIS :D

Helt otroligt. Finare ställplats får man leta efter.

DSC_0044.JPG

Mycket propert litet samhälle. Ordning och reda. Alla är välklädda. Som kille kan jag inte låta bil att se att i stort alla tjejer går klädda i dress med kort kjol. Mycket snyggt och elegant.:oops:

När vi kom var det kanon väder, men sen kom Tor med sin hammare och vagn och himlen öppnade sig. Idag lite grådaskigt.

Mot nya äventyr.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Duvel bryggs i Puurs. Har jobbat 25 år på ett företag med fabrik inom krypavstånd från Duvelbryggeriet. Efter de obligatoriska rundvandringarna/avsmakningarna på luncherna där var det ibland inte helt fel med krypavstånd. Eftermiddagsmötena på det kontoret blev ibland lite luddiga...hick......
 

balsa

HBK Medlem
Inlägg
705
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
13125
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kwak innehåller 8,4%.
Struise har däremot flera öl över 15% den starkaste över 30%.
Men vid den styrkan är det likörvarning!

Hälsningar A
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu byter man land som man byter kalsonger. :)

Idag korsade vi gränsen till Holland. Var lite halvmulet med inslag av duggregn. Ändå runt 20-22 grader.

Idag är det Ristaffel som gäller. Jag har inte ätit det på minst 10 år. Men har väntat lika länge.

The Indonesian rijsttafel (Dutch pronunciation: [ˈrɛistaːfəl]), a Dutch word that literally translates to "rice table", is an elaborate meal adapted by the Dutch following the hidang presentation of Nasi Padang from the Padang region of West Sumatra.[1] It consists of many (forty is not an unusual number) side dishes served in small portions, accompanied by rice prepared in several different ways. Popular side dishes include egg rolls, sambals, satay, fish, fruit, vegetables, pickles, and nuts. In most areas where it is served, such as the Netherlands, and other areas of heavy Dutch influence (such as parts of the West Indies), it is known under its Dutch name.
Although the dishes served are undoubtly Indonesian, the rijsttafel’s origins were colonial. During their presence in Indonesia, the Dutch introduced the rice table not only so they could enjoy a wide array of dishes at a single setting but also to impress visitors with the exotic abundance of their colony.

Jag surfade runt på mitt EU fastpris hos Comviq och hittade på Tripadviser denna restaurang.

pondok-makan-yati.jpg

Pondok Makan Yati
4,5
(66 omdömen)
Indonesisk restaurang · Oosterhout, Netherlands


Den hade ett bra betyg och passade in på vår resväg. Frugan har ju aldrig ätit det förut och var lite skeptisk. Men det behövde hon inte vara. Det var bättre än vag jag kom ihåg...

En liten bild på vår härliga måltid. 18 Euro/pers.

DSC_0049.JPG

Oosterhout var en stad där man utan problem kunde parkera mitt i centrum. Staden härskades av cyklister, dom var överallt och hade egna småvägar på varje gata. Inge höga hus och lugn atmosfär.

golden_tulip_oosterhout_845cc6_5_oosterhout.jpg


Annars att köra igenom Belgien och Holland är tufft. Intensiv trafik i hög fart, men otroligt bra vägar. Men blir stressad nu, speciellt efter att ha kört lugna gratisvägar genom hela Frankrike under några veckor.

Ikväll ligger på en gratisställplats någonstans i östra Holland vid ett badhus. Det står 3x24h bredvid märket av en husbil. Men vill man bada kostar det. Ett litet centrum finns 150m härifrån. Men för vår del ligger vi hällre på rummet i Hotel Pössl...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Obelink

Idag har vi varit på utflykt nästan hela dagen. Färden gick till Obelink.

afb_pand.jpg


Ett stort varuhus med frilufts/camping/husvagns/husbilstillbehör troligen en av de största i Europa.

Vi spenderade 4 timmar där. Det blir lite som att gå på IKEA, man får klämma in en lunch mitt i shoppandet i deras matsal.

DSC_0050.JPG
DSC_0051.JPG

Ligger på landet utanför en ort i Holland som heter Winterswijk. När man knallar runt på ett sådant ställe som har allt, kan man inte förstå hur man klarat sig utan vissa saker. 300 Euro kostade nyfikenheten mig. ;)

Utan att kolla så hade jag för mig att Holland var billigare på Diesel än Tyskland, så jag passade på före gränsen att fylla på för 96 Euro.

Nederländerna
Bensin 15,81 kr Diesel 13,30 kr

Tyskland
Bensin 13,35 kr Diesel 12,28 kr

Kanske skulle ha kollat före...:D

På tal om ingenting. När vi tankar kallar vi det för "Den Stora Tankardagen". Det är inte ofta vi behöver tanka. Vi har 120 literstank som vi kommer ca: 130 mil på. Och då får jag endast i 108-112 liter. :) När man fjuttar som vi gör och kör småsträckor varje dag då är det länge mellan tankningarna.
(Anm! Om ni beställer nytt. Ta en stor tank... Lyssna inte på dom som säger att det blir för tungt m.m.. Då har man ju valfriheten att tanka halv tank om man nu tycker det.)

Nu står vi på en gräsmatta och har tagit ut markisen för att slippa värsta hettan och tar härligt tyskt öl. Jag har ju Campercontakt installerad i min tomtom och jag tryckte bara på en av blipparna som kommer upp automatiskt med jämna mellanrum. Så jag vet faktiskt inte vart jag är. Jag kan kolla men det orkar jag inte. (Gick in och kollade så här är vi 52.237002,7.080521) Stället är ok som det brukar vara i Tyskland. Fyllning kostar 50 cent, så ikväll blev det lögarkväll.

4ccd4df641b74.jpg


Efter jag monterat på min nya hastighetsmätare :) på elcykeln, så cyklade jag ner till stranden och kollade på alla ungdomar som badade. Brr! max 18 grader. Jag cyklade hem igen. Enl. min nya hastighetsmätare går min elcykel i 29,8 km/h. Hmm! Instruktionsboken säger 25 km/h.

Oj vad klockan rinner iväg. Dags att gå in.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Funderar på att i morgon åka någonstans runt Bremerhaven. Vi tänkte bo någonstans där man både kan gå på Värdshus och äta schnitzel och bo i närheten utan att behöva cykla.

Någon som har något tips?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ett tips.

Vi var och snurrade i området för. Några veckor sedan och såg t.ex ställplatsen i Bremerhaven, som var en trist betongkloss, sedan massor av campingar som fick tankarna att hamna sydamerikanska favelas pga långliggarnas arrangemang.

Till slut hittade vi en mindre camping med fin krog..... Campingplats archtern Huus, Sahlenburger Chaussee 51, 27279 Cuxhaven.

Krogen ligger i anslutning till campingen.

Ställplatsen kostar 11 Euros, men passa dig för elen.... oss debiterade man 10 Euros och det var säkert ett misstag, troligen skulle det varit 1 Euro!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ett tips.

Vi var och snurrade i området för. Några veckor sedan och såg t.ex ställplatsen i Bremerhaven, som var en trist betongkloss, sedan massor av campingar som fick tankarna att hamna sydamerikanska favelas pga långliggarnas arrangemang.

Till slut hittade vi en mindre camping med fin krog..... Campingplats archtern Huus, Sahlenburger Chaussee 51, 27279 Cuxhaven.

Krogen ligger i anslutning till campingen.

Ställplatsen kostar 11 Euros, men passa dig för elen.... oss debiterade man 10 Euros och det var säkert ett misstag, troligen skulle det varit 1 Euro!


Tack! Verkar bra. Har dock kört och kollade på nätet först nu. Vi är i Rodenkirchen just nu och står vid station, med två Värdshus inom krypavstånd. Här är ett av dom.

Hotel.jpg


Men ditt tips verkar som en perfekt grej för i morgon. Tackar
 
Toppen