• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tänkte jag skulle lägga in ett "bra och ha" tips. Tutade runt lite i nordtyskland och körde förbi en skylt som det stod dekra på. Jag drog mig till minnes att det brukar det stå på miljödekalerna man ska ha på bilarna i Tyskland. Vilket jag inte har.

Så jag stövlade på och frågade på min perfekta svensk/tyska. Miljödekalen? Han svarade mig på perfekt engelska. Inga problem. Registreringsbevis tack. Hmm! Nu hade jag glömt det i Sverige. Egentligen måste han ha det, men min trovärdiga person gjorde att han skrev ut ett ändå.:)

DSC_0052.JPG

Kostade 5 Euro och gick på 2 minuter när man väl hade övertygat honom. Fick även med ett skriftligt bevis på en A4. Finns även att beställa i Sverige mycket dyrare, men vi är ju på väg hem från Spanien så detta var kanon.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu börjar man närma sig Sweden och det märks på naturen och luften. Men nu bor vi GRATIS:D i Rodenkirchen vid rådhuset nära Bremenhaven. Ligger mitt i centrum.
Rodenkirchen är en stad i kommunen Urban mark i distriktet Weser marsch i Niedersachsen . Med cirka 4.000 invånare Rodenkirchen är den största staden i kommunen och kommunkontoren.

DSC_0053.JPG

Här finns både tömning och fyllning, samt el. Men solcellsnissar som vi använder ju inte sånt. Faktiskt så är det en härlig by/stad. Gratis ställplats och trevligt folk. Så fort vi kom ut kom en och pratade om härliga Schweden. Gick till värdshuset och drack några:

DSC_0055.JPG.

Det var gott. Åt en härlig Zigenarsnitzel (Snitsel med paprika) i trevlig miljö. Jag tror inte tyskland på samma sätt som England blivit drabbad av pubdöden. Här verkar det rulla vidare med att de närboende sliker in och tar en öl eller kaffe på vägen hem. Efter 4 timmar var vi både mätta och färdig druckna.

DSC_0056.JPG

I morgon ska vi prova Los Suecos place. Kanske två nätter om torktumlare finns.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Oj, hade de Zigeuner schnitzel på menyn ?

När jag försökte beställa det tidigare i år på ett Gasthaus i Frankfurt, så sa ägaren att det fick de inte ha längre, numera skulle det heta Paprikaschnitzel.

I Sverige blir det kanske då Romerschnitzel om det skall vara korrekt?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Los Suecos place

På nya äventyr.
Idag är dagen då vi skulle åka till Los Suecos place, Campingplats archtern Huus. Vi hade inte långt dit ca: 6mil. Den såg kanonfin ut med krog i hörnet som utlovats. Byn bredvid såg även den bra ut. Vi kom dit 12:10 och gick fram till en personal som satt utanför receptionen i solskenet och drack kaffe och frågade om det gick bra att checka in?

Han tittade på oss ointresserat och knackade på informationstavlan och sa: "Vi har stängt öppnar kl 1500." Av någon anledning tappade även vi intresset och åkte vidare till Cuxhaven:s strandcamping. Väl där fick vi betala 70,50 Euro för två dagar. Lite dyrt men vi har ju bott gratis så mycket att lite kan man ju kosta på sig. Sedan när han visade oss till vår plats skulle vi parkera 1,5 m från ingången till en husvagn. Fan vi bor ju bättre gratis och servicehuset var inge vidare. Jag krävde pengarna tillbaka och vi åkte därifrån.

Tog upp Androidpaddan och öppnade Campercontact och hittade en gratisplats som verkade bra i Otterndorf inte så långt bort.

Schwedenspeicher11c7bcaee94.jpg

Otterndorf is a town on the coast of the North Sea in the region of Lower Saxony, Germany, and is part of the Samtgemeinde Land Hadeln . The town is at the mouth of the river Medem on part of the Elbe delta in the district Cuxhaven. Otterndorf possesses many half timbered house in the old part of town which are worth seeing. Population (2012-12-31) • Total 7,072

Här är vi nu och står perfect mitt i centrum GRATIS :D.

2014-05-24 15.39.16.jpg

Eftersom vi blev utan planerad camping idag så hade vi inte duschat och ville tvaga oss. Frågade min Anderoidpadda var vi kunde göra det? Svaret kom på en gång. Ett stort terminalbad fanns 150m bort. Paddan talade även om att det var öppet till 22 på lördagar och kostnad 3,50 Euro.

2014-05-24 15.31.51.jpg
pic_sole-therme-otterndorf.jpg

2014-05-24 15.31.31.jpg

Här är så bra att vi stannar 2 nätter. Frugan passar på och frosta av kylskåpet och jag planerar lite utflykter till i morgon med elcyklarna. Kanske något kulturellt?

Jag måste säga att de mindre städerna här vid Nordsjön (utom turistfällorna) är underbara.Trevligt folk som tycker det är kul att det kommer en husbil och bra bemötande överallt. Att man är svensk gör ju saken ännu bättre trots att vi var här och härjade för snart 400 år sedan.

Ps! Jag är ju från Västerås och nu när vi var ute och knallade tog jag ett kort här bredvid som lika gärna kunde vara Svartån i Västerås. Det är fint här.

2014-05-24 15.37.03.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Trafikolycka på Autobahn

För några dagar sedan när vi åkte på autobahn såg vi en stor trafikolycka i mötande körfält. Alla körfält var avstängda och en 8-10 bilar var i olika behov av reparation. Hela konkarongen var där. Poliser, Ambulanser, Brandkår, Bärgare i alla storlekar, Katastofberedskap, ADAC med bilar och Helikopter(?). Imponerande vilka resurser dom har att snabbt sätta till.

ADAC som jag bara trodde var ett campingkort och motsvarande Motormännen, hade ju tydligen en stor roll vid olyckan. Tom egen Helikopter.

1.-Einsatz-am-Hubschrauber_378_42260.gif


Vi hade ivarjefall tur som körde åt andra hållet.

Jag gillar inte autobahn utan provade att köra utanför ett tiotal mil, men det var svårt. Mycket lokaltrafik och trots att det var 90 höll lastbilarna 70 så det gick sällan fortare.

Man kan förstå att det behövs katastrofresurser. Vi kom in i ett åskväder med kraftigt regn. Trots att vi i mittenfilen höll 105-110 så körde det förbi bilar i minst 160. Sikten var mycket begränsad och mycket vatten på ba(h)nan. Jag fattar inte att dom vågar...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

ADAC er også en operatør når det gjelder luftambulanser i Tyskland.
Som den motororganisajon de er så såg de tidlig at det var ved trafikkulykker at helikopter var spesiellt viktige - autobahn blir fort blokkert så vanlige ambulanser ikke kan komme fram.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
ADAC har 49 helikoptrar och ett antal jetflygplan för sjuktransporter. Mest kännt är de för sitt väl utbyggda nät av bilar som kan hjälpa till när bilister har fått problem av något slag (soppatorsk, elektroniska problem , bärgninig m.m).
Mvh.Klas
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Reeperbahn

Reeperbahn ett av mina favoritställen i Europa. Så befläckat av olika åsikter, men så ärligt. Här kan man gå på riktiga pubar utan att bli lurad. Men här kan man även bli lurad.:)

Bästa hårfrisören i Europa... Visst klippa kan många men vilken service man får hos turkarna. Tvättar, klipper, ögonbrynen, eldar hårstråna i öronen, tvättar öronen med alkohol. Kostar 10 Euro på Reeperbahn. ;) Finns mycket att lära för svenska frisörer...

2014-05-26 13.41.16.jpg

Vår granne hade rest ner och överraskat oss till nordeuropa. Jättekul! Tycker bara att kan välkomnar min hustru mer än mig ;).

2014-05-26 15.29.12.jpg
2014-05-26 16.51.57.jpg

Härligt ligger här mitt i centrum av Altona vid kajen. Vi betalar 8,50 med 3 min gångavstånd till Reeperbahn. Nu är det dags för andra halvlek. Här stänger det inte före man själv vill.

2014-05-26 12.25.20.jpg
2014-05-26 12.24.28.jpg

Nu blir vi här ett par dar. Sista stationen före Sweden...
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Ha en bra resa hem, Vi ligger i Grenå för att äntra Stena i morgon vid 14 och landar i Bua vid kvällstid.Tycker faktiskt att det ska bli skönt att få komma till Sverige i några månader, man har ju haft det gött så länge:D Hoppas att vi ses "hemma" någonstans. Ha det gött
Kramar
Gun&Ronny
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
ADAC har 49 helikoptrar och ett antal jetflygplan för sjuktransporter. Mest kännt är de för sitt väl utbyggda nät av bilar som kan hjälpa till när bilister har fått problem av något slag (soppatorsk, elektroniska problem , bärgninig m.m).
Mvh.Klas

Men ADAC´s rykte är nu rätt så skamfilad efter all fiffel.

Många bärgare har ju uttalat sig negativt om ADAC, likaså bilmekaniker som åker ut i dom gula bilar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa elektroniskt godis

Turista i Hamburg. Det har jag gjort många gånger. Men ett ställe jag alltid klämmer ett par timmar på är Saturn.

saturnhamburg_1.jpg


Det är pojkarnas paradis. 5 våningar fullsmäckade med elektroniskt godis. Frugan avstod av någon anledning och följa med. Skyllde på arbetet. Jag fick ta med mig min granne som är på besök. Det ligger ju bredvid centralstationen (hofbahnhof), med ingång direkt därifrån under jorden, så det var ju bara att ta S3 så var man där direkt.

Efter 3 timmar kännande på alla sladdar och pillande på alla telefoner och datorer, gick jag ut med en kasse full med kul grejer. (Lite mobilladdare, hållare, bläckpatroner, m.m..) Ett skönt avbräck från alla andra arrangemang på Reeperbahn...

I kväll blir det Hard Rock Café...

Magnet%20Reeperbahn_II.jpg
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Titta in på "Miniature World", inte så långt från din ställplats. Du har garanterad inte sett motsvarande någonsin, om du inte har redan varit där.....

Vill du köra dit, är det lätt att parkera en van. Vi kunde t.o.m. parkera vårt Carthago. Men då måste du vara där tidigt vid tio-tiden.

HardRock-cafeet var en av de bästa jag besökt!

Har du hittat hit bredvid ställplatsen?

WP_20140505_010.jpg

hälsn
jyrki
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Saturn och Mediama<rkt hör ihop, samma koncern. I alla fall i tyskland och bägge tvår är i kris hörde jag för några dagar på tyska nyheterna
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Titta in på "Miniature World", inte så långt från din ställplats. Du har garanterad inte sett motsvarande någonsin, om du inte har redan varit där.....

Vill du köra dit, är det lätt att parkera en van. Vi kunde t.o.m. parkera vårt Carthago. Men då måste du vara där tidigt vid tio-tiden.

HardRock-cafeet var en av de bästa jag besökt!

Har du hittat hit bredvid ställplatsen?

Visa bilaga 85456

hälsn
jyrki

Naturligtvis har vi hittat till ställplatsen och Playan bredvid och Hardrock och skräpbaren och ankaret och tjugo ställen till. Ikväll tidigt för vi ska åka till årsmötet i morgon.

2014-05-26 12.37.31.jpg

Fick stryk av min granne i biljard idag så det ska vi inte skriva om. Vilket härligt område. Hoppas att inga myndigheter förstör detta härliga område. ;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är man ute på ett av de sju haven och ska landa på årsmötet i morgon. Ställplatsen vid Reeperbahn (Fichmarkt) var ju otroligt bra. Den hade ju iofs inget utom sophantering, men läget var ju oslagbart. Två härliga kvällar till sin ända. Och min granne som kom ner och överraskade oss är på väg hem till Hallstahammar.

På väg till Kiel letade vi efter tömning och fyllning. Först på tredje stället hittade vi något som fungerade. Maskinen på macken vid autobahn var avstängd och en annan ställplats som vi körde förbi var felmarkerad. Men i Tyskland finns ju hur många som helst så vid tredje försöket vid ett badhus fick vi napp.

Vädret har spelat oss ett spratt. För någon dag sedan var det 27-28 grader och idag var det bara 11 grader med nästan duggregn. Känns väldigt kallt. Brr! Körde förbi en systembutik och försåg oss med "lite" öl och vin. Slet ut allt i garaget och möblerade om för att få plats med livets nödtorft.

120 liter Diesel
100 liter Vatten
Hemligt antal liter Öl och Vin
Hemligt antal Kg på två personer
Plus all packning för en övervintring
Med 650 kg lastvikt är jag nog på den ena eller andra sidan 3,5 ton. :) Jag vågar inte gissa på vilken.

Hur kan det komma sig att man alltid ställer sig i fel kö när man ska med färjan? Vi kom dit runt 1500 och vi kunde köra ombord vid 1700. Trots det tog dom vår kö sist. :( Men belöningen fick vi när vi kom ombord. Lite vardagslyx måste man ju få unna sig ibland. Jag hade ju bokat redarhytten och den dög ju. Ligger nu och skriver i dubbelsängen efter att ha bubblat i Jacuzzin så jag är alldeles rynkig.

2014-05-28 18.04.36.jpg
2014-05-28 18.05.06.jpg
2014-05-28 18.07.43.jpg

Frugan har köpt ett spritt ny Hemmets Journal. Champagnen drack vi naturligtvis i Jacuzzin. Nu får man vaggas till sömns av vågorna tills dom kommer och väcker oss med frukost halv åtta i morgon bitti.

Frugan och jag satt och resonerade om vår hemresa vi haft. Vilken underbar resa vi har haft sedan vi startade hemåt från Santa Pola för ett par månader sedan. Vilken höjdare Frankrike är... Gratis överallt och trevligt. Fransmännen är ju trevligare i Frankrike än i Spanien. Men den stora överraskningen var Belgien. Hittade inga fel alls. Vi måste forska mer noggrant i detta. För att inte tala om Tyskland. Om inte värmen kräver det ska man nog bara tuta omkring i Europa några mil var annan eller var tredje dag. Jag tror nyckeln till lycka och härlighet ligger i små städer. (Undantaget Reeperbahn :D)

Detta är livet ;):rolleyes::p::):D
 
Toppen