• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem hälsar på vem?

F

F.d. 25867

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Som sagt, jag är ny i branschen, vad är en "plåtis"?
Efter ytterligare någon vecka på sydsvenska vägar kan jag ovetenskapligt klargöra att äldre Fiatvagnar i 8 fall av 10 hälsar.
I fallet nya helintegrerade så hälsar 2 av 10.
Det senare kan, som urin-vånarna i Skåne påstår, bero på en ökat närvaro av s.k. Fiskmåsar, ett lokalt namn på 08:eek:r.
(Gapar och skriker, skitar ner och tar stor plats):twitcy:
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Som sagt, jag är ny i branschen, vad är en "plåtis"?
Efter ytterligare någon vecka på sydsvenska vägar kan jag ovetenskapligt klargöra att äldre Fiatvagnar i 8 fall av 10 hälsar.
I fallet nya helintegrerade så hälsar 2 av 10.
Det senare kan, som urin-vånarna i Skåne påstår, bero på en ökat närvaro av s.k. Fiskmåsar, ett lokalt namn på 08:eek:r.
(Gapar och skriker, skitar ner och tar stor plats):twitcy:

Det är väl tur att man inte längre har ett fast telefoni som börjar på "08" så att kan känna sig utpekad, jag varken skriker,skitar ner eller tar stor plats, min uppfattning om ur-invånarna i skåne efter att ha haft gård där ett antal år är enbart positiv, glada och hjälpsamma. En plåtis är en husbil som ser ut en vanlig skåpbil men är inredd till husbil, det verkar som om det blir allt fler sådana tack vare det fina formatet som ger smidighet.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Det är väl tur att man inte längre har ett fast telefoni som börjar på "08" så att kan känna sig utpekad, jag varken skriker,skitar ner eller tar stor plats, min uppfattning om ur-invånarna i skåne efter att ha haft gård där ett antal år är enbart positiv, glada och hjälpsamma. En plåtis är en husbil som ser ut en vanlig skåpbil men är inredd till husbil, det verkar som om det blir allt fler sådana tack vare det fina formatet som ger smidighet.
Ja urin-vånarna och jag är väldigt trevliga, vi har en stor portion humor också.
Det är fiskmåsarna som är problemet:mad:
 

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022
Sv: Vem hälsar på vem?

Du har rätt Håkan ett finger kan räcka men min fundering är
När man kommer fram till en ställplats/camping i sverge
Så hälsar man inte lika flitligt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vem hälsar på vem?

Vårt HB bygge är inte riktigt färdigt ännu men vi hälsar gärna HBK:are när vi möter några sittande i sina bilar på P-platser eller hamnar.
Mötte en HBK:are i Simrishamn utanför ICA för 2 veckor sedan, hans dekal med siffror sken som solen både fram & bak på bilen vilket jag tyckte var trevligt. Kunde inte motstå att gå fram och hälsa. När jag närmade mig bilen, då ryckte han till (nästan i försvarsställning) och var beredd på en "kommentar" från en förbipasserande. När jag väl presenterade mig och talade om att jag också är medlem, ja, då fick jag världens leende av både föraren och hans trevliga hustru. Kul : )))

För att vara på den säkra sidan i framtiden, det blir handen upp för alla plåtisar (även frigolitare) inkl. VVS:are, snickare och allt annat mellan himmel & jord. Än har inte arm-reumatismen knackat på dörren...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vem hälsar på vem?

Ingen hälsade på mig! Numera hälsar så gott som alla, dock. Jag upptäckte att min hand tidigare doldes av backspegeln eftersom jag ofta har handen nonchalant hängandes utanför dörren med sidorutan nere och jag bara gjorde en liten antydan till hälsning. Nu har jag lärt mig att att lyfta handen något och då får jag en helt annan respons än tidigare.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vem hälsar på vem?

Risken med att hälsa på plåtisar är att man gör bort sig och hälsar på en varubil!
Ungefär som motorcyklister som hälsar på mopedister.
Å andra sidan är de nog vana vid det här laget. :D
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vem hälsar på vem?

Hallå. Hälsar på alla trots relativt ny o dyr husbil. I detta ingår Horses o plåtisar mm. Även Ambulanser där responsen tillbaka är dålig två år efter pensioneringen från yrket. That's life. Häggen i ett soligt Burträsk
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Som sagt, jag är ny i branschen, vad är en "plåtis"?
Efter ytterligare någon vecka på sydsvenska vägar kan jag ovetenskapligt klargöra att äldre Fiatvagnar i 8 fall av 10 hälsar.
I fallet nya helintegrerade så hälsar 2 av 10.
Det senare kan, som urin-vånarna i Skåne påstår, bero på en ökat närvaro av s.k. Fiskmåsar, ett lokalt namn på 08:eek:r.
(Gapar och skriker, skitar ner och tar stor plats):twitcy:

Fiskmåsar, den var go och ny för mig, beror kanske på att länge tillhört denna ras.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Intressant detta. Vi far omkring i en gammal råttsoffa från 1985. Jag som alltid kör hejar på alla.....gamla bilar vinkar alltid tillbaka men de som har nya fina bilar vinkar normalt inte. Undrar om de inte har råd att lyfta på handen och vinka eller om de tycker att de har finare bil och lever i en finare värld eller vad det nu kan vara.
Kan inte tänka mig att det är årtal eller bilmodell som gör skillnaden....vi har ju samma gemensamma intressen tror jag.
Åker också mc och där hejar de flesta mc åkare till varandra.
Vad detta vinkande skall tjäna till kan man ju också undra....kan det vara någon sorts samhörighet och intresse för samma sak eller......
Trevlig solig sommar till er alla
Hälsningar Bror

Tyckte förut att dom som inte hälsade bara var slumpvis, MEN nu har vi varit mer vaksamma på vilka som inte hälsar häruppe i Norrland, där nästintill alla hälsar. En undersökning vi gjorde fast den ska man ta som helt ovetenskaplig för det har hälsat från Concord och andra lyxbilar.

Men du har helt rätt, det hälsas sämst från finare/dyrare husbilar och främst då från helintegrerade.

Undra om detta beteende kommer från fd sjöfolk som köpt husbil. På sjön ska det snobbas ordentligt, skillnaden är att på sjön kan vi inte kontrollera om båten är betald eller skuldsatt via en telefonapp ;)


"Vink Vink"
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Har precis varit i Norrland och åker nu efter Göta kanal. Kan bara hålla med flera av föregående inlägg, ju längre norrut, desto mer hälsande... Men igår hälsade en Morelo utanför Motala;)
 
F

F.d. 55288

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Vi hälsar på de flesta men de flesta hälsar inte på oss men när någon hälsar först på oss då blir man glad att man blivit sedd
Kan kanske bero på att vi far omkring i en Plåtis

Leena
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Ibland händer det att man möter en kvinna bakom ratten i husbil.
Dom har tydligen häcken full av att köra, så någon hälsning har jag aldrig sett. I vart fall inte i Bohuslän f.n.
 
Toppen