• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem hälsar på vem?

F

F.d. 55665

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Fick som ung tonåring på sommarlov i England lära mig att man säger Good Morning till ALLA man möter innan kl 9. Och alla gjorde det, alla svarade, och dom flesta tycket nog det var trivsamt. Samma sak om man är ute och går, varför inte heja när man möts? Och så klart vinka hellre en gång för mycket än en gång för lite när man möts med husbil. Säkert kommer det tyvärr om några år vara en historia att berätta för barn barnen "när farfar var obetydligt yngre så vinkade dom flesta husbilsekipage till varandra".

Hellre vinka till en som inte vinkar än tvärsom. Självklart efter trafikens förutsättningar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vem hälsar på vem?

Nej men känner större samhörighet med klubbkompisar. Synd att inte fler har loggan uppe....
Siv
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Jeg hilser ikke først, men hvis trafik og oversigtsforhold tillader, så hilser jeg tilbage på alle, som hilser på mig. Om jeg opdager det, naturligvis.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vem hälsar på vem?

For å ikke ta fokus fra veien så hilser jeg på alle husbiler untatt på motorveier - der blir avstandene for store. Om de andre hilser eller ikke bekymrer meg ikke :D. Prøver også å spotte plåtiser slik at jeg hilser til disse, det har blitt noen få varebiler/minibusser med luker på taket av dette. Samme gjelder hestebiler det har blitt mange slike som har fått en hilsen spesiellt de som på avstand ser ut som en normal alkovebil.
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Haha de här är ju jätte kul! Även ja ganska ny och har tillsammans med hustrun roat kommit fram till att i stort sett alla äldre bilar hälsar. Väldigt få av de nya läckra integrerade.. Vi har en Pillos från -90 själva..

Kanske går att jämföra med när man åker mc.. Tidigt på våren hälsar all på alla oavsett va man åker.. På sommaren hälsar inte hd-åkarna.. Kanske hälsar dom på varandra har tyvärr inte haft möjlighet än att prova. Dock börjar dom hälsa igen på hösten :) ja själv har kört offroadcykel mest.

Tidigare hade jag en Vespa piaggio, vinkade glatt till alla särskilt HD-åkare. Ingen hejade tillbaks, snarare kikade dom åt ett annat håll, oavsett tid på säsongen. Så det finns nog en rangording även där ;-)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vem hälsar på vem?

Det var under åren med plåtis som jag drog ner på hälsandet, mycket få besvarade mina hälsningar. Men inte berodde det på att bilen var för billig; en fyrhjulsdriven Sprinter var långtifrån gratis ens för några år sedan.

På motorvägar tycker jag att det oftast går hälsa om lusten faller på, men på de smala och extremt krokiga och kuperade vägarna i Nordtröndelag under den gångna veckan gick all min förmåga åt att köra bil.

aake
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Vem hälsar på vem?

Hälsar på alla... hästtransporter hänger med i bara farten
Ibland kan man ju missa nått möte pga uppmärksamheten är riktad åt annat håll

Tycker att dom flesta hälsar stor som liten hb
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Jag hälsar på alla..
Överallt, tycker det är roligt,
Har kört MC många år tidigare så man är van vid vinkandet,

Är det fartkameror å sånt så kan det uppfattas som jag hälsar, men egentligen så försöker jag bara hålla för ansiktet så det inte syns att det är jag på bilden.. ;-)

(det senaste var ett skämt, så förstör inte denna tråd med moralpredikningar om fortkörning) :wink:


Fridens liljor !!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Tycker nog att hälsandet minskar ju längre ner i landet man kommer.

Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Intressant detta. Vi far omkring i en gammal råttsoffa från 1985. Jag som alltid kör hejar på alla.....gamla bilar vinkar alltid tillbaka men de som har nya fina bilar vinkar normalt inte. Undrar om de inte har råd att lyfta på handen och vinka eller om de tycker att de har finare bil och lever i en finare värld eller vad det nu kan vara.
Kan inte tänka mig att det är årtal eller bilmodell som gör skillnaden....vi har ju samma gemensamma intressen tror jag.
Åker också mc och där hejar de flesta mc åkare till varandra.
Vad detta vinkande skall tjäna till kan man ju också undra....kan det vara någon sorts samhörighet och intresse för samma sak eller......
Trevlig solig sommar till er alla
Hälsningar Bror

Det är nog en hel del nytillkommna HB-åkare som inte känner till att det brukar hälsas och en hel del av dessa har "nya fina bilar".
När vi själva började åka HB (dock ingen ny) så hade vi ingen aning om det det brukade hälsas. Det tog ett par tre veckor innan man förstod att hälsningar var brukligt.
Jag har dock kört MC sedan tidigt 70-tal och här har det alltid hälsats på andra MC-åkare oavsett vad denne har suttit på, med detta kan det dock skilja en del på olika håll i landet och så är det antagligen med hälsning mellan husbilar också.
 
M

Mona/Henka

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Jag tror de är fördomar att de som har nya bilar inte hälsar. Och när är en HB ny? Är dom från 2014 eller? Jag tror att många tycker att de får ha handen uppe hela tiden eftersom det är rätt många HB ute på vägarna nu. Sedan upplever vi att om det är vägar med mitträck (två+en vägar) och motorvägar som folk hälsar mindre.
Vi hälsar alltid och vår husbil är en 2013. En ny HB för mig kan ju vara gammal för en annan person.
Ha fortsatt trevlig husbilsåkande alla här i HBK.
Vi fortsätter vinka till Er.
:bye:
 

chsv17

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14942
Medlemskap
2025
Sv: Vem hälsar på vem?

Att hälsa kan göra någon glad ! Oberoende om man möter en husbil på en väg eller en människa på gatan, så skapar en vinkning eller en nick, en positiv känsla för den som får den till sig. Man känner gemenskap.

Så jag gör som någon i husbilsklubben.se skrev för ett tag sedan. Jag hälsar på husbilar, hästtransporter och distributionsbilar av bara farten ibland. För jag blir glad när någon hälsar på mig, och hoppas att det gör detsamma för någon annan !
 
S

Stråken

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Det är ingen skillnad på hälsningar nu när vi åker i en plåtis eller när vi åkte Carthago. Dom flesta Corncord och Carthago hällsar på oss.
 

Storemyr

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Vi köpte vår första HB i höstas och hakade på detta med hälsandet direkt, mysigt tycker vi :yes:

I helgen åkte jag och de två minsta barnen själva till Örebro och den minsta (9år) satt fram med mig, hon blev genuint överlycklig när någon vinkade till henne :D Så fortsätt vinka :msn_thumbup:

Petra
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Att hälsa är väl inget problem. Man behöver ju bara lyfta lite med fingrarna från ratten utan att släppa den så ser man en reaktion på den man möter.
En del lyfter hela armen och man undrar om dom tänker lyfta som en helikopter och det är väl ok men inte nödvändigt.

Ser inget problem med att heja lita när inte ratten behöver läppas.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Vem hälsar på vem?

Trevligt att de man möter vinkar. Har noterat att när plåtis möter plåtis nästan alla hälsar
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Vem hälsar på vem?

Trevligt att de man möter vinkar. Har noterat att när plåtis möter plåtis nästan alla hälsar


Jag tror att många har svårt att se att det är en "plåtis" och inte en skåpbil man möter innan man nästan passerat den.

Plåtis-ägarna själva känner säkert igen dom flesta plåtisar på långt avstånd, dom har säkert bättre koll på modeller och liknande..

Det är iaf en känsla som jag har,
(Jag som inte heller är duktig på att se plåtisar på avstånd)
 
Toppen