• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

F

F.d. 15312

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

.............och ibland åker MrAbarth finbil med!!
=Carrera 4 S. 385 hk, 0-100 på 4,6 sek.
Kostar som 20 st beg Miator men är definitivt inte 20 ggr roligare.
Mvh MrAbarth:msn_sunglasses:

porsche1.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29838

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Vilken serie åker du i med den? Har du någon tråd på rejsa.nu om bilen?
Har kört i BMW Cup sedan 1997. Blev även totalsegrare det året.:)
Har även kört lite långlopp i SLC.
Kör ju mest för husbehov... :rolleyes:

Ingen tråd på rejsa.nu - ännu...

Så där ska en BMW vara byggd utan massa tungt onödigt skräp.

Att Stuck hittar runt ringen är fullt klart. Men så var han med och assisterade sin far Stuck den äldre, på förarkurserna, långt innan han hade körkort.
Hans far var instruktör, på förarkurserna, när Hans Joachim var liten.
bosse b

Kolfiber är lätt - MEN ack så skört om du tar i någonstans. Och så kostar det - Man kan nästan vända på ordspråket "värt sin vikt i guld". ;)

Och jag har nog aldrig träffat någon förare av rang som Hans-Joachim, som verkligen kör så ohämmat - Det finns en så enorm säkerhet i alla lägen och inget verkar oroa eller hämma - Helt fantastisk!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Grattis!
Urvespan är något av det häftigaste jag vet! Jag har en släkting som var på flera tältsemestrar med just en 53a Elite! Flera långturer i södra Europa och även Norrlandsresor. Nu är detta par gamla och mannen är riktigt skröplig men när han berättar om deras långturer med vespan så glimmrar ögonen!

Vi har ju pratat mycket om fart och häftiga snabba bilar/mc/båtar/flygsaker men tjusningen med ett sådant här verkligen KULTFORDON anser iaf jag hör till livet som motornörd stora saker:D:D

Paret som jag nämnde i texten berättade mycket om hur de planerade sina resor och fixade med fästen och hur Mannen Gösta hade egna små uppfinningar med campingutrustningen! Det fann ju inte så mycket att köpa färdigt på den tiden!
Bara hur de konstruerade sina vesparegnkläder av en blandning av vaxdukar/avlagda regnrockar är värt en historia för sig!
Även om det fanns en del att köpa färdigt så var det nog med lite stolthet att kunna "fixa" själv mycket byggdes och konstruerades;)

Sedan sitter vi har i cyberrymden och grejar med olika förslag på Gps-fuktioner och hur vi skall tömma den medhavda avloppstanken på bästa sätt, undrar om inte Gösta med fru hade det minst lika roligt, eller vad tror ni?

iaf, så ett jättetack till Gunnila och bernt!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55348

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Den här kanske inte går så fort jämfört med moderna sportbilar men i början av 70-talet var 150 hästar mycket. Och jag lovar att när man trycker på så känns det i alla fall som det går fort. Hjulupphägningen är kvar från en säsong i sportvagnsserien, motorn är ytterligare lite uppskrämd och avgasljudet ger en ståpäls. Dessutom om Anders tittar noga sitter det en dekal från ÖSK på vindrutan

Kul att se att fler åker engelskt. Om man halverar antalet hästar i Triumphen kommer man i närheten av vad våran MG Midget avger. Men är vägarna rätt så upplever man faktiskt riktig fartkänsla i den. Kanske blir det dragkrok på husbilen nästa är så man kan utnyttja båda fordonen mer.
Fler bilder finns på
MG Midget 1964

IMGP0758.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Trevlig bil:spinny:!, och Hemsida

Jag köpte en likadan i slutet på 70-talet. Röd med JP-fälgar och en häftig störtbåge!
jag ringde på en annons och litade blint på vad säljaren berättade om bilen, så att avtal slöts på telefon:eek:!
Helgen efter så kom säljaren ner med bilen på trailer och jag bytte pengar mot bil.
Ja, det föregicks av en provkörning lite försiktigt på mörka gator för bilen var inte i trafik!
Nåväl, in i Farsgubbens garage och herrejösses vilket junk det var! Massor av rost som var överspacklad och nödtorftig lagad precis överallt! Den enda fördelen var att motorn var duktigt preppad!
Jag fick ta hjälp med att reparera karossen och i ärlighetens namn så blev det inte heller så där vidare värst!
Skämkanter bak blev uppbydda av installationsrör av plast o.s.v!
Ett par buggystolar av plast och en svart heltäckningsmatta fick göra jobbet inne i bilen!
Så var det dags för besiktning och det gick alldeles åt pipsvängen!
En massa tvåor (eller vad det nu var på den tiden) och det värsta var att det blev en två på okänd motoreffekt!
Rena rama tvärväggen iaf för mig då!
Så det blev några turer med tvåor i besiktningpappren tills motorn rasade totallt:(
Så det blev en tur till en bilskrot som hade en motor till en Midget på lager!
Den "nya" motorn monterades med faderns hjälp och jag kom underfund med att mina kunskaper var för små för att få bil av den!
Bilen såldes iaf med förlust !

Fast jag fick en bacill som låg och lurade i flera år innan den engelska sjukan tog tag i mig på allvar och frisk från den sjukdomen blir jag nog aldrig!:D

Anders
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Kul att se att fler åker engelskt. Om man halverar antalet hästar i Triumphen kommer man i närheten av vad våran MG Midget avger. Men är vägarna rätt så upplever man faktiskt riktig fartkänsla i den. Kanske blir det dragkrok på husbilen nästa är så man kan utnyttja båda fordonen mer.
Fler bilder finns på
MG Midget 1964
Hej Leif o Rita!
Vad kul att få se en så fin "dvärg" -MKII.
Dessutom i "old english white"- skrud.....så man ryser av välbehag!!
Din modell kom ju -63 och föregicks av den modell som jag är bekant med, nämligen MK1 (998ccm) som tillverkades mellan 61-63.
Det var ju så att fabriken i Engelska Abingdon hade ett antal MK1 karosser kvar vid lanseringen av MkII:an, som man var tvungen att göra sig av med....vad gör man??
Jo ..man stoppar sonika in den nya prylarna ( 1100 ccm-motor skivbromsar fram, annan utväxling osv) i dom gamla karosserna och säljer dom som MK1 bilar till allmänheten. Smart sätt att göra sig av med lagret.
En av dessa bilar fann sin väg till Sverige 1966 och hamnade efter en del irrfärder i mina händer (1981) och kördes under många år som sommarbil.
Finns nu i mitt garage inför en framtida (och påbörjad) renovering. Ny inredning från England skall monteras och motorn skall renoveras...går lite långsamt dock men jag har ju inte bråttom då fler entusiastbilar finns.
Den kallas i MG-kretsar för MG Midget Mk 1 o 1/2!!
Har du vägarna förbi med MG:n så måste Du komma förbi och visa upp den för mig!
Jättekul att få se en sån ovanlig bil i detta forum!!
Nedan visade bild har nog varit med tidigare här men ....shitthesame!!
Mvh
MrAbarth:msn_hot:

garaget 003.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55348

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Vem vet? Motala ligger ju inom Midgetens actionsradie :wink:
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Ingen match för en Midget att ta sig den sträckan till Motala...välkommen!!
Antar att Du redan sett detta.......ytterligare en bil med Motala anknytning som inspirerade mig när jag var i 12-årsåldern: MG Midget Special 1961-62.
Bilen ägdes ett tag av vår egen F1 förare Reine Wisell. Jag åkte med en gång och tänkte då...en sån här måste jag ha när jag blir stor.
Stor blev jag aldrig men en Midget-63 blev min.
Mvh MrAbarth:msn_hot:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej!
Hade två bilar på 90-talet, som jag tog till när jag ville känna "fartens tjusning". OK, några fartvidunder var de väl inte, men känslan av fart gick inte av för hackor. Den blåa, är en Trabant 1964, året innan Trabanten fick ett kantigare utseende. Fotona är foton av foton, så jag har något att skylla suddigheten på.
Utan att skryta alltför mycket, vågar jag påstå att jag axade ifrån de flesta andra bilar upp till 50km/h med Trabanten, så sölvesborgarna fick vackert finna sig i att bli frånåkta vid rödljusen!
All fortåkning i dag sker med en Chausson Welcome 50, då vi klarar oss utan bruksbil och använder pedalkraft och tåg i vardagslag. Storinköp sker via dansk springschasacykel, s.k. Long John.

bilar 001.jpg

bilar 002.jpg

long_john_jonsson_120_01.jpg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej LaBri:)
Många ser lite över axeln på denna bil, men man får inte glömma att det fanns en tid i det forna Östblocket då det var en lyx av yttersta klass att äga en "trabbi"

Att det går att gasa visas tydligt på denna snutt! :D:D

YouTube - trabant rally

Sannerligen ingen fel på entusiasmen iaf!
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Jag höjer insatsen med en bild på min NSU Quickly S 1958.
Orört orginalskick.........hrmmm, ähum.... okey då.. två mm filat på kannan!
Körs när jag har gott om tid... i 35 km/tim.
Mvh MrAbarth:msn_hot:
ps fasiken vilken rolig tråd detta blev! ds

nsu quickly-58.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Nja-ha........... Detta är vad jag brukar syssla med, med en massa efterföljande arbete ........ suck...:msn_embarrassed:
Rull-1.jpg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Tjosan vilken bra tråd det blev:wink:
Jag som trodde att nu får jag på läppen för att jag har hoppat över skaklarna lite:rolleyes:
Bilar, flytetyg, cyklar, bågar, jaa nu har vi snart ett fullt register över alla miljöpåverkande maskiner som vi får skämmas över! fast vi får hoppas att vi påverkar glädjemiljön på ett positivt sätt!

Hej Gunnila och Bernt!
Öknamnet på eran racer kan ni väl....................är det inte raketarsle:D
Ursäkta, men lite charmigt är det väl!


Sedan går vi till grannkomunen och mrabarth, du vi hade en kille i klassen som kom med en gammal
Quickly till skolan på sin 15åriga födelsedag!
Fy fasen vad taskiga vi var med honom! För på den tiden så var det ju bara Puchár samt tunga Zudappár som gällde:eek:!
Fast på middagsrasten så visade han var skåpet skulle stå! För jag har för mig att det var väldigt lättrimmade moppar!


Sedan har vi Lasse613 som verkar vara en bit från vägen! Är det så så har nog kartisen missat noterna totallt:rolleyes:
Var det onotat så är lasse väldigt gasaglad och tagit i lite, lite för mycket!

Kolla in filmerna på denne grabbs hemsida. Han "Kröken" är en riktig vilde och snacket på vacker Östgötska klingar fint i öronen på en lokalpatriot:D


:: Kröken Rallyteam ::

Om jag vore rik så skulle jag vilja hjälpa fram honom:yes:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Lite fler saker på hjul...haha :D:D:D
 

Bilagor

  • Så ser det verkligen ut!.pdf
    134,5 KB · Visningar: 82
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Så sant, så sant Christer:wink:

Fast visst är det så att om man brinner för något så håller man sig i form längre?
Med något så menar jag ALLT som gör en människa glad och positiv!

Jag har tyvärr sett för många surgökar som bara blir buttra och bittra samt värst av allt MISSUNDSAMMA när de blir äldre:(!

Anders
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Det gäller att ta vara på livet Anders o göra kul o meningsfulla saker....
Mångt o mycket i bl.a. den här tråden visar på det.

Husbilslivet är en sådan! Vi har bara haft husbil ett år men så mycket vi fått se och uppleva på våra turer hittills! Ändå har vi inte gjort några långturer ännu för det finns så mycket i vår omgivning (Skåne) som vi inte sett ännu. Man behöver inte alltid ha så bråttom utan "skynda långsamt". När man är ute träffar man alltid någon intressant människa som man kan utbyta tankar och idéer med. De andra (som surar o gnäller) får leva sina egna trista liv....

Visst är det så att håller man igång på olika sätt så underhåller man sin hälsa och ork. :yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Kloka ord:)
Husbilslivet är jätteskoj! Vi har haft ett gäng olika sedan 1988! I början så nyttjade jag husbil endast som "hotell" i jobbet, men mer och mer så blev familjen inblandad i hela grejen med husbil! Barnen var relativt små och när jag kom hem på fredagskvällarna så stod frugan klar med ungar och familjepackningen!
Vi bor ju i Mjölby och de flesta resor gick mot Skåne (som vi älskar)! Första stopp blev oftast i Jönköping där ungarna nattades och frugan och jag fick en stund i lugn och ro på resan mot Skånes stränder!
Nackdelen var ju det att barnen aldrig fattade hur långt det var att åka (iom att de sov), så förslaget kom ibland på en vardagskväll; Snälla, kan vi inte åka och bada i Skåne ikväll:eek:!!!

Nu för tiden så är vi ensamma i husbilen, ja hunden och katten följer ju så klart med. För våran del så blir det inte heller några längre resor utan flera korta! Fast jag måste erkänna att när man läser alla fantastiska reseskildringar här på forumet så blir man ju lite sugen!


Frankia840!!

Är det en Lexus? Jag har aldrig sett en sådan förut! Snygg bil!
Berätta mer om den!
Du var lite snål mot oss på info. om bilen;)


Ha de fint runt ikring er gott folk!
 
Toppen