• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej och trevlig helg på er!

Mrabarth! Våra vägar kommer säkert att korsas i framtiden, annars vore det konstigt ! Ungefär samma inställning till hobby´n och säkert har vi rört oss i liknande kretsar! Sedan är det ju ligger ju Motala och Mjölby "nästgårds"
Du, en BMC-rosett ligger även hemma hos mig och väntar på montering!

Sedan måste jag göra en EFTERLYSNING !

Jag söker en äldre racingoverall för lite "show" som jag skall använda i samband med åkningar med min Cooper S 64!
Den behöver absolut inte vara godkänd på något sätt, skicket är oviktigt bara den brukbar!
Fullkletad med reklam o.dl är bara positivt. Oljefläckar och sådant som hör till en racermiljö är också ett plus:D
Jag är rätt så stor 186cm och ca 97kg. Fast konstigt nog har jag ingen större mage som putar!

SNÄLLA OM NI HAR NÅGOT I GÖMMORNA SÅ SKRIV :yes:


Hej Melle!
Berätta gärna mer om dina äventyr:). Har du några foton på äldre rallybilar som du har kört eller burkat högerstol i så är vi alla skitglada att få ta del av dem.
jag kan förstå att du är inblandad i "Svenska", hur går det arbetet?
Lite förhandinfo kanske;)

Skoda Fabia RS har även vi (frugan)haft en? KRC - box såklart som var inställd på steg 6 av nio!
Jättefin liten bil som vi tyvärr sålde när vi köpte hund! Vi bytte bort den mot en Octavia RS som också är trevlig men saknar vridet i Fabian!
Sedan gick det ju inte att koppla bort antisladdsystemet på Fabian!
Jo, koppla bort går ju, men inte den delen av systemet som gör att det går att åka "vänsterbroms". Går iofs inte Octavian heller, men den är ju lite mer bruksbil så där gör det inte så mycket!

Så för bus/bredåka samt vinterbus har jag även denna nu!
kul bil med fint klipp och intressant väghållning:cool:!

Anders som vägrar att bli "vuxen"

pappa chickanen.jpg



 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

På tal om "gammelbilar"......

Hon var vacker, totalrenoverad, hon var trimmad och snabb, luktade gott och hade en spännande historia. Öppnade huven, föll direkt och hon blev min!

Tror det var hon som fick mig in på det här med husbilar!

Ja, orsaken kan man se på bilden. Där står jag och EWA strax syd om Kassel. Trafiken går snabbt, men vi står helt stilla.... så stilla att t.o.m. husbilen kör om! Bensinpumpen var trasig och den närmaste fanns i England!


Bensinpumpen kom ett par dagar senare. Återvände till Sverige och EWA byttes, inte mot en husbil, men en Porsche. Nu tror jag i alla fall att frö groddes där ute på autobahn. Bilden av den omkörande husbilen satt där i huvudet för alltid!:twitcy:

JaguarMKII.jpg

Dsc00185.jpg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Herrejösses så vackra dessa gamla "flyktjaggor" är!

Och vilket fint skick just denna bil ser ut att vara i! Var det ni som renoverade bilen själva eller är det ett orginalskick? Motorn ser iaf ut att blivit uppgraderad;) Det sitter tre Dubbelwebrar i stället för Su förgasare, så har man förbättrat andningen på en sida av motorn så brukar det vilja bli portning, längre duration samt högre lyft på kamaxlarna för att matcha upp det hela:D!
Fast jag kanske har fel;)?

Oj, sedan ser jag att det var elektrisk vindrutespolning! Jag har samma Lucasbehållare på min koja men i kojan får jag handpumpa fram vattnet. Det är skillnad på lort och pannkaka!
Bränsletrycksregulator med tillhörande bränsletrycksmätare också, här ser det ut att vara enormt seriöst byggt! LÄCKERT!

På tal om elsoppapumpar så har jag en extra BILTEMAPUMP i kofferten med på åkturerna! Samt lite annat som kan vara bra att ha i engelska bilar, inte för det brukar behövas, eller hur?
På tal om engelska bilar så känner en kompis till mig en annan herre som har en kusin! Den kusinen har en hundkoja som INTE läcker olja!
Så det så!!!!!Jag ville bara få det sagt!

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Visst är hon vacker och det var det som jag föll för Det var hjärtat som ledde mig till köpet och hjärnan blev överhuvudtaget inte tillfrågad.

Lärde mig en hel del under den sommaren T.ex. att "gammelbilar" inte skall ägas av en teknisk idiot som jag. Fick också lära mig att en Jaguar utan olja på toppen, troligen inte heller har någon olja i motorn.

Det senare har gjort att jag hela tiden går omkring med en ständig neuvrotisk ångest att min nya Jaguar är torr på olja eftersom Ford tydligen tagit bort det kroniska oljeläckaget. Finns ingen olja på toppen och jag checkar därför alltid oljan innan bilen startas!

Som du förstrå var det inte jag som renoverade bilen. Bilen såldes ny i Sverrige 1963 och kördes i flera stora rallyn. Den skickades sedan till England för total renovdering hos en specialverkstad för trimmade Jaguarer. Bilen kom efter ett år tillbaka till Sverie och jag blev den (o)lyckliga ägaren.

Den är ordentligt uppgraderad och ger 275 hk på bakhjulen, men förgasarna är italienska!

Inredning.jpg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej igen!

Ja, det har varit ett svart år med flera storheter inom sporten som försvunnit ur leden!
Pat Moss
Harry källström
Pentti Airikkala
och nu senast Ingvar Carlsson

Anders


 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Skickligt !
Inte visste jag att du är så musikalisk Börje! Du, det där skulle jag kunna tänka mig att sitta en längre stund och njuta av:)
Samtidigt blev jag lite snopen för jag har för mig att du mest var inne på joddlarmusik !

I morgon MÅSTE jag ner till vårat tisdagsfika med spårrävarna! Jag har inte varit och tagit någon Tisdagsfika sen i våras:eek:, svagt av mig!!!
Kommer du?


Hörs Börje, ha det gott

Anders
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Vad de hittar på!
På tal om goa gubbar, så har våran Stig Blomqwist återigen gjort stordåd:D
Han och Ana Goni har vunnit La Carrera PanAmerica nu i dagarna!
DET ÄR STORT!
Resultatslistan http://www.lacarrerapanamericana.com.mx/res/Pana2009-Dia1.pdf

Inte vidare värst omskrivet i svensk press:mad:

Kommer Bosse.B till Swedol i morgon med ÖSK?

Anders
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Anders
Nej ska på födelsedagskalas.
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej igen:D

Nu var ju Börje och Bosse så väldigt imponerade av traktorer och dess manöverduglighet som nästan var både musik och dans;)!

Jag kontrar med två små "snuttar" på riktig bildans! Att jag har ett ex. av varje gör ju inte saken sämre! Iaf inte för mitt EGO:cool:

Film 1
YouTube - Slalom Caterham

Film2
YouTube - UZP14s kanal

Undrar om det finns någon film på någon som försöker med en husbil........

Ha det gott
Anders
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej.
Detta var något som jag fick prova i bergen i Thuringen ca 3mil
Snabb??? nää.
Stark??? Ooooja.
2hjulsdriven
backväxel
hydraliska bromsar
vikt 420kg maxvikt 840kg.
Nån som kört någon tyngre hoj??:D

IMG_0002_NEW.jpg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Läckert Börje:yes:

Vad var det för en rackare! Öststatare? Eller någon gammal Zundapp?
Du hittar alltid en massa roliga prylar och ställen:)!!!!
Jag var och fikade med "spårrävarna" i tisdags! Kom nån tisdag!

Hörs
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: VAD åker ni i när...............



Usa 2009 004.jpg

Usa 2009 012.jpg[/ATTACH]

Kanske inte några fart vidunder men 2 med många gamla hästar 400 hk kommer hem den 12/12 köpta nu på senaste USA resan, Cheva 1956 , Thunderbird 1958 , Pontiac Grand Prix 1967 , obs endast 4 st i Sverige/ Nostalgi that's life / Claes
 

Bilagor

  • Usa 2009 147.jpg
    Usa 2009 147.jpg
    400 KB · Visningar: 1
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej Claes och Mia!
Så skall ett jänkejärn se ut! Snygg design och mycket tum2:yes:.
Fina investeringar också om jag inte tar helt fel!
Iaf så har väl prisbilden gått stadigt uppåt tidigare innan finanskrisen, för så har det varit på vissa Europa bilar!

Börje! Som jag gissade: en zundapp:wink:! Maffig maskin!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen