• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

F

F.d. 52909

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

tjae...här i byn kallas jag för "blåa faran" när jag dånar förbi tanterna med panchispinnar i nävarna ute på bygatan.

oikccpop 104.jpg

...men skoj är det ! :)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: VAD åker ni i när...............

Anders. Nu har jag igår besiktigat en bubbla, jag köpte den på chans
40 år gammal, det första jag gjorde efter jag hade fått loss den(bromsarna)
så körde jag den från Vimmerby till bilprovningen i Linköping och den gick
igenom med blankt papper.
Inte illa eftersom den inte var startad sen 09/09-99 alltså över 10 år
Så nu åker jag Bubbla någon vecka, men jag ska rusta den och sen ska
vi ge bort den i brölloppspresent.
Bruden har alltid önskat sig en sån
Kunde köra till Kisa för att pumpa däcken efter 10 år. Inte dåligt va, då jag
sett här vilka problem det är att ställa en bil över vintern

:D:D:D:D:D:D:D:D
Det är inte just att jämföra moderna känsliga bilar med antikviteter som håller för vad som helst. :)
Calle
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Åka Riktigt fort och inspirerat åkte jag på mina 215 cm. vinröda Rossignol som inte längre hänger i garaget, totalvikten för hög, lagren paj;-( //PJohan.
 
B

Boxer

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Den här kanske inte går så fort jämfört med moderna sportbilar men i början av 70-talet var 150 hästar mycket. Och jag lovar att när man trycker på så känns det i alla fall som det går fort. Hjulupphägningen är kvar från en säsong i sportvagnsserien, motorn är ytterligare lite uppskrämd och avgasljudet ger en ståpäls. Dessutom om Anders tittar noga sitter det en dekal från ÖSK på vindrutan

TR6 Pi 2 Kopia.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Nu blir det många att svara:wideeyed:!
Alla klarar jag inte! Men försöker!
Få se hur länge det tar innan ni knäcker mig:wink:
I morgon så är jag inte i datatjänst för då är det
MARKNADSNATTA och dit åker hela gubbdagis för att njuta!
men få se nu!
Börje så klart!
Grattis till din kloka tanke att åka bagge, se gammelbilarna funkar!
Undrar bara om KAPPAHL ägt denna bil också:rolleyes:. Du brukar ju köpa bilar som han ägt!

Sedan var det MrAbarth som visar en bild på en helt underbar varelse!
En Fiat Abarth. Det fanns en himla massa versioner av abarth skapelser!
Värt en egen tråd , faktiskt!
En klassiker som kostar ungefär som en normalvilla i Mjölby om man har tur!
Har MrAbarth flera relationer till just Abarth eller är det bara en våt dröm?

Till Pjohan.
Jag har ett par absolut raka Dynastar superlånga i garaget från tidigt 80-tal, när det var skämsigt att åka på nåt mindre än 2 meter:p.
Fränt, undrar när det blir kult med sådana utförslok?

Till Rollerteam.
Skoj med scooter, lånade min son´s Gilera Runner som han åkte med när han var i 15års åldern. Moppen såldes när Pappa Anders hittade den dolda brytaren till varvtalsregulatorn! Jag törs inte tala om hur många mil jag körde och hade skitroligt innan jag for hem med barsk uppsyn;)

Till Janne A
Kromosonscooter! Skulle vara skoj att prova! Jag känner ingen som har kört någon! Hur är den att åka med? Får den plats i husbilen eller är det en pendlarhoj?
Grym pryl!

Boxer!!!
Du är en lycklig man som äger en riktig fin åkmaskin! Jag gjorde faktiskt ett större jobb på en likadan bil för fyra år sedan! Bilen hade stått still i ett antal år och jag fick äran att sätta den i bruk samt att rekonda lack, besikta och leverera till ägaren. Men jag var ju så klart tvungen att testa den en hel del så att allt lirade 100a.
Mina intryck var att det är en grovkalibrig pjäs med ett vrid som kommer tidigt och bara levererar mer och mer.
Det krävs en mycket duktig chaffis om man skall åka på gränsen för bilen är en kraffull långfärds sportbil med fin åkkomfort!
Är jag ute och cyklar eller har jag träffat lite rätt?

Ps. Var rädd om ÖSK-dekalen! Medlem?

 
B

Boxer

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Nej jag är inte medlem i ÖSK (bor lite långt bort). Det måste vara någon tidigare ägare.
Annars stämmer det nog bra men fjädringen är väldigt hård.
Den är hårdare och lägre än andra TR 6or det har väl med racingen att göra.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej Boxer!
Är det inte bara stötdämparna som är hårda? Detta kan man ibland förväxla med att det sitter för hårda fjädrar på bilen:wink:
Det kanske sitter ställbara stötdämpare på bilen?
Personligen så tycker jag inte om riktigt hårda fjädrar ens på banåkning!
Fast då måste man ha i åtanke att jag kör endast på sk. "trackdays" alltså ingen tävlingskörning utan mer som körövning!
Min egen högst personliga uppfattning om hur en sportbil skall vara är så här!
Fasta men inte stenhårda fjädrar, stötdämpare som går att ställa in hårdheten på (skall passa till en snabb konbana samt till finåka till kyrkan). Sedan vill jag ha en krängningshämare fram som går att ställa tufft.
Detta för att få en bil som är följsam och svänger in bra utan för mycket roll i chassiet!
Våran Caterham är sådan, men Opel Mantan är bara stenhård och lite studsig!
Hur kojan blir vet jag inte än, men den har många fina bitar i chassiet som går att justera! Så det blir lite skojigt pill i vår att försöka sig på:).

Anders som skall göra äggmackor till rallytittandet nu!
Vi hörs!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej Anders!

Hoppas du har en trevlig dag i rallyskogen. Under 90-talet körde jag själv rally med en GrA Golf och det är nog det roligaste man kan ha bakom en ratt.

I trådnamnet undrar du vad vi åker när det går fort och jag tipsa om en så kallad "racedag" som finns på många motorbanor. Jag var uppe på Gelleråsen för två år sedan och där fick vi avsluta med 6 varv i en Formel 3 bil och verkligen tävla. En vild idé...vi kanske kunde kora en HBK-mästare i tävlingsbil ???
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Det här är mitt fartvidunder!! Kan vid gynnsamma tillfällen komma upp i en hastighet av ca 18 km/h på plan väg och i nerförsbackar 50 km/h eller mer.

Herrvictrix.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

DSC_0016.JPG

Nercabbad sidan.jpgHär har vi ytterliggare en nörd......

Men Porschen byttes i våras till husbilen! Vi åker ungefär samma rutt runt i Europa, men av någon anledning passerar vi inte länge Nürburgring och frun är nöjd!

Jaguaren går så långsamt så den har jag fått behålla..... men den står mest i garaget.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Honda S2000 -00. Hoppig, stötig och spårkänslig. Får man möjlighet att åka bana någon gång ja,då är den plötsligt lite för mjuk.:bye:Peter.

2006-06-24 008.jpg
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: VAD åker ni i när...............

Läckert reg.nr!
Själv önskar jag en skylt med följande text: SEG XXX till bilen
Stephan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Ett fordon är det men speciellt fort går det inte. En kick får man man när man cyklar över stock och sten i skogen. Efter ett pass på 4-5mil och 3 timmar senare så känner man att man lever.
Dubbla stötdämpare fram, låsbar. Stötdämpare bak, låsbar. Skivbromsar runt om med hydralik till handtagen. 27 växlar 22 fler än i Ducaton.

Scott Reflex FX15.JPG
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Nu skall jag försöka kommentera och ge lite vettiga svar på era inlägg:eek:.
Det gör ju inget om ni hjälper till och svarar själva på kompisarnas inlägg! För då har jag som trådstartare ett eget system som minimerar mitt eget arbete

Det blir inte lätt men vi kör på!

Jag testar först med Håkand!

Jo, det var en kanondag! Stod på ett ställe där man kunde se lite fina tempoväxlingar samt ett par riktigt fina åklinjer!
Massor av Golfar idag i skogen:) Allt från ylande H-bilar till snällare E-bilar!
(H= Trim, E= Otrimat). Fast åkmässigt så är det egentligen skojigare med de otrimmade bilarna för de måste åka så aktivt att de inte tappar fart och då blir det ibland mycket snävt och inner i dikena:D
sedan skrev du om att åka formelbil och det måste vara steget över i åkkänsla mot min Caterham .

Sedan till LaBri

Skönt rake på cykeln! Vad är rake då? Jo, kolla in och lär här för nu skall jag besserwissa lite!
Om ni tittar på cykeln på bilden så ser ni att framgaffeln har en väldigt stor lutning på framgaffeln! Är ni med?
Denna vinkeln kallas CASTERVINKEL på en bil! Så nästa gång ni gör framvagnsinställning så vet ni vad castervinkeln betyder!
Praktiskt sett så betyder det att en sådan vinkel som cykeln har= Spårstabil, men tungstyrd. Mindre vinkel =tvärs om:rolleyes:
Så är det! De andra hjulvinklarnas betydelse går inte att förklara med en cykel. Om ni vill veta så får jag ta till en gubbes benställning!
FRÅGA OM NI VILL VETA!
Nu är det mycket besserwisser på G:cool:

Sedan försöker jag mig på "Spanienfolket"
Då blir det inte så där "snällt"
För det första så är tjejen som tvättar P.cabben i mina ögon tusen ggr. snyggare än bilen. Märk väl att detta är min högst personliga uppfattning, och en Porsce gör sig inte i cabutförande!
Fast jaggan är snygg. Om ni åker ner till Spanien så förstår jag om ni gör en omväg runt "ringen". För där vill man stanna länge!
Allt för husfriden:)

Fuzzy 3,0
Ja, du åker i en bil som bjuder på symfoni i varvtal runt 8000 rpm. Min mellanflickas pojkvän har en Civic med denna motorn (tro jag)och den bilen är helt underbar när varvräknarn klättrar mot 8000rpm. Sedan på tomgång så finns det absolut inga mekaniska felljud. Japsen kan bygga motorer!
Sedan tyckte du att din bil var för mjuk vid banåka! Testa med hårdare krängningshämmare! Gör underverk!

Till Hannibal

Förklara dig! Jag tror inte att du iaf är seg! Du läser ju denna tråd:D

Och till mr Dethleffskvalite!
Heder till en människa som orkar trampa över stock å sten i flera mil!
RESPEKT säger jag bara! Värstinghoj som du har hjälper inte, man måste ju ända stå för huvudkraften!
jag har åkt lite enduro med MC, och jag brukar vara totall slut efter en mil eller i bästa fall två:eek:.
MEN DU TRAMPAR SJÄLV!!!!!!
Respekt

Hujedamej. nu tar jag kväller, och i värsta fall får jag tvinga i mig ...nåt gott!
Ha det gott ute i stugorna eller i husbilen (ni som inte fegat ur än:p)
önskar Anders
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Tack Anders.... hustruns dag blev gjord när hon läste din kommentar.F.ö. håller helt med dig, min fru klarar enkelt matchen mot P-cab, men vet inte riktigt om det skulle bli samma resultat om hon ställdes mot en GT3RS.:twitcy:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej igen ni med det svåra namnet:wink:

En gt3 RS klarar din fru lätt, även en vit! Men, mot en vit Cooper S 1071 64a är det jämnt!
Nä, skämta går ju, men vilken människa som helst (gränsfall politiker) slår en maskin!


Jag kan upplysa om att det inte var något kanonväder i Östergötland idag!
Tänkte bara säga det om ni nyligen har passerat "det gröna helvetet" :Dpå väg ner!


Anders som inväntar Tisdagen!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Nu blev hon ledsen..... "men vilken människa som helst (gränsfall politiker) slår en maskin!" Hon hade liksom pumpat upp sig, kände inte riktigt igen henne efter din förra
kommentar, som gav henne en ny självbild. Nu är vi tillbaka i normalläge. Tack. :twitcy:

....och jag kan upplysa om att här i San Agustin har vi 28 grader varmt och solsken från en klarblå himmel!

Vad är "gröna helvetet"?
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: VAD åker ni i när...............

Till Ander, nu när tiden är vriden!

En Renault Mégane 1,6 av årgång 99. En rostig burk utan inspiration med liten ”chans” till att samla på sig fart böter! En liknelse, den är som en seg kladdkaka.
Tacka vet jag husbilen den gör mig glad och go!
Stephan

PS Om ni blev sugna så här är ett recept:
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vanilj socker
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
Sätt på ungen på 175 º.
Smält smöret.
Vspa ägg och socker poröst, tillsätt de andra ingredienserna och rör om ordentligt. Grädda i miten på ugnen i 15min.
Hemligheten för att få kakan så där härligt kladdig är att inte ha den inne längre. Spelar ingen roll om kakan fortfarande rinner lite. Ta ut den efter 15 min och låt den i stället svalna i några timmar då stelnar den.
Garnera med Florsocker och servera med visspad grädde! DS
 
Toppen