• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det var 60 och 70- talet med kamerahus som stridsvagnar, nu är det skillnad.
Brus i dagsljus vid ISO 100 låter konstigt. Hade en likadan Lumix 2 generationer tidigare, vid 400 blev det kris. Men det går ju faktiskt att fixa i Photoshop:D

Eftersom jag har min lilla Lumix LX3(?) kvar och hade registrerat mig fick jag meddelande om att Panasonics program Silkypix nu fixar allt brus väldigt enkelt.

Men som Montreal skrev, vad är väl lite brus om man lyckas fota den ultimata bilden.

Jag har precis beställt ny laptop och då blev det samtidigt nya Photoshop Elements 11 (699:- hos Dustin Home.se). Sen är det hur enkelt som helst att bli av med lite brus. Även upp till 3200 ISO med min Nikon D7000.

Så Jappe, behåll kameran om du inte redan skickat iväg den, och skaffa dig PS Elements! :spinny:

/Gunnar
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag uppfattar det inte så! Det finns säkert många bra Panasonicar (det vet jag) men den här kameran är lite speciell! Den vänder sig till en speciell målgrupp som bara har tele i fokus! Det gänget kollar väl aldrig bilderna i fullstorlek och då fungerar det. Klart jag behåller systemkameran efter den här fadäsen men jag ger mig inte! Nästa objekt blir Canon G1X med stor sensor!

Jappe

PS. Din nya Photoshop 11, fixar den även en vattenstämpel tro? Jag släpper inte helt tanken på bildstämpling trots att vissa här menar att allt som läggs ut på Internet är allmän egendom. Vacker tanke men....

PS2. För ett à två år sedan provade jag Canons G12:a men köpte en Nikon 7000 i stället, inte så oäven i och för sig men G12:an fixade bättre bilder åt mig kan jag konstatera nu när jag kollar i "albumet"!
Den "totala" kameran! Var finns den?
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den "totala" kameran finns nog lika lite som den "totala" husbilen:rolleyes:

Vattenstämpel vet jag ännu inte, har visserligen PSE 9 nu men inte kollat. Annars har jag en PS CS3 i datorn som säkert kan göra stämplar...

Men eftersom jag är medveten om att dom bilder jag lägger ut blir allmän egendom so what? Gillas dom bjuder jag. Farligt tänk, jag vet!

/Gunnar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, lika lite som man köper en bil för att köra fullgas hela tiden, köper man väl en zoomkamera för att köra full zoomning hela tiden. Det är ju möjligheten som är en av de stora fördelarna. Normalt jobbar du väl mellan 24-150mm, men plötsligt dyker behovet av 300mm upp och då har du det färdigt. Medan du med en systemkamera fortfarande fumlar med byte av objektiv, är motivet redan försvunnet, och kanske kommer den möjligheten aldrig tillbaka. Vad betyder då lite brus, om du dessutom kan justera det i efterhand. Du har alldeles för brått att döma/döma ut, prova lite ordentligt! :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, du skulle kanske prova en Sony NEX-6 eller -7? Bra upplösning, bra brushantering, JPG- eller RAW-filer, filmning i HD om du skulle komma på den tanken. Med adaptrar kan du använda vilket objektiv som helst som finns eller har funnits, möjligen med undantag för objektiv till dubbel-8 och liknande som inte täcker ut APS-C formatet.

Du kan köra dem som helt automatisk kamera eller helt manuell samt alla olika varianter däremellan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, lika lite som man köper en bil för att köra fullgas hela tiden, köper man väl en zoomkamera för att köra full zoomning hela tiden. Det är ju möjligheten som är en av de stora fördelarna. Normalt jobbar du väl mellan 24-150mm, men plötsligt dyker behovet av 300mm upp och då har du det färdigt. Medan du med en systemkamera fortfarande fumlar med byte av objektiv, är motivet redan försvunnet, och kanske kommer den möjligheten aldrig tillbaka. Vad betyder då lite brus, om du dessutom kan justera det i efterhand. Du har alldeles för brått att döma/döma ut, prova lite ordentligt! :)

Jag anser att om du i stället köper ett objektiv med kvalitet så kan du lika gärna delförstora det avsnitt i bilden som du vill visa! Jag hävdar bestämt (arg som fan för att jag gick i fällan) att detta med långzoomare är något sorts "bländverk" för noviser och ignoranter i ämnet!

Kvalitet framför kvantitet! Jag gjorde samma upptäckt för ett tag sedan när jag testade fast optik. I stället för att köpa två mindre goda objektiv så köp ett gott vidvinkelobjektiv med god detaljåtergivning m.m. för då kan du delförstora i bilden och ta fram det du eftersträvar i ett fotoprogram!

Skulle detta vara lite oklart så ber jag om ursäkt och hänvisar till en annan tråd, "Varning för rött vin"!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag anser att om du i stället köper ett objektiv med kvalitet så kan du lika gärna delförstora det avsnitt i bilden som du vill visa! Jag hävdar bestämt (arg som fan för att jag gick i fällan) att detta med långzoomare är något sorts "bländverk" för noviser och ignoranter i ämnet!

Kvalitet framför kvantitet! Jag gjorde samma upptäckt för ett tag sedan när jag testade fast optik. I stället för att köpa två mindre goda objektiv så köp ett gott vidvinkelobjektiv med god detaljåtergivning m.m. för då kan du delförstora i bilden och ta fram det du eftersträvar i ett fotoprogram!

Skulle detta vara lite oklart så ber jag om ursäkt och hänvisar till en annan tråd, "Varning för rött vin"!

Jappe

Men Jappe då, nu tar du ju i så där igen och mer eller mindre idiotförklarar mej och många andra. Jag som tom försvarat dej i andra trådar:)

Jag startade denna tråd för att jag är en sån där novis och ignorant, jag vill ha en kompaktkamera och inte en systemkamera. Dessutom lockar zoomen mej, men jag kanske blir besviken jag med men jag tror inte det, jag tänker inte förstora upp för att leta brus...

Knarrevik varnade dej samtidigt som han verkar nöjd med långzoomen...

Ta dej nu ett glas rött vin så kanske det känns bättre sen:wink:

Ha det gott Jappe, men hetsa inte upp dej, tänk på hjärtat så vi får ha dej kvar här och munhuggas lite:yes:
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vattenstämpel verkar inte funka i Elements. Gjorde ett lager med text men det är hur enkelt som helst att klona bort.
_DSC0601anye.jpg
Erlebnis Seebrücke i Heiligenhafen några vackra dagar för nyår
Kollade CS3 och där går det att lägga in vattenstämpel.
Men :twitcy: här gäller vitt ikväll så det blev för avancerat...

/Gunnar
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Lundsholm!

Giv mig styrka! Här utgjuter man sin själ för att rädda andra från att göra samma dyrköpta erfarenheter som jag har gjort och så får man höra att jag idiotförklarar populasen! Köp dig en långzoomare "då da" men kom inte till mig och gnäll efteråt! Naturligtvis är jag nyfiken på din Canon för den är ju ännu mer långzoomig! 2X tillochmed!

Det här geschäftet är ju nästan värre än konserverad gröt eller färdiga omeletter som amerikanarna köper!

Jappe

PS! Brogu! Fin bild!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Lundsholm!

Giv mig styrka! Här utgjuter man sin själ för att rädda andra från att göra samma dyrköpta erfarenheter som jag har gjort och så får man höra att jag idiotförklarar populasen! Köp dig en långzoomare "då da" men kom inte till mig och gnäll efteråt! Naturligtvis är jag nyfiken på din Canon för den är ju ännu mer långzoomig! 2X tillochmed!

Det här geschäftet är ju nästan värre än konserverad gröt eller färdiga omeletter som amerikanarna köper!

Jappe

PS! Brogu! Fin bild!

Har dykt upp ett nytt alternativ, en Nikon CoolPix P510, bara 24-1000... Har fått starka rekommendationer från en amatör ornitolog som jobbat med försäljning av kameror i minst 30 år. Det tycker jag låter spännande, jag har köpt ett antal kameror av honom under åren och dessutom jobbat ihop ett halvår. Alla tidigare råd han givit har jag alltid varit jätte nöjd med!

Man har i alla fall kul när man läser dina skrivningar, är dock lite besviken på att du inte ser teknikens härlighet i dessa tekniska under utan jämför dom med konserverad gröt... Men du kommer väl snart till sans när du fått prova en riktig kamera (med långzoom) du åker snart dit du med...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Pust, stön, stånk! Här gör man allt för sina medmänniskor på det att de icke måtte göra samma misstag som jag har gjort och vad får man höra: Nikon 510 nånting långzoomare som enligt fotokrämarna är sämre än den kamera jag köpte! Giv mig styrka!

Köp, testa och redovisa här! Två veckor har man på sig att testa! Funkar det inte så lämna tillbaka kameran. För det mesta betalar handlaren portot, kanske inte alltid, vet ej, men nog har jag frestat tålamodet hos mången månglare! Trägen vinner!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Pust, stön, stånk! Här gör man allt för sina medmänniskor på det att de icke måtte göra samma misstag som jag har gjort och vad får man höra: Nikon 510 nånting långzoomare som enligt fotokrämarna är sämre än den kamera jag köpte! Giv mig styrka!

Köp, testa och redovisa här! Två veckor har man på sig att testa! Funkar det inte så lämna tillbaka kameran. För det mesta betalar handlaren portot, kanske inte alltid, vet ej, men nog har jag frestat tålamodet hos mången månglare! Trägen vinner!

Jappe

Visst är det jobbigt att frälsa världen när den inte vill bli frälst!!! Men så måånga trådar du lyckas vara med i så frälser du väl säkert någon, sen kan man undra vilken nytta det skulle ha för dej själv???

Vet du vad det allra värsta är med mej, jag tror inte LCHF är nyttigt på lång sikt.

Åter till tråden så har jag alltså 3 kompaktkameror med långzoom att välja mellan, den listan skulle ju minska inte öka, men det sägs ju att vi går starkare ur sånt som är jobbigt.

Jag ska bestämma mej innan helgen och det blir någon av följande:

DSC-HX20V | H Series | Överblick | DSCHX20VB.CEE8 | DSCHX20V | Sony

Canon PowerShot SX50 HS - Digitala kompaktkameror - Canon Svenska

Nikon Europe B.V.

Jappe du måste väl ändå erkänna att den röda Nikonen är läcker att se på:wink:

Jag tycker om dej Jappe för att du är den du är!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Visst är det jobbigt att frälsa världen när den inte vill bli frälst!!! Men så måånga trådar du lyckas vara med i så frälser du väl säkert någon, sen kan man undra vilken nytta det skulle ha för dej själv???

Vet du vad det allra värsta är med mej, jag tror inte LCHF är nyttigt på lång sikt.

Åter till tråden så har jag alltså 3 kompaktkameror med långzoom att välja mellan, den listan skulle ju minska inte öka, men det sägs ju att vi går starkare ur sånt som är jobbigt.

Jag ska bestämma mej innan helgen och det blir någon av följande:


Jag tycker om dej Jappe för att du är den du är!

Vad gäller LCHF så kanske det verkar bäst på kort sikt; det har funkat väldigt bra hittills!

Testa själv, självklart, men tänk efter lite här! Hade dessa sagolikt fantastiska kameror verkligen levererat bilder av hög klass (som vissa handlare påstår) så hade ju alla systemkameragubbarna och (tanterna också givetvis numera) "skickat av" sina tunga "klumpar" och köpt sig små nätta högpresterande långzoomare!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vad gäller LCHF så kanske det verkar bäst på kort sikt; det har funkat väldigt bra hittills!

Testa själv, självklart, men tänk efter lite här! Hade dessa sagolikt fantastiska kameror verkligen levererat bilder av hög klass (som vissa handlare påstår) så hade ju alla systemkameragubbarna och (tanterna också givetvis numera) "skickat av" sina tunga "klumpar" och köpt sig små nätta högpresterande långzoomare!

Jappe

Jag skulle tro att mina krav är lite lägre än dina så då kanske det räcker, får återkomma i ärendet när jag har någon på plats hemma.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den här bilden tog jag tidigt i morse med ISO-1600. Snacka om brus! I raw-programmet hittar jag ingen brushantering. Någon som vet var den finns i Silkypix?

Jag gillar kameran! Kanske finns det en möjlighet.....

brusdus.JPG
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den här bilden tog jag tidigt i morse med ISO-1600. Snacka om brus! I raw-programmet hittar jag ingen brushantering. Någon som vet var den finns i Silkypix?

Jag gillar kameran! Kanske finns det en möjlighet.....

Heja Jappe, du kanske också blir en novis och ignorant! Men lugn du är inte ensam:):):)
 
Toppen