• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Har du kvar din gamla fotoutrustning? Några bra objektiv?

Om du har det så kan ju en Sony NEX kanske vara intressant. Med den kan du köpa till adaptrar till alla objektivfattningar som finns eller har funnits (skulle jag tro). Då kan du använda dina gamla objektiv med manuell fokusering men med hjälp av något som kallas Focus Peaking. Sensor i APS-C format och lite olika sensorupplösningar beroende på modell. En kamera att växa med.

Fast den är kanske inte så liten som du tänkt dig.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Har du kvar din gamla fotoutrustning? Några bra objektiv?

Om du har det så kan ju en Sony NEX kanske vara intressant. Med den kan du köpa till adaptrar till alla objektivfattningar som finns eller har funnits (skulle jag tro). Då kan du använda dina gamla objektiv med manuell fokusering men med hjälp av något som kallas Focus Peaking. Sensor i APS-C format och lite olika sensorupplösningar beroende på modell. En kamera att växa med.

Fast den är kanske inte så liten som du tänkt dig.

Har inget gammalt kvar alls!

Kikade just på den på Sonys hemsida och jag säger inte helt nej - den tål o grönne på!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Samsung Galaxy Camera får en del kritik för ojämn autofokus i tester, nåt du märkt Knarrevik???
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vi skaffade en Sony DSC-RX100 ett halvt år sedan att komplettera Nikon systemkameran.

Sonyn har nu nästan tagit över. Liten, praktisk, alltid med och otrolig bildkvalite.
Verkar vinna de flesta testerna. Rekommenderas!

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Samsung Galaxy Camera får en del kritik för ojämn autofokus i tester, nåt du märkt Knarrevik???

Nej, jag har enbart positiva omdömen än så länge och autofokus är snabb åtminstone i dagsljus. Jag var till en början skeptisk till det lilla batteriet men det håller laddning förvånansvärt länge.

Nattbilderna är över förväntan liksom de flesta programfunktionerna som jag hittills provat.

20130105_213127_LLS-721934.JPG

Nattprogrammet, handhållen kamera med bildstabilisering.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag börjar tröttna på systemkamerakrånglet och tänker prova Panasonic Lumix DMC-FZ200

Imponerande testresultat för en långzoomare med f:2,8 i hela omfånget, 25 - 600mm! Leicaoptik tillverkad i Japan!

pana.JPG

Någon här som har den kameran?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Inte just den, men två föregångare till den, FZ30 tror jag en hette!

Bra kvalitetskameror, med fina bilder. Slår inte min nuvarande Nikon D7000 systemkamera med bra lins, ungefär lika fotoresultatmässigt som Sonyn jag nämnde ovan, men med längre zoom.

Du kommer inte att ångra köpet!

jyrki
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, har du kikat på Canon Powershot SX50? Lite sämre bländare men ack vilken zoom. Jag har frågat några kunniga om dessa 2 och då fått rekommendationen Canon...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag har en äldre brorsa FZ100 men den har snart två år på nacken, något måste det väl ha hänt sedan dess. Använder den som "daglig"-kamera. Den är lätt (det är tungt och tröttsamt med systemare). Den filmar bra i HD. Jag är nöjd med resultat för mina behov men har å andra sidan sänkt mina krav på senare år.
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, har du kikat på Canon Powershot SX50? Lite sämre bländare men ack vilken zoom. Jag har frågat några kunniga om dessa 2 och då fått rekommendationen Canon...

Himla svårt! Jag tycker om f:2,8 genom hela registret. Det passar mitt sätt att fotografera. Jag tror jag köper en FZ200 och sedan ska jag jämföra den med en Canon systemkamera med en 17-55:a och en 70-200:a och blir skillnaden i kvalitet inte för stor så säljer jag systemkameran och får då på det viset ett behagligare fotoliv med Panasonicen eftersom den är mer lätthanterlig! En del eventuella brister går ju att åtgärda i Photoshop också! Vi får se!

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

brorsa FZ100 som har två år på nacken, något måste det väl ha hänt sedan dess!
Tydligen inte!
Jämför jag spec. på FZ100 med FZ200 är det nästan identisk kameror.
FZ200 är något snabbare, 12bild/sek. mot 11bild/s. för FZ100 men på bekostnad av 2Mpixel mindre i sensorn och då är det inte så anmärkningsvärt att den är något snabbare.
2,8-4,5f på FZ200 mot 2,8-5,2f för FZ100. I övrigt, tekniskt samma kamera! Efter 2år?
Men jag är nöjd med min och skulle tro att du blir nöjd med FZ200.
24x Zoom är rätt häftigt och filmningen i HD blir också väldigt bra.
Mycket allround kamera utan att behöva släpa på en massa objektiv.
Priset är dock aningen högt!
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

2,8-4,5f på FZ200 mot 2,8-5,2f för FZ100. I övrigt, tekniskt samma kamera! Efter 2år?

Julian

FZ200 har 2,8 som största bländare i hela zoomomfånget, enligt vad jag har läst! Det är ju en stor fördel med den kameran! Jag ser verkligen fram emot att jämföra den optiken med Canons 17-55:a och 70-200:a! Jag skickade efter en i går från Cyberphoto. Gillar jag inte kameran så har jag 14 dagars ångerrätt!

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Spännande! Vad kan man tro på nuförtiden?
Jag avvaktar ditt Test av underverket innan jag uttalar mig igen!:(
Julian
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Ett stort tack till alla er som tipsat och kommit med förslag. Jag har nu läst det jag hittar på webben, pratat med massa olika personer, varit i en affär 3 gånger för att känna på dom intressanta men fortfarande inte lyckats bestämma mej. Jag har hamnat i valet av storlek på kameran så nu står det mellan 2 ganska olika stora kameror:

DSC-HX20V | H Series | Överblick | DSCHX20VB.CEE8 | DSCHX20V | Sony

eller

Canon PowerShot SX50 HS - Digitala kompaktkameror - Canon Svenska

Ena dan har jag bestämt mej för den ena och nästa den andra, får suga på karamellen nån dag till... Återkommer med vad mitt beslut blir:confused:;):confused:
 
Toppen