• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Spännande! Vad kan man tro på nuförtiden?
Jag avvaktar ditt Test av underverket innan jag uttalar mig igen!:(
Julian

Ang. Panasonic Lumix FZ200,

så kom kameran igår och jag försökte lära mig alla onödiga finesser och egendomliga ord (Googles översättning kanske) som finns i bruksanvisningen på en CD givetvis, som brukligt är numera. Eftersom jag har blivit utnämnd till naturtaliban av motorfolket så borde jag ju tycka att det är bra att det inte slösas med papper till sådant, men det gör jag inte! Jag vill ha en riktig bruksanvisning!

Det verkar vara en korsning mellan en riktig kamera (systemkamera) och en automatkamera med flera riktigt användbara finesser men också konstigheter. Eftersom jag använder flera olika kameror så kan det bli lite rörigt ibland med alla olika inställningar. Elektronisk sökare är ju kass naturligtvis men den här visade sig vara ovanligt bra för att vara kass. Knapparna sitter nog där de ska men det tar säkert lite tid innan hanteringen blir smidig. Det jag saknar mest är en vettig inställning för manuell fokusering men sådana elementära och praktiska saker är ju ganska ovanliga nuförtiden. Elektronisk styrning kan nog vara bra till mycket men inte till allt!

Intrycket är dock positivt hittills men idag ska jag ut och fotografera med den och stämmer det som står i alla tester så säljer jag den stora dyra tunga systemkameran och ställer in mig på en annan nivå. Jag trycker sällan upp några affischer så jag behöver inte överdriva kamerainnehavet!

Vi får se! Ska bli kul! Återkommer!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Första bilden utomhus, tidig morgon! Bl. 2,8, 1/8 sekund, ISO 500. Jag får nog ta och lära mig lite mer om vitbalans! RAW-programmet som följde med kameran är lika framfusigt som många andra sådana program och ville vara med på ett hörn fastän bilden var jpeg men jag lyckades mota bort det. Skulle det fortsätta med sina innästlingsförsök så får jag väl ta bort det helt!

fb.jpg

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips på kompaktkamera?

Första bilden utomhus, tidig morgon! Bl. 2,8, 1/8 sekund, ISO 500. Jag får nog ta och lära mig lite mer om vitbalans! RAW-programmet som följde med kameran är lika framfusigt som många andra sådana program och ville vara med på ett hörn fastän bilden var jpeg men jag lyckades mota bort det. Skulle det fortsätta med sina innästlingsförsök så får jag väl ta bort det helt!

Visa bilaga 65817

Jappe

Troligen har kameran ett programval för dåligt ljus, eventuellt också för skymning/gryning?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jättetrevlig kamera, tyckte jag först. Massor med trevliga inställningar och finesser. Manuell fokusering dock besvärlig vilket ju inte är ovanligt idag men det kan jag väl stå ut med, tänkte jag. Allt verkade bra men kameran levererar tyvärr som långzoomare gör, d.v.s. ganska miserabelt. Riktigt bra i mellanregistret kring 100 mm (35mm), hyfsad vidvinkel men hopplöst dåligt tele över 150-200mm. Autofokusen lever sitt eget liv och att fokusera manuellt är så besvärligt så det är inte att tänka på. Brus vid ISO 100 har jag aldrig upplevt tidigare!!!

Jag blev så arg så jag ringde upp Cyberphoto och undrade lite över deras försäljningsmetoder! Min gamla Nikon 7000 är ju mycket bättre än det här skräpet och det höll han med om! Jag skickar tillbaka den här kameran idag och pengarna får jag tillbaka.

Långzoomare är och förblir långzoomare!

Förargad Jappe

PS. Hur kunde Knarrevik veta.....
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vad var det jag sa!

Jappe, du borde skaffa en lättanvänd kamera typ Galaxy Camera som har lättinställda program för de flesta motiv.
Den lägger också in bilderna automatiskt på Dropbox, åtminstone de första 10-15000.

Program för kvällsbilder:


... och för vackra damer:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe!
Efter en lång Nikon F2-karriär har jag under det senaste årtiondet köpt den ena kompaktaren efter den andra - dock alltid med samma resultat :mad:. Är nu åter i "systemträsket" med en i nov inköpt Nikon D5100, vilken jag trivs utmärkt med.

Min mycket amatörmässiga analys är att ju mer du trycker in på minsta möjliga utrymme (=kompaktkamera) desto mer kompromisser tvingas du bygga in. Dvs riktigt allt ryms egentligen inte på en tändsticksasks storlek. OBS bara min egen åsikt efter "trial and error".

Keep on shooting!:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Knarrevik:

Vad var det jag sa!

Jappe, du borde skaffa en lättanvänd kamera typ Galaxy Camera som har lättinställda program för de flesta motiv.
Den lägger också in bilderna automatiskt på Dropbox, åtminstone de första 10-15000.


Är inte det också en telefon som det inte går att ringa på? :D Jag har en bra systemkamera med kanonoptik men jag tänkte att det skulle finnas någonting användbart som inte väger så mycket. Kanske Canon G1X som har en stor sensor!?

Vad är Dropbox?

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips på kompaktkamera?

Ibland undrar jag om det inte ägnas lite för mycket tid åt att kontrollera bildernas optiska kvalitet, i stället för att fotografera mycket och spontant, därför att en smidig kamera alltid kan vara med? Ungefär som när man höll på med hifi och lyssnade på testskivor i stället för musik? :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Visst är det så men brus vid ISO 100! Det trodde jag inte fanns!

Det finns små smidiga kameror som är bra men de har inte någon överdriven långzoom.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Är inte det också en telefon som det inte går att ringa på? :D Jappe

Jo, den går att ringa på! Jag har ringt gratis från Teneriffa under två veckor och sparat lika mycket pengar som kameran/telefonen kostade. Den har stor sensor och tar lika bra bilder som min spegellösa systemkamera.

PS! Jag blev förvånad över den rikliga mängden av WiFi-hotspots i Puerto de la Cruz, det verkar vara ett argument för att locka turister numera. Finns på hotell, barer, affärscentra m.m.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Kalleiviken!

Två mycket bra kameror med fast optik, 35 mm. för 8- resp. 16000 pix. Visst men inget för mig!

Jappe
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Skulle jag köpt en kompaktare idag blev det en Canon G1X. Men så kostar den ju lite också.

Men jag kör istället med en riktig systemare, en Canon 7D med en drös olika objektiv. Mitt största problem med det just nu är att jag måste köpa mig en större kameraväska.. :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips på kompaktkamera?

Problemet är väl att kameror med fast optik är närmast oanvändbara utomhus, och systemkameror med några gluggar är alldeles för klumpiga att släpa på, och dessutom allför omständiga att använda, så att man missar många trevliga motiv. Återstår därför bara en bra kompaktkamera med skaplig zoom (5-10x) och optisk sökare, alternativt en bra superzoom, om man kan se fördelarna och inte bara nackdelarna (Jappe)?! :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag skrattade gott (positivt) och länge åt Jappes utvärdering/”Test” och kommentar av den kameran han förväntade sig så mycket av. Utgången var uppenbart given vilket Knarrevik förstod tidigt.
Jappe, du ”målar med en väldigt svart pensel”! Riktigt så dåligt är den inte eller också hade du ett misslyckat exemplar. Jag håller med om att den är mycket ljusberoende och att ”f:2,8 i hela omfånget, 25 - 600mm” är en bluff.
Nästan alla bilder på min hemsida under 2012 (både Sardinien och Portugal) är tagna med FZ100, nästan samma kamera som FZ200. Bilderna är dessutom kraftigt försämrade för att de skall laddas ner fort i bildspelet, annars tröttnar folk. Mitt behov är alltså en relativ enkel, liten och lätt kamera som man dagligen bär med sig, utomhus, att ta bilder att dokumentera och visa enbart på internet. FZ-100 har fyllt den funktionen. För större/bättre behov har jag 2 systemare med en massa objektiv men den väskan bär jag inte ofta med mig. Även om jag är lagom nöjd med FZ100-resultatet så letar jag ständigt efter något bättre.
Lekmannafotografen, Julian
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vad är Dropbox?
Jappe

Dropbox är en molntjänst med tillhörande klientmjukvara som erbjuder lagringsutrymme av datorfiler över internet.
Utrymmet kan exempelvis användas för säkerhetskopiering eller som en delad resurs för fildelning eller som lagring av kamerabilder.
Den finns både som gratis- och betaltjänst, där den avgörande skillnaden främst är mängden tillgängligt lagringsutrymme.

Till Samsung Galaxy Camera följer 50 GB gratis utrymme i Dropbox, fler uppkopplade kameror lär följa efter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, du ”målar med en väldigt svart pensel”! Riktigt så dåligt är den inte eller också hade du ett misslyckat exemplar.
Lekmannafotografen, Julian

Jag var väl inte så negativ som du påstår! Hade man stoppat in ett objektiv på sisådär 28 - 200 mm och begärt samma pris för så hade den nog varit intressant. Kameran fungerade ju bra mellan 25 och ungefär 150 mm! Hanteringen var trivsam om man undantar den manuella avståndsinställningen. Elektronisk sökare är inte min grej!

Jag tog fram min gamla systemkamera från 60-talet och jämförde sökaren i den med den elektroniska sökaren i Lumixen. Vilken skillnad! Gedigen kvalitetskänsla och utmärkt funktion!

Nöjer man sig med skärmen och brännvidder mellan 25 och 150 mm så är det en bra kamera men nog skulle det följa med en liten varning för telelägena! Brus vid ISO 100! Det måste vara världsrekord! Giv mig styrka!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen