• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nu har det blivit så pass varmt ute, så det går att limma solpaneler.
Här nedan en 90watt som väger 3kg. Själva solcellerna är fastsatta på en aluminiumplåt och är kan böjas lite.
Det bästa sättet är att limma plåten direkt mot taket, men om man som jag har, korrugerad plåt, så tillkommer lite aluminiumprofiler att fästa i. Nackdelen med denna fastsättning är att panelen får sämre hållfasthet mot t.ex. kraftig hagel pga luftutrymmet mellan panel o tak. Framtiden får utvisa hur länge panelen överlever.
Ett par hinkar vatten användes för att hålla panelen på plats i blåsten.
 

Bilagor

  • Solpanel1401.JPG
    Solpanel1401.JPG
    148 KB · Visningar: 1.756
  • Solpanel1403.JPG
    Solpanel1403.JPG
    159,6 KB · Visningar: 17
  • Solpanel1404.JPG
    Solpanel1404.JPG
    109,6 KB · Visningar: 1.752
  • Solpanel1407.JPG
    Solpanel1407.JPG
    108,4 KB · Visningar: 1.754

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har dragit ned på kabelarean till 4mm, knappt 6m långa totalt. Tidigare har jag haft lite grövre, men kan inte se nån vits med detta. Just ju 12volt
Regulatorn är Victron. Den har i bänktest varit bäst hittills. Kablarna är lite provisoriska ännu.
 

Bilagor

  • RegulatorVictron.JPG
    RegulatorVictron.JPG
    102,2 KB · Visningar: 25

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nja..

Solpanelen skall ju faktiskt helst monteras med luftspalt, för den behöver kylning då verkningsgraden minskar med temperaturen.

Således är det helt perfekt monterat ;)

//Freddy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jovisst, det stämmer, men som den är monterad nu, så finns en viss risk för fladder och utmattning, men det återstår att se hur den beter sig. Förmodligen fungerar den ovanligt bra.
Nu har jag plats för en avlång 3-kilos 100w-panel jämte den fyrkantiga.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jo jag har anammat "Jappes" fristående panel, visserligen bara 85W,
verkar lovande & skall bli intressant att se vid lågt läge på solen!
Mvh.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Glöm inte att koppla in en regulator mellan solpanelen och batteriet. Jag kopplade batteriet direkt från solpanelen en gång och det gillade inte batteriet alls. Det "dog" i princip. OK, det var ett gammalt batteri så jag köpte ett nytt vilket gav nytt liv åt batteribanken. Slutet gott, allting gott!

Jappe
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.092
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är det inte för kallt än för limmning?får snart hem panelen skall limma med Sika525.
Vilket temp behövs,limmet torkar tämligen långsamt.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Så här står det i deras datablad: SikaBond®-525 missfärgar
inte omgivande material och är genomtorr efter ca 1 dygn vid +20ºC. Samt arbetstemperatur 0gr till + 30gr, så över 0gr är att rekommendera.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag använder Lenson Polymersealer 303 och det vill ha +5 för att starta. Därför har jag fått vänta på våren:). Klart att du kan limma nu. Det blir varmt på dan och tar sen kanske några timmar extra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Monterte min første Oyster i februar 2002 - utendørs!

Løste temperaturproblemet med en stor pappeske og en vifteovn, forvarmet området på taket slik at jeg fikk rengjort og påført primer og lim. Skrudde fast monteringsplaten med sine 6 korte skruer - satte esken og ovnen på taket over takenheten. Lot det stå på varme over natten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är det någon som vet hur mycket effektivare det är att alltid ha solpanelen riktad mot solen än att ha den platt på taket? Jag har tittat på SUNAIMERS hemsida & där står det så här :"Solföljaren som följer solen från soluppgång till solnedgång ekvatoriellt. Du ökar effekten på din solpanel med mer än 2.5 gånger." Kan detta stämma?
Tanken var att jag skulle ha 2 X 100W på taket men med en sådan manick skulle 1 100W's panel räcka & ändå ge mer effekt.

Bennie
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.092
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har nu fått hem solpanel med tillbehör från Tyskland,fästlimmet är Sika 252 vilket kräver minst +10 så det får väl vänta.
Jag ha läst att Sika rekommenderar att man lägger en gummidistans under fästet, så man får garanterat 1-2mm fästmassa mellan när man limmar.
Hur har ni gjort?
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har idag monterat och kopplat in mina solpaneler.
Min Victron 15/70 regulator har jag kopplat på de fördragna kablarna som går in i el-centralen, en CBE PC-150TR. Allting verkar fungera som det ska. :)
Min fråga är om centralen styr så att även startbatteriet blir laddat, som det blir när man laddar med landkabel??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

CBE bruuker å ha en logikk som er spennings-styrt. Når bilbatteriet er under en grense og bobatteriet over en annen så kobles de sammen. Sammenkoblingen skjer og når bilen lader. Det finnes og en liten over-ride sikring som kan settes inn lengst til venstre på sikringsblokken for sammenkobling i et nødstilfelle.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej och intressant läsning, tidigare har proffsen limmat med Sikaflex 291i men numer rekommenderas 292i (dubbelt så dyrt) och dubbelt så starkt, det är framtaget för marint bruk och fäster allt, är starkare och mer flexibelt och som någon riktigt skrev ovan så ska det vara en spalt dvs en gummilist som gör att fästena inte ligger dikt an mot taket, behövs bara en liten bit, viktigt är att limmet finns runt om listbiten för att hindra inträngande fukt som sen blir kvar.

Men det viktigaste förutom montering är just att det finns en rejäl luftspalt mellan solpanel och tak, ju högre temperatur runt solpanelen desto mindre verkningsgrad och i typ Spanien så har du mindre än hälften av den effekt du får i en solig svensk sommardag, sol på panelen behövs men det är strålningen som ger watt, inte värmen.
Med vänlig hälsning Sören
 
Toppen