• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Den som har orkat läsa hela tråden vet att, det går precis lika bra med....annat lim. Bara att kleta på och trycka fast mot taket.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det räcker med det mellanrum som skapas vid fastsättningen. Sen beror det på hur mycket det blåser (luftcirkulationen). Det handlar inte om några större effektförluster i praktiken.
Vi accepterar lägre verkningsgrad när vi lägger panelen platt på taket och pga praktisk fastsättning så får man acceptera lite högre temperatur jämfört med fristående mot solen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Montreal: helt riktigt och förlusten kan t.o.m. vara större pga värmen, men det är avhängigt den tekniska kvaliteten på solpanelerna. Platt montering på taket gör förstås den stora effektförlusten tillsammans med en svag (billig) regulator.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag monterar panelerna på egentillverkade vinklar av aluminium & får en springa runtom på 35mm mellan panelernas kantlist & taket vilket borde räcka för bra ventilation.


Bennie
Bennie
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Varför inte köpa från PreVent i Tyskland halva priset mot här! Regulator mppt bäst, men dyr, man får vad man betalar för!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Montreal: helt riktigt och förlusten kan t.o.m. vara större pga värmen, men det är avhängigt den tekniska kvaliteten på solpanelerna. Platt montering på taket gör förstås den stora effektförlusten tillsammans med en svag (billig) regulator.
Jag är lite tveksam till vad regulatorn har med förlusterna vi uppvärmning av panelerna att göra? Däremot anser jag att 20-30mm spalt tillsammans med aluprofiler är för lite för att ge tillräcklig kylning när solen ligger på ordentligt, och det eventuellt är vidstilla, Bättre med fästen bara i hörnen, men bäst med montering på takreling så att luften får fritt spelrum. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kollade lite på den för jag tyckte det var väldigt billigt. I annonsen kan man läsa : Features:
1. This product has protection from overcharge and over discharge.
2. It employs PMW charging main circuit which is in tandem type and makes the voltage loss reduce to almost 50% compared to that resulting from using charging circuit of diode. The charging efficiency of the former is 3%-6% higher than non-PMW charging
circuit, thus extending the time length of electricity use. It has the automatic control mode consisting of booster tension of over
discharge recovery, direct charging and floating charging, which extends the system service life.
3. The intuitive LED luminous tube indicates the state of the battery, enabling users to be aware of it.

Det verkar som att det inte är en MMPT utan en PWM-regulator & då är priset förståeligt. Har du otur så får du betala varuskatt (i Sverige moms) det fick jag då jag köpte min Tracer 2210RN med display. Mitt köp slutade på ca 1000:- & det tycker jag är väldigt billigt för en MPPT-regulator.

Bennie

Bennie
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det verkar som att det inte är en MMPT utan en PWM-regulator & då är priset förståeligt. Har du otur så får du betala varuskatt (i Sverige moms) det fick jag då jag köpte min Tracer 2210RN med display. Mitt köp slutade på ca 1000:- & det tycker jag är väldigt billigt för en MPPT-regulator.
Bennie

Där kan man se.Man ser ju alibaba.com presenterar den på det viset.

Google översatte så här den beskrivningen som följde
den här regulatorn:


MPPT sol laddningsregulator MPPT 10-60: Jämfört med vid normal sol laddningsregulator, kan detta MPPT regulator öka effektiviteten med 30%. Denna regulator kan ladda och ladda ur på samma gång.Denna MPPT regulator har perfekt SOC-funktion, kontroll laddningsström, och strömförsörjning.Den har också temperaturkompensering.Använd som sämst 4" kablar (20A)


Man får väl se hur denna fungerar då,til en kostnad av cirka 12 dollar :rolleyes:



Ottar
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det låter lite intressant, man behöver en bra regulator för att minska förlusterna, men det betyder inget att man förlorar kanske 7% p.g.a. felaktig montering av solcellerna, förstår jag rätt? ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Klart att det betyder! Men det är lätt att överdriva förlusterna pga värme. Då är det bättre att byta till större panel. Det kan ju bli regn också:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Varför blir det bättre av att montera större panel i stället för att göra rätt? Dyrare, tyngre, tar mera plats. Köp istället bästa möjliga panel, ta vara på dess möjligheter genom rätt montering, kombinera med en bra MPPT regulator. Ingen kedja är bättre än dess svagaste länk. :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Montreal

Vad är Rätt, vad är fel? Ditt rätt är kanske någon annans fel, el. visevers! :wink:

Själv förordar jag att göra det som passar bäst för min plånbok, situation, fordon och dess möjligheter.

OM vi nu skall hårdra solpanelsmontering, så är en sol-följare det Absolut bästa alternativet!
Jag har beskrivit dess effekt i flera trådar.

Å andra sidan får var och en avgöra det som passar sig själv bäst.

Tex. som när jag fick tag i ett Stort parti med paneler, hade en bil som inte
var varken last el. platskänslig, då monterade jag: DETTA
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Varför blir det bättre av att montera större panel i stället för att göra rätt? Dyrare, tyngre, tar mera plats. Köp istället bästa möjliga panel, ta vara på dess möjligheter genom rätt montering, kombinera med en bra MPPT regulator. Ingen kedja är bättre än dess svagaste länk. :)

Det är upp till var och en att bestämma hur monteringen ska utföras.
Har man stora tomma ytor på taket, så kan man montera många watt. Men är plånboken tunn och kunskapen svag, så kanske det blir färre celler, men jag tror nog att de flesta har monterat riktigt på taket (svårt att göra fel).
Däremot har kvalitet på såväl paneler som regulatorer betydelse, vilket framgår tidigare i denna långa tråden.
 
Toppen