• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Jocke!

Har redan visat k.h. hur eländig burken är så jag kan nog slopa diskmaskinsvarianten. Den ligger nu i hett vatten med s.k. grovrent. Verkar inte göra någon nytta. Skall testa med maskindiskmedel. Vill undvika skrubbning för att inte få anvisningar för kommande beläggningar. Funderar också på lacknafta alt thinner.

mvh Alve

Om det är missfärgning från rörsystemet, så testa med någon snäll syra (citronsyra), är beläggningen fet så ta först bort det med ett stark alkaliskt medel, minst ph 11,5 i konc, det kan fungera.

//Tommy
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har faktiskt lyckats få expansionskärlet helt rent. Då burken var borttagen kopplade jag ihop ledningarna och spolade med rent vatten åt båda håll. Gick in på lägsta punkten i systemet. Vattnet såg till slut drickbart ut. Kunde dock spola med enbart kallt vatten.

Blandade till en ny glykolblandning, läckert grönskimrande, och pumpade upp den nedifrån, som jag alltid gör. Man såg då helt klart den stigande vattenytan i kärlet.

Efter att ha kört ett dygn med värme på konstaterar jag dock en missfärgning igen och att det trots allt är svårt att se nivån då ytan är stilla.
Tänker tappa ur, filtrera, och fylla på igen. Gång på gång om så erfordras. Den varma glykolblandningen är tydligen i sig ett bra rengöringsmedel.
Har nu tröttnat på det lite provisoriska tillvägagångssättet med lösa plus o minusledningar och problem med att vätskan vill rinna tillbaka mot pumpen. Har nu förbättrat utrustningen som syns på bilden. En kran som stoppar återrinning och en strömbrytare som gör det enkelt att starta och stanna pumpen.

PA130370.JPG

:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Varför kör du inte vatten med kylarrensning igenom systemet ett tag? Verkar omständigt att använda glykolblandningen som rengöring och sedan filtrera den? :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tack för tipset om kylarrens. Har kört igenom systemet i två omgångar med renspolning mellan. Nu är det rent.

Dags att mata upp glykolblandningen: PA150371.JPG

Finliret: PA130369.JPG

Resultatet:

PA150372.JPG PA150373.JPG

Kommer att övervaka systemet noggrant i fortsättningen.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Börjar nu intressera mig för kylsystemet. Tror att termostaten måste bytas men vill försäkra mig om att den verkligen är trasig först.

Temperaturmätaren går aldrig över c:a 50 gr. Då jag täcker kylaren får jag upp den till 80 gr. Tolkar jag som att mätaren är ok och att temp.givaren är ok.

Kan man plocka ut termostaten och testa den med hetvatten? Kan den ha hängt sig och kan den kanske justeras? Skall demontera den till att börja med. Var sitter den? Bilden visar väl det s.k. termostathuset med givaren.

Ställer ett kärl under och öppnar. Förutser att kylarvatten rinner ut till den öppnade nivån. Är nu inne på områden som jag konstigt nog aldrig har sysslat med.

PA230374.JPG

Glad för tips!
Alve
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve.
Du har alldeles rätt i dina antaganden, det är termostathuset man ser och det rinner nog ut en skvätt kylvätska när du öppnar. Termostaten kan du testa i uppvärmt vatten, ha en termometer i vattnet så du ser temperaturen när termostaten öppnar vilket är runt 80 grader. Baserat på din beskrivning vill jag påstå att din termostat är trasig, den står förmodligen kvar i öppet läge hela tiden. Att renovera den kan vara lite klurigt beroende på felet. Har du tur kärvar den bara pga lite rost eller andra föroreningar och då kan det gå att fixa. om det är något annat fel är det bara att byta den och den kostnaden är inte så fruktansvärt stor. Lycka till !

M v h / Roland
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Skall förbereda för den fortsatta lackeringen och inser att jag måste investera i en större kompressor. Har en spruta av hög kvalitet och den kräver 220 -260 l avgiven luftmängd. Vore kanske bra med en vattenavskiljare på kompressorn också.

Men, nu är man där igen. Var hittar jag en lämplig kompressor till vettigt pris? Det finns ju en hel del att välja på. Vill ju ha en som är hyfsat lätt att flytta på också. En som inte tar halva utrymmet i min lilla verkstad.

Men man kan ju inte få allt.

Tacksam för tips.

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

God Fortsättning Alve,
hygglig kompressor kan du köpa på Biltema,Jula m.fl ställen.
Vattenavskiljare är nödvändig och finns att sätta mellan sprutpistolens handtag och slang, finns på bl.a Swedol till bra pris.
Ser fram emot dina fortsatta skriverier med bilder.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tack det samma Bror!

Jag har en avskiljare vid sprutan. Den är säkert 30 år gammal. Tycker mig förstå av tidigare inlägg att det finns bättre grejer nu och att en typ som är monterad vid kompressorn skall vara bäst.

Då det gäller genomlupen luftmängd så är det väl ok om den är högre än det angivna området för sprutan? Frågar därför att det borde väl vara angiven minsta mängd om det saknar betydelse uppåt?

Ha de bra!
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tänker placera den nya kompressorn i verkstaden/garaget och dra slangen genom väggen till carporten. För att kontinuerligt kunna övervaka trycket söker jag en tryckregulator för slangen att montera direkt under sprutan. Helst skall den vara kombinerad med vattenavskiljare.

Hittar ingen lämplig. Det står "med väggfäste" på de flesta.

:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

LACKERINGEN.


KOMPRESSOR.

Har börjat sökningen efter en kompressor som gör sprutan rättvisa. Kommer fram till att jag bör ha en med fri avgiven luftmängd på c:a 300 l/min.
Det finns massor att välja mellan. Kvaliteten står väl som vanlig i relation till priset.

Läste någonstans att "köper man dyrt så behöver man gråta bara en gång".

Eftersom den, förutom till lackeringen och kanske till lite blästring, blir väldigt lite använd så måste jag gå ner lite i kvalitetskravet.
Tittar just nu på en JULA-kompressor art.nr. 200013 för 2.299:-. Den ligger på 300 l och är av märket Meec. Tror ni mer erfarna att den är OK för mitt behov?

Som vanligt blir jag väldigt tacksam för synpunkter.

//Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

LACKERING

KOMPRESSOR

Valet står nu mellan två kompressorer: Julas Meec enligt bild 1 och nätbutiken tretti.se Einhell enligt bild 2.

002.jpg

003.jpg

Fördel Einhell: Näthandel, fri frakt till dörren, högre kvalitet (tror jag), 100 l mer luft.
Nackdel: 1.200:- dyrare.

Fördel Julas: 1.200:- billigare.
Nackdel: Måste hämtas 14 mil tor med lånad släpvagn, tunga lyft ensam, misstänker lägre kvalitet.

Någon som har erfarenhet av dessa maskiner? Synpunkter kanske?
:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det beror pá vad du skall använda luften till.
Skal du bara mála lite ibland sá räcker den lilla. men skall du använda mutterdragare mm sá tar det mycket luft och den stora ligger dá bättre till.
Om du har en för stor sá har du inga problem, menär den förliten sá máste du vänta tilld den har pumpat upp tryck innan du kan använda kompressorn.
Har du en kompressor sá kommer den till en massa användningar. Spikpistol, mutterdragare, blästring, till dina däc mm mm. Sá satsa pá den stora du kommer inte att ángra dig om du köper den stora.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Dom här har börjat annonsera i biltidningar om att rolla lackfärg.
På hemsidan handlar det bara om båtar men gissar att man som ren amatör kan få det minst lika bra som med spruta?

Hem | De-Ijssel-Coatings - NORDEN

Sen är ju en kompressor bra till mycket annat men oftast upplever man den för liten när det kommer till kritan. Kanske är databladens uppgifter lite glädjesiffror som inte helt uppnås i verkligheten? eller så drar verktygen mer än de data som lämnas där?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det är faktiskt lite tvärtom med användandet av olika luftverktyg, verktyg som t.ex. en mutterdragare kan man köra på små kompressorer bara de har tank, eftersom de går relativt kort tid åt gången, då går de på den luft som kompressorn "arbetat ihop". Luftverktyg som går länge, t.ex. slipmaskiner, färgsprutor m.m. behöver en större kompressor annars räcker inte luftmängden till och trycket börjar sjunka. Även de minsta luftslipmaskinerna behöver flera hundra liter per minut för att fungera o.k. oberoende av vad leverantörer med rymligt samvete påstår. Färgsprutor har ett annat bekymmer, om kompressorn går alltför mycket blir luften varm, och tar lätt med sig luftens vatteninnehåll ut i sprutan, och då kan man ju föreställa sig vad som händer med lacken som skulle bli blank och vacker?! :) Tyvärr gäller det med kompressorer att större kompressor med större tank är alltid bättre, men också dyrare!
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det beror pá vad du skall använda luften till.
Skal du bara mála lite ibland sá räcker den lilla. men skall du använda mutterdragare mm sá tar det mycket luft och den stora ligger dá bättre till.
Om du har en för stor sá har du inga problem, menär den förliten sá máste du vänta tilld den har pumpat upp tryck innan du kan använda kompressorn.
Har du en kompressor sá kommer den till en massa användningar. Spikpistol, mutterdragare, blästring, till dina däc mm mm. Sá satsa pá den stora du kommer inte att ángra dig om du köper den stora.

håller med... satsa på den större
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Min kompressor har en stor tank och en relativt liten pump,
Jag användder den till mutterdragning av skruvar i master. problemet är att jag drar lite muttrar och máste vänta pá nytt tryck länge. Men det är klart det kanske är ett onormalt användande. 100 muttrar av stora mátt 24-32 mm.
Trycket ligger högt

Ibland annvänder jag den till sand eller glas blästrning samma sak gäller dá

När jag málar gár den utmárkt fast dá är trycket reducerat till ca 3kg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Fast här handlade det ju om hobbybruk, för sådan användning som du beskriver har du ju egentligen fel kompressor. Den hindrar ju dej i arbetet! :)
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ja, du menar den jag har tidigare. Den är värdelös i lackningsarbetet eftersom sprutan "svälter".

Upptäcker nu att du svarade Juan. Men svaret passade precis för mig också.
:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Absolut: Gränsen för oss "husbilsbyggare" är gränsen hárfin mellen hobby och proffesionelltt bruk,

Ex Hur länge skulle en borrmaskin för 99kr hálla till dig ?
 
Toppen