• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

LACKERING

KOMPRESSOR


Efter uppmuntran av likasinnade beställer jag nu den större kompressorn. Eftersom den skall placeras i ett rum intill där lackeringen skall tilldraga sig vill jag ha ständig koll på den luftmatning sprutan får. Den skall jobba med 2 bar. Tänker därför investera i denna pryl (har därmed också en ny vattenavskiljare).

001.jpg

Köper från Svedol. Pris 400:-. Rekommenderas av Bror som alltid kommit med bra tips.

:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Absolut ett bra tillbehör, installera den så nära som möjligt till där du skall arbeta, och använd kortast möjliga slang fram till sprutan så får du förhoppningsvis ett riktigt bra resultat! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nej, det blir för stor risk att man skvalpar upp vatten som samlat sig i avskiljaren, men montera den provisoriskt på något flyttbart, nära där du sprutar!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu skall så mycket som möjligt av det som irriterar kring lackningen bort. Vingel o gingel vid påfyllning av färg t.ex.

Fick ögonen på den här hållaren (kostar nästan lika mycket som manometern).

002.jpg

Tillverkade en själv på en halvtimme. Bra timlön. Den skall fästas i den bänk där jag har färger, härdare, förtunning etc.

P2060413.JPG

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

LACKERING

ANDNINGSSKYDD

Här visar jag de skydd jag har tillgängliga nu. Helst bör man ha en friskluftshuva men de kostar ju som både spruta och kompressor tillsammans. Gummimasken på bilden är den jag har tänkt mig använda. Vita filter som sitter i nu är avsedda för slippartiklar och de brunaktiga för lösningsmedel etc.

Pappersskydden är hopplösa eftersom andningsluft slinker ut uppåt och skapar imma på glasögonen.

P2080414.JPG

:cool:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

I väntan på temperaturer för lackering byter jag panna. Byter varmvattenberedare samtidigt. Måste berömma kvaliteten på pannan som troget tjänat oss i 19 år.

Håller den nya lika länge så är det bytesdags då jag är 95 år.

P3060415.JPG P3060416.JPG

P3060417.JPG P3060418.JPG

P3060419.JPG

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Då väggarna kring pannan är nedmonterade passar jag på att snygga upp kabeldragningen. Det har varit lite ormbo. Börjar med golvvärmen och gör en låda till transingen. Den har stått skruvad på en liten hylla tidigare med kablarna lösa. Nu blir den mera som en "modul" och jag slipper löda inne i bilen. Ventilationshål skall borras.

P3060420.JPG

:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve, vad är det för matrial i plåtlådan. Om det är stålplåt, så provkör innan du monter allt på plats. Sådana transformatorer har ibland så storas läckfält att väggarna i lådan kan börja svänga och fungra som högtalarmembran med irriterande nätbrum som följd.
// Göte J
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Pannan

Monterade nya pannan idag. Det visade sig dock att den läckte. Osynligt, mitt under. Den gamla pannan höll i 19 år. Den nya inte alls. Blev förvånad då jag tappade ur systemet eftersom den utläckta pölen verkade sugas upp.

Testade med påfyllningen innan jag byggde in pannan. Så mycket har man ju lärt sig. Har också sparat förpackningen. Kommer nog till användning.

Kan det finnas någon förklaring?

:oops:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Pannan är på plats och testad i alla varianter. Allt fungerar perfekt. Tar i tu med kabelhärvorna och har installerat en liten kopplingsplint för att få ordning påt.
Skall sedan klä in pannan mot garderoben. Väggen med dörr använder jag den gamla. Vid nya snickerier skall jag testa med målade skivor. Mdf är bra då man vill ha målad yta. Använder nog sprutan för att träna.

P3130421.JPG P3130422.JPG

Så länge jag minns tillbaka har husvagnar och husbilar inredningar gjorda i ädelträ och i värsta fall imiterat ädelträ. Ofta har man ädelträ från förarplatsen och bakåt. I köksdelen, i dinetten, i sovrum och i toalettrum. Dessutom avrundar man ofta med en heltäckningsmatta. Så skulle vi aldrig inreda vårt hus. Varför gillar vi det i husvagnar och husbilar tro?

Tycker jag har sett lite varianter på senare tid. Undrar hur idén med massor av ädelträ uppkom?

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Väggen med dörröppningen är nu återplacerad. Kabelhärvan reder ut sig mer och mer. En riktig korsning med kopplingar där även luftskruven för värmesystemet sitter. Den sitter på högsta punkten på sugsidan. Har placerat hushållspapper under dricksvattenkoppingarna för att säkert se om någon läcker. Har ju varit där och öppnat och stängt. Även lådan med transing för golvvärmen är på plats.

Har återställt tajtare nu än då jag installerade för 19 år sedan. Det ger plats i garderoben för lite hyllor. Blir varma kallingar och strumpor. Skall försöka konstruera garderobssidan mot pannan så att jag lätt kan lyfta i och ur bit för bit då jag behöver komma in för service.

Tänkte mig någon typ av flera u-fästen på en sida och några vridbara klämmor på andra sidan. Klurar hela tiden. Tacksam för tips som vanligt.

P3180423.JPG P3180424.JPG

:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Kan det där med ädelträ har någon med båtbygge att göra? Bl.a. används ju mkt mahogny i båtar. Vikten var säkert en viktig orsak ursprungligen. Sen blev det väl status också.

Heltäckningsmattorna är ju Anglo-Amerikanskt. I deras hem ligger det ju ofta heltäckning i hela huset och man klampar glatt in med skorna på sig.

I just det mobila boendet med begränsad volym och begränsade möjligheter till städning verkar mörka ytor och luddiga heltäckningsmattor det minst önskvärda?

MDF är ju väldigt smidigt att arbeta med men samtidigt väldans tungt. En dörr eller två är väl inga problem men en hel inredning skulle nog bli svårt.

Du har ju, precis som jag, Poppelplywood i din inredning. Antar att du märker att det rätt lätt blir märken då det grå låtsasträplastskiktet är mkt tunt.
Jag är inställt på att mina enbart målade Poppelplyfa kommer vara rätt känslig den med. Får väl helt enkelt spackla i och måla över det värsta efter några år :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Vill minnas att det var inne med heltäckningsmattor i bostäder någon gång på 70-talet. Man upptäckte dock hur opraktiskt det var ur hygiensynpunkt och att allergiker fick problem. I en husbil vill jag absolut inte ha heltäckning. Det går t.ex inte att byta en panna utan att spilla på golvet. Uppstår det en tjyvläcka någonstans så vill jag att det rinner fram och inte sugs upp av en matta.

Då det gäller ädelträ så kan det nog vara så att det kommer från båtbranschen. Tror att en del företag var verksamma med både båt- och husbilsinredningar. Mdf är, som du påpekar, jättetungt. Det kan man bara använda till småsaker. Poppelskivor utan påklistrad plast kanske finns. Men, som du säger, måste man spackla ytorna så blir det ju tungt igen. Och jobbigt.

:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hade en vwbuss med plywood från tidigare liv som firmabil, jag använde tapeter till väggarna det har man ju hemma.
Våtrumstapeter tål ju rätt mycket och finns i många kulörer.
plasttapeter av en bra sort blir ju ganska bra blir så less på alla bruna väggar i husvagnar och husbilar, det ska vara ljust så man tycker det ser rymligt och öppet ut.
Sedan ser man ju sämre med åldern och man vill ha ljusa väggar så att kvällarna inte blir mörka.
Har ett rum hemma med panel i taket och på en vägg furu som säkert var snyggt från början men nu är gulbrunt man får accsociationer till en bastu, gamla husvagnar ser så ut gärna med en orangerandig klädsel på dynorna.
Det är min lösning på allt spacklande och målande.:spinny:
 
Toppen