• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jamen. Fick prova på den i Eskilstuna. Tror att den kraschade med dödlig utgång för piloten vid ett senare tillfälle.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

I så fall var det Emilio Eskarate som kvaddade och dog. Emilio uppvisningsflyg en hel del med just denna Moth
Skulle haft inflygning på just denna maskin veckan efter olyckan hände men därav blev det ju inget tyvärr.
Hälsn. Bror

PS dra av skruvarna till rattlåset när de dragits till rätt moment så går skruvskallen av. DS
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Testar en bilradio som jag fått av ett barn-barn. Behöver byta för att få en display som syns i alla ljus. Blir imponerad av att anslutningskontakterna är standard. Allt fungerar, nästan.

Jag kan inte stänga av den. Då jag ansluter kontakterna startar radion men jag kan inte hitta någon möjlighet att stänga av den.

Det handlar om en Pioneer MVH-1400UB. Jag har naturligtvis laddat ner bruksanvisning. Där står Stäng av enheten: håll SRC/OFF intryckt tills enheten stängs av. Det fungerar inte. Inga andra knappar eller kombinationer stänger av heller. Kan väl inte bero på att jag har den ansluten till bostadsbatteriet istf radioläge på nyckeln?

Är det någon som kan tala om för mig vad jag missuppfattar?

Blir snart knasig. :confused:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve, kolla att + kontinuerligt och + via tändlåset kommer på rätt sfift för radion. På min Fiat 06 fick jag skifta plats på dessa för att min gamla Blaupunktradio skulle vara nöjd. I Renault Lagunan var det däremot rätt kopplat enligt Blaupunkten!
// Göte J
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu har jag konstaterat att den här radion också har för ljussvag text i displayen. I en husbil sitter man ju lite längre ifrån apparaten och vi tycker att det är jobbigt om man måste luta sig framåt och åt sidan allt för mycket för att kunna läsa på displayen.

Har försökt hitta bland tester och beskrivningar på nätet någon uppgift om ljusstyrka men man pratar mest om ljudet. Är det någon som känner till ett fabrikat som har hög ljusstyrka?

Det finns ju inga radio och TV-affärer längre. Av typen "Nisses Radio" där man kunde se och ta på grejerna.

:confused:
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

HBK är nog min enda chans att hitta rätt radio. Lyfter därför inlägget.

Radio med ljusstark display. Läsbar även lite från sidan?????

Hjälp!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

I många apparater kan man ändra både ljusstyrka och displayfärg, blått har sämst kontrast, så den bör du inte använda om möjlighet finns? Har du kollat?`:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Om du vattenslipar med ett 3000 paper och sedan polerar sá blir lacken finare än en orginallack
Här finns säkert mälare som kan svara bättre än jag.

Har svårt att få tag på 3.000-papper. Högst 2.500 hittar jag. Men det kanske räcker. Helt klart är dock att jag måste fortsätta med efterslipning och polering.

Mycket bättre funktion på sprutan dock efter Juans tips.

Amatörlackeraren

P.s. nu gör jag alltså ett återhopp. Radion jag har tillgång till skall jag testa på kommande utflykt. D.s.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
det räcker gott med 2000 - 2500 papper. På jobbet när vi mellanslipade och polerade använde dessa grovlekar. Använde sedan 3M:s polermedel och började med det lite grövre för att sedan avsluta med finpolish.
Huvudsaker att du får bort den apelsinskalsytan och det ser du under slipningens gång och det tar en enorm tid om du skall nöta med finpapper.
Där det är som grovast använd 1200-1500 papper och sedan 2000-2500.
Du kommer att få ett blankt åk men det går åt mycket armbågsfett.......:wink::wink::D
Trevlig helg och lycka till
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
har du fått hem något rattlås? Om det inte var med några avdragsbultar så far o köp, för många drar fast låset med vanliga M8 bult och då blir det för enkelt för en ev. tjuv.
Ha det gott
Hälsn Bror

Har nu varit ute med bilen några dagar och kan konstatera att problemet kvarstår trots nytt tändningslås. Hela startmotorn är utbytt tidigare utan att problemet försvann. Solenoiden följer väl med startmotorn och är den som jobbar som relä? Det finns väl inte något annat relä? Tycker mig dock ha hört uttrycket "startrelä".

Har gjort tidigare långa Italienresor som omfattat åtminstone 3 veckor utan att det här har hänt. Kan det vara så att startbatteriet måste vara spetsladdat för att funktionen skall vara ok? Batteriet är gammalt och bör nog bytas i vilket fall som helst. Kan det vara så att spänningen "störtdyker" då jag vrider på nyckeln? Om så vore fallet borde väl inte startmotorn gå? Den går ju bara det har "slagit till".

:confused:
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

har du kollat att kablarna på startmotorn sitter ordentligt fast ?
ev jordkabel till motorn också
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ett tips jag fick Alve då jag hade problem, sätt en startkabel mellan minuspolen och
nåt ställe där du garanterat får kontakt med godset, typ motorblock eller kylarinfästning!

Hoppas du hittar felet, hälsning FinnV
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tack!

Det jobbiga med ett sådant här fel är att man inte kan konstatera om man har hittat felet förrän man är ute på vägarna igen. Det är liksom inte mätbart hemma.

Testar alla tips.

Mvh
Alve
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve.

Testa med att koppla en provisorisk startknapp. Om problemet kommer när du använder nyckeln så provar du med startknappen, hjälper inte det så har du felet i startmotorn eller strömmatningen dit. (Batteri eller kablage). Om det hjälper så är problemet i tändningslåset eller kablaget mellan t-lås och startmotor.

M v h / Roland
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Startmotorn sitter monterad svåråtkomlig. Tydligen i bakre delen av motorn. Man blir som trött!

:oops:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Här sitter startmotorn.

P9020347.JPG

Man kommer inte åt kablarna som går till solenoiden som i sin tur sitter ovanpå motorn utan att ta bort avgasröret. Jag vänder mig nog till verkstaden som jag har på gångavstånd. De har en lift som klarar av den här vikten. Då man har passerat bäst före datum känns det inte så lockande att krypa runt under bilen och hantera så tunga saker. Känns dock motigt att inte kunna "göra själv".

Skall nu noga mäta mig igenom elen som kan vara inblandad och notera resultaten. Finns fortfarande en liten möjlighet att lösningen finns i stående position.

:cool:
 
Toppen