• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera växellåda Ducato -88

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Hej i kylan!

Håller på att renovera växellådan på våran Ducato Maxi -88 bensinare.
Hade lite lagerljud och har kollat upp lådan och det är ett av lagren på ingående axel, det som sitter närmast motorn. Tänkte även byta 5ans drev för det syns lite slitage på det.

Tänkte höra om det är någon som vet och har erfarenhet av var man kan få tag i lager. Har kollat med dom som servar Fiat här i närheten (Borlänge) men dom vet ingen.
Finns det några firmor här i landet som håller på med äldre Fiat lådor?
Har sett att det finns en firma i Tyskland där man kan beställa men skulle kännas tryggt om det var någon som har erfarenhet av att handla där.

Hälsningar Christer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hejsan cmd63. Ja det finns förhoppningsvis fler vägar att gå.
Det skall ju faktiskt gå om man vill, att gå in i vilken Fiat-Peugeot eller Cittra firma som helst och be dem leta upp en sprängskiss och beställa det man skall ha. Man brukar få förklara för dem att när de har tagit över märket så skall de leta fram delar som man vill ha även om det är till äldre bilar :) men, men.....

I Sverige är nog största chansen om man ringer till verkstaden, Bossings/BLD som har sysslat med Fiats transportbilar och husbilar i massor av år. De säljer drevsatser till nyare lådor m.m. och borde kanske kunna skaffa reservdelar till älsta lådorna på best. för de vet i alla fall vad det handlar om.

BLD

I Tyskland är nog Axel Augstin en av firmorna som rätt många (bl. a. jag) brukar handla från. Det kan vara lite luddigt att hitta rätt när det gäller mindre delar, för det finns inga sprängskisser med nr. tyvärr. Det går däremot bra att ringa till dem och prata engelska om man kan. Det är flera här som ringt dem vid problem och sedan skrivit om att allt har löst sig bra över tel.
Här har du växellådssidan till din bil, och även femte växeln och packingar.

Geriebedichtsätze Getriebe Getriebeteile Tachowellen - Autoteile Augustin

Om du inte har plockat sönder lådan än så tror jag att främre lagret är ett enkelradigt kullager men kanske/troligen inga standardmått, men ändå kanske värt att kolla.
Om man klickar på ett spec. lager så det kommer upp, så kommer det även upp flera olika nummer som hjälp, och jag tror att något av dem ev. skulle funka hos en hjälpsam SVERULL-firma eller vad du har närmast.
Tänk på att du har en packbox bakom lagret som det är läge att byta samtidigt.

Skriv gärna lite mer om hur det går, och bilder brukar också vara uppskattat när man gräver i något spännande :D.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Prova och mät lagret om det är ett vanligt kullager så har Biltema några skf lager till
bra priser
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej cmd63!
Vare sig du eller jag har ju långt till firman TOOLS Momentum i Borlänge (bor själv i Säter). Den firman har hjälpt mig många gånger genom åren med lager och specialtillverkade packboxar.

Och har du lagret bortplockat och du kan se ev beteckningar, ja då kan jag svära på att momentum kan hjälpa dig.

Och JANKRO har redan gett dig firmaförslag där man kan handla drevsatser, tänk bara på vilken typ av drevningsförhållande du vill ha, men snacka med Bossings/BLD, de kan hjälpa dig med den saken.

vägkung
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej och tack för svaren!

Har rivit lådan och det är ett dubbelradigt delat kullager som sitter på ingåendeaxeln, är ett lager som håller axeln axielt så det är lite special. Har kollat med Momentum och dom kan få fram de andra lagren men inte just det här. Såg att det finns hos Autoteile Augustin i Tyskland.
Ska kolla med Bossing/BLD också.
Kommer även att byta 5ans drev, såg att det var lite slitet i hylsan och även tänderna på drevet som hylsan går emot, vet av erfarenhet från andra bilar att det finns risk att växeln börjar hoppa ur när det ser ut på det viset. Annars ser allt väldigt fint ut.
Om det finns intresse kan jag lägga upp lite bilder.

......./ Christer
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej!

Instruktionsbilder och "så här gör man" uppskattas på forumet:spinny:

Det är första gången jag hör att momentum inte kan ta fram en viss typ av lager, helt otroligt.

vägkung
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej vägkung!

Ja det mesta kan dom fixa fram men det här lyckades dom inte med trots att det står SKF på det, kanske beroende på att beteckningen ej gick att se.

Har pratat med Lasse på Bossing idag, var en jätte trevlig kille som visste precis hur lådan ser ut, han trodde t.o.m. att alla delar finns på lager. När jag ringde hade han ganska fullt upp så han skulle kolla och ringa upp mig under morgondagen.

/ Christer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hejsan igen, lite nyfiken. Menar du att det tvåradiga kullaget i din låda sitter på motorn/svepets sida i lådan och inte i bakkant på axeln som på den här ritningen ?

capture_05112012_0356.jpg

Kan vara bra att veta :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej JANKRO!

Jag menade såklart det tvåradiga lagret som är till vänster på sprängskissen, det som sitter innanför 5ans drev:oops:

Var har du fått tag på sprängskissen? Ser intressant ut:)

..../Christer
 
Senast ändrad:

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej vägkung!

Ja det mesta kan dom fixa fram men det här lyckades dom inte med trots att det står SKF på det, kanske beroende på att beteckningen ej gick att se.

Hej!

Det kan vara en företagsspecifik del, d.v.s. i det här fallet FIAT som har beställt ett lager som inte är standard.
Det är inte ovanligt att större tillverkare gör specialbeställningar från underleverantörer efter egna ritningar och då kommer ingen annan åt den delen även om det står SKF eller något annat känt märke på delen.

Leif C
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej JANKRO!

Jag menade såklart det tvåradiga lagret som är till vänster på sprängskissen, det som sitter innanför 5ans drev:oops:

Var har du fått tag på sprängskissen? Ser intressant ut:)

..../Christer
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, bra att det var det bakre och inte det främre som du skrev var dåligt i övre inlägget som var aktuellt, för Fiatkonstruktioner har aldrig gått att lita på full ut :D.

Ja, sprängskisser, ritningar och repböcker............ Det har varit skitsvårt med kompletta repböcker till de flesta av Ducato-modellerna. I de få som fanns saknades nästan alltid växellådan som tydligen är något som skall vara heligt för den stora allmänhen att peta i.

Jag fick tag i en sida för rätt länge sedan som hade en komplett rep.bok för modell -82 till -94 för hemladdning. Nu tittade jag där igen, och nu har det tillkommit massor med rep.böcker, både till äldsta, men även till nyare Ducato som säkert kan vara till glädje för andra med nyare bilar. Det enda man kan klaga på i en del som man laddar ner, så saknas gråskalan i bilderna (troligen för att hålla ner storleken på filerna) så de är bara svart och vitt d.v.s. lite av den klassiska Che Guevara bilden :mad:.

Jag tror att den jag har hemma är den övre med fotot på en äldre Dukato.
Nu verkar kanske den som är tvåa eller den som är långt ner på sidan, med röd ram (de dyraste) möjligen vara de bästa. Men alla kostar bara mellan ca. 50 till 100 kronor så priserna är ok.

Det man kan tänka på vid beställning och nerladdning är bl.a.

Det är rätt stora filer och kan ta lång tid även om man själv har fart på bredbandet.
Om något strular verkar det som man även får ett mail med kodnyckel för ytterligare nedladdning om den direkta skulle strula, och man kan säkert maila också om det går åt h......
Det finns inga spärrar som jag märkt efter nedladdningen utan det är fritt för utskrifter och kopior o.s.v.

Documents / eBooks: DOWNLOAD: Fiat Ducato

Var så god, och lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. läs om innehållet i boken före nedladdning. En del enklare innehåller nog bara bortplockning och montering av lådan och inte helrenovering. Så se till att ni får en "riktig" Workshop Manual och inte garagevarianten.
 
Senast ändrad:

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej JANKRO!
Tack för länken till rep.böckerna ska kolla vidare när jag kommer hem är ju alltid bra med
en manual där man får fram lite moment m.m.
..../Christer
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej cmd63!

Jag har en rephandbok du kan få låna, jag vet inte om den innehåller beskrivning av växellådsrenovering (har den inte hemma nu, utlånad så jag vet inte).
Hör av dig så fixar vi det.

vägkung
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej vägkung!

Tack för erbjudandet det skulle vara intressant och titta i speciellt om lådan var med och även stora bensinmotorn men den kanske inte är med i samma bok det är väll vanligast med oljebrännarna:D

Du kan väll höra av dig när du fått hem den igen, för mig är det ingen panik.

..../Christer
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej igen!

Lägger upp några bilder på lådan vid demonteringen. Delarna är otvättade så ni får ha överseende med att det ser lite kladdigt ut.

.../CMD63
 

Bilagor

  • Vxl.l.Ducato-88.jpg
    Vxl.l.Ducato-88.jpg
    3,2 MB · Visningar: 144
  • Vxl.l.Ducato-88.2.jpg
    Vxl.l.Ducato-88.2.jpg
    3,6 MB · Visningar: 109
  • Vxl.l. Ducato-88.1.jpg
    Vxl.l. Ducato-88.1.jpg
    3,3 MB · Visningar: 123
  • DSC02171.JPG
    DSC02171.JPG
    1,9 MB · Visningar: 98
  • DSC02172.JPG
    DSC02172.JPG
    2 MB · Visningar: 102

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej!

Nu börjar det bli dax att sätta ihop lådan igen, har tvättat och fått hem alla delar jag tänker byta.
Kommer att byta hela 5an inklusive lager samt även lagret närmast motorn på ingående axel och såklart alla boxar och packningar.
Några av nedanstående bilder visar slitaget på 5an som gjorde att jag valde att byta delarna när jag ändå håller på att skruva. Hade inte märkt något konstigt med växeln men jag vet med erfarenhet från andra lådor jag renoverat att när det ser så här ut står det inte på förrän växeln börjar hoppa ur och sedan blir det ett ras.

..../CMD63:)
 

Bilagor

  • _2111236.JPG
    _2111236.JPG
    5,1 MB · Visningar: 70
  • _2111238.JPG
    _2111238.JPG
    5,2 MB · Visningar: 69
  • _2111241_redigerad-1.jpg
    _2111241_redigerad-1.jpg
    5,3 MB · Visningar: 59
  • _2111243_redigerad-1.jpg
    _2111243_redigerad-1.jpg
    6,3 MB · Visningar: 62
  • _2111248_redigerad-1.jpg
    _2111248_redigerad-1.jpg
    5,4 MB · Visningar: 61
  • _2111253_redigerad-1.jpg
    _2111253_redigerad-1.jpg
    4,6 MB · Visningar: 56
  • _2111256_redigerad-1.jpg
    _2111256_redigerad-1.jpg
    6,5 MB · Visningar: 65

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack för bilderna cmd63, roligt att se.

Lite nyfiken. Köpte du delarna i Tyskland, Sverige eller blev det lite blandat ?

M.v.h. JANKRO.
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej Jankro!

Köpte faktisk delarna i Sverige, hos Bossing. Det blev faktiskt billigare än att skicka efter från Tyskland. Nu kollade jag inte runt så jättemycket på priser så det kanske gått att tjäna någon hundring om man handlat på andra ställen.
Sen tycker jag att det är bra att handla från firmor som är kunniga och har erfarenhet av det man håller på med. Det senare kan vara lite svårt när man skruvar med äldre fordon.
I det här fallet blev allt perfekt för min del, var lite fundersam över utväxlingen på 5an som bara fanns till 2,5l turbo diesel och är ca 4% högre än bensinarna men när delarna var hemma visade det sig att det var precis lika som jag har. Troligen beror det på att jag har den stora bensinmotorn på 63kw, då är det endast utväxlingen i slutväxeln som skiljer mot dieslarna.

..../CMD63:)
 
Toppen