• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera växellåda Ducato -88

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Visst ja, oljemängd.

...................... Sorry, flyttat till förra inlägget i stället.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack för info!

Jo jag vet att man måste vara noggrann med vilken låda man bultar på om man får för sig att byta men jag är rätt säker på att denna kommer från en likadan motor - 75hk bensin - och 14" hjul.
Annars måste jag säga att din fundering om att byta ut hela rasket mot en B230F med låda och allt lät spännande! Men jag ser också en del utmaningar....B230F är bakhjulsdriven och lådan ser då helt annorlunda ut. Växlingen blir också knepig. Men allt går, utom små barn....

Aha, backen delar många komponenter med 5:an. Nu har jag inte använt backen mer än några gånger men jag har inte upptäckt några problem alls när det gjorts. Men jag ska vara extra vaksam när jag gör det.
Annars så skulle ju slitage som resulterar i att en kula på ingreppsringen kommit för långt mycket väl kunna vara orsaken.
Jag råkade själv ut för en låsning på 4:an (fanns igen 5:a) på en 70-tals Golf en gång i tiden och när jag rev lådan så hittade jag ett nållager som havererat, detta (glapp) ledde i sin tur till att en ingreppsring kunde hamna lite utanför sina operativa toleranser och gå för långt fram vilket resulterade i att en av de fjäderbelastade styrklackarna som ringen gled över kunde hoppa ur sitt läge och då ställde sig rakt ut som en effektiv stopp!
21,- kostade den renoveringen (nytt nållager) :)

Jag hittade ett kvitto från 2012 när man rivit lådan för att byta packboxen mot drivaxeln som börjat läcka. Då byttes även kopplingen. Konstigt bara att man då inte samtidigt fixade 5:an för som jag förstod det så hade han kört på fyra växlar under många år. Eller det kanske började då? Reparationen var f ö gjord i Hässleholm och ägaren bodde i Skellefteå så han kan ha kört länge med detta läckage. Jag tänker så här: om det funnits ett läckage som han inte märkt och sedemera dränerat lådan på olja och när den blivit riktigt låg så blev 5:ans rörliga delar så varma och dåligt smorda att det var detta som orsakade låsningen. Därav skulle en uppfyllning till 1.6l kanske hjälpa.
Alltså: om jag verifierar att oljemängden idag är 1.25 och sen fyller upp till 1.6, tror du då att detta kan lösa problemet? Jag vet att en bra olja inte kan laga en trasig låda men i mitt fall kanske det kan vara värt ett försök?? Just nu står ledighet och brukande av nyinköpet för dörren så jag är inte speciellt sugen på att ägna en stor del av semestern till detta.

När det gäller lagerljudet vid motorbroms - tyder på slutväxeln, va? - så kan jag leva med det för det innebär väl knappast några risker eller annat. Kan kanske också vara en följd av ovan nämnda oljeläckage.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Kolla också om oljestickan är omgraderad ?
Se bild
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    46,7 KB · Visningar: 413

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är 90:ans låda redan uppgraderad till 1.6L?
Hittar ingen info om detta någonstans.
Min sticka är 71-72 mm till nedre strecket.
Ingen ommärkning alltså.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Re: Renovera växellåda Ducato -88

Är 90:ans låda redan uppgraderad till 1.6L?
Hittar ingen info om detta någonstans.
Min sticka är 71-72 mm till nedre strecket.
Ingen ommärkning alltså.

Hej Tony
Antingen är väl det uppgraderat på nyare årsmodeller.(kanske detta är gjort)
Annars fanns det ju också nya stickor att köpa på den tiden för att byta ut. Den skulle vara gul enligt infon men färgen kan ju försvunnit under åren
Dokumentet är ju utskrivet 1990 så vem vet ??
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack för info!

Annars måste jag säga att din fundering om att byta ut hela rasket mot en B230F med låda och allt lät spännande! Men jag ser också en del utmaningar....B230F är bakhjulsdriven och lådan ser då helt annorlunda ut. Växlingen blir också knepig. Men allt går, utom små barn....


Jag hittade ett kvitto från 2012 när man rivit lådan för att byta packboxen mot drivaxeln som börjat läcka. Då byttes även kopplingen.

Jag tänker så här: om det funnits ett läckage som han inte märkt och sedemera dränerat lådan på olja och när den blivit riktigt låg så blev 5:ans rörliga delar så varma och dåligt smorda att det var detta som orsakade låsningen. Därav skulle en uppfyllning till 1.6l kanske hjälpa.

Alltså: om jag verifierar att oljemängden idag är 1.25 och sen fyller upp till 1.6, tror du då att detta kan lösa problemet? Jag vet att en bra olja inte kan laga en trasig låda men i mitt fall kanske det kan vara värt ett försök?? Just nu står ledighet och brukande av nyinköpet för dörren så jag är inte speciellt sugen på att ägna en stor del av semestern till detta .

När det gäller lagerljudet vid motorbroms - tyder på slutväxeln, va? - så kan jag leva med det för det innebär väl knappast några risker eller annat. Kan kanske också vara en följd av ovan nämnda oljeläckage.

-------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, är ute och åker som jag skrev om. Men vädret är kasst :( så datorn fick jobba lite.

Först.. Volvomotor, bara motorn inte lådan för det skulle nog innebära mer krångel än man önskar :p:.

Det är nog mest troligt att de som bytte packboxen vände till med något så växlingen kanske efter ett tag bangade ur, för man måste ju slakta allt inne i lådan för att komma åt packboxen. Glömmer man att kolla allt eller inte drar åt något så kan det säkert börja strula efter ett tag.
Tror mer på det, än att dålig oljemängd sabbat lådan, och ny och mer olja kan kanske hjälpa något, men tveksamt att det kan göra underverk.

Ljudet vid motorbroms kommer troligen från slutväxeln, kanske dåligt uppspända lager till kronhjulet eller något liknande.
Innebär troligen inte någon överhängande fara, och borde nog börja låta mer och mer innan det är katastrof.

Sist men inte minst.......... Skall du tordas börja testa femmans växel och hoppas på att den går att få ur när det är dags för nerväxling. Det är den stora frågan :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Renovera växellåda Ducato -88

Hej Tony
Antingen är väl det uppgraderat på nyare årsmodeller.(kanske detta är gjort)
Annars fanns det ju också nya stickor att köpa på den tiden för att byta ut. Den skulle vara gul enligt infon men färgen kan ju försvunnit under åren
Dokumentet är ju utskrivet 1990 så vem vet ??

Hej Affe!
Hmm då har dom bytt min sticka då den är guldfärgad. :)
Skall byta oljan nästa vecka. Den såg fin ut men nivån
var ca 5mm under nedre sträcket på ena sidan stickan
och på andra sidan var det väldigt svårt att se nivån.
Lika bra att byta och fylla på nytt i rätt mängd.
Tack för info.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

-------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, är ute och åker som jag skrev om. Men vädret är kasst :( så datorn fick jobba lite.

Först.. Volvomotor, bara motorn inte lådan för det skulle nog innebära mer krångel än man önskar :p:.

Det är nog mest troligt att de som bytte packboxen vände till med något så växlingen kanske efter ett tag bangade ur, för man måste ju slakta allt inne i lådan för att komma åt packboxen. Glömmer man att kolla allt eller inte drar åt något så kan det säkert börja strula efter ett tag.
Tror mer på det, än att dålig oljemängd sabbat lådan, och ny och mer olja kan kanske hjälpa något, men tveksamt att det kan göra underverk.

Ljudet vid motorbroms kommer troligen från slutväxeln, kanske dåligt uppspända lager till kronhjulet eller något liknande.
Innebär troligen inte någon överhängande fara, och borde nog börja låta mer och mer innan det är katastrof.

Sist men inte minst.......... Skall du tordas börja testa femmans växel och hoppas på att den går att få ur när det är dags för nerväxling. Det är den stora frågan :p:.

M.v.h. JANKRO.

Jag förstår dina tankar om Volvomotor men det löser ju inte problemet med den sunkiga lådan (även om du verkar kunna renovera dem i sömnen :))

Ja renoveringen utfördes av en icke namngiven verkstad i Hässleholm och jag är inte man att bedöma om dom kan sin sak. Men vid ett sånt har specifikt fel som ett byte av packbox så rör man väl inget annat och inga justeringar görs utan allt sätts väl tillbaka som tidigare med axlar och allt? Speciellt 5:an, den sitter ju helt utanför kan man säga. Och blev det nåt över efter hopmonteringen så hoppas jag inte att dom bara ryckte på axlarna...

Ja det är den stora frågan...men jag tänker inte göra nåt före jag har kollat nivån. Blir en premiärtur i helgen men bara några mil.

På ett sånt här ekipage finns det ju alltid nåt att göra; vi har ångtvättat och städat den grundligt i två dagar och fått bort skit som jag nog inte ens vill veta åldern på...sen försöker jag få kupéfläkten att funka - händer inget när jag rör reglaget - och när jag skulle byta lampor i kontrollpanelen och allt var klart så slutade voltmätaren, belysningen och indikatorn för ytterbelysningen att funka. Mysko.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Om du inte redan gjort det, kolla jordpunkterna till höger under instrumentbrädan och i motorrummet till höger sett framifrån. Det sitter en krans med flatstiftskontakter som med tiden blir "glappa i käften". Kolla att kransen är fastdragen med taggbricka och byt ut flatstiftskontakterna till nya fräscha, då förebygger du många underliga elfel!
// Göte J
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack! Skall kollas.

Så här ser min oljesticka ut. Hade olja upp till 5cm-strecket.
2j3mkj4.jpg


Har jämfört med denna:
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/97846d1428695685-pict0177-3.jpg
Så det verkar väl som jag iaf inte har brist på olja...:confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Ja renoveringen utfördes av en icke namngiven verkstad i Hässleholm och jag är inte man att bedöma om dom kan sin sak. Men vid ett sånt har specifikt fel som ett byte av packbox så rör man väl inget annat och inga justeringar görs utan allt sätts väl tillbaka som tidigare med axlar och allt? Speciellt 5:an, den sitter ju helt utanför kan man säga. Och blev det nåt över efter hopmonteringen så hoppas jag inte att dom bara ryckte på axlarna...
----------------------------------------------------------
Hej igen, nja man rör en hel del av innehållet i lådan. Har man fem armar och händer som synkar så kanske det ev. går att plocka ur allt och återmontera det utan att lossa så mycket av mekaniken, men annars så måste man lossa växelgafflar m.m. och dra ur en hel del så själva växelhuset är nästan tomt på delar för att kunna byta packboxen som i princip är grundbulten i hela lådan tyvärr.
Så lite felmonterat eller något som sitter löst, så kan det säkert strula.

Det är lite svårt att se din oljestickas nivå för hatten finns inte med. Den ser ju i alla fall ut att vara ommärkt en gång , men strecken som gäller skall vara från ca. 65 till 70 m.m. under stoppflänsen på hatten, om både min. och max. finns med. Den här är bara märkt med max. nivå, rött streck vid 65m.m. från hattens fläns.
PICT0177-3.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hur tänkte jag? :confused:
Men här kommer iaf en mera komplett bild och det ser väl ut som oljenivån är OK.
2ll26b6.jpg


Ja...jag tänker ringa säljaren och intervjua honom mera ingående om hur och när felet uppstod så får jag väl ta ett beslut om jag ska chansa och lägga i den sen....
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Nu har jag pratat med förre ägaren. Han säger att felet uppstod efter växellådsrenoveringen men den gjordes av Lindells i Hässleholm och han sa att det inte han kan om dessa bilar och växellådor är inte värt att veta...så att dom skulle ha satt ihop den fel är (nästan) uteslutet.
Fenomenet med låsningen på 5:an skedde alltså när bilen stod stilla, han "torrväxlade" och fick in 5:an och kände att det blev nåt konstigt och sen fick han hålla på och lirka och trixa väldigt länge innan han fick ur den. Tror inte ens att motorn var igång. Sen dess har han inte vågat använda 5:an....

Han har pratat med Lindell och han säger att man mycket riktigt måste sänka ner lådan för att ta bort kåpan men sen är det med 98% säkerhet bara en justeringssak där bakom, utan att nåt behöver bytas. "En eller två muttrar" trodde han. Jag tänker själv ringa till denna Lindell och om någon här har en teori om vad denna justering skulle bestå av innan jag har ringt så skulle det vara intressant att höra. Om man tittar på inlägg 21 i denna tråd och de fina bilderna där så finns det ju inte så mycket att skruva på. Det är låsmuttrarna till dreven och till växelarmen. Är det så att växelarmen har ett fast, förutbestämt läge (hål bakom bulten t ex) eller är det fritt justerbart med bulten som man fäster den med och som syns på bilden? Kan det vara den justeringen som han menar i så fall?
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

En liten uppdatering för den som är intresserad. Nu har jag pratat med Lindell. Trevlig karl! Han berättade att det som faktiskt kan hända är att de stora låsmuttrarna till dreven rallar upp sig och då blir det svårväxlat. Så det är bara att släppa ner lådan lite, plocka bort kåpan och dra dessa muttrar utav h-e, minst 10kg. Det finns en låsning där men den fungerar tydligen inte....

Han tipsade om att om man ställer bilen lite snett, alltså så att den lutar till höger så behöver man inte ens tappa ut oljan.

Ska fundera om jag ska ge mig på detta i nästa vecka. :msn_dontknow:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hejsan, en liten fundering bara, om felet uppstod efter renoveringen så borde väl firman ha fått fixa felet. Om de kan allt om lådorna som är värt att veta och inte monterat något fel, så borde den väl ha funkat....... Lite knepigt att slippa ta ansvaret för en låda som inte funkat efter ren. kan tyckas.

Någon justering finns inte till växelgaffeln, den hamnar där hålet till fästskruven är.

De två muttrarna på axlarna skall dras hårt, det finns två uppgifter om ingående axel 200 eller 260 N.m
Men här är uppgifter från en riktig verkstadshandbok.

input shaft nut =260 N.m
(192 Ibf.ft.)
output shaft nut =200 N.m
(147Ibf.ft.)

Verkar mycket kanske men så står det.
Så drar man bara 100 N.m så lossnar de troligen... Vet ej :oops:.

Om de dras som de skall, och låsningen är inknackad så kan jag inte riktigt begripa hur de skall kunna lossna faktiskt. Mina muttrar var inte ens låsta när jag plockade sönder lådan (troligen slarv av montören) och de hade suttit där i 25 år och 17.000 mil :p:

Om de är lösa så påverkas hela axlarna en del. Lagren som sitter fast i lådans mellanvägg och håller axlarna på plats i sidled, sitter då inte längre fast på axlarna och axlarna kan börja flytta sig i sidled, vilket gör att pinjongdrevet flyttar sig i sidled i förhållande till krondrevet beroende på dragläge eller motorbroms bl.a.

Man kan låsa lådan genom att lägga i fyrans växel med växelföraren/spaken på vanligt sätt och sedan kan man lossa femmans växelgaffel på axeln och trycka i även femman, då går lådan i självlåsning med två växlar ilagda samtidigt (mardröm under färd :D) men kan inte hända om de tre små låspinnarna mellan växelaxlarna finns på plats.
Har inte prövat den metoden själv. Men om det låter knepigt kan man ha en U-nyckel på den ena muttern när man drar den andra. Lite besvärligt men det går. Att förlita sig på att hjulen/däcken inte snurrar när man drar muttrarna fjädrar troligen för mycket för att funka.
Stoppa inte in något mellan kuggarna på dreven för låsning för då kan kuggen smälla sönder.

När locket/kåpan över femmans växel är borta så undvik att lägga i backväxeln. Det finns då inget stopp för axeln till femman/backens axel (stoppklacken sitter gjuten inne i kåpan) , och axeln som då kan gå för långt gör att kulorna och fjädrarna till ingreppsringen ser vägen till frihet och kan hoppa ut och då troligen försvinna för evigt. Var även försiktig om du låser lådan med lös växelgaffel och trycker i femman, så du håller dig inom gränsen för att kulorna stannar kvar på sina platser.

M.v.h. JANKRO.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack för mycket informativ info!
Ja i sak har du rätt men jag bor väl en 120 mil från verkstan som gjorde det så det blir lite långt att reklamera...dessutom är det över 3 år sen det gjordes.
Han berättade att dom körde med mutterknackare när dom skruvade på dessa muttrar....troligen så mycket de orkade, alltså inte mätt med momentnyckel. Det blir lite knepigt att hålla emot på nåt sätt så att inte axeln snurrar och att spärra genom att kila kuggarna är som du påpekat en bra metod endast om man vill se kuggar flyga och fara...
Men detta var inte ovanligt och han hade fått åtgärda detta på flera lådor, alltså även såna som aldrig varit kluvna tidigare.
Det ska tydligen sitta en slags låsning där men den ger sig visst ändå. Funderade om man skulle peta in lite Loctite, då lär det sitta ett bra tag. Om det ryms?

Men du menar att man ska lägga in 4:an när man ska utföra operationen och sen inte röra växelreglaget alls förrän man är klar?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej igen, ja jag menade inte att du nu skulle reklamera utan att det kanske borde skett direkt när förra ägaren slutade använda femman efter renoveringen.

Låsningen är samma som en del hjulcentrummuttrar, en krage på muttern som man knackar in i ett spår i axeln.
Loctite är säkert en bra hjälp.

Ja om man lägger i fyran på vanligt sätt så går normalt ingen mer växel att lägga i.
Men om man tar bort skruven som håller växelgaffeln till femmans växel fast på axeln, så kan man lägga i även femman på samma gång. Det gör att växellådan bänder ihop sig med två växlar ilagda samtidigt, och det skall då gå att dra åt muttrarna.
Så här står det i v.handboken.

--------------
(Engage 4th speed, using the selector and
5th speed, by pressing on the fork to
lock the shafts)
spanner (H)(-).0316 C, if necessary.

Tightening:input shaft nut =260 N.m
(192 Ibf.ft.)
output shaft nut =200 N.m
(147Ibf.ft.)
Lock the nuts by peening metal into the
grooves in the shafts

Fit the bolt to the shift fork shaft.
Tightening: 28 N.m (20.6 Ibf.ft.)
------------

Den sista bulten det står om, är alltså den som håller femmans växelgaffeln vid sin axel.

Och, O.B.S. jag har aldrig gjort så här, men står det i boken så funkar det..... kanske :D.

M.v.h. JANKRO.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Jag tror jag tänker fixa detta ändå innan vi ger oss ut, annars kan det kanske uppstå ett "dyrt metalliskt ljud" om det nu går så långt att två drivaxlar får för sig att operera samtidigt...

Vet du hur mycket man måste luta bilen för att slippa tappa ur växellådsoljan? Det gav han som tips.

Att hålla andra drevet med en ringnyckel borde nog funka, tänkte inte på det!

Varför inte bara sätta en flat, tunn bricka som man sedan viker upp och låser muttern med? Borde också funka. Men annars är nog Loctite ett säkert kort.

Jobbar en vecka till så jag tror det får bli nästa helgs projekt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Vet du hur mycket man måste luta bilen för att slippa tappa ur växellådsoljan? Det gav han som tips.
-------------------------------------------------------------
Jag tror nog mera på att ta bort i alla fall den främre av de två oljepluggarna i lådan, den bakre pluggen tappar bara ur den sista skvätten ur slutväxeln.
Om man först lutar bilen, och sedan lossar fästena och släpper ner lådan så hamnar lådan ju nästan plant igen, och det brukar bara vara kladdigt att behålla oljan i något när man meckar, dessutom så är jag tveksam till att det skulle funka bra alls när man har mer olja i lådan efter höjda märkningar på stickan, om man nu inte lägger bilen helt på sidan :p:

Till locket/kåpan över femmans växel sitter det en packning som man ev. behöver lite packningsklister på vid återmonteringen, och då är det bara hopplöst att slåss med olja som rinner fram på tätningsytorna.

Lycka till.
M.v.h. JANKRO.
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej på er!

En sak man bör vara lite observant på när man släpper ner lådan för att komma åt 5an är slangarna till värmepaketet, dom är väldigt korta ( i alla fall på våran stora bensinare) så man kan inte sänka mer än att man precis kommer åt att få bort kåpan. Har lossat den en gång efter renoveringen pga att jag tyckte 5an var lite trög att få i och ur men det var inga problem utan försvann efter ett antal mil. Var helt nya drev monterade.
På vår låda är det en låsmutter till 5ans drev som man slår in kragen på i ett spår i axeln och har inte haft några problem med att den släppt.

Kan nämna att vi precis är hemkomna efter en tur på drygt 300mil och lådan har nu gått ca 800mil efter renoveringen. Allt funkar kanon men som jag nämnde tidigare, den är inte helt tyst. Har provat lite olika oljor bl.a. Omega 690 men det är bortkastade pengar. Kör Redline som Jankro nämnde och den funkar precis lika bra till ett betydligt trevligare pris. Har bytt olja ett par gånger för att kolla så att den är ren och inte hade något glitter i sig. Allt har sett bra ut. Så ljudet i lådan får hänga med men är lite sugen att plocka ner den och göra som Jankro, mäta upp den och shimsa om det behövs.
Beträffande utväxlingar så har man 16 tums hjul så är det samma utväxling på 5an både på stora bensinarna och på 2,5l dieslarna, sen skiljer utväxlingen på slutväxeln.

Ha det/ CMD63
 
Toppen