• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera växellåda Ducato -88

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej igen!
Har plockat ihop lådan och passade även på att sätta tillbaka den i bilen en dag när det var några plusgrader. Det som återstår är montering av drivaxlarna men först blir det byte av drivaxeldamasker ute vid hjulen.
Har tagit lite bilder vid monteringen av lådan, hoppas jag lyckas ladda upp dom i någorlunda ordning.

..../CMD63:)
 

Bilagor

  • _2141269_redigerad-2.jpg
    _2141269_redigerad-2.jpg
    7 MB · Visningar: 69
  • _2141273_redigerad-1.jpg
    _2141273_redigerad-1.jpg
    6,7 MB · Visningar: 73
  • _2141278_redigerad-1.jpg
    _2141278_redigerad-1.jpg
    6,5 MB · Visningar: 65
  • _2141280_redigerad-1.jpg
    _2141280_redigerad-1.jpg
    6,4 MB · Visningar: 63
  • _2141282_redigerad-1.jpg
    _2141282_redigerad-1.jpg
    6,5 MB · Visningar: 65
  • _2151292_redigerad-1.jpg
    _2151292_redigerad-1.jpg
    5,6 MB · Visningar: 74
  • _2161301_redigerad-1.jpg
    _2161301_redigerad-1.jpg
    6,5 MB · Visningar: 70
  • _2141267_redigerad-1.jpg
    _2141267_redigerad-1.jpg
    6,9 MB · Visningar: 76

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej!
Ja letade inte mer efter rep. handböcker. De här gammla bilarna är ju inte speciellt avancerade så det har inte varit några problem med renoveringen.

..../CMD63:)
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej har till Citroen c25 och Peugeot J5 pdf på franska
om någon är intresserad kan jag maila över.
MVH Sören
 
F

F.d. 14986

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej.

Hade du tillgång till en pdf manual till Citroen C25?

Jag skulle verkligen uppskatta en kopia.
Mvh
Mats Gustafsson
 
F

F.d. 23374

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej en fråga vad blev slut summan?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Vad tror du om detta? Kanske något är till nytta. Peugeot, Citroen & Ducato är i stort sett identiska för dom här årsmodellerna.

Bennie
 

Bilagor

  • 05.DIFF, REAR AXLE, Inc 4x4.pdf
    1,7 MB · Visningar: 68
  • 02.CLUTCH.pdf
    476,9 KB · Visningar: 56
  • 03.GEARBOX.pdf
    4,1 MB · Visningar: 205
  • 04.PROP & DRIVESHAFTS.pdf
    719,7 KB · Visningar: 79
  • 06.FRONT AXLES.pdf
    902,9 KB · Visningar: 83
  • 07.STEERING.pdf
    2 MB · Visningar: 50
  • 08.BRAKES.pdf
    2,6 MB · Visningar: 75
  • 09.SUSPENSION.pdf
    1,9 MB · Visningar: 50
  • 10.WHEELS & TYRES.pdf
    192,9 KB · Visningar: 66
  • 12.ELECTRICAL SYSTEMS.pdf
    718,7 KB · Visningar: 141
  • 01b.ENGINE.(Diesel).pdf
    39,6 MB · Visningar: 89
  • 01a.ENGINE(Petrol).pdf
    8,1 MB · Visningar: 100
  • Peugeot_504_Factory_Manual_Engine.pdf
    14,8 MB · Visningar: 57
  • Gear Change Linkage.pdf
    4,8 MB · Visningar: 77
  • FaultFinder Datasheets.pdf
    1,7 MB · Visningar: 60
  • Exhaust_Parts_Listing_Bosal.jpg
    Exhaust_Parts_Listing_Bosal.jpg
    378,1 KB · Visningar: 35
  • Exhaust_Manifold_and_Breather_Hoses.pdf
    3,7 MB · Visningar: 54
  • Ducato_Databook_Specifications.pdf
    47,3 KB · Visningar: 100
  • Clutch_Replacement.pdf
    3,6 MB · Visningar: 64
  • Clutch and Shock Absorber Assembly (SACHS).pdf
    154,8 KB · Visningar: 65
F

F.d. 23374

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej micke heter ja.funkar lådan bra. Jag håler på att renovera min 90 frankia och undra vad delarna kostade till din låda.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej micke och välkommen. Det verkar inte som cmd63 har varit aktiv på forumet nyligen tyvärr.
Jag vet inte om du sett men jag har nyligen skrivit om renovering av älsta växellådan under vintern.
Läs gärna genom det om du har lust. Jag har ungefärliga priser i huvudet och har handlat allt hos Axel Augustin i tyskland, som faktiskt har nästan allt till lådan.

Klicka här.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/695338

Jag har troligen dålig tillgång till dator över påsk men svarar gärna på frågor efter helgen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 26270

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej!

Nu börjar det bli dax att sätta ihop lådan igen, har tvättat och fått hem alla delar jag tänker byta.
Kommer att byta hela 5an inklusive lager samt även lagret närmast motorn på ingående axel och såklart alla boxar och packningar.
Några av nedanstående bilder visar slitaget på 5an som gjorde att jag valde att byta delarna när jag ändå håller på att skruva. Hade inte märkt något konstigt med växeln men jag vet med erfarenhet från andra lådor jag renoverat att när det ser så här ut står det inte på förrän växeln börjar hoppa ur och sedan blir det ett ras.

..../CMD63:)

Proffsigt, såg att några i sammanhanget sökte lagertyper på primäraxeln skrev upp dem:
närmast kopplingen-6206LU 2Z, bak vid 5:ans växel-France 09CSNR CE12152601.
Hade oljud i lådan som försvann när man trampade ned kopplingen, bytte dessa lager med
det blev inte så mycket bättre, när man lyssnar lite bättre kan man föreställa sig att det är dreven i 5:växeln som låter, de båda följer ju motoraxelns varvtal hela tiden även i friläget, då snurrrar sekundäraxelns drev i det fria s.a.s, kan det vara ide att byta 5:ans drev???
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej Ammarnas51. Det låter en del om lådorna med kopplingen uppe. Men det är ju inte bara från femmans växel. Alla utväxlingar snurrar ju runt olika fort på neutralen hela tiden, men utgående axeln står still, och även när man åker snurrar alla växelkugghjul olika fort, men då är ju en av växelkugghjulen låst till utgående axeln.

Om du vill så kan du läsa om min renovering av lådan som jag länkade till ovan.

Här har du länken igen.
Klicka här.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/695338


Jag har lite kvar att skriva där bl. a. vad det finns för ljud kvar trots att mycket är bytt och nytt. Men lådan tystnar inte med nya drev till femman.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26270

Guest
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack det var värdefullt att veta!
Läste i ett tidigare inlägg att det kunde vara en injusteringsfråga
på backmekanismen(den fjädrande kulan som klättrar på plåtflärpen)
Hur ser du på det?

Häls

Kent/Ammarnas51
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack det var värdefullt att veta!
Läste i ett tidigare inlägg att det kunde vara en injusteringsfråga
på backmekanismen(den fjädrande kulan som klättrar på plåtflärpen)
Hur ser du på det?

Häls

Kent/Ammarnas51
------------------------------------------------------------------------------
Hej kolla svaret i den andra tråden som du skrivit i.

Klicka här nedan på länken så kommer du dit.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t50306-2/#post733285

Fjäderbelastningen som håller backdrevet på plats finns med i länken som tar dig till renoveringen av min låda, och mot slutet, vid monteringen av lådan, med lite kontrollmått som man skall kolla för att det skall funka ok.
Men just att det är så illa justerat eller nött så det får backens mellandrev att gå mot sina ingreppskugg är troligtvis rätt ovanligt, för då borde delarna till fjäderbelastningen ramla bort.
Vinandet/ljudet kommer troligen mera från allt annat som snurrar i lådan på sina glidlager, fast nållager är mera vanligt på många andra liknande ställen.

Klicka på länken ovan, och klicka även på länken till renoveringen av min låda.

M.v.h. JANKRO.
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej på er!
Som Jankro skrev så har jag inte varit speciellt aktiv här på forumet på ett tag. Mycket annat som tar sin tid.
Kan nämna att efter renoveringen av lådan har vi nu kört snart 1000mil och allt funkar bra förutom att det vinande ljudet fortfarande finns kvar, hörs mest på 4an men det kommer även från diffen. Tror det är svårt att få dessa lådor helt tysta och det verkar vara lite olika från låda till låda. Gissar på att toleranserna var ganska stora på de här lådorna med tanke på att det är en låda för lätta lastbilar.
Ha en skön husbils sommar, kanske vi syns ute på vägarna med våra gamlingar.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej!
Min första post här :)
Är nybliven ägare av en Solifer 5500 från -88 som alltså bygger på Ducati chassie och motor. Det är en bensinare på 75 hk.
Ekipaget är i gott skick och väl omhändertaget men den har rullat 21500 mil och tidigare ägare har inte vågat använda 5:an... Jag frågade varför och han säger då att han en gång inte höll på att få ur den växeln så efter detta har han valt att inte använda denna växel alls utan kört på 4....

Jag kan se att det finns mycket skrivet om 5:e växeln på dessa lådor och jag märker även att jag har ett ganska framhävande lagerljud när jag motorbromsar men förra ägaren sa att det ljudet funnits under alla 8 år som han ägt den. Övriga växlar och växling fungerar utan anmärkning och det förekommer inga andra missljud.

Visst är det så att det jag egentligen borde göra är att renovera hela lådan eller iaf femmans växel men jag tänkte så här: om jag överfyller lådan med en bra transmissionsolja (måste finnas nåt billigare än Omega 690), finns det då en chans att man kan börja använda femman igen och som bonus rentav att missljuden försvinner?

Jag har kunskaper och verktyg för en renovering men tiden saknas. Kan även få tag på en komplett låda till bra pris. Tacksam för tips och svar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej och välkommen till klubben
Att överfylla lådan är nog inte helt perfekt men
här på forum finns det en rekommendation att nivån i lådan skall höjas.
Du kommer säkert få svar senare under kvällen av Jankro, klubbens expert på
dessa växellådor.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack!
Ja jag har läst hans helt otroliga tråd som skulle kunna användas som utbildningmateriel för renoverare!
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/695338
Nivån på den här tråden ligger dock kanske lite väl högt för de flesta både vad gäller genomförande och utrustning och många kan nog leva med en låda som låter lite om bilen har högt miltal - bara växlarna går att använda.

Jag är fortfarande osäker om jag har den händiga luckan som gör att man kommer åt 5:an drev så enkelt (måste kolla). I alla papper som medföljde bilen hittar jag dock en oljebyte i lådan gjort 2012. Säljaren har fått veta att det var relativt enkelt och snabbt att åtgärda problemet med 5:an men hade helt enkelt inte brytt sig om att fixa det. Lite konstigt då han senaste åren bytt alla däck, generator, bromsat, damasker, batterier, framruta, styrleder mm. Han sa nåt om att det "kunde vara några skruvar som vibrerat upp" men efter att ha läst den långa tråden om renoveringen tror jag själv inte på det.

Ska börja med att kolla oljenivån och om det finns en lucka men det skulle vara intressant att höra Jankros åsikt om mina funderingar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej!
Min första post här :)
Är nybliven ägare av en Solifer 5500 från -88 som alltså bygger på Ducati chassie och motor. Det är en bensinare på 75 hk.
Ekipaget är i gott skick och väl omhändertaget men den har rullat 21500 mil och tidigare ägare har inte vågat använda 5:an... Jag frågade varför och han säger då att han en gång inte höll på att få ur den växeln så efter detta har han valt att inte använda denna växel alls utan kört på 4....

Jag kan se att det finns mycket skrivet om 5:e växeln på dessa lådor och jag märker även att jag har ett ganska framhävande lagerljud när jag motorbromsar men förra ägaren sa att det ljudet funnits under alla 8 år som han ägt den. Övriga växlar och växling fungerar utan anmärkning och det förekommer inga andra missljud.

Visst är det så att det jag egentligen borde göra är att renovera hela lådan eller iaf femmans växel men jag tänkte så här: om jag överfyller lådan med en bra transmissionsolja (måste finnas nåt billigare än Omega 690), finns det då en chans att man kan börja använda femman igen och som bonus rentav att missljuden försvinner?

Jag har kunskaper och verktyg för en renovering men tiden saknas. Kan även få tag på en komplett låda till bra pris. Tacksam för tips och svar.
----------------------------------------------------------

-----------------
OBS.
Hej, det som står nedanför det här stycket skrev jag innan jag jag såg ditt sista inlägg ovan, så ha det i åtanke när du läser det...... På din låda är det tyvärr inte bara ett plåtlock över femman som går att få bort på fem minuter, utan du måste sänka ner lådan för att ta bort aluminiumkåpan över din femma, men det står lite om det nedan.
Jag såg också att du redan hittat renoveringen som jag länkar till.

-----------------


Hejsan och välkommen :).
Vi skall se om vi kan bena upp det lite.

Först, om en annan låda, se till att den kommer från en "likadan" bensinbil, för även om en annan låda passar så är det olika utväxlingar på dieslar och även beroende på om det suttit 14" eller 16" fälgar på givarbilen.

Om vi inte bryr oss om lagerljudet så länge för det kan bli en lång utredning, (som kanske inte leder till något vettigt i alla fall :oops:).

Femman växel måste vara både bränsleslösande, surrigt och jobbigt att inte ha tillgång till.

Rörelserna till femman och backväxeln har mycket gemensamt, samt lite mer flexibla rörelser än de andra växlarnas axlar inne i lådan.
När du lägger i backen så rör sig faktiskt både delarna till femmans växel (men åt "andra" hållet) samt en hel del delar samt ett mellankugghjul till backen, som inte rör på sig när man lägger i femman.
Det är svårt att säga vad som låser sig.
En fjäder/kula på ingreppsringen kanske, men då borde även backen bråka.
Det finns stift mellan växelaxlarna som spärrar alla axlar utom den som rör på sig....... Svårt att säga tyvärr.
Om man lossar lite sladdar vajrar och ev. värmeslangarna och båda motorfästena i lådan, men låter fästet vid vattenpumpen sitta kvar så får man ner lådan en bit på förarsidan. då kan man ta bort bakre kåpan på lådan och där inne har du femmans växel efter en timmes arbete, utan att ta bort lådan, drivaxlar och allt som följer med.
Men det kan nog vara något annat än just delarna vid femmans kugghjul som bråkar tyvärr.

Jag renoverade min växellåda under vintern och du kan läsa där, så kanske du får lite vägledning och idéer om du skall våga testa att lägga i femman :wall:.

Ja visst ja... Olja. En som jag tycker funkar bra och underlättar växlingarna lite efter ett tag är Red Lines Shock Proof olja. Light Weight verkar vara rätt viskositet på oljan till Fiatlådan.

Här har du en länk till lite :D läsning om lådan. Du kan även testa och pröva sökfunktionen så hittar du mera om lådorna.
Klicka här.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/695338

Jag skall ut och fara så jag kanske inte kommer åt internet på mer än en vecka, om du undrar något.

M.v.h. JANKRO.

Ps.Visst ja, oljemängd.

1.6 liter totalt, finns med på papper som lämplig mängd att fylla lådan med, ev. lite mer. Original är det bara ca. 1,25 liter och det är för lite.
Det finns med om oljenivåer på slutet i tråden till renoveringen i länken ovan.
 
Senast ändrad:
Toppen