• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musiktråden

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

Ohh Viggoboy nu slog du huvudet pá spiken.

i mitten av 70 talet köpte jag en beg HK 800+ med den kom det en direktgraverad quadrofoniskiva. Med denna skiva kändes det som om man satt mitt i orkestern och lyssnade. Denna skivan blev jag av med, och har inte kvar den.

Har letat förtvivlat efter en ny, men inte hittat nágonting. Vet du Viggoboy nágot om denna skivan?

kommer inte ihág namnen pá látarna,Tror att en hette "my old Dodge" men hittar ingenting. Det var b.l.a James Last, Werner Müller mm.
Det enda som jag kommer ihág var denna.Werner Müller - Banana Boat Song and another one for dance - YouTube

Nu snart 40 ár senare sá finns det fortfarande inget som har sá bra kvalite som denna 800+ med elektrostatiska högtalare.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

Började med
1) B&O 3000 ("räknestickan") och Beocord 2400
2) Sansui AU-777, Carlsson OA5, ERA 444 skivspelare

3) HK 930 dubbla nät agg , 2 st RT horn + mellanreg horn och James B Lansing 075 diskant, Thorens skivspelare med SME arm och Ortofon nål
Ang rt hornen så hade jag både ver 1 och 2

Nu är det Yamaha förstärkare
Bose x5 högtalare
Yamaha 1500W sub


Hade du Quad elektrostater?

Quadrophonic var JVC först med som
kommersiellt.
Jag har snabb sökt efter HK 4 channel LP utan resultat.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

Började med
1) B&O 3000 ("räknestickan") och Beocord 2400
2) Sansui AU-777, Carlsson OA5, ERA 444 skivspelare

3) HK 930 dubbla nät agg , 2 st RT horn + mellanreg horn och James B Lansing 075 diskant, Thorens skivspelare med SME arm och Ortofon nål
Ang rt hornen så hade jag både ver 1 och 2

Nu är det Yamaha förstärkare
Bose x5 högtalare
Yamaha 1500W sub


Hade du Quad elektrostater?

Quadrophonic var JVC först med som
kommersiellt.
Jag har snabb sökt efter HK 4 channel LP utan resultat.

Skivan var original HK den var svart & vit och det stod Quadrophon Harman/Kardon pá den om jag inte minns fel.

Min först a Stereo var en
Sony HMP 20
Den bytte jag till en reciver H/K 430 som sedan blev en H/K 630
Jag vann ett vad och kom över 800+ Radion hade ingen Stereo dekoder sá jag satte in en. Det var därför jag kom över den.
Högtalarna var dá 2 st Yamaha NS 690 och 2 st NS 1000 monitor.

En som hade 2 st Martin Logan electrostatiska högtalare. Dom billigare som inte hade bas, bytte jag mina mot NS 690. Báda jätteglada.
Min 800+ bytte jag senare till en citation 16 som jag har haft till bara till 2 veckor sedan. En musiker erbjöd mig 1600€ för den och det kan man ju inte undvika.
Sá just nu har jag en gammal Olyssningsbar AMC till mina Canton Carat högtalare.

Min första CD en 16 bit Sony köpte jag P.g.a denna skivan
Dire Straits - Love Over Gold - (album completo) - YouTube

Den enda 4 kanalsskivan som jag har är denna
Pink Floyd - The Darkside of the Moon FULL ALBUM *Free Dowload Link* - YouTube
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

Jag var också inne på Citation 16 men köpte en ny bil istället

Jag har hittat en bild på RT hornet ver 2
Realistklubben » 70/80-hornet – en konstruktion för snabba transienter som hÃ¥ller än - IDG.se - Störst pÃ¥ it-nyheter

oj var det den högtalaren. Kommer jag ihág, läste varje ár "stereo & Hifi katalogen"


Citation 16 Var den sá dyr.
Jag i stort sett fick min av Geffen Records när dom byggde om en bio till en inspelningstudio. Jag var med om en inspelning där senare med en grupp ASIA. Helt otroligt, ett fint minne för hela livet.
Asia- Heat Of The Moment - YouTube
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

Dyr och dyr... men man skulle också ha matchande högtalare och skivspelare till den så...
Inside-Out: Harman Kardon Citation 16 Amplifier | Hi-Fi Systems Reviews | HighFidelityReview - Hi-Fi systems, DVD-Audio and SACD reviews

eller
Big Sky Audio, LLP - ADCOM, Parasound, Parasound Halo, Harman Kardon Citation, Musical Fidelity X-CAN, Audio Upgrades & Repair Service in Helena, MT

så ett par JBL Paragon högtalare (min favorit, då)
RARE JBL "Paragon D44000" Speaker Cabinet | eBay

läs detta
HiFiForum.nu - En liten tråd om JBL Paragon
Rare JBL "Paragon D44000" Speaker Cabinet

Price:
US $75,000.00 Approximately 491,287.83 SEK

På -70 talet kostade dom ca 50000 kr
Jag var på en HiFi mässa och lyssnade. De hade en specialskiva, givetvis, som de körde med för demo. När mässan var slut lyckades jag köpa den. knastrig och nästan ohörbar. Men känslan att ha den.
ser nu att den finns på Ebay

 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

75.000??
Det skulle vara intressant att lyssna pá skillnaden med nya högtalare idag.
det är där det har hänt mycket

Av en slump hitade jag en skiva, men tror inte att det är samma musik.
Jag tror att den var inspelad pá en philarmonisk orkester i Tyskland.
Allt var instrumentalt och det kändes som att man satt inne i orkestern.
Nu har Dolby surround slagit igenom, men detta láter mycket báttre.
Efter jul kommer jag at leta upp en ny förstärkare Changsen att det blir en H/K är mycket stor fast jag är numera helt bortkopplad av denna marknaden. Min förförstärkare till H/K 16 är en digital Proton.
Kanske kan rekomendera nágot bra billig ifrán Ebay..

hk.jpeg

A1 CD4 calibration
A2 Hugo Montenegro: Baby Elephant Walk Moon River - YouTube
A3 Dr. Teley´s Incredible Plugged in Orchestra Superjoy
A4 Gershwin / Earl Wild, Rhapsody in Blue - Arthur Fiedler, Boston Pops-
A5 Mancini Salutes Sousa - Semper Fidelis - YouTube
A6 Danny Davi s Nashville Brass Rocky Top
B1 We've Only Just Begun - Carpenters & The Boston Pops!
B2 Al Stewart's Museum Modern Brass The Masterpiece
B3 Henry Mancini - Love Theme for Laura - YouTube
B4 E. Chabrier - "España" Rhapsody - YouTube
B5 Khachaturian - Sabre Dance - London Philharmonic Orchestra conducted by Leonard Slatkin - YouTube
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

Jag ställde in på high, 160 kbit/s. Låter hyfsat.

Anders... Hyfsat. med din och min ålder så är 160 kb/s bra nog.
Syrsorna får man vara glad att kunna se. :D:D

Jag skulle byta min stereo och fick samma svar från sonen. HALLÅ -- du hör knappt om det är en fiol eller cello!!
Kan man byta ut barnen?? :twitcy:

I :msn_heart:music Hi end Hi level Hi Fidelity
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Musiktråden.

Syrsorna hörde jag i somras men det finns andra dippar, åtminstone på ena örat.
Men jag tycker 160 ar bra nog för mig, mycket bättre ljud än från bandspelaren som användes för rätt många år sedan.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

Gokväll

Teknikfreaks.... Avundsjuk kan jag bli eller blev för många år sedan av de som hade råd att skaffa dessa dyra(för mig prylar). H-K förstärkare är jag inne på med min andra. Wharfdale högtalare låter helt ok i mina öron som också börjar missa fina läten och toner.

Ny musikbekantskap kommer här. Hörde dem i den franska filmen "svinen". Se den, mycket bra och tänkvärd film. Älskar franska filmer.


Tindersticks 2012-03-05. Paris - YouTube

ha d:music-icon::music-icon::music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

idag ringde min grabbs musiklärare ifrán skolan, och berättade att han ville att dom skulle ha en konsert till skolavslutningen. Detta är ett önskemál av nágra elever som spelar piano gitarr violin fiol och flöjt.

Grabben fick i uppdrag att hitta passande musik som alla kan spela och tycka om. Läraren spelar chelo berättade han. pá lördag kommer det 8 barn och musiken blev snart vald.

Har inte lagt mig i valet , men háller helt med ...

The String Quartet - A Classic Rock Tribute To
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

Idag kom alla barnen och musikläraren. Det var bara att ladda upp med Svenska Kanelbullar.
Övningarna skall vara sá att dom skall lyssna och ta fram tonerna själva, Detta blir mycket svårt, men det handlar om verklighet. Barn klarar mer än vad man tror när dom har ett intresse. Och att jobba tillsammans.

Första låten blir Mc Arthur Park YouTube
Naturligtvis vill barnen spela the wall uatan vetskap av lärarna vilket jag tror blir uppskattat som ett skämt
Another Brick In The Wall YouTube

MacArthur Park " är en låt av Jimmy Webb 1968 , ursprungligen sammansatt som en del av en planerad cantat Sång som var först avslogs av Föreningen Richard Harris var den andra för att spela in den . Sången senare täckt av ett flertal Artister Bland de mest kända är Donna Summer disco arrangemang från 1978 och Waylon Jennings version inspelad 1969 . Maynard Ferguson , Stan Kenton , och Woody Herman alla utförda big - band jazzarrangemang , och " Weird Al " Yankovic parodierade den i hans 1993 " Jurassic Park . "

Medan en kommersiellt framgångsrik låt fl MacArthur Park " utnyttjad blommiga texter och metaforer ( en nybakad paj kvar ute i regnet ) som bedömdes av medier som Los Angeles Times för att vara " polariserande "och" loopy . "

Inspirationen till " MacArthur Park " var relationen och uppbrottet mellan Webb och Susan Ronstadt , en kusin till sångerskan Linda Ronstadt . MacArthur Park var där de två ibland träffades för lunch och tillbringade sina roligaste tider tillsammans . På den tiden ( mitten av 1965) , arbetade Ronstadt för ett försäkringsbolag vars kontor var beläget tvärs över gatan från parken . Webb och Ronstadt förblev vänner , även efter hennes äktenskap med en annan man . Uppbrottet var också det främsta inflytandet för "När jag kommer till Phoenix , " en annan Webb sammansättning .

En mångmiljonsäljande vinyl singel disco version av " MacArthur Park " av dåtidens discodrottning Donna Summer var nummer ett på den amerikanska hit försäljningslistorna för tre veckor under 1978. Sommarens inspelning , som ingick som en del i " MacArthur Park Suite " på hennes dubbelalbum Live och mer , var åtta minuter och fyrtio sekunder lång på albumet . Den kortare sju - tums vinylsingel version av MacArthur Park var Sommarens första singel att nå nummer ett på Billboard Hot 100 .

Den 18 - minuters musikalisk medley " MacArthur Park Suite" införlivat låtarna " One of a Kind " och " Heaven Knows " . Denna medley såldes också som en 12 " ( 30 cm ) vinyl inspelning , och den stannade på nummer ett på Billboards Hot Dance Club Songs diagram i fem veckor 1978 . Versionerna av denna medley Live och mer och i den 12 " inspelning är särskilt annorlunda i val av längderna av skivor av de två medföljande låtarna .

" MacArthur Park " var inte med på CD -versionen av Live och mer på grund av tidig CD begränsningar , men är albumversionen tillgänglig på 1987 : s Dans samlingen .
 
Toppen