• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Okej, Jag skulle nog också föredra den utan inbyggd tank, jag hade tidigare en med inbyggd tank och det var trist när spolvattnet tog slut och jag hade då ingen lösning för att (rimligt) kunna flytta lite vatten från färskvattentanken.
Men det det egentligen handlar om i det här fallet är att jag har lovat familjen en riktig fungerande toalett till den här säsongen... och det känns som säsongen kommer närmare! ;)

Mina andra planer med färskvattentank och gråvattentank ligger på is eftersom den jag lejde att mäta under bilen tydligen hade slarvat!
Det gick inte alls så bra som jag hade tänkt, kan rekommendera alla (som lejer en mätare:oops:) att krypa under bilen och mäta ordenligt och kolla efter andra hinder på en gång liksom.. inte ta några snabba mått på en höft och direkt åka och köpa grejer...! :oops:

Men det löser sig, mvh jocke

Jag skulle valt att fylla vatten på ett ställe, hellre en större tank än flera små som dessutom ska skötas, tömmas på vintern mm mm.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Okej, jag fattar, men nu var det meningen att ni skulle svara:

Ta den med inbyggd tank! :D:D:D

Jag ser fördelarna med att ta vatten till toan från bilens färskvattentank, jag ser också fördelarna med att ta den med inbyggd tank,, speciellt fördelen att hålla vad jag lovat inom en rimlig tid. :)

Ska klura lite igen, egentligen skulle jag vilja ha en toa med fast tank på nån kubik. Men det får bli på evo-modellen när det byggts fler tömningsställen.

mvh jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Om du nu vill köpa en toa utan tank för att senare koppla denna till fast färskvattentank kanske du kan använda en typ 10 liters dunk med dränkpump tillfälligtvis. Borde gå att gömma undan någonstans och inte kostar det så blodigt heller på tex bilbuttricks.

Föresten, kan du inte ansluta till kommunalt VA? då blir det ju ännu mer som hemma ;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ansluta sig till kommunalt blir bra, jag kan parkera vid jobbet för där kan jag tömma också! (finns ju förresten en toa där...) :D

Men det skulle gå att lösa tillfälligt med en tank, jag har några såna redan men jag blev lite uppspelt idag och bestämde mig för att nu jxxxxx ska det ske, kapen och sticksågen skulle fram helt enkelt! Hål i sidan skulle göras!!

Men det regnade visst och jag hade ingen plats inne så jag får lite mer tid på mig att bestämma mig.

Jag tittade till mina toa-stolar och det verkar som den utan tank saknar nån del mot väggen, alternativt att den suttit i nåt formgjutet för tanken sticker ut ca 10 cm från planet som blir mot väggen.
Det blir lite meckande för att få till det. Samtidigt som den andra med tank blir enklare att montera, mindre elkablar och ingen tryckvattenslang som börjar läcka.

Jag inser mer och mer fördelarna med varianten kopplad till färskvattentanken, men jag kan nog leva med nackdelarna med den andra. kanske..
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nu har det snart spårat ut fullständigt..

Klura på den här bilden så länge och gissa på vad jag håller på med!

Jocke 001.jpg

Den lilla biten till vänster (inte saxen alltså) ger skyhöga bonuspoäng till den som gissar rätt. ;)

mvh jocke
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Svart kolfiber. Skall du stänga igen en ruta. Du hade även kunnat använda grön eller röd epoxi.
Ha det
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nej, jag ska inte sätta för ett fönster, jag ska ordna så att jag får ut nåt...
På det krångliga viset som bara en Sjöberg kan göra tillräckligt krångligt! :cool::D

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nej, inte fötterna, nåt annat.
 

Nymon

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
32885
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tjena! Lucka att ta ut "skiten" från sidan. Finns annars färdiga att köpa om jag inte minns fel.

Kjelle
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nu börjar det likna nåt, och japp det finns att köpa färdiga.
Det har jag även gjort... men så enkelt skulle det inte bli.... ;)

Det kör ihop sig lite när sidan på bussen inte är rak, men jag satsar på en lucka från thetford i alla fall och jag har bestämt mig att det helt enkelt kommer att fungera!
Plåten svänger ganska bra, luckan är spikrak men en aning flexibel..
De får mötas på halva vägen var kan man säga. :)

1-P1030043.JPG

Hålet som min fru hakat upp sig på nån vecka nu (eller två kanske)
De invändiga balkarna i över och underkant av hålet krävde lite pyssel.
I botten på hålet har jag nu modifierat en del och svetsat fast förstärkningar, andra skavanker i närområdet åker med i farten.
I överkant av hålet krävdes endast små justeringar av den invändiga balken, men ytterplåten fick jag förstärka, fick ta till en del trick men nu sitter där en plåtvinkel som är limmad på plats med ett riktigt bra lim. Jag ville helt enkelt inte svetsa där och riskera att plåten slår sig på den finaste plåtbiten på hela bilen.

mvh jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygg

Den lilla biten till vänster (inte saxen alltså) ger skyhöga bonuspoäng till den som gissar rätt. ;)

mvh jocke

Jag skulle gissa att det där är profilen av bilens plåt, i överkant på luckan. Så du får rätt form på toaluckan.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det är en smart lösning Alve, fungerar inte med resten för mig bara.

Full pott Stefan, givetvis är det små "utfyllnader" för karossvecken, jag försökte göra dem av ett speciellt spackel men det slutade med epoxi.

Redo för vit färg, Artic weiss 9147. Jag har någon slags plastgrund men jag kanske lämnar bort det för lack.
1-P1030143.JPG

"Nästan" redo för färg, en spackling till eller kanske rentav två.
Troligtvis kommer jag kladda på färg själv, men man vet aldrig.
2-P1030145.JPG

Testmontering.
3-P1030146.JPG

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Leverans från lacken.
Jämför man med färgen i de tidigare inläggen så måste jag säga att det här blir bättre och mycket mindre likt gul snö!
Panelen till luckan blir vit den med, lite "missöden" gjorde att den kommer senare.

Thetfordlucka.jpg

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen