• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag ska leta runt i din tråd och kolla. :)
Min ide om ett fungerande kök är egentligen ganska invecklad, ritningen finns bara i skallen än så länge och en dröm vore att kunna fälla ut spisen för att även kunna steka korv utifrån... Som sagt, lite invecklat och tillkrånglat och jag är inte säker på om jag ska fullfölja iden.

kollar och återkommer.
MVH jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

En erfarenhet jag fick med min gamla Isuzu husbil var att lågan på ett lågtryckskök ganska lätt blåses ut. Där hade jag köket bakom förar/passagerarplats direkt innanför skjutdörr. Fick ofta stänga till dörren vid matlagning om det inte var vindstilla. Kanske värt att ta med i planerna av outdoor kitchen?


Går kanske att lösa med vindskydd o.dyl. ?

Har ett äldre gasolkök (löst) med 2 lågor som skall användas utan regulator. Det funkar väldigt bra även vid tämligen kraftig vind. Funderar på att ha detta med mig för utomhusbruk.

Har i och för sig en annan ide om att släpa med en gammal gasolugn (alltså lös, inte värt de utrymme den kräver i bilen) när jag tex åker på offroadträffar o vill ha P-gratäng. Enklast då vore kanske en gammal husvagnsspis med ugn o brännare. Fast den får i så fall åka släp tillsammans med Willysen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag hittade en bild i din tråd, har du lust att kolla måtten på spis/hon?
Om den får plats i min bil så tror jag den skulle fungera.

Vinden kan ställa till det och de senaste åren har vi haft ett fristående gasolkök, det släcks inte av vinden men värmen blåser bort.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

I min buss sá kommer jag att göra ett utvändigt utdragbart kök.
Gasolen kommer att kopplas till en billig Paella värmare. Den gár att tända i tre storlekar. Gasolvärmaren, rinnande vatten och en massa hungriga vad mer behövs utomhus...
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    7,7 KB · Visningar: 1.456
  • paellero.jpg
    paellero.jpg
    17,1 KB · Visningar: 1.459

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Längd 1050mm bredd eller skall vi kalla det djup? 450mm

Installationsanvisningen är inte helt lätt att tolka men det behövs vissa mått till brännbara väggar o tak samt ventilation under. Bifogar bilder tagna med mobilen. Kan scanna in dem senare på jobbet om du behöver bättre kvalitet.

002.JPG


004.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag försökte mäta i husbilen om den får plats, det hade nog gått bättre för mig om jag hade tagit med mig nåt att mäta med! :oops:
Återkommer.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det kan gå Pontus, jag är inte helt säker men troligen kan det gå om man bestämmer sig för att det blir bra och helt enkelt bara monterar grejerna.

Det är min plan på att ha ett upphöjd kylskåp som inte riktigt lirar ihop med din spis, men även en viss trånghetskänsla mellan spis och de bakre stolarna,, ungefär i höjd av mitten av kroppen... :confused:;)
Jag ska fundera lite. :)

mvh jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det är lugnt, den står bra där den står tillsvidare.

En av de saker som gör att jag tänkt om är att den är lite vass i hörnen och då jag kommer ha mitt kök i direkt anslutning till ena soffan är det lite tråkigt.

Går så klart att lösa på en rad olika sätt men som sagt, jag satsar på något annat.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Idag gick jag på pumpen! :D Humorbottennivå?

Flussmedlet är fortfarande spårlöst försvunnet så någon lödning har det inte blivit.
Men, vissa dagar har man mer tur med sökningar än andra och jag hittade den här pumpen hos en leverantör till jobbet:
Elektrisk vattenpump - 0 392 020 026

700 Kr för en ny pump, med samma boschnummer som på min originalpump och samma elanslutning, den ville mercedes ha runt 2000 för!
Okej det kan vara lite av äpplen och päron inblandat i jämförelsen för jag har för mig att gummifästet ingår till originalet, men jag kan leva med ett gammalt gummifäste.

Jag har hittat pumpen på ebay för ca 110-150 dollar, så 700 Kr i sverige måste vara billigt tycker jag.
Andra fördelar är att jag får den levererad till dörren i morgon och lite rabatt som grädde på moset gör inte saken sämre.. :wink: :)

Så nu blir det en ny pump i bilen och en vacker dag kanske jag monterar ihop den gamla som reserv.

Happy day! Jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag tog en tur till en Mb-anläggning i stan idag, skulle gjort det länge men det kom nog nåt emellan..
Datorn kopplades in och den säger att flamvakten i värmaren är trasig, jag köpte med mig en ny.

Äntligen så fick ändrat en inställning i bilens vanliga värmesystem, det går att välja några olika inställningar och min var inställd på enkel stolsrad. Nu är bilens dator inställd på buss och då kommer det lite mer värme ur luftutsläppen. :)


Jag var bara tvungen att ta en bild, det är inte ofta jag besöker en annan verkstad med någon av mina bilar.
Men när det kommer till kontroll av bilens datorsystem så kan det behövas ibland.

1-IMG_20140110_133028.jpg


Den nya flamvakten till vänster och jag passade på att köpa nya batterier till tändningsnyckeln.

1-IMG_20140110_140535.jpg

Nu har jag en flamvakt och en pump att byta, det är helg också,, vi får se om det håller hela vägen så jag kan sluta tjata om värmare och gå vidare! :D

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag trodde den fungerade.. men den krånglar fortfarande. :oops:
Det är bilens original-värmare som värmer både motor och kupe och om jag får den att fungera så slipper jag skrapa is på rutorna,, det är kallt i sverige nu.
Jag tänkte även att det vore bra att få den att fungera om vi gör en dagsutflykt till en skidbacke mm.

Jag lär väl återkomma.. om jag inte gräver ner värmaren! :D

Så här ser de ut: http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D3W-Z-D5W-ZAnv.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

OK :) - ett steg i taget som en felsökning steg för steg - ta det lungt.

När du hittar fel - ack så lätt - "Nu vet jag hur - jag är stark"
Ja och så är du - med allt du har gjort för HBK :yes:
Go for it.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nu har jag lugnat ner mig, så nu blir det ett steg i taget. :)

Jag fick ett bra tips av STACT till en expert som jag ska ringa, men jag ska testa att byta styrenheten på värmaren först vilket jag fick tipset om när vi läste av felkoderna. Om styrenheten är trasig kan det bli felkoder på fel saker och det var tydligen inte helt ovanligt.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Idag tänkte jag berätta lite om.... ja, värmare igen!
Känns det bekant? tjatigt?? :D

IMG_20140115_173507.jpg

Jag ordnade fram en annan värmare, jag vet inte om jag nämnde det men jag testade även en annan värmare förra gången som inte ville starta, så det här blir i praktiken värmare nummer 3 som testas.

Denna värmare skiljer sig lite från de som sitter monterade original, i grunden är det samma värmare men lite längre kabel till vattenpumpen, flyttade skruvhål (därav buntbandet i filmen:oops:) något mindre diameter på vattenanslutningarna men de går att byta på den här modellen.
Den skiljer sig markant från de andra två värmarna genom att den dessutom verkar fungera! :)

En film igen, inte mycket att hurra för egentligen men höjdpunkterna är ungefär vid 20 sekunder in i filmen när fläkten snurrar till och vid 55 sek drar den igång på allvar. Kanske roligare live och förmodligen roligare för mig än för er.
Efter att jag kört den idag 4-5 gånger med en sammanlagd drifttid på kanske 2 timmar så kan jag konstatera att den här värmaren gör lite saker min värmare inte gör de gånger den startar, den har en mer avancerad startprocedur, när vattentemperaturen är nådd går den ner lite i effekt en stund och den verkar ha en fungerande avkylningsfas.
En gissning är att min första värmare inte är helt okej och kanske även den ska fungera på samma sätt, den ska obduceras i studiesyfte.

[youtube]B1aetbBkWxg[/youtube]

Med lite värme i bilen kanske man kan börja fantisera om en liten dagstripp till en skidbacke eller en fiskesjö med nyvässad isborr. :)

mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen