• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ja, det var så krångligt som jag hade för mig, jag vet inte hur man ska tyda de här numren riktigt.

Visa bilaga 85480

Jodå, säljaren hade fullständigt pejl på läget med B-stolpar. Nu sitter det 2 st. paneler i vår nya MB Sprinter som ska hämtas om 2 veckor för att sedan fraktas direkt till byggaren i Falköping. Om allt går väl, kanske vi kan ta vår 1:a runda efter årsskiftet, känns lite overkligt efter all väntan. Tack för alla tips Jocke, jag har fler funderingar på lagret...!
ViewImage.aspx.jpeg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det närmar sig ser jag! :)
Jag var in och hälsade på i en scandimobil under barnträffen, den var riktigt fin och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att byta upp mig till en sån en vacker dag.

mvh jocke
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Bra val av bil. Är det v6an med 7 växlade automatlådan?
Har en sådan i jobbet blev en runda på 82 mil, går fantastiskt, motorn har ett underbart vrid finns alltid kraft.
 

hons.i

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej du Sjöberg, du verkar vara den som kan mycket om Sprinter. vet du hur man byter olja i kardanknuten?verkar vara svårt att få i oljan,har du något tips
hur få i oljan och vilken sort.
mvh hons.i
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Kardanknuten? Där går det inte att smörja, man kan ju tycka att det kunde funnits en fettnippel på knutkorsen där men det gör det inte.
Eller menar du något annat? :)

mvh jocke
 

hons.i

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej sjöberj Ja vad kan de heta där kardanaxeln går in i? trodde att de kallades:spinny:
kardanknut. på den sitter en bult att skruva ut o man känner oljan,väldans svårt att komma till, mvh hons.i
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen, jag tror du vill kolla oljan i antingen växellådan eller bakaxeln, och man kan lika gärna kolla dem bägge om man har tagit sig under bilen.
Jag lånade registreringsnumret i din profil och det verkar som du har en vanlig manuell växellåda.

Jag tror inte jag har några bilder på det här men jag ska försöka förklara, oljenivån i växellådan kollar man genom att ta bort en ganska stor plugg som sitter på höger sida av växellådan (passagerarsidan)
Pluggen har insex-fattning och jag kommer inte ihåg exakt hur stor den är, gissningsvis någonstans runt 14-17 mm.

Oljenivån i bakaxeln fungerar på samma sätt, fast där sitter det ingen gängad plugg utan det är endast en gummiplugg man petar bort.

Det man bör tänka på är att bilen står plant och att man gör rent området runt pluggarna innan man tar bort dem så det inte ramlar in skräp i hålen.
Enklast är nog att svänga förbi en verkstad med smörjgrop och be dem kolla nivåerna, det är inte omöjligt att en butterkaka räcker som betalning om de bara har tid. :D

Jag ordnar lite bilder i morgon för jag kan väl lika gärna kolla upp mina oljenivåer på en gång.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen Hons.i, det kom lite andra saker i vägen så jag hann inte krypa under bilen förra helgen.
Dessvärre lyckades jag inte idag heller med att hissa upp bilen, det verkar som domkraften tappat effekt...

En bild på bakaxeln är det enda jag kan prestera just nu men nästa vecka måste bilen upp i luften så då borde jag kunna knäppa en bild på växellådan.
Nivåpluggen sitter i mitten av det något oljefuktade området.
På min bil är det bara en gummiplugg som man lätt pillar ur, har du tvillinghjul på din husbil är det en gängad plugg.

bakaxel.jpg

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej.
Ett enklare haveri har uppstått, bordet hade en stark slagsida denna morgon och någon form av lösning måste ordnas.
Lite plast är spräckt och en aluminiumförstärkning är krokig, jag ska försöka pressa in en lång trettonhylsa i fästet och det borde fungera ett par dagar.

Ha nu en riktigt trevlig midsommar! :)

Mvh jocke
 

Bilagor

  • IMG_20140620_104628.jpg
    IMG_20140620_104628.jpg
    520,7 KB · Visningar: 16
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Long time no see! :)

Dags att sparka fart på tråden och förhoppningsvis även mig själv!
Kort uppdatering om en gammal surdeg:
Jag hatar fortfarande dieselvärmare!
När man väl får fxxstygen att fungera rent funktionsmässigt så börjar den fxxxxxxxxx xxxxx sxxxklumpen att läcka glykol invärtes med resultatet att man är omgiven av en sötluktande Lützendimma när man drar igång den, det lär ju inte öka min populäritet om jag närmar mig andra.

Nåja, nog med gnällandet. :D

Planen för 2015 är... nog inte riktigt klarlagd. Flera saker borde tas tag i på allvar med husbilen men jag gissar att några projekt i hemmet kommer att gå före.

Men lite ska jag nog hinna med och mobilt internet står ganska högt upp på listan, jag har försökt läsa på här i forumet men jag är inte säker på att jag har hängt med i alla trådar.
En antenn och en router av något slag ska det bli och jag tar gärna emot tips på dessa saker, jag funderar på en sån där liten rundstrålande antenn eftersom de inte bygger så mycket på höjden, fast det är inte hela världen om jag husbilen blir några decimeter högre med vanlig antenn.

En sån här kanske: Panorama RundstrÃ¥lande Ruggad 4G/3G/2G Eller en sån här: Smarteq Boat/Caravan antenna pack 2G/3G/4G
Router är jag precis lika okunnig på men eftersom jag hittat antenner så blir det väl en router med ingång för extern antenn.

Elen ska få sig en omgång också, det här skulle jag nästan kunna skriva en avhandling om för så många teorier har jag. Men jag nöjer mig med att tala om att jag har för avsikt att ordna det så att när motorn är igång ska all ström tas direkt från generatorn och inte från bodelsbatterierna.

Ungefär så här:

färdig Grundbild elsystem.jpg

Hoppas jag! Ni kan ju försöka reda ut om jag tänker rätt. :D
Solcellerna har ju redan samlat damm i något år, undrar vad oddsen är för att de kommer på plats i år?
Det börjar bli trångt på lagret också med anskaffade prylar, vi får se vad jag orkar med och tycker är viktigt.

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hallo Sjöberg, kul att du har "vaknat" så att vi kan hänga med på din byggresa... Jag hade också funderingar kring router (med inbyggt modem) + antenn och fick massvis med tips. Fastnade dock för "det senaste" enligt tips från:

Loh Electronics AB
Loh Electronics AB
support@lohelectronics.se
019-7070360
Box 22067
70203 Örebro

Har testat hemma och det fungerade utomordentligt bra. Jag vet inte hur du har det, fakturan ser inte så farlig ut i alla fall (om jag skulle bli missnöjd en vacker dag):
ZTE.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Long time no see! :)

Dags att sparka fart på tråden och förhoppningsvis även mig själv!
Kort uppdatering om en gammal surdeg:
Jag hatar fortfarande dieselvärmare!
När man väl får fxxstygen att fungera rent funktionsmässigt så börjar den fxxxxxxxxx xxxxx sxxxklumpen att läcka glykol invärtes med resultatet att man är omgiven av en sötluktande Lützendimma när man drar igång den, det lär ju inte öka min populäritet om jag närmar mig andra.

Nåja, nog med gnällandet. :D

Planen för 2015 är... nog inte riktigt klarlagd. Flera saker borde tas tag i på allvar med husbilen men jag gissar att några projekt i hemmet kommer att gå före.

Men lite ska jag nog hinna med och mobilt internet står ganska högt upp på listan, jag har försökt läsa på här i forumet men jag är inte säker på att jag har hängt med i alla trådar.
En antenn och en router av något slag ska det bli och jag tar gärna emot tips på dessa saker, jag funderar på en sån där liten rundstrålande antenn eftersom de inte bygger så mycket på höjden, fast det är inte hela världen om jag husbilen blir några decimeter högre med vanlig antenn.

En sån här kanske: Panorama RundstrÃ¥lande Ruggad 4G/3G/2G Eller en sån här: Smarteq Boat/Caravan antenna pack 2G/3G/4G
Router är jag precis lika okunnig på men eftersom jag hittat antenner så blir det väl en router med ingång för extern antenn.

Elen ska få sig en omgång också, det här skulle jag nästan kunna skriva en avhandling om för så många teorier har jag. Men jag nöjer mig med att tala om att jag har för avsikt att ordna det så att när motorn är igång ska all ström tas direkt från generatorn och inte från bodelsbatterierna.

Ungefär så här:

Visa bilaga 96256

Hoppas jag! Ni kan ju försöka reda ut om jag tänker rätt. :D
Solcellerna har ju redan samlat damm i något år, undrar vad oddsen är för att de kommer på plats i år?
Det börjar bli trångt på lagret också med anskaffade prylar, vi får se vad jag orkar med och tycker är viktigt.

mvh jocke

Kul att du kommit igång igen.

Hmm! Antenner router??? För att få bra effekt i 4G krävs sk. Mimo antenn. Dvs in och ut signaler. I rusningstrafik funkar det inte med en enkelspårig trafik för tåg som ska mötas. Det går mycket snabbare om trafiken har ett spår i var riktning.

Samma för 4G. Ska man ha rund strålande krävs två antenner. Köp om du inte hittar något bättre:

2 x Magnetfotsantenn 9dBi för Huawei 4G

1 x https://www.dustinhome.se/product/5010818145/e5786

Placera antennerna minst 1 meter från varandra. Med denna kombination är det ingen som har snabbare nät bredvid dig ivarjefall.:D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Loh hade också routern några hundralappar billigare: Huawei E5786
De hundralapparna är inte livsviktiga men planen är att åka till Loh en dag, köpa allt på plats och eventuellt montera grejerna ute på gatan så att man kan springa in och komplettera med småpinaler om det behövs.

Hur driver man en router med 12 volt? finns det färdiga bra lösningar?
Jo, jag har en stor inverter med ren sinus men den har samlat damm längre tid än solpanelerna och jag kan inte riktigt komma på var den får plats.

Magnetfot, finns samma antenner utan magnetfot? Tänkte mig mer att borra hål för dem som man gjorde förr med radioantenner på bilar för jag har ingen genomföring i taket som jag kan använda just nu.
Fast skulle de där solpanelerna ramla upp på taket så måste jag ordna en genomföring ändå... Det funkar nog med magnetfot! :)

Snabbast internet i stan är nog en bra målsättning, själv har jag inte några större krav speeden men barnen är inte lätta att tas med när det börjar lagga.

mvh jocke

Ps, magnetfot är ju egentligen toppenbra när jag tänker efter, det blir ju väldigt enkelt att flytta dem när man kommer på att man placerat dem fel.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Loh hade också routern några hundralappar billigare: Huawei E5786
De hundralapparna är inte livsviktiga men planen är att åka till Loh en dag, köpa allt på plats och eventuellt montera grejerna ute på gatan så att man kan springa in och komplettera med småpinaler om det behövs.

Hur driver man en router med 12 volt? finns det färdiga bra lösningar?
Jo, jag har en stor inverter med ren sinus men den har samlat damm längre tid än solpanelerna och jag kan inte riktigt komma på var den får plats.

Magnetfot, finns samma antenner utan magnetfot? Tänkte mig mer att borra hål för dem som man gjorde förr med radioantenner på bilar för jag har ingen genomföring i taket som jag kan använda just nu.
Fast skulle de där solpanelerna ramla upp på taket så måste jag ordna en genomföring ändå... Det funkar nog med magnetfot! :)

Snabbast internet i stan är nog en bra målsättning, själv har jag inte några större krav speeden men barnen är inte lätta att tas med när det börjar lagga.

mvh jocke

Ps, magnetfot är ju egentligen toppenbra när jag tänker efter, det blir ju väldigt enkelt att flytta dem när man kommer på att man placerat dem fel.

Fråga 1. Man driver routern med en micro USB.
Fråga 2. Onödigt att borra hål för antennerna. Dra kablarna på sidan.

Routrar och antenner brukar vara färskvara. 2-3 år sedan kommer nya lösningar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Mina antenner sitter på samma magnetfot och spretar utåt (är vridbara). Funkar inte detta i praktiken, då köper jag 2 separata och gör som SirMcLain föreslår då kostnaden är försumbar i sammanhanget...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag har öppnat några sådana här antenner med tjusiga skal som har sett väldigt gedigna ut. Inuti brukar finnas lite tråd och en liten kartong- eller metallbit värt kanske en tia eller två.

Läge för självbyggaren kanske att lära sig lite antennteknik och sätta ihop en antenn med riktigt bra kvalitet för en bråkdel av vad köpeantennerna kostar!

Här på forumet finns ju medlemmar med intresse för olika sorters radiokommunikationslösningar som borde ha kunskaper i detta ämne.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vilken flashback jag fick nu! :)
Jag minns en period i min ungdom (11-12 år kanske) när jag hade nån sorts konstig radio och försökte lyssna på andra som käbblade på språk jag inte förstod i bästa "Radio nord-anda"
I mina försök att få in fler att lyssna på svetsade jag med stor optimism ihop en alldeles egen antenn av svetstråd som blev alldeles... alldeles.. Stor och värdelös är nog de rätta orden för det blev ingen märkbar skillnad.
Det jag däremot lärde mig i den vevan var att 220 volt inte är något man leker med då jag råkade klippa av en kabel som jag inte hade räknat med att ena ända satt i ett vägguttag. :oops:
Kort därefter blev dessutom min transormator jag hade till mina mer eller mindre lyckade experiment strömförande (av ännu okänd anledning) och i denna steg två kurs i ämnet "220 är inget man leker med" så lärde jag mig det "ordentligt" :oops::):D

mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen