• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Medlemsrabatter i HBK m.m.

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

För 100 kr kan vi få svar på våra frågor om bilar platser motorer m.m
Alltid någon som kan här. Om man går eller ringer till en verkstad tex. så säger dem att du får nog lämna bilen här så får vi titta på felet eller något annat,
och timmen senare 600 kr när man kan få svar här på HBK för 100 kr
Jag skulle gärna kunna betala 400 kr år för allt detta som man får reda på här.:)
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Medlemmar har också rätt att föreslå till årsmötet genom motionsrätten hur kassan ska användas. Dettta kan man läsa sig till genom stadgarna. (länk finns längst ner på startsidan).
Inte så lätt att veta. Ordet kassa står inte ens med i stadgarna.

Här finns inget att dölja, men heller ingen anledning att basunera ut siffrorna för hela världen. Utöver detta finns rabatter hos diverse företag. Denna rabatt ger ofta ett betydligt större utfall än medlemsavgiften.
Calle
Det är precis det jag är intresserad av att veta och eftersom det inte finns något att dölja så... :rolleyes:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Kan det uttryckas klarare än så här?
22§ Mötes och beslutsordning
..........Förslag till ärende att behandlas vid medlemsmöte skall vara styrelsen tillhanda senast (1) en månad före mötet.

Vad det gäller din andra fråga har vi en ordning att arbeta efter. Dvs. det finns allmän information, och medlemsinformation.
Vill du ha en annan ordning, krävs det tre saker:
1) Bli medlem.
2) Skriv en motion till årsmötet.
3) Få tillräckligt många som stöder din motion.
Calle
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Eftersom jag inte får reda på nånting om vad medlemsavgiften går till och klubbens kostnad består i ett forum så måste jag få spekulera lite.

Så til påstanden om at det er billig å drifte et forum, ja om det er et forum som kan passes inn i en standard ramme og som har et moderat trafikkvolum. HBK vokste ut av den situasjonen i løpet av første år, kjører i dag på en forholdsvis stor egen server med stor båndbredde mot sentralt punkt på den svenske delen av internet. Bare serveren koster ganske mye pr. mnd i leie og drift. I tillegg lisensierer vi en god del spesialprogramvare for å få allt til å fungere slik vi ønsker.
Egen server? Menar du då dedikerad eller colocation?

Crystones dedikerade "Crystone Server Business" klarar lätt av ett forum och den kostar 1995:- (+ moms) per månad.

Har ni egen server så kanske den har kostat 20.000 - 30.000 kr i engångskostnad vilket ändå är att ta i för bara att driva ett forum.

Då kör ni Colocation som kostar mellan 595 - 1595 / månad (+moms) hos er leverantör.

Programvaran då?
Förmodligen gratis Linux
Själva forumet kör vBulletin 3.6.8 (gammal version) som kostar max ett par tusen per år.

Det blir i runda slängar 30.000 kr per år, eller 300 medlemsavgifter.

Är summan högre, så är det kanske dags att se över kostnaderna, för det känns isåfall onödigt och ett sätt för klubben att spara pengar.

Känns som att det blir mycket pengar över för alla hundralappar.
Eftersom jag inte får reda på något så måste jag ju gissa själv.

Ledelsen rätta mig om jag tycker inte är rätt.
Får säga detsamma!
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Känns egentligen som en ganska meningslös diskussion, om "Fridde" tycker det är för dyrt att betala de 200:- det kostar att bli medlem här, så låt honom slippa! Jag är heller inte medlem i alla upptänkliga klubbar (men rätt många) utan bara de som passar mej. Att sedan en ej medlem har synpunkter på allt inom klubben, från medlemsavgifter till driftskostnader och serverinköp är väl rätt ointressant, så länge medlemmarna är nöjda? :)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Fridde, kan du driva forumet som det ser ut idag med dom summorna du nämner. Är svaret ja bjuder jag dig personligen på medlemsavgiften.

Det är bara att höra av dig till mig så fixar vi detta. Är lika angelägen som du att hålla klubbens kostnader nere. Det är så det funkar, det är vad vi kan göra för klubben, inte tvärtom.

Kassören
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Jag börjar ana ugglor i mossen!

Jag tycker mig känna igen argumentationen som florerade i klubben för några år sedan. Kan det vara ett gammalt alias i nya kläder som försöker skapa oro igen?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Eftersom jag inte får reda på nånting om vad medlemsavgiften går till och klubbens kostnad består i ett forum så måste jag få spekulera lite.

Egen server? Menar du då dedikerad eller colocation?

Crystones dedikerade "Crystone Server Business" klarar lätt av ett forum och den kostar 1995:- (+ moms) per månad.

Har ni egen server så kanske den har kostat 20.000 - 30.000 kr i engångskostnad vilket ändå är att ta i för bara att driva ett forum.

Då kör ni Colocation som kostar mellan 595 - 1595 / månad (+moms) hos er leverantör.

Programvaran då?
Förmodligen gratis Linux
Själva forumet kör vBulletin 3.6.8 (gammal version) som kostar max ett par tusen per år.

Det blir i runda slängar 30.000 kr per år, eller 300 medlemsavgifter.

Är summan högre, så är det kanske dags att se över kostnaderna, för det känns isåfall onödigt och ett sätt för klubben att spara pengar.

Känns som att det blir mycket pengar över för alla hundralappar.
Eftersom jag inte får reda på något så måste jag ju gissa själv.


Får säga detsamma!


Visst har du full rätt att fråga men det finns väl inget känsligare att fråga om pengar .

När man blir medlem så kan man ju titta igenom bokslutet som finns i papprena från årsmötet och vill man sen splitta ut alla utbetalda poster och fråga om varje krona är rätt utbetald i ex. reseersättningar , kostnad för porto och medlemskort osv . Men blir du lyckligare för det och tror du att det "sticks till" pengar lite hit å dit ?
Visst har man rätt och fråga men kanske inte dt smidigaste och anonymaste sättet att bli medlem och vill du inte bli medlem och spara dom 100:-/år kan du ju njuta av att vara HBKintresserad för det har du ju full rätt till .

Hur du än gör så lycka till för mina 100:- har jag fått massor av vänner , tips på allt möjligt och även billiga övernattningar , hoppas mina vänner känner samma sak .
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Jag börjar ana ugglor i mossen!

Jag tycker mig känna igen argumentationen som florerade i klubben för några år sedan. Kan det vara ett gammalt alias i nya kläder som försöker skapa oro igen?

Håller med Knarrevik, alltför välbekant. Tror inte jag lägger med krut på någon som inte vill vara med. Härmed är den här tråden släppt för mig. Lycka till någon annan stans Fridde.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Tycker vi stoppar här, det blir som vanligt, när det kommer till kritan förstår man plötsligt ingenting.

Är för övrigt jätteglad efter varit på kräftskiva med HBK kompisar, vilka underbara människor vi har i klubben. Tack alla för en underbar helg.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Här finns något alternativ:


http://www.n-m-c.net/

http://www.dk-autocam.dk/

http://camper-parkering.dk/phpBB/ - gratis.

Snarare fridfull HBK medlemmar än frustrerade medlemmar. ;)


PS. genom HBK får du fri tillgång till fler husbils forum i Skandinavien, som i annat fall är stängda.

Min uppfattning: HBK har mer än 10 gånger så mycket information som andra 3 ledande husbilsklubber tillsammans.
Orsak - de använder en tidskrift som envägskommunikation basis.
HBK ledelsen er klart orientert på hemsidan och webberna med till ex. denna litan finess
post_thanks.gif
.


Jag har följt skandinaviske husbils klubber sedan 1997 och senare start.



Hej !

Tyckte mig läsa för en tid sedan, att husbilsklubben skulle ev gå in och ge rabatt för vissa ställplatser för meddlemmarna, har jag drömt detta? För det blir ju en del pengar till klubben trotts den låga meddlemsavgiften

Stig.B.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Inte riktigt så Stig, vi ska sponsra med hjälp till att anlägga ställplatser. Vi ska dock inte driva dom själv.
 
F

F.d. 29964

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Vi är nyblivan medlemmar och tycker det är värt varje krona.
Av allt det jag kan läsa så bara det är värt allt,
Här kan man ju få hjälp med allt som har med HB och kringrustning och det är värt mycket i våra ögon Så vad är 100 Kr ingenting för alla dessa HBK medlemmars hjälpsamhet...
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Tycker denna debatt är lite märklig.
Fridde ställde en enkel fråga om vad man får för medlemsavgiften. Svaren på hans fråga finns i de kommentarer som frågan förorsakat.
Så enkelt det hade varit att ge ett positivt, rakt svar på en gång, gemenskapen med andra intresserade, oändligt många bra tips om teknik, resor mm, bränsle- och färjerabatter mm mm.
Detta i stället för ett flertal kommentarer som bara skapar dålig och negativ stämning.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Vi är nyblivan medlemmar och tycker det är värt varje krona.
Av allt det jag kan läsa så bara det är värt allt,
Här kan man ju få hjälp med allt som har med HB och kringrustning och det är värt mycket i våra ögon Så vad är 100 Kr ingenting för alla dessa HBK medlemmars hjälpsamhet...

Håller med er. Vi gick med i HBK när vi började leta husbil. Som totalt okunniga på allt vad husbil innebär har vi fått massor av hjälp,råd och tips om fina platser att besöka. Många små problem som vi skulle varit tvungna att kontakta verkstad för har vi klarat av själva genom hjälpen från andra medlemmar. Sen som en extra bonus har vi fått flera nya vänner som vi haft många härliga möten och resor tillsammans med. Är helt säker på att utan HBK hade inte vårt nya liv med husbil blivit så fantastiskt särskilt som vår 1:a husbil var rena katastrofen. Nu har vi precis fått hem vår 4:e husbil och den är betydligt nyare och finare. Så nu ser vi fram emot premiärturen.
Vi hälsar er hjärtligt välkomna i gemenskapen och ser fram emot att få träffa er på vägarna. Har ni vägarna förbi Vadstena så slå en pling på mobilen. Vi har plats med el på tomten. Ha det gott.
MVH Gunilla och Rolf:wink::wink:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Vi gick med förra våren inför vår sommarsemester i Europa. Vi ville ha tips på sevärdheter, ställplatser och hur det är att köra husbil över pass i alperna.

Vad fick vi tillbaka?

Vi fick svar på alla de funderingar och frågor som vi hade. Sedan gick hösten och vi var inte så aktiva på ett tag.

I februari köpte vi en ny husbil och med ens så blev vi aktiva igen med skrivandet. Då upptäckte vi det fina med forumet. Vi hade lite olika funderingar om kallras, montering av solceller, parabol och farthållare. Vi ställde frågor och fick alltid snabba svar, ibland bara på några minuter. Forumisterna besitter enorma kunskaper om allt möjligt, vilket gör forumet väldigt starkt.

Sedan upptäckte vi företagsforumet där man kan köpa tillbehör till husbilen till reducerade priser.

Träffarna och gemenskapen är nog ändå det bästa med forumet, vi har under våren och sommaren varit på tre organiserade träffar och ska iväg på två till nu i höst. Vi har träffat många nya vänner som vi också har börjat umgås med privat. På träffarna brukar det vara människor i alla åldrar. Man kan stanna till och snacka med folk man aldrig träffat förut för man vet att alla är där med gemensamt att vilja umgås och ha trevligt, prata husbil tips och idéer eller om vad som helst.

Varför inte pröva på ett år och se vad du får och tycker? Första året kostar 200kr för viss del går till dekaler medlemskort mm, därefter kostar det 100kr per år. Är du inte nöjd med ditt första år är det ju bara att hoppa av så vet du det. Liksom :)

Vi är dock övertygade om att du kommer tycka att du får valuta för pengarna bara du ger det chans.

Ska du till Elmiamässan? Där har hbk en monter, går du dit kan du prata med de som står där och så kan dom visa hemsidan och dess finesser.

Ha det bra
Hälsningar
Lovisa och Runar
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Efter lite resignation:
det är min uppfattning att denna tråd har skadad HBK mer än gott.

Det bör vara långt tidigare avfärdas som orimliga.
Med all respekt för en debatt utveckling.

Det fanns andra ämnen jag kan önska sattes mer energi - till nytta för användere av husbilar.
;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

När klubben startades, vilket var lite före min tid här, så var det ganska få medlemmar som skulle betala för allt det som fridde tar upp som kostnader för drift av en hemsida.

När sedan medlemsantalet ökade över alla förväntningar så ökade också inäkterna för medlemsavgifter samtidigt som kostnaden för driften ökade något. Överskottet blev alltså större och större. På årsmötena har det alltid beslutats om att behålla medlemsavgiften på nuvarande nivå. Det är alltså medlemmarna som valt att vi skall få ett stort överskott och därmed en stark ekonomi.

Nu har arbetet påbörjats med att använda detta överskott till gagn för medlemmarna. Vi skall bland annat använda en del av pengarna till att sponsra utbyggnaden av tömningsstationer, en ganska angelägen fråga för husbilisten och för miljön.

En sak som inte kommit upp i tråden är att vårt forum drivs helt utan reklamintäkter. Vi har alltså inte några reklambanners ellr reklamrutor som blinkar eller väsnas som på så många andra forum som är "gratis". Enbart detta kan jag tycka är värt 100:-.

//Michael, medlem
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Michael
Dina synpunkter och många andra, som jag tycker bra om, tror jag att de kommer att dra nytta i många sammanhang.
Men i denna tråd, endast få människor finner dem för eftervärlden.


De åsikter till förståelsen av klubbens grunden och orsaken till nöjda medlemmar förtjänar en egen tråd - om jag får önska. :)
 
Toppen