• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Medlemsrabatter i HBK m.m.

F

F.d. 28965

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

fördelen med att börja som HBK intressent är ju att kunna surfa runt och göra en egen bedömning av vad klubben kan tillföra mig som medlem
Allt jag vill ha reda på är på låsta sidor, det är ju därför jag frågar om rabatter, för det är det jag vill ha reda på just nu. :)

Om ni inte själva vet, så ok, men det blev så konstig stämning så fort jag frågade.
Får mer skäll än svar på frågan, men det är väl för att jag inte betalat. ;)

PS. genom HBK får du fri tillgång till fler husbils forum i Skandinavien, som i annat fall är stängda.

Av citaten att döma så är det alltså forumet som är klubben? :confused:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

....................................
Av citaten att döma så är det alltså forumet som är klubben? :confused:

Ja, så det bör nog vara i en stor öppen gemenskap.
Även om det finns många små parallella samhällen - som i de flesta länders demokratier.
Årsmöte
är det högsta beslutande myndighet.

Ledelsen rätta mig om jag tycker inte är rätt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Tror inte alls det är skäll du får,
tråkigt om du uppfattar det så, skulle med all säkerhet tro att det är med stor förvåning som svaren skrivs,

Kanske du skulle breddad frågan lite gran,

Vi är faktiskt väldigt snälla klubben

Lennart
 
F

F.d. 10237

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Hej alla HBK are!!
Jag gick med i HBK för där kan man föra en fri debatt. I de flesta andra märkesrelaterade klubbar som styrs mer eller mindre av återförsäljaren är det ej populärt att komma med kritik mot det egna märket. Därför gick jag över till HBK.

' Det skal vi slå vakt om

I dag skiner solen!

Hälsningar Beneron
 

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

De flesta forum på internet är gratis, jfr t.ex. Flashback. En tråd om husbilar där räcker förmodligen gott för de flesta av oss att ventilera husbilsfrågor. När nu någon ställer en berättigad fråga, nämligen hur klubben använder de ca 600000 kr som årligen tas in genom medlemsavgifter, går man som katten kring het gröt. Märkligt.

Varför inte öppet redovisa hur pengarna används, så kan var och en göra en bedömning av om detta är en verksamhet som man vill delta i och stödja genom medlemsavgift.

100:-/år under X antal år blir ju rätt dyra dekaler.
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Hej alla HBK are!!
Jag gick med i HBK för där kan man föra en fri debatt.
Ja, vi får se vad som händer med den här tråden, hur pass fri debatten blir.

Att driva ett forum är varken dyrt eller svårt, men det är det såklart inte alla som vet.

Det är därför jag undrar vad som klubben gör med den övriga kassan. :)

Jag hade kunnat skänkt en hundring till t.ex. Röda Korset, men de har svindlat tillräckligt med pengar, så de får inte ett öre av mig. :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Det finnes et årsmøtevedtak om sponsing av tømmesteder for gråvatn og latrin, og det jobbes med noen slike prosjekter. Desverre tar planleggning, komunal godkjennan og gjennomføring av slike prosjekter tid, så ingen er ferdige ennå.

Selv var jeg som interresserad i ett år før jeg fant at jeg trengte tilgang til Husbilsplatser, det var ikke tilstrekkelig med endast Gotland :D.

Rabattavtaler kommer og går, noen selskaper gir avtaler som forutsetter at mange nok av medlemmene benytter avtalen. Når samme selskap har slike avtaler med mange organisajoner og gir bedre rabatt der flere benytter avtalen blir det lett til at de som er medlemmer i flere slike organisajoner benytter den avtalen som gir mest rabatt.

Så til påstanden om at det er billig å drifte et forum, ja om det er et forum som kan passes inn i en standard ramme og som har et moderat trafikkvolum. HBK vokste ut av den situasjonen i løpet av første år, kjører i dag på en forholdsvis stor egen server med stor båndbredde mot sentralt punkt på den svenske delen av internet. Bare serveren koster ganske mye pr. mnd i leie og drift. I tillegg lisensierer vi en god del spesialprogramvare for å få allt til å fungere slik vi ønsker.
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Hej fridde.

Det är klart att man ska veta vad man får för pengarna, oavsett storleken på sedeln. Dina frågor är helt berättigade.

HBK innebär inte med automatik några rabatter eller motsvarande. HBK är i grunden en klubb med likasinnade, som drar nytta av varandras erfarnheter, över nätet. Det grundkonceptet har visat sig vara så framgångsrikt att vi idag är över 6000 medlemmar. Det blir en jäkla massa erfarenhet. För att få denna gigantiska klubb att funka krävs väldigt mycket ideella insatser och kunnande inom IT och webhantering. Det måste också finnas program och hårdvara, för att detta ska snurra.

Sedan har det vuxit fram olika engagemang av klubbens engagerade medlemmar. Vi är bl a remissinstans för husbilsrelaterade frågor från transportsyrelsen. Sedan har vi olika arbetsgrupper som jobbar med olika frågor. Bland annat ställplatsfrågor mot landets kommunder. HBK har också arbeta fram ett avtal med Folksam som ger de flesta av oss billigare husbilsförsäkringar, mm mm.

Men klubben är i gunden vi medlemmar. Det är liksom inte bara någon färdig produkt eller tjänst du bara köper, utan det blir vad vi 6000 medlemmar gör tillsammans.

Sedan finns det flera ytterligare erbjudande. Det finns ett företagsforum där du kan ta del av olika erbjudande mm. Men det viktigaste, för mig i vart fall, är vad många andra beskrivit. Vi är ett community, dvs vi finns i första hand för varandra. Sen är vi inte särskilt duktiga på marknadsföring, helt enkelt för att det inte behövts ännu.

Men ditt ifrågasättande är sunt och nyttigt för oss alla. :)

Krister N

Ja där ser ni alla med inlägg och feltolkningar av en väldigt enkel fråga att det går att svara utan att kamma bak håret på vederbörande. Pinsamt att läsa en del inlägg. Jag hittade själv hit för en vecka sedan och är inne varje dag för att inte missa något, blir ju som ett gift :D. Kommer att betala in för att bli medlem snarast. Nej nu sticker jag ut för att fiska kräftor och i morgon bär det av med husbilen för 1 veckas härlig semester. MVH Stefan Bohman
 
L

linde

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Medlemsavgiften kan sänkas när medlemsantalet ökat, vilket medför att antalet medlemmar ökar, vilket gör att avgiften kan sänkas....
Ju fler vi är desto starkare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Varför inte öppet redovisa hur pengarna används, så kan var och en göra en bedömning av om detta är en verksamhet som man vill delta i och stödja genom medlemsavgift.

Vad är det som får dig att tro att redovisningen inte sker öppet?

Har du tagit dig tid att undersöka saken eller är dina påståenden helt gripna ur luften?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Jag förstår inte vad problemet är. Det handlar om 100kr/år och man får ta del av mycket kunskap och ev. ge kunskap till andra om man vill.

Samt så förstår jag inte varför alla är intresserade av ekonomin, det är inte så att man går under av en hundralapp och gör man det då ska man nog inte hålla på med husbilar.

Är man intresserad och vill ta del av allt HBK erbjuder så som kunskap, träffar och härliga människor, så kostar det 100kr/år.

Som någon skrev innan så finns det forum som är gratis och då kan man välja det. Det är det som är det fina att man har valmöjligheten.

/R
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Problemet verkar, att menas den årliga kontingent kan sänkas för alla de pengar som finns i kassen'.
- jag har tidigare hört talas om problem för 20 kr.

Så jag skulle hellre föreslå en funktionär för att lindra webbtjänst / moderator.
Kanske kontingent läggas upp med årorna, men i gengäld vi få bort de onödiga struntprat. :)

Kanske var det ett annat dumt förslag från mig :oops:.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Vet inte vad jag skall säga om denna fråga.
Om man vänder på det och säger till dig att om du får full tillgång till forumet och kan ställa vilka frågor som helst om din bil eller andra problem. Om du kan få information om nya och befintliga ställplatser. Du får råd om hur du enklast och billigast tar dig från punkt A till punkt B. Det finns en massa kunniga medlemmar med gedigen yrkeserfarenhet inom alla yrken i klubben (eftersom medelåldern på medlemmarna är ganska hög) som villigt svarar på dina frågor. Detta får du för 100 kronor/år. Vänta till du behöver hjälp el. råd med något så ser du säkert hur mycket den hundralappen är värd.
Om vi sen säger att som bonus på allt detta får de ev. rabatter från företag som annonserar via klubben. Räcker inte det ?
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Jag tycker det är ytterst tråkigt att man hela tiden sätter föreningens arbete i någon slags relation till vad det kostar att vara medlem.
Jag menar att det ska inte ha någon betydelse för det arbete och den service som valda funktionärer utför för föreningen och dess medlemmar.
Oavsett om det kostar 100 kr, 500 kr eller det är gratis så är det ett ideellt arbete man gör därför att man tycker det är roligt och finner tillfredsställelse i att göra det och inte lägger jag mer eller mindre energi i det jag gör som funktionär för en förening beroende på medlemsavgiftens storlek

Avgiftens storlek menar jag ska avspegla vad det kostar att driva föreningen.
Räcker det inte till för de mål som satts upp så får man höja den, blir det större överskott så bör man sätta ner den. Det är ju ingen sparkassa utan pengarna ska användas och komma medlemmarna tillgodo på ett eller annat vis. Det ska ju naturligtvis finnas en buffert. Den kan t.ex. vara omsättningen på det största evenemanget man har i föreningen, oftast då träff i samband med årsmötet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Det är så jag tänker också...
Det är nåt som inte stämmer här... :msn_weird:

Hej igen fridde.

Jag tror att jag är en rätt normalbegåvad skåning..., men jag förstår inte vad det är som inte stämmer fridde? Jag har varit medlem här ett antal år och har jag blivit blåst vill jag veta det! Jag och många andra har försökt beskriva vår bild av klubben för dig. Du köper inte det. Efter en väldigt kort tid på forumet har du en annan bild. Det är helt OK..., men vad är det du är ute efter. Konspirationsteorier har vi begåvats med under många år.., de finns alltid, hoppas bara inte du är en del av dem! Det vore för trist!:oops:

Krister N
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

@fridde
Jag föreslår att du kontaktar, eller blir kontaktad, av den person/personer som håller i rabatter och webshop så får du säkert svar på dina frågor.

Jag tycker inte att dina frågor är speciellt anmärkningsvärda, rabatter och förmåner är väl något som de flesta klubbar använder som lockbete för att värva nya medlemmar.
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Det är ju ingen sparkassa utan pengarna ska användas och komma medlemmarna tillgodo på ett eller annat vis.
Det var precis det min fråga avsåg, men hittills vet ingen hur pengarna kommer medlemmarna till godo och så länge jag inte fått någon förklaring tänker jag inte bli medlem.

Det är inte svårare än så. :p:

Är man ärlig så kan det väl inte vara så svårt att berätta det för en ev. ny medlem?
Det är det jag inte får ihop, normalbegåvad eller inte... :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Medlemsrabatter i HBK m.m.

Hur kassan används finns redovisat i varje årsberättelse. Den redovisningen är öppen för medlemmar. Medlemmar har också rätt att föreslå till årsmötet genom motionsrätten hur kassan ska användas. Dettta kan man läsa sig till genom stadgarna. (länk finns längst ner på startsidan). Här finns inget att dölja, men heller ingen anledning att basunera ut siffrorna för hela världen. Utöver detta finns rabatter hos diverse företag. Denna rabatt ger ofta ett betydligt större utfall än medlemsavgiften.
Calle
 
Senast ändrad:
Toppen