• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ur Kostdoktorn! (Kunde inte låta bli!)

Kenneth Ekdahl:

Även Carl von Linné var medveten om orsakerna till fetma och mycken sjukdom. Han skrev om det i sin bok om lapplandsresan där han beskriver Lapparna som smala, viga och friska ända upp i hög ålder vilket han förstod berodde på att de åt till överväldigande delen animalisk föda. Han jämförde med Skåningarna som var tjocka, oviga och sjukliga vilket han ansåg berodde på att de åt mycket mjölmat.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Socialstyrelsen har vaknat!

Den som vill ha maximalt torrt på fötterna när det gäller kostrådgivning till diabetiker kan följa Socialstyrelsens färska riktlinjer på området. Där rekommenderas åtminstone måttlig lågkolhydratkost varmt som ett av förstahandsvalen!

Kosten utgörs av kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, baljväxter och vegetabiliska proteiner samt fett från olivolja och smör. Kosten innehåller bland annat mindre socker, bröd, flingor, potatis, rotfrukter och ris än traditionell diabeteskost.

Lågkolhydratkost sägs särskilt rekommenderas vid ”övervikt och minskad insulinkänslighet”. Det är vad nästan alla vanliga diabetiker (typ 2) har. Lågkolhydratkost kan alltså enligt Socialstyrelsen särskilt rekommenderas till de flesta diabetiker.


Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Kostdoktorn:

Vill du ha ett perfekt blodtryck?

Var fjärde svensk har högt blodtryck, något som ökar risken för sjukdomar som slaganfall och hjärtinfarkt.

Högt blodtryck är vanligen en del av samma störning i kroppen som också ger fetma, diabetes typ 2 och skadliga kolesterolvärden. Den störning som brukar förbättras om man äter mindre dåliga kolhydrater.

Mäter man upp högt blodtryck hos sin läkare får man vanligen inte höra något om detta. Istället blir man insatt på blodtrycksmedicin.

Tveklöst skulle många svenskar kunna normalisera sitt blodtryck utan att behöva mediciner. Det visas inte bara i studier – jag har också sett det hos många av mina patienter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Coops barnfrukost innehåller mer socker än godis!

11 november 11:39 i Mat till barn, Socker/fruktos

chocobaby.jpg


Coops nya frukostflingor ”Choco Bears” till barn innehåller mer socker än godis, varnar Konsumentföreningen i Stockholm. Skrämmande.

Coops informationsdirektör berättar att de kommer att fortsätta att sälja sockerflingorna eftersom det finns ”efterfrågan på marknaden”. Eller med andra ord, för att Coop tjänar pengar på att göra barn feta och sjuka!


Den "goda" amerikanska förebilden:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t61730-6/#post470313

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

GB:s rödkål! Ett gott recept på rödkål utan kolhydrater!

Rödkål, ett lagom stort huvud strimlas och kokas c:a en halvtimme i lite vatten tillsammans med två klyftor hackad vitlök, ett par matskedar olivolja och saften från 1 icke för stor citron.

Vansinnigt gott till fläskkött, gärna revbensspjäll med apelsin och rosmarin och lite grädde i skyn!

Detta har GB lärt sig i Italien! Det behövs inget socker alls! Detta är mycket godare än burkrödkålen som det säljs mycket av till jul och som innehåller många kolhydrater!

Vansinnigt gott! Lätt att göra! Prova!

Jappe
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe!

Börjar vänta på en doktorsavhandling av dej om LCHF!

Passar också på att tacka för alla tips.

//Tommy
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack för många goda och lättlagade recept.

Vill tipsa om att riva kolen på den grova sidan och sedan bruna i lite rapsolja. Med fördel blandas kolen med en lök, en liten palsternacka och en liten morot (allt rivs). Kryddas med salt, paprikapulver och pepparkrydsblandning eller den kryddblandning ni gillar bäst. Går också att riva i lite paprika också. Serveras tillsammans med bacon eller någon form av kött.

Jättesmaskigt!
 
H

hianders

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

KuMaNi - låter lite som rösti fast utan potatis. Skall provas!

fru hianders/Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Rapsoljan (i glasflaska givetvis) var slut i affären när GB var där och handlade igår. Det fanns fortfarande i plastflaskor för sådana kunder som uppskattar ftalater i maten. Efter en del letande så hittade hon en produkt från Karlshamn som det stod KLOKA på och Svensk rapsstekolja och vitlök! Eftersom jag har blivit misstänksam mot livsmedelsindustrins "raffinerade" produkter så tittade jag närmare på flaskan och försökte ta reda på vad den innehöll.

klok.jpg

En vanlig kallpressad rapsolja innehåller 100% rapsolja och inget annat medan innehållet i den här produkten är 76% rapsolja + solroslecitin, naturlig arom och betakarotin. Dessutom redovisas transfetter i produkten! Man undrar varför vitlök är tillsatt! Jag provstekte frukosten i denna olja och intressant var att vitlöksdoften var närmast bedövande stark i början!

Det verkar som om transfettindustrin börjar känna vart vindarna blåser när det gäller naturlig mat och försöker inrätta sig därefter genom diverse nya suspekta produkter. Jämför med hur det var när djupfrysta hamnburgare började säljas i Sverige för länge sedan! Det dröjde inte länge innan det dök upp nya produkter med namn som Snabburgare, Minutburgare och liknande där kravet på 100% nötkött inte behövde uppfyllas!

Tillverkad i Karlshamn av Bofood AB och marknadförs av Heba Food & Beverages. Karlshamn har ju en stor margarintillverkare så man undrar nog lite här, i varje fall anar jag ugglor i mossen!

LÄS ALLTID VAD SOM STÅR I INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN!!!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Så här ska det se ut! 100% rapsolja och ingenting annat!

eti.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Och här har vi aromlistan! Det är naturligtvis mycket käckare med aromämnen än med riktiga smaker från äkta varor!

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:267:0001:0161:SV:PDF

Man Kan ju undra vilka som hjälper EU-byråkraterna att värdera de olika tillsatsernas giftighet! Kan det möjligen vara de bolag som tillverkar dem? :cool:

Känn er blåsta! Tjolahopp, tjolahej!
Unilever och Nestlé och alla andra stora företag måste ju tjäna pengar!

Jappe
 
Senast ändrad:

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

SVT överraskar igen!

Ytterligare en fantastisk dokumentär om så kallade "konspirationsteorier"

En amerikansk mardröm | SVT.se


Longframe!
Jag tar tillbaka min tidigare kommentar ang konspirationsteorier till ditt inlägg om banker. Efter att jag såg programmet samt programmet om "systemfel.." så har jag fått mig en rejäl tankeställare. Vart är världen på väg egentligen?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

SKRÄMMANDE UTVECKLING! LÄS!


Aromer döljs fortfarande

Mats-Eric. 12 nov 2012.

Jämfört med de omdebatterade tillsatserna med E-nummer har aromämnena hittills fört en ganska anonym tillvaro. Ändå spelar de en avgörande roll i många moderna livsmedel – och i dagarna har EU godkänt drygt 2100 substanser.

Det finns en scen i Jamie Olivers flera år gamla programserie om den brittiska skolmaten som har etsat sig fast hos mig. Stjärnkocken från London befinner sig i norra England och har det till en början ganska motigt. Ungarna verkar inte tycka att hans käk, lagat från grunden av de bästa råvaror, är det minsta yummy.

Så i ett försök att få till en vändpunkt tar Jamie med sig en av lågstadieklasserna ut till en bärodling. Här ska de få njuta av den äkta varan direkt från plantan!

En kille i klassen är lite extra kaxig och tevekocken inser att det är viktigt att få med sig honom. Jamie plockar en solmogen jordgubbe och låter den motsträvige grabben provsmaka. Kameran zoomar in det skeptiska ansiktet – och tittaren förbereder sig på att han nu, äntligen, ska spricka upp i ett härligt leende.


Men killen grinar illa. Vilket nog inte är fullt så gåtfullt som det kan verka. Om man är uppfödd på konstgjorda aromer, som ofta skräddarsys för att passa godisälskande barn, tycker man förstås att originalet smakar alldeles för påträngande… naturligt.

Just du som läser detta föredrar förmodligen ännu riktig jordgubbsmak framför den fejkade. Men när det gäller andra smaker – som vanilj – har den industriella kopian för många konsumenter redan tagit över som smakreferens.

De billiga aromämnena, som finns på varande hylla i butiken, har till uppgift att helt eller delvis ersätta den ursprungliga råvaran. Och hittills har denna stora grupp av livsmedelssubstanser faktiskt varit mindre kontrollerade än de 319 omdiskuterade E-numren.

Men nu har EU-kommissionen just blivit färdig med sin genomgång. Resultatet har blivit en första lista med över 2100 godkända aromer, som alltså inte bedöms vara hälsofarliga.

Den långa förteckningen – publicerad i EU:s officiella tidning – är säkerligen full begriplig för en välutbildad kemist. Men vi lekmän blir nog inte särskilt mycket klokare av att få veta att exempelvis 1-metoxi-4(prop-1(trans)enyl)bensen, 4-isopropylbensaldehyd och (Z,Z)-3,6-dodekadienal får användas i alla butikens livsmedel.

Ingen av dessa långa haranger kommer heller att dyka upp på de redan överlastade innehållsförteckningarna. Där skulle de för övrigt inte få plats eftersom det ofta behövs ett imponerande antal kemikalier för att få ihop till enda smak. Till exempel 48 stycken för att skapa illusionen av jordgubbe.

På förpackningen kokas den avancerade kemin istället diskret ned till det anonyma och för konsumenten ganska aptitliga ordet ”aromer”.

Vilka smaker som har fejkats i såsen, gratängen eller bullarna du tänker köpa behöver inte anges. Detta är – liksom tidigare – tillverkarens hemlighet.

Krönikan har tidigare varit införd i Svenska dagbladet. Läs fler av Mats-Erics artiklar på Svd Matkultur >>
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Et godt eksempel på en aroma variant som brukes i tonnevis er vanilin, kunstig vanilje. Opprinnelig oppstod dette produktet som en løsning på et avfallsproblem innen papirproduksjonen - hva sulle en gjøre med spillvatnet fra et steg i produksjonen av cellulose, Under konsentrering og utfelling av forureningene i vatnet oppstod det en vanlilje aroma - dette avfall ble renset og vanilje aromen ble enda sterker. I dag finner vi vanilin i mengder av produkter og de bedrifter som kvitter seg med sitt avfall på denne måten tjener store penger!
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

SKRÄMMANDE UTVECKLING! LÄS!


Aromer döljs fortfarande

Mats-Eric. 12 nov 2012.

Jämfört med de omdebatterade tillsatserna med E-nummer har aromämnena hittills fört en ganska anonym tillvaro. Ändå spelar de en avgörande roll i många moderna livsmedel – och i dagarna har EU godkänt drygt 2100 substanser.

Hur vet man nu att dessa 2100 kemikalier som tillåts i vår mat är ofarliga? Svaret är förstås att det vet man inte. Man tror att de är ofarliga för att diverse möss och andra försöksdjur tycks tåla substanserna bra. Vi får kanske ,om vi är uppmärksamma, om 20-30 år se om det även är så att människor klarar av dessa kemikalier utan att utveckla sjukdom.
För oss som inte vill vara försökspersoner i dessa gigantiska dåligt uppföljda experiment återstår möjligheten att välja mat utan tillsatser. Tyvärr är det inte alltid så lätt att finna naturliga råvaror utan tillsatser.

GOD JUL till er alla!
Swerik

PS. Var och tittade till husbilen i vinterförvaret häromdagen. Fick hjälp av andra att hitta batteriet i min Ducato och att ta ur det för att ladda det.
Dessutom bjuden på glögg och pepparkakor!!! Husbilsägare tycks vara ett vänligt och hjälpsamt släkte!
 
F

F.d. 53339

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack Jappe för den intressanta artikeln! Som nybliven medlem i HBK har jag inte läst detta förrän nu, men jag och min hustru har sedan några år blivit intresserade av LCHF och det började med Annika Dahlqvists bok och har fortsatt med Andreas Eenfeldts böcker. Har också läst Mats-Erik Nilssons böcker om livsmedelsindustrin och Sten-Sture Skaldemans bok om sin egen bantning med hjälp av LCHF-kost. Jag har också egen erfarenhet av detta med det s k "farliga kolesterolet", då jag konstaterades ha förhöjda värden någon gång på 1970-talet och tillfrågades om jag ville delta i ett forskningsprojekt på Karolinska Institutet. Jag accepterade och gick på kontroller var 3:e månad då man tog 7 - 11 rör med blod varje gång för analys. Syftet med forskningsprojektet var att ta fram en medicin som sänkte kolesterolet i blodet. Jag fick placebo omväxlande med "medicin". Så småningom fick jag burkar med kapslar som skulle sväljas hela, och de hade en etikett med namnet "Atromidin". Vid ett besök hos bekanta som hade tillgång till läkar-FASS slog vi upp "Atromidin" och det innehöll som verksam substans fenoxisyra, alltså sånt som en gång i tiden sprutades på banvallarna mot ogräs och som senare förbjöds för att det var starkt cancerframkallande. Jag träffade då den ansvarige läkaren på KI och frågade vad som menades och fick till svar, tro det eller ej, att de visste att det var cancerframkallande, men också att det var effektivt för att sänka kolesterolet och läkaren var inte onkolog utan hjärtläkare.
 
Toppen