• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Vad säger ni om det naturliga sötningsmedlet Stevia.

Två invändningar mot alla hittepåsötningsmedel, oavsett sort eller ursprung:

1) De vidmakthåller din smak för sött med alla de nackdelar det innebär.

2) Det finns goda skäl att anta att de i någon utsträckning triggar insulinet vilket har påtagliga nackdelar för blodsockernivåg om du inte samtidigt äter glukos i motsvarande utsträckning, du blir "låg" och sugen på mer mat.

Men detta är bara mina åsikter, det finns säkert flera som inte delar dem.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

I Australia har vi Stevia planter i hagen, bladene brukes i fruktsalater sammen med frisk frukt. En må være forsiktig med hvor mange blad en har i salaten - det kan lett bli bittert.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag köpte Stevia-strö som skulle vara lika sött som socker. Glad i hågen sötade jag mitt gröna te med en tesked som jag brukar, men inte blev det lika sött inte. När jag smakade på Stevia-strö på ett blött finger så påminde det om druvsocker, lite metalliskt sött, inte det runda goda som vanligt socker smakar. Jag är tveksam till att använda det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag gillar inte heller Stevia! Jag har faktiskt slutat med sockerbitar i kaffet men ibland tar jag lite av ICA:s kraftigt "utspädda" Steviablandning.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Finns det någon svensk senap idag? Slotts har köpts upp av Unilever, såg jag idag men hittade också en tysk senap (Thomy) i kylskåpet, läste den finstilta texten: Nestlé! Giv mig styrka!

Nåväl! Man kan leva utan senap!

Jappe

PS. Winborgs har också övertagits av Unilever. Sådana affärer sker inte bara i Sverige utan worldwide och vad blir konsekvensen av det, tro? Dessa två bolag är ju inte kända för kvalitetsprodukter, snarare tvärtom! (Billig skit).

Svenska Arla försöker sälla sig till "de stora"! Bl.a säljer man mjölkersättning billigt i Mellanamerika så att lokala mjölkbönder där konkurreras ut och tvingas sälja sin mark för att överleva! Gissa vilka som köper marken billigt och gissa vad som odlas där nu!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Med den urstarka svenska kronan kanske vi skulle köpa tillbaka utlandsägda svenska företag. Men då blir väl norrmännen sura. Nu skall norrmännen köpa fler riskföretag och aktier med sina oljefonder hörde jag idag.

Coca Cola försökte att köpa receptet till jul- och påskmust men där gick de på pumpen. Å andra sidan är väl musten ännu sötare än Colan.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Svenska Arla försöker sälla sig till "de stora"! Bl.a säljer man mjölkersättning billigt i Mellanamerika så att lokala mjölkbönder där konkurreras ut och tvingas sälja sin mark för att överleva! Gissa vilka som köper marken billigt och gissa vad som odlas där nu!

Jappe[/quote]

Arla är väl inte svenskt längre, har för mig att dom köptes upp av danskarna. Arlafabriken i Falkenberg ska iallafall lägga ner och produktionen flyttas till en hypermodern anläggning i Danmark enligt vad jag har hört. Återstår att se hur hushållsosten som nu tillverkas i Falkenberg smakar sedan.............

/Per
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe!
För en gångs skull har du FEL; man kan inte leva utan senap!
Men lösningen finns närmre än du tror. På Visingsö driver en familj en äktsvensk senapstillverkning. Fabriken startades på 80-talet i Vittsjö men finns sedan 3 år på Visingsö. Brukar stundom skicka mig en 24-förpackning av äkta knärullad senap. Räcker några ynka månader....
Se Senapsfabrikörn.se.:twitcy:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Finns det någon svensk senap idag? Slotts har köpts upp av Unilever, såg jag idag men hittade också en tysk senap (Thomy) i kylskåpet, läste den finstilta texten: Nestlé! Giv mig styrka!


Jappe

Min grannes förra fru har senapsfabrik här i Västerås. Jag köper till firman som presenter ibland. Du kan få en burk.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe!
För en gångs skull har du FEL; man kan inte leva utan senap!
Men lösningen finns närmre än du tror. På Visingsö driver en familj en äktsvensk senapstillverkning. Fabriken startades på 80-talet i Vittsjö men finns sedan 3 år på Visingsö. Brukar stundom skicka mig en 24-förpackning av äkta knärullad senap. Räcker några ynka månader....
Se Senapsfabrikörn.se.:twitcy:

Tack för de vackra orden: "För en gångs skull har du fel" men det stämmer tyvärr inte! Jag har ofta fel, i synnerhet på helgerna!

Jag har kollat lite på kolhydratinnehållet i senap och som nybliven LCHF-are så ligger nog senap lite illa till. Å andra sidan så blir det ju inte tal om några större mängder för min del så det får väl passera! Ni måste ju vara storkonsumenter av senap! "24 förpackningar på några ynka månader". Ni brukar ju också köpa mycket vin på era resor i Europa, har jag läst. Passar svensk sockrad senap till rödvin? Till öl går det ju bra!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag hade tänkt åka söderut en liten sväng till Moseldalen i slutet av Augusti men hur ska det gå med min hälsa om de inte har något LCHF-bröd i Tyskland! Någon som vet hur upplysta tyskarna är i dessa angelägna frågor?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Nach einigen Schnäppsen und Bieren glauben die deutshe Einwohnern nicht dass ich ein Schwede bin. Nicht so komisch eigentlich weil die meisten Deutshen ein schreckliches Deutsch sprechen!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag brukar köpa den när jag är i Tyskland men jag nöjer mig med den "mittelscharfa" varianten!

Jappe
 
Toppen