• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

lapka.jpg



Prylkoll:
Det här är Lapka. Ett tillbehör till din iPhone med vilket du kan testa din organiska föda i jakt på gifter och andra dumheter.

Lapka kan även mäta radioaktivitet, fukt och elektromagnetism.
Bakom denna gizmo står bland annat ryssen Vadik Marmeladov som lovar att appen och samples av hårdvaran ska dyka upp under hösten.

Hur det fungerar? Inte en aning.
Men lagom till jul ska Lapka finnas i butik i USA för 220 dollar.
Alla hipsters kommer så klart att springa benen av sig för en. Spelar roll om det funkar.

Det framgår inte om den även kan mäta halten av kolhydrater (tex i marmelader).
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Gissa vilken produkt dessa föreskrifter gäller för. Svaret finns längst ner, men gissa först.

Undvik kontakt med huden och ögonen.
Undvik inandning av sprutdimma.
Tvätta huden efter arbetet.
Förvaras åtskilt från livsmedel och djurfoder.
Använd skyddshandskar, skyddsglasögon och skyddskläder.
Byt hanskar och skyddskläder ofts.
Skölj handskarna innan de tas av.
Använd andningsskydd vid risk för inandning.
Använd ej smutsiga handskar i förarhytten.
Vid sprutning: Använd gasmask.
Efter sprutning: Behandlat område får beträdas tidigast 3 dagar efter senaste behandling.
V

V

V

V

V

Nej, det är inte föreskrifter hur man handskas med stridsgas.

V

V

V

V

V
Det är föreskifter för hur man handskas med ett av de vanligaste bekämpningsmedlen mot bladmögel på potatis och som normalt besprutas ca 7 ggr innan skörd.
Undrar hur mycket som tränger ner i själva potatisen??

//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

En kanpanj för LCHF som betalas av köttproducenterna kanske vore något?
"6-8 biffar om dagen för en bättre hälsa"?
Men att få med socialstyrelsen blir nog svårt.....

Meningen med LCHF är att minska kolhydratintaget. LCHF-are är inte nödvändigtvis köttätare! Jag håller med juan norte om att rött kött bör undvikas eftersom natriumnitrittillsatsen är tveksam! Det går att hitta kött utan denna onödiga tillsats. Här på Orust kan vi köpa fläskkött som är fritt från natriumnitrit.

Gröna gårdar | Kött från djur uppfödda på gräs och örter

Så länge folk vill ha rött kött så ställer köttproducenterna gärna upp med att spruta in natriumnitrit i köttet! Kunden bestämmer! Blir kunderna mer upplysta så försvinner natriumnitrit i kött!

Jappe

PS. Efter att ha läst Wizards inlägg här ovan så kan jag meddela att potatisodlarna har satt sin sista potatis när det gäller att få mig som kund i fortsättningen. Jag som hade tänkt äta potatis en gång om året till midsommarsillen! Sillen är säkert lika god utan potatis, dock! Möjligen kan jag tänka mig att odla min midsommarpotatis själv!
 
Senast ändrad:

IWah

HBK Medlem (P)
Inlägg
24
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe,
misströsta inte det finns faktiskt ekologisk odlad potatis, om du gärna vill ha en potatis till midsommar. Sätt ner en potatis i en hink med jord så kan du njuta av den till sillen, IWah/Inger
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Kanske bröd till Jappe...:)
Här kommer recept till det bröd vi äter nästan varje dag.

Kolhydratfritt bröd
Ingredienser:
2 ägg
3 matskedar Psylliumfröskal
2 matskedar hela linfrön
0,5 tsk brödkryddor
25g smör eller Kokosolja (Kung Markatta minst dyr!)
Lite salt

Gör så här:
Blanda Psylliumfröskal, linfrön, salt, och brödkryddor.

Vispa 2 ägg mycket noga.
Smält smöret eller Kokosoljan.

Blanda alla ingredienser i samma bunke, och rör om.

Låt smeten stå och dra i cirka 10 minuter så Psylliumfröskalen hinner dra åt sig vätskan. (Detta moment är viktigt.)

Lägg smeten i stekpannan, tryck ut den med en matsked och grädda tills brödet fått fin färg på bägge sidor.

Jag brer kokosolja på mackan, lägger på ett par skivor gustafskorv sedan några ägg skivor, överst gurka och tomat.

Kanon lunch tycker jag:D

En stor kopp grönt te och ett glas vatten till är inte fel.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Pastor Jappe.
Detta var dyrt. Frugan har slängt mat för tusentals kronor. Och vi går omkring alldeles snurriga. Bacon och ägg till frukost, nu Advokadohalvor fullt med goda och tillåtna saker.

Pastorn! Hur länge är man snurrig? Mina glasögon har också mistat sin slipning. Jag ser inte skarpt på långt håll (tv håll) längre. Säkert annat sockervärde?

Måste kompensera detta med lite vin. (Ställa in rätt skärpa)

Har letat efter fiberhusk men det har lyst med sin frånvaro i affären.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ni tycks ta det här på allvar. Jag har kommit på att den här sortens ätande är livsfarligt. Man blir alldeles snurrig och synen försämras drastiskt och inte nog med med det! Man tål inte brännvin och vin längre!

Efter de här biverkningarna har jag bestämt för att gå över till det allra senaste, nämligen LFHC!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

du får övertyga mej när du kommer hit jappe,,men ,,en viss risk för gäddhäng,,ock gummigubbe,,som flyter omkring på morran från halv8,,annars ett relativt lätt beslut:D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack för brödreceptet Lasse,

Här blir det också att testa, dock utan kokosolja... kanske blir bra med olivolja också!

hälsning
anita&jyrki
 

IWah

HBK Medlem (P)
Inlägg
24
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Man kan inte välja att köra olika metoder varannan vecka.......man får välja väg om man vill ha ett resultat / IWah
 
F

F.d. 25305

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Kanske bröd till Jappe...:)
Här kommer recept till det bröd vi äter nästan varje dag.

3 matskedar Psylliumfröskal
2 matskedar hela linfrön

Hej Lasse
Jag hade inte psylliumfröskal hemma, bara hela psylliumfrön, kan man ta det i stället??? Eventuellt köra dem i mixer, fast det är väldigt små frön ...
Har både hela linfrön och krossade, kunde kanske ta krossade i stället då?
Hälsningar
GB
 
F

F.d. 25305

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej
Upptäckte just att Fiberhusk är samma sak som psylliumfröskal så då är saken klar.
Har precis gjort pannkakor med Fiberhusk, ägg, mjölk och grädde. Väldigt gott.
I kväll prövar vi brödet, det ska bli spännande.
/GB
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej
Upptäckte just att Fiberhusk är samma sak som psylliumfröskal så då är saken klar.
Har precis gjort pannkakor med Fiberhusk, ägg, mjölk och grädde. Väldigt gott.
I kväll prövar vi brödet, det ska bli spännande.
/GB

Louise (min fru) gjorde pannkakor för 30 minuter sedan. Det var smaskens. Serverade lite hallon till.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

GB (min samba) gjorde pannkakor med grädde och fibersnusk för 30 minuter sedan! Göräckligt! Jag lade i ett ägg till och hällde på mer mjölk och då blev pannkakorna nästan ätliga!

Jag tor inte man ska titta tillbaka och göra om gamla hederliga recept, utan här gäller det ta tag i det ordentligt med helt nya infallsvinklar på matlagningen!

Jappe
 
Toppen