• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har blivit erbjuden att följa med till ett matställe där de på tisdagar serverar fläsk och bruna bönor så mycket man orkar äta.
Min fråga är om man kan hoppa över bönorna och bara äta fläsk eller ser det illa ut enligt etiketten? :confused:
Jag tänkte nämligen prova på LCHF som ju inte tillåter kolhydratstinna bönor.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ät på bara! Du är väl inte i riskzonen men vill du må ännu bättre så ät inte för många bruna bönor som är kolhydratstinna. Med sirap i såsen så blir den rätten farlig för människor och bör undvikas såvida du inte har förmågan att göra dig av med det energiöverskott du belastar kroppen med!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Fritt ur Matrevolutionen av Kostdoktorn:


Nu startar revolutionen! Allt färre vill ha industrins fuskmat med alla konstiga tillsatser!

Om du har tid och lust så leta upp lokala matproducenter! Prova kött från gräsätande djur, ägg från kycklingar som pickat i naturen, nyfångad fisk! Nyskördade grönsaker eller svamp att steka i smör! Bättre och godare mat finns inte!

Varje gång du handlar mat i affären bestämmer du vilka du vill stödja! CocaCola, Nestlé, Unilever eller lokala bönder? Du har makten!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55328

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Korv, kaffe, kotletter och konjak det är vad jag försöker hålla mig till.
Självklart är dock att konjaken endast används till morgongröten (för vad smakar havregrynen utan konjak) även jag syndar således med en god gröt eller till och med en en räkmacka med en Gammel Dansk.
Jag försöker dock hålla mig undan från alla tråkiga grönsaker som odlas i Spanskt avloppsvatten.
Då jag trotts vissa försök fortfarande inte kan avvara ett riktigt gatukök, ingår även mos, pommes och bröd (korv och hamburger) i min kost.
Således verkar det som LCHF inte är något för mig utan jag även i fortsättningen får hålla mig till må gott dieten.
Skulle jag nu gå bort i förtid finns det alltid några som kommer att sakna mig Göstas i Smögen, Tullen i Vimmerby, Pärlan i Vänersborg mm. Larsen kommer säkert inte ens märka mitt frånfälle liksom Axa, de hittar säkert nya kunder.

Jag beundrar dock Er som strävar för att hålla en diet ni tror på, var och en blir salig på sin tro, så håll ut (själv lägger jag ut:)).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det står givetvis var och en fritt att förstöra sin kropp med fel kost och du kanske har klarat dig undan sjukdomar hittills men så småningom kommer nog dina matvanor att ge dig vissa krämpor på grund av överkonsumtion av socker- och mjölmat. Ett sätt att må bättre på äldre dar är att minska kolhydratintaget drastiskt!

Lite utbildning på området skulle kanske inte skada! Läs "Kostdoktorn" av Andreas Eenfeldt!

Kostdoktorn.se - Riktig mat för din hälsa.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ägg och bacon till frukost! Ibland äter vi falukorv i stället för bacon. Vansinningt goda frukostar! Absolut inget bröd; det behövs inte, man blir mätt ändå.

Hittills har vi använt Scans bacon som är ganska bra men den här gången öppnade jag ett paket med Pärssons bacon, det där som har ett tjockt grisliknande människoansikte med Edvars Perssonshatt på sig. När jag hade öppnat paketet så blev jag alldeles blöt om fingrarna! "Jösses, en sådan fet bacon" tänkte jag och spolade varmvatten över händerna för att bli av med fettet men upptäckte då att det inte var fett! Det var vatten!

Baconet var ovanligt salt så Pärssons har tydligen upptäckt att salt binder vatten och därmed ökar vikten och förtjänsten.

Det blir Scan i fortsättningen! Eller, finns det bättre bacon som är sockerfritt och rimligt salt? Någon som vet!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

GB:s brorsa med icke föraktlig övervikt och i farozonen för diabetes har blivit ordinerad Modifast av en läkare på Sahlgrenska sjukhuset!!!!!
Jag googlade lite på deras pulversoppa och fann att den innehåller 44g kolhydrater per 100 gram!!

Stackars GB:s brorsa som har lidit och försakat riktig mat i månader och blivit totalt förd bakom ljuset och bara lyckats gå ner några kg i början av "behandlingen". Visserligen är Sahlgrenska ett sjukhus men det här är väl ändå i sjukaste laget!

GB:s brorsa ska nu läsa "Kostdoktorn", bli övertygad och få möjligheten att gå ner i vikt på ett behagligt och trivsamt sätt utan att livet blir ett helvete på grund av tilltron till bantningsmetoder, sanktionerade av Sahlgrenska sjukhuset (!?). Ett sådant Geschäft!

Häpnadsväckande saker kommer i dagen när man rotar lite! I min värld är sådant här baserat på girighet, människoförakt och ja faktiskt.... kriminellt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu får jag nog bryta Jappedominansen i den här tråden efter fyra raka inlägg av den salige. :wink:

Håller fullständigt med om alla lovord. Jag har ätit LCHF i sex veckor förra hösten och mådde då utmärkt, tyvärr återgick jag sen till "sockermaten" och har gått upp ett antal kilo senaste året. Ölen smakar ju fruktansvärt gott en varm sommardag.........
Nu har jag börjat med LCHF igen och denna gången vill jag göra det under en längre tid, helst för gott men vi får se hur det går.

Helt plötsligt har man inga gaser längre vilket övriga familjen (även hunden) är väldigt glada för. :)

Att svensk sjukvård ordinerar pulverdiet till överviktiga är ju bara rent skrämmande.

Mvh / Per
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi äter ägg och Gustafskorv till frukost, känns bra för oss:)

Bacon var det ett tag, det är mindre pyssel i köket med Gustafskorv:p:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Baconet var ovanligt salt så Pärssons har tydligen upptäckt att salt binder vatten och därmed ökar vikten och förtjänsten.
Pärsons har en kundservice >här<. Skriv och fråga, det räcker med förvånansvärt få reaktioner för att kundtjänsten skall uppfatta det som en storm.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Ja.!.... Det är inte lätt..... men en intressant tråd och artikel.... och intressanta svar.... Jag tror att man lurar sig själv om man jämför de som lever bra mot de som får t.ex. hjärtproblem....
För att kvalitetssäkra en sak så är det viktigt att man tittar på problemet och inte på omgivningen..... t.ex. om Volvo vill kvalitetssäkra sina bilar.... skall de då titta på de som fungerar bra ?.... eller på de som har problem ?.....
Hur som helst så är jag glad för att jag lever och mår bra i dag.... och om jag får gåvan att leva i morgon tänker jag göra samma sak.... för en sak är säker lever jag för i dag..... då slipper jag många hälso "problem" problem som kan påverka min hälsa negativt.
Jag är ombedd av Admin att skriva i textstorlek 2 för att alla andra i H-bilsklubben gör det.... så jag hoppas ni kan läsa vad jag skrev...... sen är det ju inte säkert att alla förstår vad jag skrev, men det är ju inte Admins fel....:twitcy:

Lev och njut av livet

Kram Peter & Wovi
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Dagens citat ur "Matrevolutionen":

Varför smakar lightprodukter sämre? Varför behöver de alla dessa tillsatta smakförstärkare? Jo, mättat fett är en utmärkt smakbärare som för fram övriga smaker i mat. Mättat fett, som smör, får mat att smaka bättre. Fråga vilken kock som helst!

Det svenska kocklandslaget blev 2009 under en rekordkort tid sponsrade av Unilever, ett kemiföretag som bland annat tillverkar låtsassmör: margarinerna Becel, Lätta och Milda. De tillverkas av billiga växtoljor med mindre mättat fett. Kocklandslaget skulle demonstrera hur man kan laga god mat med margarin.

Sponsringen blev ett fiasko! Som Svenska Dagbladet skrev:"Snacka om badwill och ett misslyckat samarbete.... detta måste vara ett av näringslivets mest misslyckade sponsringsförsök"!
Kocklandslaget vägrade att ställa upp på sponsringen! De vill inte ha margarinpengarna! "Alla vet ju att kockar steker i smör" sade en av kockarna. En annan sade vad han verkligen tyckte: "Jag tvättar mina kläder i deras tvättmedel men....deras livsmedelsprodukter tycker jag är skit".

Vi har i onödan varit rädda för naturlig och god mat! Den har bytts mot smaklösa lightprodukter fyllda av tillsatser och socker. Sådant som verkligen kan göra dig fet och sjuk! Men förvirringen närmar sig idag sitt slut.

Jappe

PS. Köp "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt! Den kostar 40 spänn inkl. porto på *Ad Libris"! Gör det!

PS2. Nu har jag skrivit till Pärssons och frågat varför deras baconpaket innehåller vatten! Jag väntar otåligt på deras svar!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Dagens citat 2 ur "Matrevolutionen":

Sverige har påbörjat revolutionen, kanske som det första landet i världen!

USA fortsätter resan mot avgrunden! I de amerikanska mathyllorna trängs "Low fat" med "No fat"! Det kan vara svårt att hitta riktig mat överhuvudtaget! Nu är otroliga 34% av amerikanerna feta och ytterligare lika många är överviktiga!

Varför ska vi okritiskt följa USA:s fettskrämda väg mot katastrofen?

Nu väntar vi på att svenska Livsmedelsverket ska inse det. Fast kanske har de redan förstått. De kanske har lagt upp en 20-årsplan för en så långsam kursändring så att ingen behöver tappa ansiktet! Hösten 2009 ströks exempelvis det tidigare rådet att äta bröd till varje måltid. Ett litet steg på vägen.

Jappe

PS. Nu ska jag åka och köpa en burk barnmat för att kolla innehållet. Jag misstänker att Nestlé och Unilever är inblandade i den sortens "affärer"! Återkommer!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag tycker det verkar som om många tror att LCHF är en sektliknande rörelse vars enda syfte är företräda någon sorts bantningsmetod bland alla andra bantningsmetoder. Ingenting kan vara mer felaktigt! LCHF har uppkommit på grund av att livsmedelsindustrin har börjat förse livsmedelshandeln med en mängd varor med mycket högt sockerinnehåll! Dessutom används undermåliga råvaror och för att dölja smaklösheten i den moderna industrimaten så tillsätter man en mängd mer eller mindre giftiga ämnen, såsom smakförstärkare! Smaka på det ordet! Har man riktiga varor så behövs inga smakförstärkare!

Allt det tillförda sockret i maten gör att man aldrig blir riktigt mätt, äter mer och mer "skitmat" och blir tjock!

Äter man däremot riktig mat utan tillsatser och smakförstärkare och utan extra socker så blir man mätt länge och behöver inte smocka i sig godis, söta läskedrycker och annan skräpmat stup i kvarten!

GB och jag har ätit LCHF c:a tre veckor och har tillsammans förlorat över 6 kg utan att ens fundera i bantningstermer! Vi har ätit gott, blivit mätta och belåtna, känner oss redan nu lättare, starkare och smidigare! Det har gått otroligt fort och jag tycker att alla som inte är nöjda med sin vikt och/eller allmänkondition absolut skulle prova på LCHF!

Vår stötesten i början var egentligen bara brödet (vanligt bröd har otroligt högt kolhydratinnehåll) men tack vare Wizard så hittade vi ett LowCarb- bröd som man kan unna sig ett par skivor av varje dag. Mer behövs inte eftersom man blir mätt på rätt sätt med LCHF!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Pärsons har inte svarat än på min fråga varför det rinner vatten ur baconpaketet när man öppnar det. Att steka äggen i Pärsons baconflott var inte lätt! Äggen fastnade i pannan trots att jag stekte dem lugnt och fint! Jag tror inte att jag är den ende här som har upplevt detta. Skriv till Pärsons och fråga varför det är vatten i paketen!

Adressen: Välkommen till Pärsons!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

...som om många tror att LCHF är en sektliknande rörelse...
Man argumenterar inom sin kompetens och när den blir för trång tar man till allmänna smädelser. Jag ser det som att lämna idémässig walk over.

Med vänliga hälsningar / Erik Edlund
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

GB och jag har ätit LCHF c:a tre veckor...
Välkomna i gänget, Jappe och GB! Vi har hållit på sedan 17 november 2005 och är fortfarande entusiastiska.

I början var det trögt (för "folkrörelsen", inte för oss) med bara ett fåtal omnämnanden i massmedia, då alltid med en åtföljande "faktaruta" där traditionalister som Stephan Rössner, Livsmedelsverket och diverse dietister fick lägga allt tillrätta och förklara hur farligt LCHF är, det förekommer knappt numera.

Numera flödar det fram LCHF-kokböcker och annan litteratur och kockprogrammen i TV använder grädde och smör.

Med vänliga hälsningar / Erik Edlund
 
Toppen