• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Vad i den länkade texten som specifikt handlar om det ockulta i biodynamisk odling och för den delen även resten i Steiners läror är smutskastning?

Med vänlig hälsning / Erik Edlund

I min verklighet framgår smutskastningen tydligt, inte bra mot bio utan även mot eko odling i allmenhet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Hmmm! Detta är en mycket viktig och angelägen tråd! :D Kan inte ni två åka någonstans och göra upp! :D

Jappe :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Kött är ju bra från LCHF-synpunkt men majs duger möjligen till kreatursfoder. Fodermajs är populär att odla och kränga till djurfabriker. Majskolven på tallriken var kanske en primör!?

Var ni på Freden eller på Sprutmojet? :D

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Kött är ju bra från LCHF-synpunkt men majs duger möjligen till kreatursfoder. Fodermajs är populär att odla och kränga till djurfabriker. Majskolven på tallriken var kanske en primör!?

Var ni på Freden eller på Sprutmojet? :D

Jappe

Var på Freden på torsdag och Longhorn på Fredag. Ikväll Lördag tar vi en Finnlandskryssning med Viking
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Om sötsuget sätter in så kan man köpa djupfrysta hallon och äta dem (tinade, helst lite ljumna) med en rejäl portion vispgrädde (osötad naturligtvis).
Inte speciellt sött, men frisk smak.
Hallon innehåller endast 4,4 g kolhydrater/100 g.
Vi tar detta till dessert ibland.
//W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!



Jappe och GB (till höger) på oväntat besök över en kopp Gevalia.

Tyvärr hade jag inget LCHF-bröd hemma.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Mitt blodtryck har gått ner dramatiskt sedan jag började med LCHF. Jag mätte för en stund sedan 98/67 samtidigt som pulsen gått upp. Jag har käkat blodtryckspiller i (Aprovel) >tio år men det kanske är dags att ta bort dem nu?! Även vätskeansamlingarna i benen har försvunnit! Jag har tagit svagt vätskedrivande piller i flera år men verkar det som om jag kan ta bort dem också. Nästan kusligt! Vad säger expertisen här på HBK?

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Mitt blodtryck har också gått ner, nu ligger det runt 120-130/70-75 i sittande ställning.
Jag frågade läkaren om vi skulle ta bort ngn av tabletterna, men han sa att så länge jag inte hade problem med yrsel e d så var det bara bra med lågt tryck.
(Till en viss gräns givetvis)

Är det en sockerskål jag ser framför Jappe på Knarreviks bild?
:aja::aja:
Men weinerbröden är placerade på säkert avstånd.
:)
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

I Spanien finns det Tonic utan kolhydrater....jag har ställt frågor till leverantörer om den finns i Sverige.....inget svar ännu...mvh Fru W/ Inger
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Är det en sockerskål jag ser framför Jappe på Knarreviks bild?
:aja::aja:
Men wienerbröden är placerade på säkert avstånd.
:)
//W

Klart det är en sockerskål! Jag tar två eller tre bitar i varje mugg kaffe. Jag dricker normalt bara en mugg om dagen. Det är inga wienerbröd, det är någon sorts bulle med något gult i mitten. GB och jag delade på den minsta av alla bullarna. Vi är inte fanatiska så ibland hoppar vi lite lättsamt över skaklarna!

Stackars Knarrevikarna som tålmodigt lyssnade på vår lovsång till LCHF! Magre Knarrevik himself var inte särskilt intresserad men hos Elisabeth kunde man spåra ett visst intresse!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Stackars Knarrevikarna som tålmodigt lyssnade på vår lovsång till LCHF! Magre Knarrevik himself var inte särskilt intresserad men hos Elisabeth kunde man spåra ett visst intresse! Jappe

Åja, så särskilt mager är jag inte, 15 kg skulle vara nyttigt att plocka bort.
Visst ser jag nyttan av LCHF-diet men jag nöjer mig med att minska på kolhydraterna, inte plocka bort dem helt. Jag antar att det är kolhydrater i jordnötter och dem kan jag inte undvara.
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Många intressanta vinklingar om kost att maten har stor inverkan på hälsan
och vikten är ingen tvekan men alla blir salig på sin tro.
Hur är det med LCHF och motion blir det någon energi kvar eller ska man vila sig i form? Någon som vet
Hälsningar Lars-Inge
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Är diabetiker, men klarar mig utan diabetesmediciner tack vare LCHF/GI - men mina blodfetter är fortfarande lite för höga - därför äter jag medicin för det fortfarande.

Har jobbat i läkemdelsbranschen i närmare 40 år, men skulle inte drömma om att ta bort en ordinerad medicin utan kontakt med en doktor jag har förtroende för (jag har i och för sig träffat väldigt många läkare under min karriär som jag aldrig i livet skull konsultera för egen del - men dom tillhör undantagen - i regel är de flesta läkare väl pålästa och pälitliga).
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Har jobbat i läkemdelsbranschen i närmare 40 år...
Då är du fullt medveten om att läkarnas "uppföljningsutbildning" till stor del sker via läkemedelsbolagens försorg.

En intressant lag genomdrevs i EU runt -05-06. Den kräver att resultaten av läkemedelsstudier redovisas även om de inte går i önskad riktning. Detta har medfört att studier som förr nästan genomgående hyllat "blodfettsänkare" numera domineras av motsatsen. Läs japanese-experts-question-the-evidence-for-the-cholesterol-hypothesis/

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu har det gått c:a 3 veckor sedan vi började med med LCHF-ätandet och resultaten börjar bli tydliga. GB har gått ner 3 kg och jag 2,5 kg. Under den tiden har vi ätit gott vilket är betydligt lättare än jag trodde från början! Godissuget försvann förvånansvärt snabbt och vi har helt slutat med sötsaker och konditorivaror. Inga problem alls!

Vissa smärre avsteg från den "smala" vägen har vi båda gjort oss skyldiga till men de saknar betydelse i sammanhanget. Blir man bjuden på kaffe någonstans exempelvis så bör man ju ta en liten bulle eller kaka för att inte förarga värdsfolket!

Det enda problemet har varit brödet! Tack för alla recepten som kom in i början men vi hade lite svårt med alla fågelfrö- och mandelbröd så Wizards påpekande att det finns LowCarb-bröd att köpa i vissa affärer var en välsignelse!

Jag känner mig redan starkare, friskare och lättare och det gör GB också så vi ser båda framtiden an med tillförsikt och har inte en tanke på att ändra våra matvanor tillbaka till den hälsoförstörande kolhydratdieten med vanligt bröd, potatis, ris och pasta!

Det här verkar väldigt lovande och vi är glada över att vi tog beslutat att börja äta hälsosamt! Livsmedelsverket med sina kostråd kan slänga sig i väggen!

Läs och lär: Kostdoktorn.se - Riktig mat för din hälsa.

Jappe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Grattis!!

Vi äter inte (ännu?!) LCHF men man vet aldrig! Vi tittar dock på kolhydrat-halten i det vi sätter i oss.

Bra böcker:

Ferry Food - Bjärn Ferry & Catherine Schück (många bra recept!)
LCHQ - Fredrik Paulún

Intressant läsning i båda böckerna! Som Fredrik P skriver:

"Jag har själv provat olika dieter och följt forskningen noga under 20 års tid. Nu har jag samman det som ger mig precis vad jag vill ha - optimal hälsa. Med LCHQ presenterar jag min syn på en sund och hållbar lågkolhydratkost."

Inger/fru hianders
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen