Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Den mer ädla metallen äter alltid på den mindre ädla.
Helt rätt, men efter att ha kollat runt lite tycks valet av syrafasta skruvar vara det minst dåliga. Jag har för mig att den kombinationen används mycket på fritidsbåtar.
Ett annat använt material är zirkaloy. Använde det materialet i popnitar för att sätta fast fotsteg på en aluminiummast. Vet inte om det materialet finns i skruv/bult men kanske kan vara värt att kolla.
Hälsar Kjell
Ja ta bort går bra men sen brukar det bli lite trögare skruvar som inte tar osv.
Det där gröna har du något bra medel mot det så man slipper skura utan bara skölja av.
Lite sikaflex i skruvhålen kan väl inte skada när du skruvar i listen.
Bra tänkt. Jag skulle nog köra 1 och där den fallerar 4. Viktigt är nog att inte använda förstora skruvar samt att inte förborra in i trälisten som jag antar finns på insidan utan bara borra genom list och plåttaket.Jo det är helt rätt. Att få ihop bjuder säkert också på utmaningar. Som jag ser det har jag fyra scenarier för att få dit skruvarna igen.
1/Skruvhålen är så pass friska så att de nya skruvarna går i utan att bråka.
2/Spackla i något härdande material för att göra hålet trängre.
3/Använda skruv med överdimension
4/Borra nya hål. Finns inget som säger att jag måste återanvända de gamla hålen. De gamla hålen fylls igen av tätningsklet.
När det gäller alg-fläckarna så är de nästan vattenlösliga. Jag tror att det räcker med varmt vatten med lite diskmedel i samt ett par tag med en mjuk svamp.
Bra tänkt. Jag skulle nog köra 1 och där den fallerar 4. Viktigt är nog att inte använda förstora skruvar samt att inte förborra in i trälisten som jag antar finns på insidan utan bara borra genom list och plåttaket.
Aha. Det gäller att skruven har lagom många gängor som drar vilket gör att diametern på skruven är vikitig att inte ha för stor.I min bil så fäster skruven i ett glasfiber/kompositmaterial. Jag har lite dåligt med erfarenheter hur glasfiber beter sig när en skruv har rostat i det.
Aha. Det gäller att skruven har lagom många gängor som drar vilket gör att diametern på skruven är vikitig att inte ha för stor.
Glasfiber/plast är rätt hårt och lätt att dra av skruvar i då det ej går att pressa ihop, det mera "sväller" innanför och utanför hålet, dvs du måste förborra med rätt borr.
Om du då drar in en skruv som går igenom plasten tillskillnad från en skruv som man drar in i trä som ej går igenom regeln så betyder det nog att du måste täta skruven efter att du dragit dit den eftersom ev tätmassa som läggs i hålet bara trycks igenom hålet, så är inte fallet med regeln om man ger tusan i att förborra dvs.
Hur tjock är taket som du ska dra i?
Inte så farligt tjockt, om jag var du skulle jag poppa fast listen, snabbt tätt och enkelt!På de ställen där jag kan se är glasfibern ca 4mm.
Originalskruvarna är av självborrande typ. Förhoppningsvis får jag fatt i lika dana. Bortsett från bättre materialval då.
Håller med att det blir superviktigt att få tätmassan rätt.
Inte så farligt tjockt, om jag var du skulle jag poppa fast listen, snabbt tätt och enkelt!