• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej!
Kan tala om hur vi gjorde. Köpte frigolitskivor på byggmarknaden och skar in dessa, så att det hela blev i höjd med takreling och takluckor. Monterade bort TV-antennen. Skarvarna i frigoliten gav även lite ventilation under överdraget.
Roadglider
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej
Du skriver att du byggt upp lite på taket, så den inte ligger direkt på taket. Hur löste du det utan att det blir skador/nötmärken ??
MVH
Stefan Bohman

Jag skulle tro att själva överdraget skaver mindre på bilen än diverse frigolitskivor. Överdraget är på insidan gjort för att inte orsaka nötskador. Inte heller problem med ventilation.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Den primära orsaken till att vi använde frigolitskivor var för att få bort alla bassänger, som annars bildas på taket. På så sätt fick vi en bra vattenavrinning från taket. Har inte samma erfarenhet som du --- på vår bil blev det inga skavmärken av frigoliten.
Så vi kör med samma skivor nästa gång det är dax.
Roadglider
 
T

Teddi

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

julas tyska överdrag för en tusenlapp kan ja själv starkt rekommendera,,

har haft detta i fyra år så länge ja haft bilen,,,
tänkte från början bygga en car-port,,

men,,de finns ingen anledning,,ja kan aldrig räkna hem dessa pengar på grund av ålder:D så,,åk till jula,,,teddi,,

ja skruvar ner antenn,,lägger den på taket,,ovanpå lägger ja en plastback som täcker antenn,ock samtidigt blir lite högre än ventiler ock solcell,,får då ett bra fall,,
ja skall ta foto på detta om ni vill,,,
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

"ja skruvar ner antenn,,lägger den på taket,,ovanpå lägger ja en plastback som täcker antenn,ock samtidigt blir lite högre än ventiler ock solcell,,får då ett bra fall,,
ja skall ta foto på detta om ni vill,,,"

Denna lösning kan nog fungera, där snötäcket är minimalt. Har dock svårt att tänka mig att väven mår så bra hängande från de skarpa hörnen på en back med ett snötäcke på flera decimeter. Eller??

Roadglider
 
T

Teddi

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

"ja skruvar ner antenn,,lägger den på taket,,ovanpå lägger ja en plastback som täcker antenn,ock samtidigt blir lite högre än ventiler ock solcell,,får då ett bra fall,,
ja skall ta foto på detta om ni vill,,,"

Denna lösning kan nog fungera, där snötäcket är minimalt. Har dock svårt att tänka mig att väven mår så bra hängande från de skarpa hörnen på en back med ett snötäcke på flera decimeter. Eller??

Roadglider



ja kan bara svara för dom två senaste vintrarna på väst kusten,,över en halv meter snö överallt,,även på husbilen,,inga skarpa hörn,,har aldrig heller sagts,,en rund back,,kommer foto så småningom,,

allt har fått lämna taket på naturlig väg,,

när så våren närmar sej e de bara att gå ut o summera,,

inga problem,,åk till jula,,teddi,,
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Denna lösning kan nog fungera, där snötäcket är minimalt. Har dock svårt att tänka mig att väven mår så bra hängande från de skarpa hörnen på en back med ett snötäcke på flera decimeter. Eller??

Roadglider

Det har fungerat över förväntan även med dryga halvmetern med snö. Vid ett tillfälle använde jag en borste för att få bort det värsta. Överdraget är starkare än man tror, i synnerhet takdelen.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Håller med om fördelarna med Julaöverdraget men en nackdel som vi har upplevt på vår 7m helintegrerade är att stora istappar har bildats framtill och runnit ner och fastnat i tyget till stora kakor som jag har brutit loss för att inte vikten i tyget skall bli för stor. Dessa istappar fastnar i det ventilerade tyget under själva taket. Det beror säkert på att jag kört en värmare med 1000w för att hålla plusgrader inuti bilen.
Åke
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Håller med att och Julakapellet är en billig och bra lösning. Med en symaskin och lite utrymme kan man även passa till det, så att dörren hamnar rätt. Hur man fixar till det på husbilen må variera. Alla blir ju saliga på sin fason, som någon tänkare sagt. Väl bra med olika alternativ för den, som söker ideer.
Roadglider
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej!

Någon som har köpt Julas överdrag till sin Adria 736 cm? eller till sin halvintegrerade i samma längd, går det att pressa på den lille eller bör man köpa det stora??? Hellre tight än slappt.

Mvh Micke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

I mina ögon ett motbjudande slöseri med begränsade resurser att hålla husbilen uppvärmd när den står långtidsparkerad! Utifrån mer än 30 års erfarenhet vill jag hävda att detta är helt onödigt. Med ordentligt dränerade tankar och med en skvätt sprit i vattenlås etc så klarar sig bilen bra i kylan, inget har farit illa för mig under alla dessa år.

Vårt knappt 185 kvm stora välisolerade hus förbrukar för värme och varmvatten ca. 5500 kWh/år (med välfungerande bergvärme) och jag tror att jag skulle kunna bränna lika mycket på att hålla en husbil varm hela året i Jämtländskt klimat.

aake
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

I mina ögon ett motbjudande slöseri med begränsade resurser att hålla husbilen uppvärmd när den står långtidsparkerad! Utifrån mer än 30 års erfarenhet vill jag hävda att detta är helt onödigt. Med ordentligt dränerade tankar och med en skvätt sprit i vattenlås etc så klarar sig bilen bra i kylan, inget har farit illa för mig under alla dessa år.

Vårt knappt 185 kvm stora välisolerade hus förbrukar för värme och varmvatten ca. 5500 kWh/år (med välfungerande bergvärme) och jag tror att jag skulle kunna bränna lika mycket på att hålla en husbil varm hela året i Jämtländskt klimat.

aake
Eftersom jag tydligen öppnade dina ögon för detta motbjudande slöseri med jordens resurser, att ha värme i husbilen på vintern, med mitt inlägg förstår jag att du känner ansvar för jordens hälsa. Jag förmodar att du cyklat omkring på dina semestrar med metspö, för bara tanken att åka husbil land och rike kring med den energiförbrukningen och luftnedsmutsningen och dessutom byta husbil ofta måste ju kännas extra "motbjudande".
Åke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Nej Åke, om jag inte på alldeles egen hand hade kommit på att det vore ett orimligt slöseri att lägga ut lika mycket pengar på att hålla husbilen varm som det kostar att hålla ett hus uppvärmt, då skulle jag naturligtvis ha tackat dig!

F.ö. så kan du få lite glädje i ditt miljöengagemang av att veta att jag numera mest använder husbilen vid fiskeresor här hemma i fjällen och då blir detta tämligen energieffektivt; jag kan vara borta några dagar utan att behöva resa fram och tillbaka mellan hemmet och fiskeplatsen.

Men allvarligt talat, visst kan jag förstå att det kan kännas behagligt att stiga in i en uppvärmd bil om man får lust att göra en tur under vintern och jag inser att det sparar några timmar uppvärmningstid före avresa, men har du funnit fler fördelar? Något som kan tänkas uppväga de höga kostnaderna?

aake
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Aake
Jag har ett 1000w element som tack vare täckningen inte drar mer än 500W c:a och när solen skiner blir det plusgrader i bilen utan värme. Termostat. Vi köpte den här husbilen beg. för ett år sedan efter att ha åkt runt med en Chevavan några år. Och efter massvis med år i segelbåt har jag lärt mig att är man rädd om någonting skall man täcka det. Mina val i livet har verkligen inte alltid styrts av min omsorg om naturen. Sedan är det väl upp till var och en vad dom skall lägga sina pengar på så länge det är lagligt.
Åke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Åke

OK, då förstår jag. Det går alltså kanske ett par tusen kWh för dig på ett år och det är ju inte så blodigt. Men påsförvaring är inget alternativ för mig som använder husbilen vintertid och därför inte vill ha den inpackad utan hitintills har ställt den i kallförråd mellan vinterturerna. Liksom du så täcker jag min båt vintertid (men har ingen värme på).

När jag under någon kortare period haft husbilen varm vintertid så har den dragit väldigt mycket el; redan min gamla Pillos, vilken var extremt välisolerad (40 - 50 mm PU), krävde mer än 2 kW redan vid -15*C och min senaste KABE drog ännu mer. Ett par nackdelar som jag upplevt med varmhållning är att mössen lockas in av värmen och att snön på taket tinar och bildar en isskorpa som blir betydligt besvärligare att få bort än även rätt tjocka lager pudersnö.

Finns det egentligen någon fördel med att ha bilen uppvärmd i förråd, annat än att det går fortare att värma upp till botemperatur? Även de största husbilarna jag haft sedan det första bygget på slutet av 70-talet har blivit genomvarma på mindre än ett dygn även vid utetemperaturer runt -25*C (och när det är kallare än så brukar jag helst stanna hemma i stugvärmen).

aake
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Klart intressant tråd! Har själv funderat hur jag ska göra med vår alkovare på 6,7m nu under kommande vinter och detta med överdrag verkar som en bra lösning. Jag funderar dock på vilken storlek som är vettig. Å ena sidan läser jag att flera av er har bilar med samma längd och höjd(c:a 3m) och tycker att lilla räcker bra till å andra sidan så mätte jag taket(som jag tycker är ett klart relevantare mått än bilens längd) och det är c:a 6,4m mätt från en stege på bakänden och en bit ned på den runda alkoven(röda strecket på bilden)
husbil.png

så då är frågan hur långt "takdelen" bör gå ned på alkoven? En kantig alkov är ju klart lättare att bestämma var taket slutar och väggen börjar så att säga. Det lilla överdraget är tydligen 6,35m långt, dvs takdelen är den längden. Jag tänker mig då att det bör gå en bit ned baktill och då plötsligt räcker det inte särskilt långt ned på alkoven. Hmm... Samtidigt är det stora överdraget 7,6m långt, alltså klart större och täcker hela alkoven med marginal samtidigt som "framväggdelen" på kapellet hamnar långt ned=mycket över där istället. Vad tror ni?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Klart intressant tråd! Har själv funderat hur jag ska göra med vår alkovare på 6,7m nu under kommande vinter och detta med överdrag verkar som en bra lösning. Jag funderar dock på vilken storlek som är vettig.

Jag har en alkovbil, 7 meter lång och 3,03 hög, och har det stora överdraget som är alldeles för stort!
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag har en alkovbil, 7 meter lång och 3,03 hög, och har det stora överdraget som är alldeles för stort!
Jag har läst vad du skriver, hehe. Får dock inte ihop matematiken enligt tidigare inlägg. Det känns som att det stora iofs kan vara "alldeles för stort", men samtidigt borde det lilla vara nog så tajt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag har en helintegrerad husbil och den skall vara 6,45 och jag köpte det stora överdraget och det var ju ochkså förstort och taket gick ju ner till kofångaren så jag bytte till det lilla detta har jag dock inte provat eftersom vi använder husbilen på vintern så det fick ligga i lådan hela vintern medans vi var ute :) .
Jag körde även med värme ( separat konvektorelement ) i bilen då vi inte använde den .
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag har en helintegrerad husbil och den skall vara 6,45 och jag köpte det stora överdraget och det var ju ochkså förstort och taket gick ju ner till kofångaren så jag bytte till det lilla detta har jag dock inte provat eftersom vi använder husbilen på vintern så det fick ligga i lådan hela vintern medans vi var ute :) .
Jag körde även med värme ( separat konvektorelement ) i bilen då vi inte använde den .
Jag var ute och mätte taket lite noggrannare ikväll. Det ska rimligen funka helt ok med det lilla som anges ha en 6,35(eller 6,40)m lång takdel, så har beställt ett sådant. Att ha värme på i den ser jag inte som rimligt för min del här där det kan vara veckotal eller längre med 20-30 minusgrader. Det skulle krävas att privat kärnkraftverk, hehe.
 
Toppen