• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 50042

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Här har jag idag monterat Julas stora husbilsöverdrag 7,32 m långt.

Först gjorde jag en konstruktion med takstol över AC, Oyster parabol

och alla takluckor, band sedan från överdelen på takstolen rep, hårt spända,

till takrelingen. Se bild 1.

Sedan kom den stora utmaningen, åt vilket håll skall paketet rullas ut?

Jag valde att lyfta hela säcken upp på taket, och rulla ut paketet, såg då att

det låg 180° fel, men det var lätt att vända det hela på taket. När det väl

var klart så var det rena barnleken resten. Jag tycker det ser bra ut! Bilen

en Rapido 965 M 7,45 m lång kunde varit ytterligare någon eller några dm

längre. Se bild 2.

Bosse
 

Bilagor

  • DSC08794.JPG
    DSC08794.JPG
    523,1 KB · Visningar: 122
  • DSC08795.JPG
    DSC08795.JPG
    562,2 KB · Visningar: 68

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Snyggt jobbat, bra idé och lösning med takstolen som kanske i vissa lägen gör det lättare för snö och väta att rinna av. Men, vad händer när det kommer blötsnö som fryser fast? Kan det då inte finnas en risk för att snölasten bli alltför tung mellan repen, takstolen och takrelingen. Klarar väven den lasten och inte spricker just vid takstolen som är den högsta punkten?
V-backen :confused:
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Som synes så är inte inte höjden mer är 35 cm och innebär det troligen

inte att det händer att snö ligger kvar utan rutsar av taket. Detta är vad

hoppas på blir det inte så så får jag väl ta på mig snöskorna och gör som

norrlänningarna och skotta av snön.

Bosse i Göteborg!
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Kom hem efter att varit borta ett tag och fann att jag hade ca 30 cm snö ovanpå husbilen.
Jag har ju Julas överdrag för andra året och bestämde mig för att skotta av taket var en lämplig början på julafton inför dagen mat-frosseri.

Valde en lite halvböjd snöskovel. Tänkte att det är lätta att trycka in den lite över botten och hantera skoveln som en släde på returen. Det gick både lätt och bra MEN!!!! när jag kom in mot förhöjningen vid takluckor stötte jag lätt emot och kunde efteråt konstatera att det gick väldigt lätt hål.

Så mitt råd. Var mycket försiktig med snöskoveln. Bäst är nog att hålla efter hela tiden med en borste och inte låta det bli för mycket.

Anders
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Så har vi då fått snö! Vi fick 15 cm. under natten, samtidigt som det var -7°. Lätt snö som var lätt att skotta, men husbilen fick vara. På middagen så såg jag att det var istappar utefter sidorna på Jula överdraget, samtidigt hade snötäcket minskat samtidigt som det var -6°! Efter ett dygn var det inte mer än någon cm. snö kvar. Efter något dygn var det dags för nästa snöfall 1 dm. Istapparna blev bara längre och längre. SMHI hotade med blötsnö till julafton, så jag gick ut till husbilen och kollade temperaturen inne i bilen +10°, jag ökade på termostaten till +15° och öppnade takluckorna på glänt.
Igår kväll var snön borta på husbilen. Jag kan varmt rekommendera att bygga en takås se inlägg 121.

GOD JUL på Er alla HBK:are

Bosse
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jaha, så nu är bilen täckt. Jag köpte Julas överdrag till bilen eftersom jag vill ha den hemma. Kunde fått en förvaring inomhus till en rimlig peng men då hade det blivit 14 mil T/R om jag ville göra något och kanske t.ex. behövde ta några mått.

Husbilsöverdragets sidor är inte tätt. Det är vävt så det är fullt med småhål som det blåser igenom men toppen är helt tät. Resultatet är att det ventilerar ordentligt. Insidan på överdelen skall ha någon speciell beläggning som minskar risken för nöt-märken.

Jag är nöjd och tar risken med att det kan nöta i någon hörna. Detta är isåfall inga problem att ta bort med lite vax/rubbing till våren. Har gjort detta många gånger på mina båtar.

Jag tyckte att glädjen av att ha bilen hemma övervägde riskerna.

Jag har ett oljefyllt element i bilen så det inte blir minusgrader samt takluckor lite på glänt och dessutom ett par torrbollar.

Som extra säkerhet ett antal råttfällor med smarrig västerbottenost om någon liten rackare skulle hitta in i bilen.

Anders
Ser bra ut, som min alkovbil för andra året i följd. Har alltid haft på loge men då blir dom väldigt skitiga och storstäding får ske och inte gratis heller. Mycket bra men snart får jag skära av snön med ett snöre som dras från varje sida om det blir mer nederbörd för tycket är lite känsligt för isbildning som kan göra hål om man försöker att ta bort den med våld så låt det vara ett litet tips.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag måste få visa hur Julaöverdraget klarar snö, Stora drivor med snö ligger runt huset, men inget på husbilen! Takåsen som jag gjorde var tydligen bra.
//Bosse
 

Bilagor

  • DSC08845.JPG
    DSC08845.JPG
    3,1 MB · Visningar: 69

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Det ser ju fint ut , jag har inte fått på mitt än för vi har varit ute för mycket , men nu skall vi inte ut på 4 veckor så då kanske man skall trä på det .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag måste få visa hur Julaöverdraget klarar snö, Stora drivor med snö ligger runt huset, men inget på husbilen! Takåsen som jag gjorde var tydligen bra.
//Bosse
Suveränt övedrag ser ut så även på min men lite mer snö som sagt och lite värme på ca 5 grader.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Kom hem efter att varit borta ett tag och fann att jag hade ca 30 cm snö ovanpå husbilen.
Jag har ju Julas överdrag för andra året och bestämde mig för att skotta av taket var en lämplig början på julafton inför dagen mat-frosseri.

Valde en lite halvböjd snöskovel. Tänkte att det är lätta att trycka in den lite över botten och hantera skoveln som en släde på returen. Det gick både lätt och bra MEN!!!! när jag kom in mot förhöjningen vid takluckor stötte jag lätt emot och kunde efteråt konstatera att det gick väldigt lätt hål.

Så mitt råd. Var mycket försiktig med snöskoveln. Bäst är nog att hålla efter hela tiden med en borste och inte låta det bli för mycket.

Anders

Helt rätt Anders det är så pass lätt och luftigt material så det tål inte större nötning från t ex borstar eller snöskyfflar. Tänkte på det när jag tog bort is som hade smält det blev lätt hål så det är långt ifrån en presenning. Har haft mitt 2:a året och går in och inspekterar det en gång i veckan och inga problem med varken lukt eller mögel det är så många luftningar på bilen i sig och kapellet också för den delen.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Skriver 2010-02-21 vinterkaos i mellansverige. GP jämför med 1995-11-17

då hela Göteborg var lamslaget av snö.

Jag har tidigare skrivit denna tråden hur bra jag tycker om Julas överdrag.

Nu har vi drivor på dryga metern, snön ligger högt på sidorna på husbilen,

men knappast något på taket.

//Bosse
 

Bilagor

  • DSC08912.JPG
    DSC08912.JPG
    353,9 KB · Visningar: 42

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej på er alla som täckt husbilen med Julas överdrag. Vintern har varit både snörik och lång i våra trakter, men nu så i förra veckan tog vi av ytterocken och fram kom en ren och snygg bil.

Helnöjd med det hela. Inga nötmärken eller skavmärken, överdraget helt och fint. Blev en stor rulle när vi torkat och rullat ihop det. Vi har under vintern hela tiden enkelt kunnat komma in i bilen tack vare att öppningen passat perfekt för vår dörr på bodelen.
I månadsskiftet bär det av söderut. spännande då det är vår första resa med husbil nere i Europa.
Hälsningar från Valfisken
:)
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ja nu är det snart vinter igen. Den första för oss med husbil.
Har läst tråden och det verkar som Julas överdrag fungerar bra och det verkar rymligt också.
Vi har en Adria Coral 670SL som är 736 c. Det större överdraget är för bilar upp till 732 cm.
Låter som att det blir trångt. Å andra sidan säger alla här att överdragen är stora för halvintegrerade bilar.
Så vad tror ni? Kommer överdraget att fungera till Adrian?
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej,
ja det tror jag med erfarenhet av vårt överdrag. Vi har använt den mindre storleken till vår bil som är 6.75 plus cykelställ så säg att den är lite drygt 7m. Köpte först ett stort, men det blev alldeles för långt. Vår bil är en halvintregerad bil och det är den indragna fronten/vindrutan på en halvintrg. bil till skillnad mot en intregread som ger överdraget en extra rymd.
Hälsningar
Valfisken
 

Chrilla

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej,
ja det tror jag med erfarenhet av vårt överdrag. Vi har använt den mindre storleken till vår bil som är 6.75 plus cykelställ så säg att den är lite drygt 7m. Köpte först ett stort, men det blev alldeles för långt. Vår bil är en halvintregerad bil och det är den indragna fronten/vindrutan på en halvintrg. bil till skillnad mot en intregread som ger överdraget en extra rymd.
Hälsningar
Valfisken
Jag håller med dig valfisken jag köpte det lilla till Adriatik Izola 6.90 + cyckelställ
passade perfekt.
Chrilla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Min bil är 7 meter med alkov (3.03) och jag köpte det stora överdraget som blev alldeles för stort. Det lilla hade säkert passat betydligt bättre.
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Kan inte nog mycket trycka på vikten av att ej täcka takluckor/ventilation.
Ser ut som det är alldeles för tätt på flera av bilderna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ingen risk att det blir för tätt. När det blåser ser ekipaget ut som en spärrballong. Det finns ventilationsöppningar upptill på båda sidor och dessutom är sidoduken ventilerad. Min bil har varit snustorr både utanpå och inuti. Jag sopade av 60 cm snö i vintras, det var allt underhåll som behövdes.

Min enda blunder var att jag köpte det stora överdraget, det lilla hade räckt gott och väl till min 7-metersbil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag


Så här kan det se ut med det stora överdraget på en 7-metersbil -- en aning för stort!

Idag kom första snön i Lysekilstrakten, bara enstaka flingor, men ändå. -7,5°
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Funderar på vad dom stropparna som hänger ned med
kardborreband skall ha för funktion ? Det är ju samma typ överallt
vilket gör att det inte kan fungera ?
(eller tänker jag fel ):twitcy:
 
Toppen