• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

En liten undran som jag har bara:
På "stenåldern" köpte jag en Opel Manta A (första modellen). Lät den stå över vintern för att påbörja renovering till våren. När det var dags var i princip hela bilen full av mögel.
Händer aldrig detta med husbil - med eller utan täcke? Mantan stod helt utan täckning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag har mitt överdrag för tredje säsongen och har aldrig märkt någon fukt. Men jag har naturligtvis ingen värme på som kan påskynda mögelangrepp. Överdraget är lätt och tillåter luftgenomströmning vid minsta vindpust.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

En liten undran som jag har bara:
På "stenåldern" köpte jag en Opel Manta A (första modellen). Lät den stå över vintern för att påbörja renovering till våren. När det var dags var i princip hela bilen full av mögel.
Händer aldrig detta med husbil - med eller utan täcke? Mantan stod helt utan täckning.
Jag har också en liknande erfarenhet. Hade en Scorpio som möglade invändigt efter att ha stått ute utan skydd. Jag lät den bli snötäckt så cirkulationen i den var nog dålig också. Å andra sidan har jag nu haft en Omega stående ute flera vintrar och den har klarat sig. Jag har kanske varit lite noggrannare med att ta bort snö från den, i synnerhet om det varit varmare eller om solen har värmt på den men lite olika tycks det bete sig.

Vad gäller husbilen så har jag satt en Torrboll Mega som "extra livrem" i den. Tänkte den får vara där ett tag nu så kollar jag hur mycket vätska det är i den. Tänker mig att det är en indikation på hur mycket fukt det funnits i luften. Här i norra Sverige är dock vinterluften ofta torr i och med våra låga temperaturer. De två senaste vintrarna har det dessutom varit långa ihållande perioder med temperaturer under noll och torr luft. Blir det så denna vinter också så är lär luften vara torr och fin.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej !

Nu är vintern över .... ser att du skrev 2008.... men ett litet tipps till andra vintrar.... om du gör på samma sätt.... palla upp bakhjulen..... för så som det ser ut på bilden så gör uppallningen nog ingen större nytta... du har ju fall på garageuppfarten... ut mot gatan antar jag... sen har du pallat upp framhjulen.:twitcy:.... det bör bli +-0 som jag ser det... men jag är också lite petnoga när det gäller andra :swoon:...

Peter från ett ännu kallare Riga

Anita & Dan
Det där låter bra. Blir säkert inga problem. Själv pallade jag upp bilen under framhjulen för att få lite "vattenavrinningslutning" på bilen + att garageinfarten lutar en del.
Vi har säkert fräscha bilar när det är så daxs för avtäckning i vår.
Men den värms säkert upp till julafton då det vankas "glögg till barnbarnen och ballonger till farmor och farfar & mormor/morfar. Det går ju bra när den står hemma.

Anders
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hmmm...! Var en rejäl höststorm häromdagen. Efter att den hade bedarrat så inspekterade jag överdraget och fann då till min förvåning att den del av överdragets fram- och baksida som är under de inbyggda spännremmarna(2 fram, 2 bak) hade blivit kraftigt uppruggad! Stormen innan det hade tagit hål på den del som låg mot avgasröret, trots att det är en ände på det som inte har vassa kanter. Dock mer förståeligt om den biten tog skada, men delarna under spännremmarna hade jag inte väntat mig skulle skadas då det inte finns nått vasst där alls egentligen. Hur klarar era överdrag sig?
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej !

Nu är vintern över .... ser att du skrev 2008.... men ett litet tipps till andra vintrar.... om du gör på samma sätt.... palla upp bakhjulen..... för så som det ser ut på bilden så gör uppallningen nog ingen större nytta... du har ju fall på garageuppfarten... ut mot gatan antar jag... sen har du pallat upp framhjulen.:twitcy:.... det bör bli +-0 som jag ser det... men jag är också lite petnoga när det gäller andra :swoon:...

Peter från ett ännu kallare Riga

Hejsan Peter
Jo, garage infarten har ett fall och anledningen till att jag backar ner och pallar upp framhjulen är att bilens tak går ju upp i främre delen och står den med nosen neråt så bildas mycket vatten i det "dike" som finns vid upphöjningen. Det hjälper inte att palla upp bakhjulen.

Anders
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Täcket på

Har nu efter jobbet pressat på vårat julatäcke (lilla) på våran halvintegrerade Adria 736cm + cykelhållare, det va tight vill jag lova det stora skulla nog ha varit ett bättre val till våran bil. Mvh Micke:)
 

Flugan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är inne på 2:ndra året med "tält" från jula. Första året en ställning som var 2 dm högre i mitten av husbilen, tyckte att det var lite för lite, snön låg ibland kvar så jag fick skotta bort snön. I år lite högre i mitten gjort av 2 tum reglar och vinkeljärn.
Skickar med lite bilder på detta. Bra ventilation oxå.

Jonny
 

Bilagor

  • P1020479.JPG
    P1020479.JPG
    4,6 MB · Visningar: 34
  • P1020481.JPG
    P1020481.JPG
    4,8 MB · Visningar: 44
  • P1020483.JPG
    P1020483.JPG
    4,7 MB · Visningar: 22
  • P1020485.JPG
    P1020485.JPG
    4,5 MB · Visningar: 27
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Bilen är 7,15 alkov Mc Louis på sin högsta punkt 3,12 tog av hjulen och pallade upp bilen och snör ihop hela nederdelen sick sack med medföljande nylonlina. Kan bara säga att det sitter som en smäck helt perfekt. Och till dom som fortfarande tror på mögel kan jag säga att det fanns inget av detta vid påställning med västa vintrarna sedan 70 talet. Rekommendation: KÖP
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Låter bra, men lite opraktiskt för den som tänker använda bilen vintertid. Men eftersom det är minst sagt besvärligt (och inte ofarligt) att skotta bort snö från husbilstaket så har jag precis påbörjat bygge av en parkeringplats med tak för bilen. Bör vara klart inom ett par veckor och då lägger jag in bilder på bygget.

aake
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vilken funktion har kardborrbanden som sitter med jämna mellanrum ungefär mitt på sidan. Hittar inte den andra delen av kardborrbandet som det skall fastna i.
Vad är avsikten med linan som medöljer? Jag använde den till att dra ihop långsidorna under bilen för att förhindra vindfång.

Lilla överdraget var rymligt för 660cm integrerad bil
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vilken funktion har kardborrbanden som sitter med jämna mellanrum ungefär mitt på sidan. Hittar inte den andra delen av kardborrbandet som det skall fastna i.
Vad är avsikten med linan som medöljer? Jag använde den till att dra ihop långsidorna under bilen för att förhindra vindfång.

Lilla överdraget var rymligt för 660cm integrerad bil

Hej

Den andra delen sitter på insidan.Praktiskt om du vill komma åt sidorna
när kapellet är på, finns även fram om du vill komma åt motorummet.
Är bara att rulla upp och fästa när du öppnat dragskedjorna.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hmmm...! Var en rejäl höststorm häromdagen. Efter att den hade bedarrat så inspekterade jag överdraget och fann då till min förvåning att den del av överdragets fram- och baksida som är under de inbyggda spännremmarna(2 fram, 2 bak) hade blivit kraftigt uppruggad! Stormen innan det hade tagit hål på den del som låg mot avgasröret, trots att det är en ände på det som inte har vassa kanter. Dock mer förståeligt om den biten tog skada, men delarna under spännremmarna hade jag inte väntat mig skulle skadas då det inte finns nått vasst där alls egentligen. Hur klarar era överdrag sig?
Ingen alls som haft ovanstående erfarenheter alltså?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Julas husbilsöverdrag

(av ren lathet!)

Jag tycker att ett överdrag är onödigt. Husbilen tar ingen skada av att stå utan skydd.
Snön gör heller ingen skada i måttliga mängder.
Det är lättare att tvätta av bilen med YES som är ett ypperligt tvättmedel, än att hantera, tvätta av och lägga av/på täckning. Skyddar däcksidorna med skivor för vårsolen, och flyttar bilen några gånger för att skona hjulen.

/Bosse
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vilka bilar är det som får fuktskador, de som står utan skydd utomhus eller de med?

Det är nog både och det. En gammal eller ny husbil med bristfällig konstruktion
riskerar att få fuktskador under hela säsongen. Då hjälper det inte med att täcka.

/Bosse
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Julas husbilsöverdrag

Gjorde denna konstruktion med formlimmade bågar över husbiltaket! Överdraget låg på backen och frös fast de två föregående vintrarna. I somras smalnade jag av överdraget genom att vika av och sy en söm längs hela överdraget. det blev en söm på 11,5 meter. Klippte bort överskottet och limmade sömmen. Nu slipper jag få överdraget fastfruset i marken!
 

Bilagor

  • IMG_1851.jpg
    IMG_1851.jpg
    411 KB · Visningar: 483
  • IMG_1852.jpg
    IMG_1852.jpg
    480,2 KB · Visningar: 17

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej Anders..!

Ok... ! det förklara en del.... alla har tydligen inte platt tak som jag har.... då måste jag "öppna" mina "husbilssinnen" så jag kan ta in ny information :yes: om andra husbilar.... önskar dig och alla andra här på forumet en härlig vinter

Peter


Hejsan Peter
Jo, garage infarten har ett fall och anledningen till att jag backar ner och pallar upp framhjulen är att bilens tak går ju upp i främre delen och står den med nosen neråt så bildas mycket vatten i det "dike" som finns vid upphöjningen. Det hjälper inte att palla upp bakhjulen.

Anders
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Just nu är det stormvindar här, ca 20 m/sek, och när jag tittade till överdraget såg det nästan ut som en hissad spinnaker. Det känders som om det skulle kunna rämna när som helst. Vågade inte ha kvar det på husbilen utan lossade remmarna och drog upp dragkedjorna. Det tog 2 sek så var husbilen avtäckt:wideeyed:
Nu får vi vänta tills stormen bedarrat och klä på husbilen igen. Måste komma på något sätt att förankra täcket bättre.
Någon som har förslag på hur?
 
Toppen