• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tack Anders,
det funkar, valde att skicka ett iMessage istället för e-mail.
Lite omständigt kanske, men det gör inte så mycket.
Eniro är också besvärligt ibland, är trögt och låser sig ofta.
V-backen ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Det är några som via mail undrar vilka navigeringsappar som passar iPad och jag väljer att svara direkt på forumet:

De navigeringsappar som jag har provat är de nedan uppräknade.
Alla har sina fördelar men min favorit är iGO.


Sedan får vi inte glömma den bästa appen för att hitta ställplatser på kontinenten:
Promobil Mobil Life Plus
 
I

ingjo

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har du någon uppfattning om att använda iPod mini som navigator?
Är det någon större nackdel med den mindre skärmen?

Ingjo
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har du någon uppfattning om att använda iPod mini som navigator?
Är det någon större nackdel med den mindre skärmen?

Ingjo

Som navigator är 8-tumsformatet säkert en fördel tack vare att den är lättare att placera, framför allt i en personbil.

Tänk på att det måste vara 3G/4G modellen som har GPS-funktion.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tyvärr är det många som har gjort samma misstag. Inte ens butikspersonal har gett rätt information.

Om man vill använda sin iPad till annat än att läsa böcker och surfa på hemsidor, skaffa 3G/4G-versionen! Bara den har GPS/GLONASS som är nödvändig vid navigering och användning av appar. De flesta appar kräver nämligen Platstjänster/GPS.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Finns de någon här i Santa Pola som är en heiare på iPad med iGO Primo!
När de gäller longitud o latetud. Jag får inte till detta, vet var i programmet men de funkar inte ändå. jag har plats 185 här på campingen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Finns de någon här i Santa Pola som är en heiare på iPad med iGO Primo!
När de gäller longitud o latetud. Jag får inte till detta, vet var i programmet men de funkar inte ändå. jag har plats 185 här på campingen.

Det går att mata in både grader, decimalt och även blandat enl. bilden nedan:

image.jpg
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej, har en iPad mini som kommer att användas för navigering i vår nya husbil. Nu är problemet: hur montera den på ett bra sätt på instrumentbrädan (vill helst inte ha sugpropp på vindrutan)? Någon som har något bra tips?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

56011d1338287210t-acimg1893.jpg
56012d1338287210t-acimg1894.jpg


Exomounts hållare passar iPad med både 10 och 8 tum.
Minin får dock placeras stående.
Vitsen med centrumplacering är att passageraren kan se och knappa.
 
F

F.d. 53172

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

56011d1338287210t-acimg1893.jpg
56012d1338287210t-acimg1894.jpg


Vill bara genom detta svar och inlägg, tacka Anders från Knarrevik, för alla värdefulla och informativa tips. Själv köpte jag husbil 2011 och for tillsammans med familjen söderut mot Normandi och senare mot stränderna söder om Bordeaux.

Jag hade några tips om ställplatser men hade inte satt mig in så mycket i detta utan tänkte att det ordnar sig, vilket det nästan alltid gör men med viss frustration och osäkra platser.

Har nu efter två 2 års vimsande på kontinenten, tack vare Anders tips om Pro Mobile Life +, äntligen funnit lugn och ro och den perfekta "ställplatsfinnaren"
Jag träffade faktisk en tysk i Frankrike som hellre läste kartan eftersom hans GPS hade visat fel en gång! Han tillhör nog undantagen!


Jag laddade ner Promobil till min Ipad och andvänder programmet tillsammans med TomTom navigationprogram som jag köpt och laddat ner till min Ipad.
Köpte en billig hållare till Ipaden som dock inte gick att ha i fönstret då den skymde sikten, men jag skruvad fast hållaren i handskfacket där den sitter perfekt placerad både för föraren och för passageraren fram.

Promobil är helt suveränt program och det finns ingen anledning till att inte använda det. Det gör livet MYCKET enklare!
Man kan när som helst på vägen söka efter ställplatser vilket är skönt när man åkt långt och det är dags att sova.

Självklart kan man lägga in favoriter så att platserna är klara att koppla in i navigatorprogrammet.

Det här var inte meningen som något informativt inlägg utan ett tack till Anders i Knarrevik och en uppmaning att ladda ner programmet och prova det. Finns ju även andra program som Anders tipsat om som är värd att prova men just nu är jag nöjd.

Man skall inte gör livet svårare än det är.


Lev Väl



Lasse
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag får oxå tacka Anders från Knarrevik samt även ni andra för alla råd med platta o appar inläggning av poi`s etc.
Testat i Sverige i sommar men ska åka nedåt Medelhavet i helgen så får det bekänna färg.
När man kommer hem så finns det väl en ny padda o nytt ios o sukta efter.
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej Anders

Har uppgraderat till en ipdad air. Köpte till 2:an på teknikmagasinet men det verkar som de inte har till air. Någon idé?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej Anders

Har uppgraderat till en ipdad air. Köpte till 2:an på teknikmagasinet men det verkar som de inte har till air. Någon idé?

Jag har faktiskt inte provat Air i min Exomounthållare ännu och har inte forskat i vilken hållare som skulle vara lämpligast.

Jag vet att iPad Mini passar i den men enbart stående.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Felställd fråga? Ja ...

Med risk för att få på skallen, handlar inte om tråden den ultimata navigatorn?
(Oops, många Apple-fan på den här siten).
Vad handlar tråden om, vad pratar vi om, vad är viktigt? Den bästa navigatorn eller den bästa surfplattan?

Åter till den fråga som borde ha ställts från början: Vilken navigator ger den bästa vägen? Snabbast och säkrast fram till målet?
(En helt annan fråga är vilken platta/OS som ger det bästa användargränssnittet/funktionerna; Borde tas upp i en särskild tråd ..)

PS. Har aldrig provat t ex Igo eftersom jag är Android- och PC-fan. Blir alltför låst i IOS, styr alltför mycket vad jag kan komma åt. Don't shoot me, jag har jobbat med IBM/PC/Microsoft sedan 1968. So, forgive me. I am the one I am. DS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Felställd fråga? Ja ...

Med risk för att få på skallen, handlar inte om tråden den ultimata navigatorn?
(Oops, många Apple-fan på den här siten).
Vad handlar tråden om, vad pratar vi om, vad är viktigt? Den bästa navigatorn eller den bästa surfplattan?

Åter till den fråga som borde ha ställts från början: Vilken navigator ger den bästa vägen? Snabbast och säkrast fram till målet?
(En helt annan fråga är vilken platta/OS som ger det bästa användargränssnittet/funktionerna; Borde tas upp i en särskild tråd ..)

PS. Har aldrig provat t ex Igo eftersom jag är Android- och PC-fan. Blir alltför låst i IOS, styr alltför mycket vad jag kan komma åt. Don't shoot me, jag har jobbat med IBM/PC/Microsoft sedan 1968. So, forgive me. I am the one I am. DS.

Kanske borde du starta en egen tråd, denna handlar om iPad som bästa plattan för navigering. Frågan nu var vilken hållare som passar vid navigering.

När denna tråden startades var inte Androidplattan påtänkt.
 
Toppen