• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Det är väl inte särskilt vanliga samtal om det krävs en iPhone som supportar paddan.
Jappe

Den största nackdelen är att det kostar en slant att ringa och smsa på gammalmodigt sätt. Med ett Wifogkort samt Facetime och iMessage (meddelande) behöver man inte bekymra sig för sådana världsliga ting.

Skype funkar också men kräver att mottagaren har loggat in vilket Facetime inte kräver.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vanliga samtal. Ha! Det är ju videosamtal, ip-telefoni som fungerar i storstadsområden och efter riksvägarna, inte på landet där det är glest mellan masterna och där bara telenor fungerar, eller något annat bolag eller inget alls.

Jappe
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej!

Har CoPilot några fördelar jämfört med iGo Primo?/ Hälsn Göran
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej!

Har CoPilot några fördelar jämfört med iGo Primo?/ Hälsn Göran
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vanliga samtal. Ha! Det är ju videosamtal, ip-telefoni som fungerar i storstadsområden och efter riksvägarna, inte på landet där det är glest mellan masterna och där bara telenor fungerar, eller något annat bolag eller inget alls.

Jappe

På vår sida av landet fungerar ip-telefoni utmärkt, särskilt med Wifog uppbackat av Tre. Vid sidan om allfarvägarna i Lappland mindre bra men vem vill använda telefon/platta i sådana rogivande omgivningar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej!

Har CoPilot några fördelar jämfört med iGo Primo?/ Hälsn Göran

Nej, inga som helst vad jag funnit!
Sygic har vissa fördelar med snygg grafik men fallerar vad gäller exakt navigering enligt mina erfarenheter. En del knepiga vägval i cirkulationsplatser med omvägar på flera km har minskat mitt förtroende!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Skype til vanlige telefoner funker helt utmerket om du har litt penger på skype-kontoen. For meg den billigste måte å ringe noen utenfor Australia.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har IGO primo, Sygic och Copilot på plattan, brukar planera rutten med alla 3 + google maps om jag är uppkopplad. När jag kör så blir det oftast CO pilot jag använder.

För alla gäller att om man avvikit från sin rutt så utnyttjar de varje stig eller gränd för att man skall komma till den rätta vägen. Om inte simultankapaciteten är mycket god bör man stanna och kontrollera så att rutten använder önskade vägar, kanske lägga in någon waypoint för att få önskad sträckning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.886
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej!

Har CoPilot några fördelar jämfört med iGo Primo?/ Hälsn Göran

Priset kanske, jag köpte "CoPilot hela världen" med livstidsuppdateringar för 350kr.
Tror också att du kan köra CoPilot på de flesta plattformar.
Jag har haft Igoprimo på Windows, riktigt skitprogram, enligt mej.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej!

Har CoPilot några fördelar jämfört med iGo Primo?/ Hälsn Göran

Har man en iPhone/iPad så borde iGo Primo vara första val.

Själv har jag Android, kör både Sygic & CoPilot. Bägge senaste Medelhavssemestrarna gjordes med Sygic som navigator, gick klockrent.


Peter :)
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har använt många navigatorer och jag har numera en standard som är IGO Primo som är bra. Reser mycket och använder Western Europe, Australia, North America, Eastern Europe och South Africa på min iPad och iPhone

En nackdel är när man installerar nya appar så fungerar inte länken mellan IGO och POI på rätt sätt. Den länkar alltid till den senaste installation. POI använder jag mest i husbilen och det är irriterande att behöva göra om Western..

Konkurrenten till IGO är faktiskt Goggles egen app som fungerar till och med bättre en IGO men förutsätter i praktiken internetuppkoppling. Men när jag har det är Goggle att föredra då man får uppdateringar på ett bättre sätt om det aktuella trafikläget.

Att bilnavigatorena ligger långt efter kan jag skriva under på. Har precis fått hem en ny Audi med deras stora navigator (och dyr) och den kan inte konkurrera med Appar men har fösrtåss en stor fördel i och med att den är fullt integrerad i bilen
 
Toppen