• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag har nu testat Sygic Europe under en dag med både positiva och negativa erfarenheter.

Det positiva är att den navigerar utmärkt med en snygg karta, bra röstinstruktioner och uppdaterade hastighetsgränser.

Negativt är att sökfunktionen på adresser, särskilt på landsbygd är under all kritik. Det verkar som om sökningen endast sker på postnummer. Även Google Local Search fungerade dåligt.

Mina försök att lägga in HBK:s ställplatslista har hittills kommit på skam trots ett flertal försök.

Min summering är alltså att man trots det låga priset, 285 kr, inte bör ladda hem appen.

Fortfarande är iGO Primo herre på täppan!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hahaha.., du är rolig du Jappe!

Som tur är sitter iPaden så att den inte stör synfältet, det är nog värre med mindre navigatorer som man måste böja sig fram för att se, särskilt i en husbil.

Det mest irriterande är när den mänskliga codrivern har motsatt uppfattning än navigatorrösten, det är lätt hänt att man väljer medelvägen som i värsta fall slutar ute i spenaten.

Jag håller på att testa den nya Sygic Europa, den har manlig röst, på det viset är det lättare att skilja dem åt.




Sv: GPS för nybörjare. - 2009-03-31, 20:11



Jag håller inte riktigt med om att skärmen skall vara så stor som möjligt. Stor skärm kan vara bra när man står stilla men under färd är det framför allt röstinstruktionerna som skall vara tydliga. Och färsk karta! Mobilpratare och skärmtittare är en trafikfara.








Senast redigerad av knarrevik den 2009-03-31 klockan 20:13.



Man har sina principer och duger inte dom så har man andra:spinny:Visst är det kul med teknik å den med mest prylar när han dör vinner, Jag ligger skapligt till men det kan alltid bli bättre/mer.
ha de
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Visst är det kul med teknik å den med mest prylar när han dör vinner, Jag ligger skapligt till men det kan alltid bli bättre/mer. ha de

Jag tolkar det som om du tycker att teknik i allmänhet och navigeringshjälpmedel i synnerhet inte hör hemma på forumet.

Det skulle vara intressant att veta vad som intresserar dig, jag kan inte se att du hittills startat någon tråd men det kanske kommer?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Nu har jag kört med :

- Garmin 660
- Garmin 3790
- Nokia N8
- iPhone
- iPad

Tyvärr är "All-App"arateterna" Nokia, iPhone och iPad lika bra eller dåliga på allt,
iPad är bra endast som slösurf- & epostmaskin vid soffan, iPhone samma sak på stan, Nokia som telefon med lite bättre GPS.

Ingen av dessa är bra som god navigator, för mycket, för krångligt, för mycket teknik att få fram det man vill enkelt, snabbt och säkert. De är ungefär som Schweitzerkniv, det finns funktioner, skruvmejslar, tänger, knivblad osv osv, med inget av dessa är lika bra som enkel separat skruvmejsel. Bara klumpigt ihopsatta mångfunktionsmaskiner.

Så för mig blir det fortfarande Garmin 3790, enkel, för sitt ändämål planerat helhet.:)

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Ingen av dessa är bra som god navigator, för mycket, för krångligt, för mycket teknik att få fram det man vill enkelt, snabbt och säkert. De är ungefär som Schweitzerkniv, det finns funktioner, skruvmejslar, tänger, knivblad osv osv, med inget av dessa är lika bra som enkel separat skruvmejsel. Bara klumpigt ihopsatta mångfunktionsmaskiner.

hälsning
jyrki

Då har du inte provat iPad med iGO Primo!

Så mycket enklare kan det inte bli.
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vad har IGO Primo för uppenbara fördelar gentemot Navigon och exempelvis TomTom och andra navigatorer ?
Jack som försöker lära.

Jack //
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Det är inte en fråga om det är det ena eller det andra SW, jag ser maskinen som en helhet, med sina knappar, fästen, storlek, tiden att hitta och starta applikationen, även i mörkret...

Att jag sedan vill ha med både iPad (eller hellre en 12-13" laptop) och iPhone i bilen är en helt annan sak!

Jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vad har IGO Primo för uppenbara fördelar gentemot Navigon och exempelvis TomTom och andra navigatorer ?
Jack som försöker lära.

Jack //

Jag har Navigon, iGO Primo och nu senast Sygic Europe på min iPad och enligt min bedömning är iGO den mest användarvänliga (enklaste), med bäst sökmöjligheter, den bäst uppdaterade och kanske den snyggaste. Den är också enklast att skapa rutter med.

Jag hade stora förhoppningar på Sygic (endast 285 kr) som navigerar bra men som är hopplös med att söka på adresser, särskilt på landsbygd. Med en uppdatering på dessa punkter kan den bli en favorit.

Navigon har ett bra tillägg, "ADAC Stellplatzführer" och koppling från "Promobil Mobil Life +"

Alla tre har "Google Lokal sökning" vilket är ett måste idag och skiljer apparna från de fasta navigatorerna. Den gör att resmål kan sökas utan att känna till adress eller koordinater.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Knarrevik, du min "teknikguru". Jag har nu fått hem min ipad2, 3G, 16 MB och lekt med den. Du rekomnederar iGo och då är frågan , är det denna jag ska tanka ner?? : Europe - iGO primo app
Den kostar 749:- och finns med svenst tal. Tar jag ner den i min Lap top först och sedan på nåt vis för över den till min ipad?? Frågan är bara hur :wideeyed:.
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tack Knarrevik!
Kan jag lägga in egna POIs i IGO appen ? alt för in HBK:s ?

Jack //
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tack Knarrevik!
Kan jag lägga in egna POIs i IGO appen ? alt för in HBK:s ?

Jack //

Nej, du kan inte lägga in egna POI:s i iGO. I Sygic skulle detta gå men jag har inte lyckats än trots att jag inte är nybörjare på filhantering av POI-filer.

Behovet av egna POI:s i dessa appar är inte fullt så stort som på en vanlig navigator tack vare "Google Lokal Sök" där sökning kan ske på andra begrepp än adresser och koordinater.

Det finns en fristående app där man kan lägga in egna POI:s som heter iPOI.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Egna POI's (som olika samlingar ställplatser från många klubbar i hela Europa, som våra HBK-POI's från Carnival med bilder och beskrivningar) är jätteviktiga för många av oss.

Vi skulle aldrig klara oss utan dem. Har för tillfället mellan 70- och 100 000 POI's i apparaten (Garmin), inte bara ställplatser, men allt från affärer till badplatser, radarapparater osv osv... Och det är enkelt att lägga de dit....

Men jag förstår att vi alla har olika behov, för oss som husbilister är ställplatserna nr.1.

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Knarrevik, du min "teknikguru". Jag har nu fått hem min ipad2, 3G, 16 MB och lekt med den. Du rekomnederar iGo och då är frågan , är det denna jag ska tanka ner?? : Europe - iGO primo app
Den kostar 749:- och finns med svenst tal. Tar jag ner den i min Lap top först och sedan på nåt vis för över den till min ipad?? Frågan är bara hur :wideeyed:.

Om du inte har för avsikt att åka i östländerna finns iGO Primo Western Europe för 379 kr.

Du kopplar iPaden till datorn och öppnar iTunes, därefter laddar du ned iGO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Egna POI's (som olika samlingar ställplatser från många klubbar i hela Europa, som våra HBK-POI's från Carnival med bilder och beskrivningar) är jätteviktiga för många av oss.

Vi skulle aldrig klara oss utan dem. Har för tillfället mellan 70- och 100 000 POI's i apparaten (Garmin), inte bara ställplatser, men allt från affärer till badplatser, radarapparater osv osv... Och det är enkelt att lägga de dit....

Men jag förstår att vi alla har olika behov, för oss som husbilister är ställplatserna nr.1.

hälsning
jyrki

Eftersom apparna har "Google Lokal Sök" är de flesta egna POI:s överflödiga förutom HBK:s som är lite speciell eftersom den består av allt ifrån smultronställen till parkeringar och rastplatser. Vanliga POI:s som man finner i navigatorer finns även i apparna.

Vill man hitta rutten till de närmaste rastplatserna, campingarna och förmodligen också "Stellplätze" på kontinenten använder man Google inifrån appen.

Annars finns som nämnts Promobil Mobil Life + och ADAC ställplatsguide.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hur mycket mer utrymme tar det om jag tankar ner hela Europa istället för bara Western??

Det verkar som om de är ungefärligt lika stora 1,8 GB.

När jag laddade hem Sygic var den första filen på ca 1,8 GB (pga iTunes begränsning) och sedan 865 MB från själva appen (tillkommande kartor). Om iGO Europe har liknande förfarande vet jag inte.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag saknar möjligheten att med iPad ta reda på koordinaterna till en viss plats i Google Maps. På samma sätt som det går att göra i en PC genom att klicka på "Var finns här?". Funktionen finns i Eniro när man väljer en plats på kartan.
Någon som hittat möjligheten att få fram koordinater i Google Maps?
V-backen ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag saknar möjligheten att med iPad ta reda på koordinaterna till en viss plats i Google Maps. På samma sätt som det går att göra i en PC genom att klicka på "Var finns här?". Funktionen finns i Eniro när man väljer en plats på kartan.
Någon som hittat möjligheten att få fram koordinater i Google Maps?
V-backen ;)

Det går men är lite omständligt.

  • Klicka/tryck på kartan
  • Klicka på i (info)
  • Dela platsinfo via e-post
  • Skicka till dig själv
  • I e-postmeddelandet klicka på släppt knappnål
  • Du får fram kartbilden med koordinater och ev. gatuadress

Som sagt lite omständligt, kanske finns en enklare lösning.
 
Toppen