• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iOS 8.0

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Hej Jappe, Puttony är ett mått av sötma på Tokayi viner ju fler desto sötare. När det gäller dessa viner skall man först och främst som jag fattat det hela se på årgång (är väl så med de flesta) samt ju mer bärnstensfärgat desto godare enligt min smak. Palinka är nog så trevligt och då skall man enligt min smak prova på cseresnye palinka. det är med körsbär som bas, smakar syrligt och gott när den är väl kyld. Visst drag är det också, men det kommer i efterhand :)...
Gabbe//

Jag var i Ungern i början på 60-talet och då vi drack Palinka bl.a. Ungrarna på den tiden kunde verkligen festa och från en riktig jättesuperfest i Pecs kommer jag ihåg just Palinkan. Jag trodde att det var en plommonsnaps!?

Innan vårt 48 timmarsvisum gick ut sattes vi på ett tåg till den jugoslaviska gränsen och sedan blev det många äventyr innan vi nådde Aten och Pireus där vi kunde vila ut efter alla strapatser.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

För att återgå till trådens ämne så undrar jag om det blir problem att byta till 8:an i en rätt ny iPad mini med 7:an i sig. Är det överhuvudtaget meningsfullt att riskera paddans liv och lem med en sådan uppdatering?

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iOS 8.0

Inte ett problem att vänta. Bara du har en viss mängd utrymme kvar. Men det talar uppdateringen automatiskt om, så du kan ta bort något du inte behöver.

Kör till!

Jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Varför så brått med uppdateringar, om man väntar någon månad slipper man buggarna. :)

Ja, jag är ju inte van vid Apple så jag laddade ner uppdateringen och det enda paddan visar nu är ett ankommet vitt äpple mot svart bakgrund. Väldigt vacker komposition men jag hade nog väntat mig lite mer efter allt ståhej som varit kring den här förbättringen!

Jappe
 

klarsson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9880
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Min iPad gick rejält i baklås under uppgraderingen. Reset fungerade inte och fick besöka Apple-butiken i Kallmar som till slut lyckades med en reset. Skönt jag hade en färsk backup som jag fick läsa på. Men när allt var återställt var men ju lite skeptisk till IOS 8, så jag provade samtliga femtielva appar jag har installerade och allt fungerade bra inklusive Mobila BankID. Fick dock läsa in nordenkartorna till IGO igen.

Kjell L
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Ibland slocknar äpplet någon sekund och därefter tänds det igen på skärmen. Jag skull nog stannat kvar i den lugna och trygga androidsfären! Hade det inte varit för iGo Primo och Poiviewern så hade jag inte chansat på sådana här äventyrligheter!

app.jpg

Hur gör man en reset?

Jappe
 
Senast ändrad:

klarsson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9880
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Jappe. Ditt problem låter precis som det jag hade. Är det en svart bakgrund och ett vitt äpple? Du gör en reset genom att trycka på Home-knappen och av/på knappen samtidigt. Ibland får man hålla båda intryckta i ca fem sekunder.
I mitt fall hjälpte ju inte denna typ av reset, det vita äpplet försvann aldrig.
Kjell L
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Det hjälpte faktiskt - äpplet försvann. När jag startade paddan efter ett tag så dök äpplet upp på skärmen igen och stannade kvar där. Längre kom jag inte! :mad:

Jappe
 

klarsson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9880
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Låter som ditt problem Jappe är samma som jag hade. Rekommenderar ett besök hos en Applehandlare. Kullander i Kalmar fixade ju mina bekymmer utan att ens ta betalt. Det är serviceanda det!
Kjell L
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Håll inne båda knapparna tills iTuneskabeln dyker upp, det kan ta åtskilliga sekunder. Därefter öppnar du iTunes på datorn som du antagligen måste uppgradera till ny version. Koppla ihop dator och iPad så kan du först ladda in ny version och därefter återställa till den senaste säkerhetskopieringen. Räkna med att det tar minst en halvtimma.

Det finns inget behov av någon Applebutik!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: iOS 8.0

Bland allt lullull i nya IOS 8 så skall man få status på sin hälsa..utlovas.
Har någon prövat funktionen ? Stämmer det med verkligheten ?
Tar Apple över husläkarens roll nu...:rolleyes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Det enda som händer vid den sortens reset är att jag får kramp i händerna. Vad menar du med åtskilliga sekunder?

Jag köpte den i Uddevalla hos Siba (har jag för mig). Hoppas jag hittar kvittot!

Jappe
 

klarsson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9880
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Nja Knarrevik, du brukar ju alltid ha rätt, men det kan nog finnas andra sanningar också... I mitt fall kom aldrig bilden på Applekabeln. Höll nog båda knapparna inne i flera minuter faktiskt. Väntade också i över 10 timmar för att vita äpplet skulle försvinna.
Håller dock tummarna för att det inte skall vara så många fler är jag som hade detta bekymmer.

Kjell L
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Detta är ju fullständigt sanslöst! Den här "uppgraderingen" kommer att kräva timmar av krångel. Hade jag vetat......

app2.jpg

Ska jag verkligen behöva återställa till fabriksinställningarna för att få paddan att fungera! Är det möjligt. Jag har annat att göra än att leka med paddor!

Jappe

PS. Och kramp i fingrarna fick jag också! Det var verkligen "åtskilliga sekunder"!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Det enda som händer vid den sortens reset är att jag får kramp i händerna. Vad menar du med åtskilliga sekunder?

Jag köpte den i Uddevalla hos Siba (har jag för mig). Hoppas jag hittar kvittot!

Jappe

När du håller inne båda knapparna under några sekunder startar iPaden om, håller du inne längre tid dyker en bild på kabeln upp och en text med iTunes. Då kan du koppla ihop iPad och dator för att återställa iPad till den senaste säkerhetskopieringen. Du får också en fråga om du vill uppgradera till iOS 8.

Det är så butiken gör, så spara in på besväret och gör det själv!
Tänk också på att ta säkerhetskopior via iTunes till datorn, i synnerhet före uppgradering till ny version.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Detta är ju fullständigt sanslöst! Den här "uppgraderingen" kommer att kräva timmar av krångel. Hade jag vetat......

Visa bilaga 90071

Ska jag verkligen behöva återställa till fabriksinställningarna för att få paddan att fungera! Är det möjligt. Jag har annat att göra än att leka med paddor!

Jappe

PS. Och kramp i fingrarna fick jag också! Det var verkligen "åtskilliga sekunder"!

Därefter återställer du till din senaste säkerhetskopia.
Lätt som en plätt även om det tar en stund.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Är sådant här vanligt i Applevärlden? Vardagsmat, kanske!?

app3.jpg

Jag som lyckades få in bilderna till HBK:s ställplatser i Poiviewern idag! Ska jag måsta krångla med det en gång till?!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen