• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Oj, mycket att läsa i den här tråden. Jag orkar inte plöja igenom allt, kanske har frågan varit uppe, men jag undrar om det finns nåt som man kan ha i ajpädden som varnar för fartkameror så som man har i GPS:n?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja det ingår i de flesta navigationsappar. Antingen som standard eller så kan de köpas till från appen (det sistnämnda gäller i iGO).

//Stefan

(som för övrigt också skickat förbättringsförslag om import av POI-filer)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Har nu också skickat mail till IGO.

Så här blev tyvärr svaret:

Dear Jan Ek,

First of all, thank you for your interest in our products!

Unfortunately, adding your own POI-s is currently not supported in our iOS apps. We have no information regarding potential implementation in the near future.

If you have further questions, do not hesitate to contact us!

Best regards,

NNG Support
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Oj, mycket att läsa i den här tråden. Jag orkar inte plöja igenom allt, kanske har frågan varit uppe, men jag undrar om det finns nåt som man kan ha i ajpädden som varnar för fartkameror så som man har i GPS:n?

Saknade först också fartkamerorna, men tycker idag att det är nästan bättre att ha att den varnar så fort jag kör över hastighetsbestämmelserna.

För man kör väl inte laglydigt bara där det är fartkameror, eller?? ;);)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, jag försöker alltid att vara laglydig när det gäller hastighetsbestämmelserna. Men nu är det så många olika hastigheter att hålla reda på och det är lätt gjort att missa en skylt, då vill man ju gärna bli varnad när det finns kameror så man slipper att åka dit...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag kör med hängslen och livrem, både fartkameravarning och varning vid överskridande.
Jag har ställt in enligt nedan (iGO Primo):

photo-778190.jpg


Ställer man in varningen för snävt tutar det hela tiden!
 
K

Kjellz

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Så här blev tyvärr svaret:

Dear Jan Ek,

First of all, thank you for your interest in our products!

Unfortunately, adding your own POI-s is currently not supported in our iOS apps. We have no information regarding potential implementation in the near future.

If you have further questions, do not hesitate to contact us!

Best regards,

NNG Support


Hej Jan!
Måste säga att svaret var väntat som du fick av IGO supporten, dock om du tittar lite längre ner i tråden ser du att de tänker fixa detta POI problem om de upptäcker att deras kunder vill ha funktionen. Tack vara ditt mail kom ännu ett krav/önskemål in till dem. Tack Jan!

///Kz
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Även jag har lagt in ett supportärende gällande POI/GPX filer då det är klart intressant för oss som håller på med Geocaching...

Kan också inflika att de just nu har riktigt bra pris på de Amerikanska kartorna om man nu funderar på att åka dit... 149:- för USAkartor kändes helt ok (gäller dock bara någon dag till)
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej

Är det någon som vet om man kan lägga in HBK POI och andra POI i detta program?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, inte än. Det är det de senaste inläggen här har handlat om; att vi som köpt den lägger in önskemål till dem att vi vill ha den möjligheten.

Jag fick svar från dem idag att de planerar en backuplösning i apples cloud och att de hoppas att det skall medföra att man också kan importera egna poi-filer.
Men det ligger nog en bit fram i tiden fortfarande:

iGO: We are currently planning to make a cloud-backup solution for the user-POIs and favourites. Maybe this feature will bring the possibility to import POIs from an external source. But these are plans only.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag fick svar från iGO idag:

Dear anders@bissman.se,

First of all, thank you for your interest in our products!

Currently that feature is not supported, however as there have been a number of requests from your region requesting this feature, we will be forwarding the request to development in hopes of future integration.

If you have further questions, do not hesitate to contact us!

Best regards,

NNG Support
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag fick svar från iGO idag:

Dear anders@bissman.se,

First of all, thank you for your interest in our products!

Currently that feature is not supported, however as there have been a number of requests from your region requesting this feature, we will be forwarding the request to development in hopes of future integration.

If you have further questions, do not hesitate to contact us!

Best regards,

NNG Support

Ser man på, det verkar som dom mjuknat lite. Betyder på att dom lyssnar lite på användarna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Här är en som funnit lösningen. Jag har inte provat själv.

I got the solution
1. save your favorite poi with Google earth to a .kml file on desktop.

2. convert the .kml file to .upoi file using the upoieditor (it freeware that can be found on the net)

3. you have to save your .upoi file under the name user.upoi

4. now this was the "hard to find" issue - the path to put it in the iPhone is ver/mobile/applications/XXXXX/documents/preference/profiles/01
you can put poi in groups once you edit the .upoi file (it's only txt file at the end)
the structure of this file goes XX (number) | group name | poi name || LET | LON || UTM |||||
so if you import some .kml files to the upoieditor and save them as one .upoi file
you will get groups of poi that will appear on the search in igo primo in separated folder names

5. i got 3 .kml files (London.kml, Slovenia.kml and Israel.kml) compile them together into one user.upoi
transfer it to the right folder on my iPhone and i got 3 separated folder of poi in my igo primo app (called London, Slovenia, an Israel)

hope it fit's you
enjoy
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej Anders!

Läste hela tråden i går och köpte sen Igo Primo Western Europe.
Du har helt rätt, behövs ingen instruktionsbok. Otroligt lätt att förstå, jag pr ovade all lägga in adresser från telefonboken. Har använt de flesta kända navigatorer och ingen kommer i närheten i jämförelse.
Man kan knappt tro att det kunde vara så lätt!

Jag vet inte om möjligheten finns, men vet Du om det går att lägga in respektive fordons förbrukning så att rätta värden visas? Detta är absolut ingen brådska med att någon svarar på då det ju bara är lite russin i kakan så att säga.

Jag vill också passa på att tacka Dig Anders för sakkunskap, goda råd, engagemang och tålamod med oss noviser!

Trevlig sommar hälsar
Janne
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

4. now this was the "hard to find" issue - the path to put it in the iPhone is ver/mobile/applications/XXXXX/documents/preference/profiles/01
you can put poi in groups once you edit the .upoi file (it's only txt file at the end)
the structure of this file goes XX (number) | group name | poi name || LET | LON || UTM |||||
so if you import some .kml files to the upoieditor and save them as one .upoi file
you will get groups of poi that will appear on the search in igo primo in separated folder names


Jag hittade den instruktionen för ett tag sedan också.
Nu har jag inte gjort detta fullt ut än, jag har inte haft tid att konvertera filerna till upoi än... Och man behöver ju dessutom gruppera om dem, så jag har helt enkelt inte tagit tag i det än.

Men två saker värda att nämna i ovanstående instruktioner.
1. Man måste ha en Jailbreakad iPad, det går inte alls annars eftersom man inte kommer åt filsystemet utan.
2. Jag hittade till ...documents/preferences men det finns ingen mapp benämnd Profiles. Möjligt att man måste skapa den, men jag återkommer med info när jag tagit mig tid att testa fullt ut.


//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag vet inte om möjligheten finns, men vet Du om det går att lägga in respektive fordons förbrukning så att rätta värden visas?
Detta är absolut ingen brådska med att någon svarar på då det ju bara är lite russin i kakan så att säga.Trevlig sommar hälsar Janne

Inställningen finns under fordonsprofil:

photo-720769.jpg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Obs! Jag har redigerat nedanstående instruktioner och även lagt till filer för nedladdning. Så skall du importera POI till iGO, gå till Denna tråd istället.

Det gick!! Jag har nu importerat poi till iGO på min iPad.
Hittills har jag bara testat med små filer för att se att det fungerar. Nästa steg är att importera allt...

Lite klurigt var det men jag skrev ner stegen under tiden, så nästa gång skall det nog inte vara några problem...

Vad krävs?
  1. En jailbreakad ipad - det går inte att komma åt filsystemet utan...
  2. Programmet upoi edit till PC (har du mac, får du söka efter något liknande)
  3. Programmet DiskAid
  4. POI-fil i googles kml-format (i alla fall för dessa instruktioner) - För KML-filer se notering längst ner...

Så här går det till.
1. upoi editor:
  • Öppna upoi editor och klicka på New.
  • Markera user.UPOI högst upp i vänstra panelen
  • Högerklicka i den panelen och välj: Import file > Google kml och leta upp önskad fil. (Se bild 1)
  • Gör om de två ovanstående stegen för alla kml-filer du vill ha med.
  • Nu har du en lista med kategorier under "user.UPOI" Det är dessa du kommer att återfinna i iGO sedan. Så se till att du grupperar och namnger dessa på ett bra sätt.
  • Spara filen som user.upoi

2. DiskAid:
  • Anslut iPaden till datorn och starta DiskAid
  • Välj File System/root i vänstra panelen
  • I mittpanelen expandera root/var/mobile/applications
  • I applications finns en lång lista med numrerade mappar. Öppna dem en och en tills du hittar en som innehåller en mappa benämnd "iGO_Myway.app" (min mapp började på "558B083C-")
  • Ovanför iGO_Myway mappen, expandera Documents/preference/profiles/01 (har du skapat ett konto i iGO bör den finnas)
  • kopiera din user.upoi som förbereddes i steget innan hit. (Bild 2)

3. Använda i iGO Myway.
  • Välj knappen längst ner till vänster
  • Ta Sök > Sök platser > Anpassad sökning > Häromkring
  • När du bläddrar i denna lista hittar du nu de kategorier du skapade i upoi editor.

Notera: Om kml-filer. Jag upptäckte att om jag importerade Bordatlas.kml, från deras sida så fick jag med 51 platser, likaså om jag importerade bordatlas.gpx i google earth och sparade som kml-fil. Men om jag konverterade gpx till kml via annat verktyg så fick jag in 5624 platser. Så var uppmärksamma på hur många POI ni har i er kml innan importen till upoi edit, den är inte helt buggfri om man säger så...

Notera 2: Jag har också noterat att upoi edit blir väldigt trögt när man laddat många poi, så istället för att skapa alla i det programmet, spara till olika upoi-filer, det viktiga är olika kategorinamn, och lägg ihop dem med hjälp av notepad++ eller likande. UPOI-formatet är en ren textfil, så det är bara att klipp och klistra dit (notepad++ har många fördelar framför vanliga notepad, främsta att den klarar stora textmängder, vilket är viktigt här). I Notepad++ kan man också ersätta alla förekomster av konstiga tecken - (ü å ä ö kan bli konstiga och behöver rättas).

//Stefan
 

Bilagor

  • upoi edit.JPG
    upoi edit.JPG
    61,5 KB · Visningar: 7
  • DiskAid.JPG
    DiskAid.JPG
    99,9 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Strongt!
Då skall man alltså behöva jailbreaka iPaden också. Jag misslyckades med min iPhone, antagligen beroende på att det var någon miljon som försökte samma sak strax efter publiceringen att breaket släppts.
 
Toppen