• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag testade med iExplorer och hittade faktiskt filen user.upoi, detta utan att min iPad är jailbreakad.

Kan detta vara en möjlighet att lägga in POI:s i iGO tror du?

igo5.jpg

Min befintliga user.upoi ser ut så här:


3|@Favourites|Strukkamp 70||54.407333|11.113333|_GER||_GER||23769|Fehmarn|Strukkamp|70||||
4|@Favourites|Südstrand||54.356677|11.095042|_GER||_GER||23775|Grossenbrode|Südstrand|||||
@My POI

Den går ju att utöka med en befintlig csv-fil omgjord i Wordpad.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja, det är så filen ser ut. Och du kan editera den på samma sätt, använder du poi edit så får du formatet på köpet:
7624|Hbk|Björkö hamn||57.730889|11.671889|_GRE||||||||Plats: Gräs och asfalt.||
7625|Hbk|Nimbusgården||57.709583|11.662611|_GRE||||||||Plats: Småsten; bra med plats.||

Notera mängden Pipe-tecken "|" , då de är kolumnavgränsare och placera kommentarerna på rätt ställe. Jag misstänker också att "_GRE" som läggs in automatiskt är en symbol för land, flagga eller liknande. Har inte börjat testa med den än...


Två saker bara.
1. Jag är tveksam till om du kan spara filen på ipaden, men det är värt att försöka. Om det går, kan jag ta bort jailbreakvillkoret... :)
2. Använd inte Wordpad, då den, liksom Word har en tendens att korrumpera filformat genom att lägga till egen metadata... Jag rekommenderar Notepad++. Om du inte vill installera den, välj den vanliga Notepad (Anteckningar) för redigeringen då den inte korrumperar filerna som Wordpad ofta gör.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
K

Kjellz

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Anders,
Är det iExplorer (kostar 38 krr i Appstore) eller iExplorer HD du menar. Jag har iExplorer HD och den går inte att söka med som det verkar.

Tack på förhand.

///Kz
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Två saker bara.
1. Jag är tveksam till om du kan spara filen på ipaden, men det är värt att försöka. Om det går, kan jag ta bort jailbreakvillkoret... :)
2. Använd inte Wordpad, då den, liksom Word har en tendens att korrumpera filformat genom att lägga till egen metadata... Jag rekommenderar Notepad++. Om du inte vill installera den, välj den vanliga Notepad (Anteckningar) för redigeringen då den inte korrumperar filerna som Wordpad ofta gör. //Stefan

Ja, jag skall testa när jag får tid. Beträffande Wordpad använder jag den när jag editerar csv-filer tack vare att den inte korrumperar filerna som tex Excel. Den är toppen när du skall ersätta/ta bort vissa tecken i stora filer, går på en sekund.

Kan tex användas för att ersätta alla kommatecken i en csv-fil till pipetecken som bör funka här.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Anders,
Är det iExplorer (kostar 38 krr i Appstore) eller iExplorer HD du menar. Jag har iExplorer HD och den går inte att söka med som det verkar. Tack på förhand.
///Kz

Det är ett PC-program, här finns adressen:

iexplor.jpg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja, jag skall testa när jag får tid. Beträffande Wordpad använder jag den när jag editerar csv-filer tack vare att den inte korrumperar filerna som tex Excel. Den är toppen när du skall ersätta/ta bort vissa tecken i stora filer, går på en sekund.

Kan tex användas för att ersätta alla kommatecken i en csv-fil till pipetecken som bör funka här.

Jo, wordpad är nästan lika kraftfull som Notepad++ :) men jag slutade använda den efter att den misshandlat filer för mig...

Prova med att göra en kopia av en av de två raderna och ändra namnet i första fältet efter siffran (och räkna upp siffran med +1) och försök spara den och kolla om den visas i iGO.

//Stefan
 

chausson71

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4911
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej !

Mycket bra information du ger oss medlemmar, många tack för det.
En liten fråga ang. användning i iPad har nämnigen en
Samsung-platta med Android - kan man använda denna eller finns
motsvarande för Android?
Tack!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

En liten fråga ang. användning i iPad har nämnigen en Samsung-platta med Android - kan man använda denna eller finns
motsvarande för Android?
Tack!

OK, frågan är egentligen lite off topic, men den är ju trots allt relaterad. ;)

Just iGO finns inte till Android, tyvärr. Men det finns andra navigatorer som är väl så bra. Navigon och CoPilot är några exempel. Till den andra kan man importera sina POI till. Om det fungerar även i Navigon vet jag inte.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

På Android smatphones / tablets kan man bruge Copilot premium live eller Sygic, begga navigationprogrammer kan der importeres egna poifiler til, desuden kan GpsPro også.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det enklaste sättet är naturligtvis om man kan importera filerna direkt i appen som man gör i POIViewer, vi får hoppas att iGO fixar detta.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Självklart. Men jag skulle misstänka att det dröjer minst ett år innan det är implementerat. Detta då det bara är i planeringsstadiet ännu och att de inte ens vet om det går än.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Egentligen borde detta vara en lätt match om bara viljan finns.

De flesta navigeringsappar har campingar inlagda men tyvärr inte så många ställplatser.
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tusen tack för all information och svar på frågor i den här tråden.
Speciellt till knarrevik .

MvH Benny & Camilla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Så här lätt är det att få upp HBK:s ställplatser längs rutten:

photo-722857.jpg


Välj kategori HBK:

photo-724343.jpg


... här dyker de upp med kompassriktning och allt:

photo-725273.jpg


Välj en ställplats:

photo-793516.jpg


... få information och kör:

photo-794553.jpg
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Supersnyggt! Fick officiellt svar från igo på Facebook:

Hello Börje! No we don't have this feature for now and don't plan to release it.

Så tur att vi har kompetens på forumet...

Har själv kört Navv på iPhone. Fungerar bra men igo verkar vassare. Har någon annan erfarenheter av Navv?
Home - NAVV
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Knarrevik - kan du inte sluta plåga mig med med alla fantastiska faciliteter i iGO. Jag har ju köpt en Android för sjutton. Du menar väl inte att jag gjort en felaktig marknadsanalys och därmed fattat ett felaktigt beslut - eller......?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hur fick du in Hbk platserna
Har provat i min Igo men har fått det att funka
 
Senast redigerad av en moderator:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

jodå ! För att komma dit ? Hur gör man att få HBk,s ställlplatser från början?
De verkar ju så enkelt! Om man inte är så insatt, man man få en samman fattning från början?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen