• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ok. Var kan man köpa en sådan GPS repeater?
Hur överförs signalen till i-Paden. det är en i-Pad 2
Tack på förhand Knut.

// Jack
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

I Sverige behöver du ingen repeater och förhoppningsvis inte i EU heller fr.o.m. nästa år om du är online. Då tar navigeringsappen hjälp av A-GPS och mobilmasterna för att bestämma positionen.

Jag märkte med min gamla Garmin som inte hade A-GPS för hundra år sedan att det bara var problem i vissa väderstreck och när navigatorn placerades mitt i vindrutan i min alkovbil.

När den placerades i ytterläge fick jag i regel satellitkontakt även om det tog lite tid.
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tack för infon. detta innebär att man måste ha ett abonemang, som både fungerar i Sverige och i EU, omjag försttåt dig på rätt sätt och att det kommer att bli bättre roaming priser i EU på sikt. Är det rätt uppfattat ?

// Jack
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Förhoppningsvis fungerar det svenska abonnemanget på samma villkor i hela EU nästa år. I väntan på det placera telefonen/plattan/navigatorn i vindrutans ytterkanter där fri sikt till satelliterna är mest trolig. I Sverige kör man online!
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tusen tack för det utförliga svaret! Då vet jag precis vad jag har att göra.

// Jack
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

I Sverige behöver du ingen repeater och förhoppningsvis inte i EU heller fr.o.m. nästa år om du är online. Då tar navigeringsappen hjälp av A-GPS och mobilmasterna för att bestämma positionen.

Jag märkte med min gamla Garmin som inte hade A-GPS för hundra år sedan att det bara var problem i vissa väderstreck och när navigatorn placerades mitt i vindrutan i min alkovbil.

När den placerades i ytterläge fick jag i regel satellitkontakt även om det tog lite tid.

OT:
Även jag skaffade GPS-navi när de blev överkomliga "för 100 år sedan"
Jag minns vilka problem det var med att få kontakt med satelliter, inomhus var i princip omöjligt att hitta 3-4st för att få position även nära ett fönster, samt dåligt placerad i bil, samma dåliga resultat, nä längst fram i vindrutan då funkade det.

Tog in min Garmin 760 (ingen A-gps) igår för uppdatering efter vintervilan.
Blir minst sagt impad på utvecklingen av GPS-delen, den får inne på mitt kontor (som har ett fönster 3m bort) inom 1 minut kontakt med >10st satelliter, skön utveckling :)

Min första GPS 2004, Mitac Mio 168 Pocket PC
 

Bilagor

  • Mitac Mio 168.jpg
    Mitac Mio 168.jpg
    18 KB · Visningar: 745

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

A-GPS sin hovedfunksjon er å redusere TTFF time to first fix, men uten tilgang til signal fra satellitt blir det ingen fix. Det er også i de fleste telefoner en beregning av avstand fra master med en liten feilprosent. Er en nær flere sendere og har adressen for disse kan en regne ut egen posisjon. Her jeg sitter nå med kun en mast tilgjengelig og over 2 km til denne så blir det ingen posisjon ut av dette.

For gps repeatere så er det en produsent i Finland og en i UK, søk på nettet etter gps repeater.

En av årsakene til den store forbedringen i følsomhet er at det er så stort antall satellitter nå så en trenger ikke fri sikt rett opp slik som en måtte i de første årene. Men feilmarginen ved dette kan være stor. Har sett på min OPO telefon feilmargin på 50 m innendørs mot 2 m utendørs. Men her jeg er nå er det ingen gps signal selv like innenfor fønster a-gps laster ned database for rask fix, men det hjelper ikke.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tycker att enhetens ljudvolym är väldigt låg (minipad) finns det någon ytterligare volym man kan höja? Har ställt in rösterna så högt som möjligt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Man höjer grundvolymen i appen samt med iPads volymknapp.

image.jpg
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hur får jag in Lidl:s affärer i min Igo?
 

nysaaben

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6952
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det är ju inte ofta kartorna uppdateras. Senast september 2014,och innan den var det december 2013. Det vore bra med en ny innan semestern i år
/Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Om jag int minns fel uppdaterades kartorna i april 2015.
Titta under Shop i appen!
 

nysaaben

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6952
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det stämmer,Skandinavien och Iberiska gick att uppdatera.
Men var hittar man övriga Europa ?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

En fråga, kan man ställa in "inte betalväg" i IGO?
Dvs motorväg men inte Peage-motorväg.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Du ställer in motorväg, men du låter betalsidan vara blank. Alltså det betyder att du kan åka på motorväg som är gratis. Om du vill åka på betalvägar så prickar du i betalning. Glasklart, eller?:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Så här alltså!

image.jpg

Tänk på att inte aktivera oasfalterad väg, lämpar sig absolut inte för husbilar.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Om jag i igo primo lägger in att jag vill åka från A till B. Så väljer inte Ipad den väg jag vill åka, lägger då in en waypoint efter vägen jag vill åka. Då fungerar det. MEN när jag passerat denna waypoint så vill Igo åka tillbaka till denna punkt. Åker jag ensam måste jag stanna bilen och ta bort waypointen och sedan åka vidare. Finns det något enklare sätt?
Ha det
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Optimera waypoints!

På liknande sätt kan man optimera rutten om man lägger in waypoints i "oordning".
 
Toppen