• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nja! Vet inte det. Har fiberuppkoppling och försöker ladda genom ITunes men icke!

Gert - Olof
 

Tinus

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falun
HBK-Nr
5971
Medlemskap
2021
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej
Har Igo Primo installerat i min Iphone 6 och i min miniIpad, har även inom appen köpt trafikkameror i min Iphone, försöker nu att få trafikkameror även i min miniIpad, går inte!!!
Vad gör jag för fel?
Finns inte att handla ens när jag försöker.
Trodde kanske att det räckte med att köpa en gång, alltså till min Iphone då de ju ligger i samma nätverk men si inte då.
Tacksam för förslag
Frustrerad
Tinus
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Trafikkameror är borttagna från vissa av iGOs versioner, vet inte om det är tillfälligt eller permanent.

En bättre och säkrare funktion är att varna för överskriden hastighet, visuellt eller ljudligt. Varning för fartkameror ger en falsk trygghet och är olovligt i vissa länder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

nu vet jag inte ifall igo har samma problem som övriga navi.prog.
Men just hastighetsangivelser stämmer inte alltid mot skyltad gräns.
Så en liten varning där.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

iGo har "Samma problem" som alla andra navigatorer och appar. Man måste allatid ha senaste uppdateringen av kartor och program, sedan finns ALLTID en viss eftersläpning från det att hastigheten är ändrad "på kontoret" och till dess ändringen är gjord hos karttillverkaren.

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Trafikkameror är borttagna från vissa av iGOs versioner, vet inte om det är tillfälligt eller permanent.

En bättre och säkrare funktion är att varna för överskriden hastighet, visuellt eller ljudligt. Varning för fartkameror ger en falsk trygghet och är olovligt i vissa länder.

Att varna för överskriden hastighet kan vara för sent, bättre att "väckas av visuell eller ljudlig signal straxt INNAN hastighetsbegränsning. Då är det i alla fall inte för sent.

Som ni förstår så förordar jag en varning INNAN fartbegränsningen, och har nu gått tillbaka till Sygic från iGo. En av anledningarna var just denna funktion.

Kåre
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hastighetsbegränsning råder överallt!

Det bästa är att varnas så fort man överskrider hastigheten så undviker man även fortkörningsböter vid manuell övervakning.

Eftersom skyltar visar kommande fartkameror är varning via appen överflödig och dessutom olaglig på vissa håll.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Att varna för överskriden hastighet kan vara för sent, bättre att "väckas av visuell eller ljudlig signal straxt INNAN hastighetsbegränsning. Då är det i alla fall inte för sent.

Som ni förstår så förordar jag en varning INNAN fartbegränsningen, och har nu gått tillbaka till Sygic från iGo. En av anledningarna var just denna funktion.

Kåre

OT: just en sån varning har vi i vår Garmin 760, tror det är 500m innan det ploppar upp ny fartgräns på skärmen med den nya lägre fartgränsen, inte alls så dumt
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jepp, så SKA det vara, he he.....!
Men de e ju fusk!:D


Kåre
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

De flesta vill nog köra lagligt även där app eller GPS inte varnar.
Trafikpolisen vet precis var de skall mäta hastigheten för att fånga flest fortkörare. Där hjälper inga fartkameravarningar från GPS.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Anders, jag är fullt medveten om att:

"Hastighetsbegränsning råder överallt!"

Och jag hör även till kategorin:

"De flesta vill nog köra lagligt även där app eller GPS inte varnar."

Jag har heller inte "åkt fast" för fortkörning sedan någon gång på 70-talet.
Jag försöker också, liksom du antar jag, hålla alla hastighetsbegränsningar.

Sedan vet jag inte om du liksom jag, omedvetet kan missa en fartsänkningsskylt. Jag erkänner villigt att jag kan, men hade jag fått en förvarning om detta så hade jag sluppit hamna i "lagbrytarsituation".

Vill alltså inte förfoga över fartkameravarningar för att kunna köra fortare än dej Anders.

Och du, Anders, jag vet att du inte känner mej så väl, men jag är en glad skit som tar det mesta med en klackspark, därav kanske mina onödiga smilys!

Ha en trevlig kväll
och håll hastigheten :D

Kåre
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag är själv förvånad över hur lätt det är att missa hastighetsbegränsningar.
I synnerhet på okända vägar utomlands.

Att köra helt lagligt utan att använda navigeringsapp anser jag som omöjligt trots att många hävdar motsatsen. På mina husbilsresor utomlands är därför min navigeringsapp påslagen även utan färdmål.

I Frankrike och några fler länder lär fartkameravarning vara förbjudet, det är nog orsaken till att funktionen plockats bort i vissa appar.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, det blev inte så. Dom förbjöd det men dom fick inte göra det. Det bästa är att följ dom hastighetsbestämmelser som är. ☺️
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

IGO-primo tappar kontakten med sateliterna då och då. detta sker både i de nordligaste delarna av sverige, men även i Malmö. Vad beror detta på? Har en LMC alkov bil.

// Jack
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja, det har du rätt i, mer nu än förut, nu förekommer det rätt ofta. Vi är nere i Italien nu och opassande, kan den säga att den har tappat satelliter. Inte roligt när det är som mest behövligt. Men vi har klarat oss bra i allafall. Men man undrar varför?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

IGO-primo tappar kontakten med sateliterna då och då. detta sker både i de nordligaste delarna av sverige, men även i Malmö. Vad beror detta på? Har en LMC alkov bil.

// Jack

Det är ett känt problem att navigatorer tappar satelliter i alkovbilar, dock är problemet mindre när telefonen/plattan är online då A-GPS hjälper till.
Navigatorn hittar då satelliter även när den befinner sig inomhus utan fri sikt.

Det kan löna sig att placera platta/telefon så långt som möjligt ut mot sidan!
 
Senast ändrad:

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ok! Då förstår jag vad det hela beror på. Tack ni som svarat.

// Jack
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Om problemet er stort så kan en installere en gps repeater. Det er en antenne på taket og en liten sender inne som sørger for maksimal dekning av de frekvensene som brukes. Det er i dag 3 frekvenser i bruk og noen repeater er for en frekvens andre for flere.
 
Toppen