• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jaha, det borde jag naturligtvis ha begripit men jag kommer nog aldrig att lära mig detta speciella språk. Kolossalt förvirrande! Varför? Dessutom blandas svenska och amerikanska hela tiden. Kolossalt förvirrande! Varför?

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Eftersom iGO har minst 26 olika appar så må det vara dem förlåtet att några engelska ord dyker upp!
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tack för ditt svar Knarrevik!
De e som du säger att scrollar jag på kartan så döljs ju ikonen så småningom men om man råkar trycka till lite för hårt så flyttas ikonen dit.
Tycker trots allt det är lite irriterande att man inte kan välja om man vill applicera en punkt(ikon)eller inte! Hoppas jag lär mig!
Med vänlig hälsning, Rolfevert
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Åtskilliga tusen campingar finns redan som intressepunkter i iGO liksom i de flesta navigeringsappar.
Däremot saknas ställplatser varför apparna Mobil Life + och POIViewer är så värdefulla.

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

image.jpg
POIViewer med HBK's husbilsplatser som har direktkoppling
till iGO m.fl. navigeringsappar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Fel blev det här. Återkommer strax.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det tog lite tid, inte van vid fotohantering i paddor och plattor. Mycket bättre i datorn.

Locus Pro kan också:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Därefter kan man navigera med Locus direkt eller välja navigeringsapp. Jag har börjat uppskatta here mer och mer. Sygic är nog vanligast men det finns fler.

Jappe
 

Tinus

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falun
HBK-Nr
5971
Medlemskap
2021
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej
Ingår fartkameror i appen för IGO Primo eller går det att komplettera med ett ytterligare abbonemang
Tinus
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Fartkameror finns som inappköp och kan uppdateras kontinuerligt.
Eftersom hastighetsvarningar är inbyggt i appen är behovet inte längre så stort.

image.jpg
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag har fartkameror, men tycker inte att den är bra.
Den varnar för kameror som finns på korsande vägar också. Den känner tydligen av kameror i alla riktningar inom ett visst avstånd.
T.ex. På Autobahn Tyskland med fri fart så varnar den ideligen när man närmar sig viadukter med korsande väg. Mycket irriterande!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det går att ställa in så att det varnas bara för fasta kameror, inte för rödljuskameror, platser där mobila kameror brukar sättas upp, skolor, järnvägskorsningar m.m.
Då blir det betydligt lugnare.

6.1.5 Road safety cameras and other proximity alert points
There is a special proximity warning for road safety cameras (like speed or red light cameras) and other proximity alert points (like schools or railroad crossings). These alert points are not part of the software. You can download them from the Shop or you can upload points in a specific text file if needed.
The application can warn you when you approach road safety cameras like speed cameras or dangerous areas like school zones or railroad crossings. You can set up the different alert types individually in Sound and Warning settings (page 92).
The following alert types are available:
• Audio warning: beeps or the spoken type of the alert can be played while you are approaching one of these points, or extra alert sounds if you exceed the given speed limit while approaching.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

OT
Så har vi gjort vi Aldiko i androidplattan.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej! Mitt första inlägg här i Husbilsklubben :)

Jag har använt iGo för ca 10 år sen i min handdator och jag var mycket nöjd med den då. Blev mycket glad när jag hittade den i Appstore för nåt år sen. När jag sen hittade denna tråden med alla bra tips så bestämde jag mig för att använda iPaddan i husbilen som navigator. Jag har en iPad mini som är perfekt storlek på skärmen till navigator.

Jag har läst denna tråd från början men inte hittat om man kan göra en rutt i datorn och sen föra över den till iGo.
Jag har använt Microsoft Auroroute eller Google Maps att göra rutten och Tyre för att föra över rutten till min TomTom. Finns det nåt liknande till iGo?
Microsoft Auroroute är ett underbart program att lägga rutter med tycker jag men tyvärr så uppdateras det inte längre så sista kartorna är från 2013.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

En av iGO's bästa funktioner är just att lägga upp rutter från valfri startpunkt.
Om jag inte minns fel kan man lägga in 20 delmål (waypoints). En finess är att iGO kan bestämma ordningsföljden beroende på hur man gjort ruttinställningarna (optimera waypoints och optimera rutt).
 
Toppen