• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jo det vet jag, men kan man lägga en rutt i datorn och sen överföra den till iGo?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det var just det som jag ville säga, iGO klarar det bättre än datorn och framför allt enklare!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ok, ja vi har ju alla olika åsikter ;)
Jag får väl lära mig att göra det i paddan istället.
I Autoroute kan man lägga in tider, när man vill starta på morgonen, pauser och när man vill stanna för kvällen, så kan man tex se hur många dagar en rutt tar. Det tycker jag är en fördel.

Ser tex ut så här:
SUMMARY
Driving distance: 2341.9 kilometres
Trip duration: 9 days, 5 hours, 56 minutes
Driving time: 28 hours, 41 minutes
Cost: 3,425.87
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

OK! Jag förstår hur du menar.
iGO beräknar körtid beroende på vägval.
Jag roade mig med att lägga in vissa huvudstäder i Europa slumpmässigt och valde ej motorväg och ej betalväg.
Så här blev resultatet när iGO optimerat rutten:

image.jpg
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja jag roade mig att lägga rutten vi kanske ska köra i augusti i Norge. Tog en stund men inte så farligt. Jag tog adresserna från autoroute och skrev dom i iGo, funkar ju det också. Vad heter programmet som man kan se filsystemet i iPad? Har ju sett det här i tråden men nu hittar jag det inte.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ett stort nöje är att planera sin resa och hitta irtessepunkter utmed vägen, sedan när resandet är igång så tar det mycket längre tid än vid plaeringtilfällena, det tillkommer sevärdheter och ställplatser vid trevliga städer och man får tipps om trevliga vägar att åka. Och så ibland efter ett tag så stämmer inte planeringen ett dugg, till och med slutmålet är bortprioterat.
Som Robert Karl Oskar Broberg så vältaligt utryckte saken, det är inte målet som är viktigt utan det är resan som betyder allt.
 
F

F.d. 53695

Guest
Efter att ha fått inbrott i husbilen i helgen och blivit av med bilstereo och GPS:er så blir nog valet IGO Primo denna gång.
Men hur löser jag problemet med backkameran?
Finns det någon lösning tillsammans med ipad:en?

/Thomas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

En ljusning för oss som använder iGO, nu slipper vi 2GB-gränsen och behöver inte längre ladda ned nordenkarta m.fl. i efterskott vid varje uppdatering.

Apple låter via sina utvecklarsidor meddela att gränsen för hur stora appar och spel får lov att vara på App Store höjs från 2 till 4 gigabyte med omedelbar verkan.

I sammanhanget kan nämnas att appar som är större än 100 megabyte fortfarande inte kan laddas ner via 3g eller 4g, i stället är det wifi eller överföring från Itunes som gäller.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Herr Knarrevik. Kan man använda en Nokia Lumia 2520 för IGO, den har kortplats och 4g.?? Det skall bli ett nytt niveringshjälpmedel till våren.

Jägarn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ledsen, iGO passar till iPhone/iPad!

En navigeringsapp fordrar varken 3G eller 4G eftersom appen navigerar i offlineläge.
 

Båj46

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
15100
Medlemskap
2023
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Knarrevik ! Har tänkt införskaffa en Ipad mini att använda till GPS.( IGO )
Finns tydligen fler olika Ipad mini 3, och hur mycket GB behövs?
Tacksam för svar. // Björn
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu heter jag inte Knarrevik, men jag svarar ändå...

Minst 32 GB, men ju mer desto bättre. Men det är inte direkt för navigationen utan för att du antagligen kommer använda den till mycket annat också.
Nu tar Apple väldigt bra betalt för minnet, men du kan aldrig ha för mycket minne, bara motsatsen...

Se också till att köpa en med 3G/4G!! Du måste inte ha simkort i iPaden, men GPS funktionen ligger i telefoni-chippet. Så köper du bara wifi-versionen så går den inte att använda som Navigator (utan att köpa till extern gps)

//Stefan
 

Båj46

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
15100
Medlemskap
2023
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej Stefan ! Tack för svaret, jag misstänkte att det var den med simkort
man måste ha. Och, ta betalt kan dom. Givetvis skall den användas till
annat också. // Björn
 

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag måste då säga, en fantastiskt källa för info.
Tack så mycket, har suttit och läst, säkert en timma.
Jag gillar att sitta hemma framför datorn och planera. Och då blir det Google Maps.
Om jag nu laddar hem iGo till iTunes för vidare befordran till Iphone och padda, får jag då också en karta på min iMac hemma, och kan sitta och planera i?
eller
Kan jag fortsätta och planera i GoogleMaps och exportera den rutten på något sätt till paddan?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Eftersom iGO är en app går det inte att köra den i en iMac vad jag förstår.

Den är däremot riktigt bra att använda vid planering då man kan lägga in upp till 20 delmål (waypoints) som sedan kan optimeras för bästa rutt beroende på hur man lagt in ruttinställningar, dvs betalvägar, motorvägar, färjor. m.m. Betydligt enklare än Google Maps och dessutom behöver man inte vara uppkopplad (offline).

Om man inte tänker resa i Östeuropa finns Western Europe för under 300 kr.
 

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tack för svar
Men, du menar då att man sitter och planerar i paddan?
eller
Går det att sitta och planera framför iMac, och sen exportera till iGo i paddan?
Jörgen
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Den finns för Android också men tydligen inte för oss alla!

NNG delivers Android and Windows Mobile applications directly to smartphone manufacturers and network providers.
:swoon:
 
Toppen