• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Den svenska modellen är inga problem då vi har stränga regler för hur detta ska genomföras, och jag tror att det till största delen sköts som det ska.
Problemet är importen av dessa varor från andra länder där man ej omfattas av bedövningsreglerna, vilket man också tydligt ser på de olika filmerna på youtube som finns tillgängliga.
Polen förbjöd all halalslakt nyligen, jag tror att det är enda sättet att komma ifrån djurplågeriet.
 
F

F.d. 3793

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

:mad:qvibble Halal ett slakteri utanför Ljungby....tror jag att det ligger! Jodå så visst finns dessa slakterier i SVERIGE!
Inte så längesen det var i nyheterna om att dom slaktade UTAN bedövning!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag skickade ett mail till Scan,

Visa bilaga 70660

Svaret kom för en stund sedan. Klicka!

Visa bilaga 70661

Jappe

Jappe, ditt sätt att hota med någon slags bojkott på en massa okända människors vägnar tycker jag inte är snyggt, Man bör hålla sig till det man vet och som är sant, du vet knappast vad en massa andra människor tycker i den här frågan. Uttryck din egen åsikt men låt övriga sköta sitt eget tyckande! :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jappe, ditt sätt att hota med någon slags bojkott på en massa okända människors vägnar tycker jag inte är snyggt, Man bör hålla sig till det man vet och som är sant, du vet knappast vad en massa andra människor tycker i den här frågan. Uttryck din egen åsikt men låt övriga sköta sitt eget tyckande! :confused:

Det var inte meningen att det skulle vara speciellt snyggt! :D Svaret kom snabbt, kanske tack vare "osnyggheten".
ICA, Coop och Willys har inte svarat än. Möjligen var mina mail till dem för hovsamma.

Jappe
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jappe, som jag skrivit tidigare så gäller samma regler gäller som vid vanlig slakt, dvs djuret ska vara bedövat innan det sticks.
Ska köttet märkas som halal så ska en muslim läsa böner för djuret vid dödandet.
Detta är den enda skillnaden jämfört med normal slakt i ett svenskt slakteri.

Så sluta nu att smutskasta svenska slakterier!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jappe, som jag skrivit tidigare så gäller samma regler gäller som vid vanlig slakt, dvs djuret ska vara bedövat innan det sticks.
Ska köttet märkas som halal så ska en muslim läsa böner för djuret vid dödandet.
Detta är den enda skillnaden jämfört med normal slakt i ett svenskt slakteri.

Så sluta nu att smutskasta svenska slakterier!

JonasS! Jag har inte smutskastat svenska slakterier, tvärtom.

Det är det importerade köttet som kan ha slaktats på ett olämpligt (snällt uttryckt) sätt!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

ICA och Willys har inte svarat än på frågan om de saluför halalslaktat kött i Sverige. Varför de dröjer med svaren vet jag inte men de kanske har mycket att göra med att besvara frågor från kunderna.

Möjligen är de upptagna med att kontrollera allt fryst kött i frysdiskarna! :D Där kan det ju finnas kött med tveksamt ursprung från slakterier utanför Sverige för att inte tala om olika köttprodukter i konservburkar!

Jappe
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

JonasS! Jag har inte smutskastat svenska slakterier, tvärtom.

Det är det importerade köttet som kan ha slaktats på ett olämpligt (snällt uttryckt) sätt!

Jappe

Ok, missuppfattade det!

Tror dock inte att du helt kan lita på de svar du får från livsmedelskedjorna eftersom de inte har kontroll hela vägen. Däremot kan det vara intressant att höra vad de tror sig veta om hur bra kontroll de har.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag skickar ofta och många mail till olika företag eftersom det är så jobbigt att sitta och vänta i telefon. Alla svarar snabbt och adekvat på mina frågor utom ICA och Willys! Senast idag har jag får bra och uttömmande svar från Schenker och Öresundsbron i olika frågor men ICA och Willys dröjer fortfarande med sina svar angående halalslaktade varor i butikerna. Varför?

Tilläggas bör kanske att mitt språk i dessa mail var korrekt!

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jåda, Willys har stora mängder får och lammkött (fryst) som är märkt "halalslaktat".
Men numera finns det även "rumsrena" alternativ från Gotland när det gäller lamm.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Willys svarade för en stund sedan på min fråga om de säljer halalslaktat kött: [FONT=&quot]"Tack för ditt mejl. Ja, det gör vi." Inga detaljer där inte!

Nu är det bara ICA kvar!

Jappe
[/FONT]
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Vi må ha olika åsikter då och då. Min dotter däremot säger att hon älskar dig.... eller åtminstone ditt engagemang för katter och djurskydd och för att du vågar vara besvärlig på internet.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Forby all slik religiøs slakt.
Både Kosher og halal er grotesk og fullstendig uønsket!.
Om dere ikke har sett det så kan jeg legge ut link fra youtube som får dere til å bli dårlige, kvalme og syke i mange dager på hvordan religiøs slakt kan se ut. Om de vil ha slikt barbari, som deisse religioner forfekter, kan de slakte slik i sine egne land, men i hele det siviliserte Europa skulle all slik religiøs slakt, import og håndtering av slikt kjøtt osv.... blitt totalforbudt. Kommer de hit får de ta til takke med vår noe mer siviliserte slakte metoder og tradisjoner, om ikke....

Jeg protesterer på at JEG må kjøpe mine vanlige kjøttvarer som halal merket. Vi skal tilpasses for at slakteriene skal få færrest mulig varetyper i disken.

Jeg protesterer sterkt! En uønsket slaktekultur!.
 
Toppen