• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Sån här behandling av djur samt långa transporter för djuren ut i Europa för billigare slakt. Kött som skickas hit och dit, man har ingen aning vad det kommer ifrån. Detta får mig att överväga att bojkotta kött, så långt som möjligt. Finns som tur väl är gårdslaktat kött, från namnmärkta gårdar.

Och att hamburgerkedjerna har sådant kött var för mig en nyhet. Men klart allt för att kunna sälja en hamburgare för 10:-.
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Är inte detta något som du som butikschef på Ica Lovisa skulle kunna föreslå Ica centralt att göra en tydlig märkning av alternativen då detta är något som konsumenterna efterfrågar?
Bara en tanke.....

Jag är inte butikschef :)

Har under mina 31 år i butik aldrig hört förut att konsumenterna efterfrågar halalmärkning av kött.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

I Sverige är nedanstående bedövningsmedel godkända. Källa:Jordbruksverket

Dessa bedövningsmetoder får användas:

Nötkreatur, renar, hjortar, övriga idisslare samt hästdjur får bedövas med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär.
Får och getter får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär och elektricitet.
Grisar får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär, elektricitet och koldioxid.
Höns får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet och koldioxid samt i vissa fall slag i huvudet.
Övriga fjäderfän och kaniner får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet samt i vissa fall slag i huvudet.
Strutsfåglar får bedövas med bultpistol, kulvapen och elektricitet.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Tror okunskapen är stor om hur halalslakt går till i Sverige. Samma regler gäller som vid vanlig slakt, dvs djuret ska vara bedövat innan det sticks.
Ska köttet märkas som halal så ska en muslim läsa böner för djuret vid dödandet.
Detta är den enda skillnaden jämfört med normal slakt i ett svenskt slakteri.

Jag försvarar inte djurplågeri så välj kött från svenska gårdar och svenska slakterier vilka kontrolleras bättre än i andra länder och därför är lite dyrare.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Oj, fel av mig, hade för mig att ditt nya jobb var just det, får skylla på min höga ålder som innebär vissa minnesstörningar :oops:.
Fast du ser ju att jag har höga tankar om dig Lovisa :).
Jag och många med mig har under lång tid begärt detta från våra lokala butiker för att inte riskera att stödja detta grymma slaktsätt, svaret blir alltid precis som du skrev att det inte finns en tydlig information av köttets ursprung.
Jag kan inte begripa varför detta ska vara så svårt för leverantörerna att ordna, jag fick dock ett tips om att kravmärkt kött inte är halalslaktat, ska kolla upp om detta stämmer.
För mig är inte priset det viktiga, jag är beredd att betala mer för kött som är lokalproducerat och slaktat efter svenska djurskyddslagar på ett så humant sätt som möjligt.
Det skapar också jobb för våra svenska producenter och det är jag villig att betala extra för, helt vansinnigt att kött fraktas över halva jordklotet med ett dessutom tveksamt ursprung.
Vad är det vi tuggar i oss egentligen ?
Det kräver jag som konsument att få information om så att jag kan välja den vara som är mest tilltalande för mig, har tyvärr ingen gårdsbutik nära vad jag vet annars skulle jag välja det alternativet.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Sån här behandling av djur samt långa transporter för djuren ut i Europa för billigare slakt. Kött som skickas hit och dit, man har ingen aning vad det kommer ifrån. Detta får mig att överväga att bojkotta kött, så långt som möjligt. Finns som tur väl är gårdslaktat kött, från namnmärkta gårdar.

Och att hamburgerkedjerna har sådant kött var för mig en nyhet. Men klart allt för att kunna sälja en hamburgare för 10:-.


Finns det någon förteckning över gårdsbutiker på nätet så man kan se var man har den närmaste butiken ?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Sök på gårdsbutiker i AppStore så hittar du en app som visar dig gårdsbutiker i din närhet var du än är i Sverige. Du kan också titta vad som finns då alla gårdsbutiker i Sverige finns samlade i appen. Finns säkert också en hemsida med det har jag inte kollat då jag använder appen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Det finns en app för androidlurar: Gårdsbutiker som jag håller på och kollar nu. i-folket får tydligen vänta ännu ett tag på appen! Kan det bero på att de som har iPhonar och iPaddor inte är lika kritiskt lagda som vi androidinnehavare utan köper vad som helst som marknadsförs med massiv reklam? :D

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

halallslakt går hand i hand med islam.ock eftersom det finns så stor efterfrågan i sverige utav nån anledning:p så säljs detta kött över disk utav ica-coop-med flera,utan nån hänsyn för djurens bästa,,

marknadens krafter råder,,inte det fundamentala tänkandet,detta har inget med prästerskapet att göra,,
utan grundar sej på en efterfrågan som ingen normal människa kan acceptera,,
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Scan nytt sortiment

Tråden handlade om ICA:s manipulerade köttprodukter och utvecklades på det mest eleganta vis till religiöst djurplågeri. Från enkel reklam till ett intressant ämne som borde engagera alla människor men intresset tycks vara ringa i denna klubb, tyvärr! Det händer ju inte på min gata eller gård så varför ska jag bry mig!

Många strutsar här!

Jappe

Jag läste och tolkade de som att Lovisa rekommenderade ett gott kött att lägga på grillen då man var ute och campade (eller parkerar som många gör... ;-) ).
Sedan var väl din kommentar att det var ju fina ingredienser och då tolkade jag att du syftade på E-ämnena och sedan kom inläggen om halalslakt.
Men vi är ju många tusen medlemmar och alla kanske tolkar det olika, men grillat är gott... Sen är jag också emot plågsam slakt.

:Jappe, hur gör verkar det med fiskaren när han nätfångar fisk, känns lite plågsamt också.
 
Senast ändrad:

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Mitt inlägg handlar inte om kött men väl ett livsmedel. Häromdagen skulle jag få våfflor med grädde och sylt som mellanmål. Jag skulle vispa grädden och döm om min förvåning när jag av en händelse kollade fetthalten och dessutom fick se producentens namn.
OBS. Både ICA och COOP har detta i sitt sortiment!

Det stod så här: Producerad för Coop Inköp & Kategori AB i Solna
av BMI eG, Würzberg, Tyskland.


(Färg och text på förpackningen var precis identisk som tidigare!)

Jag blev ledsen och förbannad! Det blev våfflor med bara sylt.
Det är bedrövligt att man hädanefter måste vrida och vända på livsmedelsförpackningarna innan man köper dom och sedan äter dom.

Med vänlig hälsning. Walle
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Det finns en app för androidlurar: Gårdsbutiker som jag håller på och kollar nu. i-folket får tydligen vänta ännu ett tag på appen! Kan det bero på att de som har iPhonar och iPaddor inte är lika kritiskt lagda som vi androidinnehavare utan köper vad som helst som marknadsförs med massiv reklam? :D

Jappe

Jag laddade hem appen för ett år sedan till min iPhone :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Ja, det gäller att se upp när man handlar nuförtiden. GB hade bråttom häromsistens när hon skulle köpa vispgrädde och kom hem med den här hemska kemikaliesoppan:

he.jpg

Den står kvar oöppnad i kylen. Man kanske skulle göra ett test och kolla hållbarheten och öppna den om ett år eller så! :D

Läs alltid innehållsförteckningarna på förpackningarna!

'Jappe
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Mitt inlägg handlar inte om kött men väl ett livsmedel. Häromdagen skulle jag få våfflor med grädde och sylt som mellanmål. Jag skulle vispa grädden och döm om min förvåning när jag av en händelse kollade fetthalten och dessutom fick se producentens namn.
OBS. Både ICA och COOP har detta i sitt sortiment!

Det stod så här: Producerad för Coop Inköp & Kategori AB i Solna
av BMI eG, Würzberg, Tyskland.


(Färg och text på förpackningen var precis identisk som tidigare!)

Jag blev ledsen och förbannad! Det blev våfflor med bara sylt.
Det är bedrövligt att man hädanefter måste vrida och vända på livsmedelsförpackningarna innan man köper dom och sedan äter dom.

Med vänlig hälsning. Walle

Hej Walle

Kan inte svara för Coop eftersom jag jobbar i butik för Ica. Men vet den enkla orsaken till att grädde i vissa fall blivit utlandstillverkat. Från ICAs håll är ICAs egen grädde från djur i Österrike. Detta beror i sin tur på att det är brist på svenska råvaror. Så istället för tomma hyllor har de valt utländskt. Hos Ica är det Österrike som når upp till de krav som tillverkaren i Sverige har gentemot sina kunder. Verkar då som att Coop har samma dilemma med sin grädde. Det kommer säkerligen bli så i framtiden att man får läsa innantill på fler livsmedel än kött för att veta ursprung.

Är säker på att det kommer att utvecklas i att produkter märks upp med svenska flaggan eller annan blågul märkning.

En parentes i halaldiskussionen!!

/Lovisa
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Att läsa på förpackningen är inte lätt. Det räcker inte med förstoringsglas längre, det behövs mikroskåp.
Min lokala köttproducent säljer riktiga, hederliga, ätbara råvaror till ungefär samma pris som i kända livsmedelsbutiker. Dom djuren mår gott t.o.m. efter döden.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag har väldigt vårt att tro att de större slakterierna anlitar muslimska präster vid slakt. Eftersom slakt pågår hela tiden på dessa slakterier så skulle det innebära ett heltidsjobb.

Vet inte om det behöver vara en präst?
Det är normalt en anställd som läser bönerna och samtidigt sköter om bedövning och avlivning. Så det är inte någon ökad kostnad. Blir nog en besparing eftersom allt kött därmed kan märkas som halal.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Kött från djur som inte har slaktats på föreskrivet sätt (medan det var vid liv) är även förbjudet liksom kött från djur som slaktats på hedniska offeraltare. Allt kött måste komma från ett växtätande djur som är slaktat i Guds namn med undantag för om man jagat eller fiskat själv. I extrema situationer, som att man till exempel riskerar att dö av svält, kan dock annars otillåtna livsmedel räknas som halal.

Enligt islamisk lag skall slakt av djur följa en föreskriven metod för rituell slakt för att djurets kött skall bli halal.[1][2][3][4] Bland annat måste djuret vara mentalt närvarande när halspulsådern skärs av och djuret tappas på blod.[5]
Inom islam kallas traditionell muslimsk slakt dhabh eller dhabiha och på svenska halalslakt eller skäktning.[6].

De flesta muslimer i Sverige accepterar bedövning med elektricitet eller med bultpistol eftersom djuret i båda fallen inte dör innan avblodningen.

Elbedövningen ger dessutom inte heller några skador på djuret. Bedövningens syfte är bland annat att förebygga smärta och lidande under snittning av halsen och bedövningens effekt gör det även möjligt att avbloda djuret utan att placera det i en fasthållningsanordning under längre tid.[7] På svenska slakterier slaktas således djur för halalkött på samma sätt som för annat kött. Enda skillnaden är att en muslim uttalar sin guds namn.

Källa Wikipedia
 
Toppen