• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Mitt inlägg handlar inte om kött men väl ett livsmedel. Häromdagen skulle jag få våfflor med grädde och sylt som mellanmål. Jag skulle vispa grädden och döm om min förvåning när jag av en händelse kollade fetthalten och dessutom fick se producentens namn.
OBS. Både ICA och COOP har detta i sitt sortiment!

Det stod så här: Producerad för Coop Inköp & Kategori AB i Solna
av BMI eG, Würzberg, Tyskland.


(Färg och text på förpackningen var precis identisk som tidigare!)

Jag blev ledsen och förbannad! Det blev våfflor med bara sylt.
Det är bedrövligt att man hädanefter måste vrida och vända på livsmedelsförpackningarna innan man köper dom och sedan äter dom.

Med vänlig hälsning. Walle


Var produkten behäftad med fel eller pratar vi om onödiga transporter, kommer osökt att tänka på den handel som pågår i Tyskland med % haltiga drycker som transporteras till Sverige hur resonerar ni då om att köpa lokalproducerat.
Tror inte varken tyskar eller österrikare äter sämre mat än oss.
Jappe har svårt att få ihop ditt miljöresonomang ibland,du verkar ju köpa det mesta i Kina det är väl inte miljöpolitiskt korrekt eller?
Vad gäller halalslakt tycker jag det är bedrövlig.

Hade Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag köper lokalt producerad svensk sprit (ex.vis OP) i Tyskland eftersom den är så mycket billigare där! Den svenska märkliga alkohollagstiftningen tvingar mig till detta!

Österrike har Europas bästa kök enligt min mening

Vad gäller att jag hellre handlar div. varor direkt från Kina så har det ju faktiskt ingen betydelse miljömässigt om jag köper varan dyrt i Sverige eller samma vara billigt i Kina! Den ska ju ändå fraktas hit.

Jappe
 
F

F.d. 3793

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Hej på er!
Angående HALALKÖTT i våra butiker så har jag googlat mig tokig på detta...och pratat med butikerna ICA Coop Willys o LIDL!

Slutkontentan av detta blev att det mesta kött som inte uppfyller alla 3 kriterierna
uppfödarland
slaktland
packeteringsland.

Alla dessa ska det stå SVERIGE på.. :)

Då vet man att dels kommer köttet från Sverige och är slaktat här och sist även packeterat här!
Står det inte slaktland Sverige så är det till 99 % slaktat i den sk Weinbergertrumman där korna föses in utan bedövning och får halsen avskuren samtidigt som trumman roterar för att tömma djuret på blod! =(
Lidls kött är till mesta dels Halalslaktat!

Så mina vänner det gäller att läsa sig gråhårig innan man handlar!
:confused::confused::confused:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag köper lokalt producerad svensk sprit (ex.vis OP) i Tyskland eftersom den är så mycket billigare där! Den svenska märkliga alkohollagstiftningen tvingar mig till detta!

Österrike har Europas bästa kök enligt min mening

Vad gäller att jag hellre handlar div. varor direkt från Kina så har det ju faktiskt ingen betydelse miljömässigt om jag köper varan dyrt i Sverige eller samma vara billigt i Kina! Den ska ju ändå fraktas hit.

Jappe

Där ser man, att det till slut var priset som var avgörande hade mina misstankar om det.
Håll med om att det troligtvis är bättre att 10000 telefoner samåker så att säga en att alla åker själva, men du har redan svarat så jag förstår, att det är priset sedan att miljön får sig en törn det får vi ta.
Att sedan maten är utsökt i Österrike där är vi helt överens.

Hade Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag köpte en smartphone för ett tag sedan, en väldigt flott telefon men så flott var den inte så att den åkte första klass i eget flygplan. Den samåkte med en massa andra telefoner i ett simpelt transportflygplan! :D

Jappe
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Gillar denna tråd förresten. Börjar med konstig slaktmetod och rullar över på telefonsidan:D:D:mad::)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Ja, för att gå tillbaka till den ursprungliga frågan, så är det väl bara grisar som undgår halalslakten.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Om jag köper en telefon i Sverige så lär den ha kommit i en container med båt. Jag skulle tro att telefontätheten i den containern är betydligt högre än i flygpostens styckförpackade försändelser. Därmed torde miljöpåverkan på den styckvis direktimporterade telefonen vara betydligt högre än den massimporterade.

Detta inlägg för att hålla avvikelsen från ämnet levande :D .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag läste igenom Djurskyddsmyndighetens rapport från 2007. Där finns en intressant tabell:

hako.JPG

Här kan man se att det i Europa endast är i Sverige, Norge, Island och Lettland som slakten bedrivs utan religiöst betingat djurplågeri!

Nu vet jag vilka länder jag ska välja bort när det gäller importerat kött! Illa att danskarna finns med bland dessa länder men nu förstår jag varför det är så mycket socker i dansk bacon. Stressade grisar utsöndrar ett ämne som gör att köttet smakar pyton. Socker tillsätts därför för att mildra den äckliga smaken!

Det här gäller ju också koscherslakt där det religiösa tokeriet är ännu värre än hos muslimerna!

Jappe
 
Senast ändrad:

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Gillar denna tråd förresten. Börjar med konstig slaktmetod och rullar över på telefonsidan:D:D:mad::)
Javisst......och så lite miljömupperi också! Men tänk vad tyst det har varit från muppehåll när det gäller den hemska globala uppvärmningen!!
Kan det kanske bero på den senaste vintern och den bedrövliga s.k. våren !!??:twitcy:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Angående appen Gårdsbutiker:
Som redan påpekats har du fel Jappe, appen har funnits länge även för oss med IOS.

Vad värre är att det krävs en årsavgift för varje gårdsbutik som vill vara med i appen och jag vet att en del gårdsbutiker därför tvekat att vara med eftersom de varit osäkra på reklamvärdet att lägga pengar på att synas i appen. Så om ingen tänker starta en konkurrerande app som är gratis för butikerna (kanske även för användare) så borde väl det bästa vara att vi sprider den så den får en riktigt många användare så att det är självklart för gårdsbutikerna att vara med där. Jag tycker idéen med appen och dess utformning med Gps osv är bra så jag hoppas den kan spridas tillräckligt så den blir självklar och därmed heltäckande. Som det hittills varit betalar gårdsbutikerna per år för att få vara med i det årets version om jag fått rätt info.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag utgår från att om man ondgör sig över halalslakt och det lidande det medför för djuren äter man inte kräftor. Att kokas levande torde innebära fruktansvärda plågor.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag utgår från att om man ondgör sig över halalslakt och det lidande det medför för djuren äter man inte kräftor. Att kokas levande torde innebära fruktansvärda plågor.

Mycket tänkvärt.

Vad är det som avgör att vi reagerar, är det storleken på djuren eller hur söta dom är. Hur många kommer ihåg dom gamla mullvadsfällorna. Morfars klisterremsa som hängde som en spiral från taket där flugorna fastnade och satt och sprattlade tills dom dog. Hur humant var detta.

Hur många sätt används inte för att ta livet av mördarsniglar. Detta ämne är inte lätt, men halalslakt är inte acceptabelt när det finns humanare metoder.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Javisst......och så lite miljömupperi också! Men tänk vad tyst det har varit från muppehåll när det gäller den hemska globala uppvärmningen!!
Kan det kanske bero på den senaste vintern och den bedrövliga s.k. våren !!??:twitcy:

Den globala uppvärmningen behöver inte innebära att vintrarna här blir varmare. Den innebär däremot troligtvis en klimatförändring.

Det går inte att förneka att isarna smälter i allt snabbare takt. Så visst är något på gång, sen om det har med människans påverkan av jorden eller om det är en naturlig förändring, det är svårt att säga. Men för den skull behöver vi ju inte fortsätta att skita ner, eller hur?

/Ludde
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Illa att danskarna finns med bland dessa länder men nu förstår jag varför det är så mycket socker i dansk bacon. Stressade grisar utsöndrar ett ämne som gör att köttet smakar pyton. Socker tillsätts därför för att mildra den äckliga smaken!

I sak håller jag med dig, jag köper aldrig Danskt kött.

Dock så har detta med Danskt fläsk inget att göra med slaktmetod.
Det faller åpå sin egen orimlighet, om man av religösa skäl bara äter halalslaktat kött, så äter man inte gris.
dvs det finns inget behov/efterfrågan på halalslaktad gris.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jag skickade ett mail till Scan,

scan1.JPG

Svaret kom för en stund sedan. Klicka!

Scan2.JPG

Jappe
 
Toppen