• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Om elblocket är lika gammalt som din "grundbil" skulle jag absolut satsa på en Ctek 250S Dual som regulator, den fixar i princip allt, ladda bodelsbatterierna och startbatteriet med max laddningsspänning oberoende av källa, solceller, generator eller nät, den har temperaturavkännare så att du alltid får rätt laddningsspänning både om det är varmt eller kallt. Sedan vi installerade en sådan har vi inte behövt oroa oss för batteriernas laddning, vi kommer t.o.m. hem med fulla batterier på vintern. Det är nog den enskilt bästa investeringen jag har gjort i vår husbil!:)


Elblocket är ett CBS 200 och ett år gammalt så detta fungerar bra. Det finns en ingång för solcell på detta men har läst här på forumet att de flesta kopplar direkt till batteriet. Kommer nog att göra detsamma.
När vi är hemma så står bilen koppplad till 220 v hela tiden.
Tackar
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

"Tankedrift":
Dessa flugor lär i Murjektrakten kallas för "svier" enligt salig mor,
barnfödd i "randbyn" Porsi av salig distrikssköterskan Ellen Bengtsson.
Jodå, jag har faktiskt kvar en ingift moster uppe i M!

När är man inte barnfödd? Kanske Pallas Athene, sprungen
fullvuxen ur Zeuvs panna efter huvudvärk (baksmälla?).

"Tankedrift upphör".

För "forcerad kylning" av kylskåpets avkylningsflänsar kan jag
rekomendera en "elektriskt neddrevad" 12VDC datorfläkt.
Kör den på på 9V så blir den genast mycket tystare.

"Neddrevningen" sker m.h.a. en PNP serietransistor mellan fläkt
och jord med emitter till fläkt och kollektorn till jord.
Då de flesta små effekttransistorer brukar ha kollektor i kåpan så
borde du kunna skruva fast transistorkroppen direkt i någon lämplig
fordonsplåt för behövlig kylning.
Med ett lämpligt motstånd mellan kollektor och bas så begränsar
du elegant strömmen genom fläkten.

Strömmen genom motståndet blir basström som transistorns
förstärkningsfaktor förstärker till kollektorström genom fläkten.
Du kan faktiskt styra varvtalet med olika motstånd och en omkopplare
mellan transistorns bas och kollektor/jord!
Dax för lite stillsamt bordslaborerande för att hitta rätt strömbegränsning. ;)

För att få bättre ventilation/kylning av kylskåpets baksida kan du leda en
kanal, från kylskåpsutrymmets övre del, direkt upp till taket.
En luftkanal från bodelsgolvbotten (ständig skugga!)
till fläkten bättrar även på kylningens effektivisering.

Keep on fnuling![/quote]


Jodu svier är inte att leka med de är hemska och kryper in överallt. Fast hästbromsen är värre. Om den biter så sliter den bort ett stort köttstycke.........:(
Kul detta med släkt i Porsi. Vad heter din ingifta moster? byn är ju inte så stor så det vore skoj att veta.
Beträffande kylfläkt till kylskåpet så får nog detta bero ett tag. Skall såvitt jag vet inte ut och åka i hetluften och om det blir aktuellt så omvärderar jag nog detta och drar ut skåpet för installation av en sådan fläkt. Har sedan en tid redan införskaffat en fläkt från Kjell&co
Tackar
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Om hon fortfarande lever
(får så sällan info från mammas sida av släkten)
så heter hon Annalisa Bengtsson.
Hennes son, min kusin, har en större sportstuga
i norra Porsi.

efter att ha läst dina, och "spanske jimmys", upp-piggande och
utmanande epistlar så har det "tagit fyr" i planeringarna och
skissandet/måttandet. :rolleyes:

Har ett antal par extralysen liggande sedan tidigare personbilar.
Nu blir det en "ställning/korg" framför/under alkoven med 3(!) par fjärr
(p.g.a. olika ljusbilder!)= 2 par tyska + 1 par "Biltema".

"Biltemorna" kommer att hamna "vindögt" i mitten, "neddoppade" 30 grader,
att användas som "rangeringslysen" på mörka campingplatser och på skogs-
vägar där man aldrig kör fort .

körde innanför polska kusten, en mulen augustinatt på en (något) gropig
väg i ett friluftsområde. Ena sekunden låg ½-ljuset 5m framför bilen, något
ögonblick senare satt det i trädtopparna.
Inte populärt bland de andra camparna.
Därför hamnar Biltemorna på så sätt.

Samtidigt blir det en stege på baksidan tillsammans med en "brygga" över
bakänden för att antal radioantenner och jag flyttar på "kofångaren" bak.
Den sitter c:a 10 cm snett, inte vackert!

När jag lärt mig bildbehandling ska jag försöka lägga ut lite bilder
på vad jag "ställt till med". :oops:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jodå,
visst vill man skryta med sina bedrifter,
MEN, inte förrän jag lärt mig att kopiera in bilder.

Stolsbilderna, som du kanske minns, fick jag hjälp
av "vår vän i Ödeshög"med, men minnesantecknigarna
tyx vara bortstädade så jag måsta lära på nytt.

Om man mindes ALLT man glömt skulle man vara väldigt kunnig! ;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Att lägga in bilder är lätt
1 Klicka på gemet upptill i rutan som kommer när du klickar på svara
2 Det kommer upp en nyruta som säger ladda upp en fil eller bild ifrån datorn
3 klicka på examinate gå in där du har sparat bilden Ex sim kort eller kamera

Nu kan du förhandsgranska om bilden har laddats upp

Lycka till
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Er bildefilene store så trenger du å behandle de først, ta de opp i et redigeringsprogram og velg resample elelr endre størrelse og lagre resultatet under et nytt namn som du så laster opp. Vi har en begrensning på størrelsen på 3,8 MB for jpg bilder.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tisdagens jobb var att försöka få in det nya kylskåpet i köksbänken. Detta var egentligen inget problem utom att skåpet är betydligt smalare än de mått jag använde vid byggandet. Måste därför minska ner bredden med några lister dels för utseendet men också för tätning mot drag mm. El framdragen och färdig att kopplas in. Tänker koppla direkt till batteriet via säkring och strömbrytare. Funderar också på att göra en ram runt kylskåpet i rostfritt för att fästa skåpet i bänken och samtidigt få skåpdörren mera i liv med skåp och övriga luckor.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack, Juan,
NU har jag antecknat "ledtrådarna"!

Har även, efter vårens jobb med köxträdgården klättrat upp på
vinden för att börja bryta upp vindsgolvet för att byta gammalt
dammigt(?) kutterspån till modernt glasfiberfilt med halva värme-
förlusterna. Utvecklingen går frammåt.

Jag har 2/3-delar kvar och dessutom innerväggar och inbyggda
garderober att "bekriga". host-nys!

Så husbilens ändringar får vänta!
Bara det att ideerna rinner till hela tiden och fyller "ändringspärmen"!
Batterierna till ögonen har jag bytt några gånger,
men VAR sitter batteriet till CPU:n?
:confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

25 maj 2011

Varit i kontakt med Isotherm angående inbyggnadsram och det finns, men ingen här i Sthlm som har denna ram i lager så detta får bero eller tillverkar jag själv en rostfri ram
Den är ju ganska enkel enbart 90 graders vinklar,
Idag har det tillverkats distanser som skall sitta i skåpet sidor för att stödja kylskåpet. Måste tänka på någon sorts isolerin frän kyla o drag och kan kanske använda vanlig mineralisolering typ Rockwool. Det blir ju ett luftutrymme bakom skåpet också och undrar om jag behöver isolera även där. Vi får se. Limmade delar ligger nu för tork under natten,

26 maj 2011

Monterat distanser i skåphålet så nu sitter kylskåpet som ”gjutet” på sin plats. Skall imorgon isolera runt om för att slippa drag och kanske också oljud som kan komma in via ventilationsgallren. Har inte klart för mig ännu hur mycket fukt-vatten som kan komma in via gallren men skall hålla koll på detta och vidta lämpliga åtgärder. Återstår förutom isoleringen att göra en frontram i rostfritt och skall försöka hinna göra det på jobbet imorgon, och efter det inkoppling av elen och provkörning.
Nu börjar bilen snart vara klar för div utflykterer, ställs på till den 1 juni
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej å hå, uppe tidigt, pigg som en pelikan och hyggligt väder dessutom.
Ut på inköpsrunda till bland annat Hjertmans och Erlandssons brygga. Behöver en förskruvning till gasolregulatorn då det visar sig att det måste vara 50 mb till gasolen istället för det vanliga 30 mb. Orsaken till detta är pannan som köptes från Tyskland via Ebay och tyska bilar har tydligen högre gasoltryck. Uppmärksammade inte detta och efter samtal med Alde om orsak till att inte pannan fungerade – bara ”puffade” och ville inte brinna så orsaken sades vara detta med gasolens tryck. Tyvärr så hittade jag ingen förskruvning och får klara mig utan detta tills jag får fatt på detta. Återmonterar 30 mb reduceringen så funkar allt som det skall- utom då värmepannan, men den lär inte behövas just nu,
Så är då kylskåpet monterat och klart. Gjorde en enkel fästram i rostfritt och det fungerade fint. Morgondagen ägnas åt anslutning av kylskåpet och det sker under förarstolen som måste demonteras för åtkomst. Bra detta då är det ju också läge och lämpligt att kolla batteriet och dess kondition. Efter inkoppling av kylskåpet så blir det att kyla en öl för kontroll av kylskåpets funktion. Vet att Calle kallar alla BARBARER som kyler ölen men detta får bli ett undantag. Ledsen Calle.....
Sedan blir det städning i bodelen och komplettering av utrustning som kan behövas för vår första utflykt för året nu på onsdag. Min bättre hälft har kontroll på vad som behövs- tror hon.
Utöver detta så skall jag göra rent färskvattentanken och köra genom en massa friskt vatten.
Bildera föreställer:
Skåpet på plats
Ingen kall öl---ännu
Vent.galler tätade med butylband
Reklam för Swedol och tillfällig tätning mot vädergudarna

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Trevlig Helg till er alla
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 28  maj  2011 006.jpg
    28 maj 2011 006.jpg
    341,5 KB · Visningar: 35
  • 28  maj  2011 007.jpg
    28 maj 2011 007.jpg
    348,5 KB · Visningar: 34
  • 28  maj  2011 009.jpg
    28 maj 2011 009.jpg
    347,1 KB · Visningar: 33
  • 27  maj  2011 004.jpg
    27 maj 2011 004.jpg
    555,7 KB · Visningar: 53

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hadde ikke Alde delene som skulle til for å bygge om värmen til 30 mbar?
Tyskerne gikk egentlig over til 30 mbar i nye biler for over 10 år siden - tror det var i 1997.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Peter,
enligt vad jag förstod av Aldes gubbar så är det bara pannan som kräver 50 mb, spis kommer att fungera lika bra på både 30 och 50 mb. tror inte att det blir någon skillnad.
Efter EU standard så skall numera all gasol gå på 30mb så framkledes blir det inget problem.
Tack för omdömet om bilen och faktiskt tycker jag detsamma. Har varit ett skojigt projekt som inte ännu är till fullo klar och utvärderad, Skulle t:ex kunna tänka mig en annan mera neutral färg - silver? - på hytten då jag inte har fantasi nog att utforma och designa en bra dekor.
Får rulla denna sommar så får vi se om det bytes färg under vintern tillsammans med drivlina som egentligen redan borde varit utbytt. Det är mycket nu.......men det kommer.
Ha det så gott i Norrbotten
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hadde ikke Alde delene som skulle til for å bygge om värmen til 30 mbar?
Tyskerne gikk egentlig over til 30 mbar i nye biler for over 10 år siden - tror det var i 1997.

Jo, Alde hade denna slang och koppling i lager med kunde inte garantera att jag hade den före onsdag nästa vecka. Därav blir det återmontering av 30 mb regulatorn så att spisen fungerar och när sommarens turer är över så skall jag ta tag i detta igen.
Däremot hade man inte delar för ombyggnad till 30 mb och det är inte heller intressant för på sikt tror jag att gasolen kommer bort från bilen och ersätts med dieselvärmare och någon form av spritkök eller vad det nu kan bli.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Söndag och ömsom regn o sol, bara arbete som nu närmar sig slutet på husbilsjobbet för denna vår,
Har nu kopplat in kylskåpet via en säkring och separat strömbrytare för att kunna stänga av skåpet när det inte används eller behövs,
Har också druckit en första fulöl kyld för första gången i husbilens kylskåp.
Demonterade förarstolen och monterade en del el under densamma. Säkringar och strömbrytaren till kylskåp, elmatning till fönsterhissar samt matning till radion i instrumentpanelen tillika centrallåsen. Sitter alltså på en massa ström och går något snett så blir det ordentligt varmt i röven,
Min bättre hälft har städat i bodelen och gjort rent färskvattentanken. Återstår nu att flytta ut prylar i bilen, fylla alla tankar förse sig med gott humör och sedan draga vidare på onsdag kväll. Kanske nattstoppet blir Lidköping och Läckö slott om det nu finns någon laglig ställplats där. Jaja det kan bli vid Preem i Götene för där finns en bra restaurang. Härligt att kunna lämna bilen för en stadig frukost och sedan fara vidare mot målet—Grundsund och barn o barnbarn. Kan man ha det bättre???
Morgondagens vedermödor blir att tvätta av husbilen utvändigt och göra klar bilen mekaniskt-koll oljor mm- kolla lufttryck, se till att punkasprayen finns på plats då jag inte har reservhjul.
Bilderna föreställer;
Ventilationsgaller på plats tätade med butylband och skruvade,
Ett virrvarr av kablar under förarstolen
Min bättre hälft med fighting face och snabeldraken i högsta hugg. Tycker säkert att jag skräpar ner mer än nödvändigt....???? Bäst att hålla sig undan en stund.
Kärt besök på jobbet av min forna Citroen B11 som ägt i 10 år men inte heller sett på de senaste 10 åren. Nostalgiskt - absolut.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 29  maj  2011 008.jpg
    29 maj 2011 008.jpg
    556,6 KB · Visningar: 36
  • 29  maj  2011 010.jpg
    29 maj 2011 010.jpg
    586,8 KB · Visningar: 34
  • 29  maj  2011 009.jpg
    29 maj 2011 009.jpg
    367,1 KB · Visningar: 45
  • 27  maj  2011 001.jpg
    27 maj 2011 001.jpg
    1.023,8 KB · Visningar: 34

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag säger bara detta Bror!

Jag lyfter på hatten, hoppas du vet vad jag menar!

Glöm inte att kolla upp Bertilsson!

Full av beundrar av dig!:)

Du är en klippa!

Ha en trevlig resa

Ha det gott!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack o tack Hasse,
ja jag skall kolla upp din gamla trubadur/lumparkompis och hoppas jag lyckas finna denna man eller mera info om var han finns.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

31 maj 2011
Så är då ännu en månad till ända och nu börjar det roliga --tror jag. Ser fram emot många trevliga turer denna sommar. Hoppas lära mig att fiska dessutom.

Bilen nytvättad ut och invändigt. Min bättre hälft har fejat o putsat så allt är nu rent och fint. Faktiskt känns det nästan hemtrevligt.
Vatten påfyllt och med det ett problem. En av avtappningsventilerna behagade läcka så merparten av vattnet rann ut och nu var gode råd dyra. Ett besök i en av lådorna i garaget hittadesut en ny reservventil så det var bara att byta den. Därmed var det tätt och bra. Elen tillkopplad och se det blev varmvatten och när termostaten ökades så blev det även värme på radiatorerna. Även kylskåpet pådraget. Härligt.
Dags då att lasta ut det som skall med neröver och när man ser vad som lastas in så blir det lite oro om totalvikten. Har ju inte vågat väga ekipaget ännu men snart måste det nog ske så man vet vad som gäller. Har också tagit med Net1 för att se hur detta fungerar ute i spenaten/bystan
Påställd och helförsäkrad från o med i morgon och någon gång efter lunch så bär det iväg mot västkusten.
Tillönskar alla en trevlig helg och var rädda om varandra.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 31 maj  2011 001.jpg
    31 maj 2011 001.jpg
    911,9 KB · Visningar: 26

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Önskar dej och de dina en riktig trevlig långhelg,vi har haft regn ett dygn men nu är de varmt och soligt.Kör försiktigt med ditt mästerverk.
Hälsningar från Kallax.
 
Toppen