• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Beställde via TeknikLasse ett abonemang på Net1 som jag provat på olika ställen där jag farit fram. Bl:a i Norrbotten - Metropolen Murjek där absolut inget fungerade om man inte for runt i hela byn för att få täckning. Net1 fungerade perfekt till min förvåning. Nu har detta fått en fast plats i husbilen och kommer att matas med 12 volt som jag inte ännu hunnit dra fram. Fungerar bra på batteri t.v. Skall bli skoj att se hur detta fungerar då vi far omkring på oss på olika platser. Har Telias sticka som dels är långsam fick faktiskt erbjudande om en snabbare sticka i fredags, kommer att ta denna under ett år för att vara garderad och om Net1 fungerar som den skall så får det bli enbart detta framledes..-
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vad tokig man är egentligen som jobbar och modifierar saker o ting som säkert fungerar bra som det var tänkt från fabriken och dess konstruktörer. Men nu är ju vissa människor tillräckligt tokiga och börjar ändra på fungerande koncept.
Med lite tur så kan detta bli bra.
Tror mig ha löst detta med kablaget genom A-stolpe och dörrgaveln. Kraftiga gummigenomföringar håller kablaget på plats i A-stolpen och sedan löper kabeln i dörrgaveln Kablaget löper ganska bra och tror inte att det kommer att vålla några problem framledes.
Kablar för centrallås, högtalare och elfönsterhissar sitter nu på plats på höger dörr och fortsätter med vänster sida som har några flera kablar till matning mm. Borde dragit ytterligare ett par kablar för ett ledljus i dörrbotten eller kanske något annat - reserv? Asch, kommer nog inte att använda bilen då det blir riktigt mörkt och gör vi det så får man famla-fumla i mörkret. Som vanlig alltså... :confused::D

Bilderna föreställer
Kablaget färdigt för montering
Hål för kablager i h hjulhus -A-stolpe och dörrgavel höger sida
Färdigt för inkoppling
Hjulhus- A-stolpe och dörrfals i sin oskuld vänster sida

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsnigar Bror
 

Bilagor

  • 9  maj  2011 001.jpg
    9 maj 2011 001.jpg
    558,2 KB · Visningar: 17
  • 9  maj  2011 002.jpg
    9 maj 2011 002.jpg
    395,8 KB · Visningar: 13
  • 9  maj  2011 004.jpg
    9 maj 2011 004.jpg
    405,8 KB · Visningar: 14
  • 9  maj  2011 005.jpg
    9 maj 2011 005.jpg
    431,8 KB · Visningar: 16
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hejsan Bror jag blir glad var gång du är inne, för då finns alltid något riktigt roligt och trevliga bilder att titta på,du är den som man läser med glädje ,inget tjafs utan bara fakta du och Joan nere Spanien gör klubben till en guldgruva för oss somhar lite äldre bilar.Somriga hälsningar Yngve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skärsår och andra blessyrer hör till vardagen då man jobbar med bilar och kanske framförallt i dörrar som har många vassa kanter. Ser just nu ut som om jag lekt med en vildkatt, men det är väl priset man får betala.
Nu sitter även vänster fönsterhissmotor på plats och fungerar dessutom. Det är ruskigt trångt att montera själva motorn men det går med lite eldigt snack. Väntar nu på gummigenomföringar från Volkswagen till kablarna. Vet inte varför det blev just VW:s genomföringar men kanske beror det lite på att jag jobbar mycket med VAG:s bilar dagligen och kommer ihåg vissa saker som t:ex dessa gummigenomföringar. Dessa är ganska kraftiga och orkar hålla kablarna på plats vilket är mycket viktigt då annars kablarna går av efter hand. Nu har det också kommit till beslut om hur kablarna dras under instrumentbrädan. Där finns det inte så gott om plats så jag tror jag tar bort brädan och strappar upp kablarna snyggt och prydligt och drar fram alla kablar till radio mm. Detta är ett riktigt skräpjobb men nog nödvändigt. Kan ju passa på och kolla om allt annat sitter som det skall och fungerar. Skulle vilja byta ut säkringsdosan mot en modern med flatsäktingar och också avsäkra flera förbrukare med egen säkring, tror dock att det är ett ganska stort jobb – tyvärr. Kan också passa på att byta motståndet för fläkthastigheten då allt ändå är borttaget och då lätt åtkomligt. Kanske någon kan tipsa om ett annat reglage som kan monteras i stället för orginalgrejen gärna ett vridbart reglage. Kan inte ett jota om eljobb så där står jag mig slätt.
Får fundera på det när jag sover.
Inga bra bilder idag.
Återkommer slaviskt!!!:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej, Bror,
det elektriska kan verka "konftikt" för den som inte redan är "inkörd i det hela".

Låt mig, efter fin förebild av "vår store ledare" George Ohm få göra jämförelsen
med vatten:
Tryck = spänning (det spänner i slangen om trycket ökas).
ström= elektroner eller vatten strömmar i sladd eller slang.
motstånd= det blir alltid virvlar i strömmande vatten som hindrar flödet.

Elsystemet blir väldigt lätt om du använder bilens schassi/ram som gemensam pol = jord.
Har du dessutom batteriernas minuspol till jord/schassie (standard sedan 50-talet) så blir
det genast lättare!

För då behöver du bar dra in EN sladd fram till förbrukaren.
på schemat ritar du en kabel från plus till förbrukaren och sedan en jordsymbol på
minussidan!

Problemet är att ALLA strömmar läggs ihop från förbrukare tillbax till batteri:
Alltså måste säkringar och kablar kunna hantera dessa strömmar.

Det ger sig ju nästan "av sig själv" att 3 förbrukare som vardera drar (och säkras) 2 A
måst matas (och gruppsäkras) för 3 x 2 = 6A!
BARA att fortsätta resonemanget!

Att gruppsäkra gör att man redan tidigt skyddar andra delar av elsystemet från elförlust.
koppla ALLA radio- och Tv-apparater till bodelsbatteriet, då kan du (nästan) ALLTID
starta motorn med fordonsbatteriet!!

På jord-och-minussidan behöver vi bara hålla ögonen på "gemensamma jordpunkter"
(ibland av utseendet kallade "bläckfiskar"). Håll dessa rost- och oxid-fria m.h.a. lite fett
(eller smörjolja) så är det nog.

Förslag:
på rutat papper, rita ett förslag på elschema, gödsla sedan med säkringar (till förbrukar-
grupper och förbrukare) så får du en överblick.

Efter några omritningar börjar det växa fram en logik och enkelhet(?) i elschemat.
Sedan kan du lugnt räkna på vilka strömmar (och säkringar) sam kabeldimenssioner som
behövs.
Du hittar mycket info i ELFA-kattalogens faktasidor!

Omkopplare och strömbrytare: du är välkommen att fråga här eller slå ett pingel
(webben blir nog säkrast och snabbast, jag lär ju sitta bland dammigt kutterspån uppe
på vinden och snora och nysa) ;-)

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans och tack.
Detta med Ohms lag använder jag varje dag=motstånd...:swoon:
Har ganska bra kläm på detta och har naturligtvis jordat allt i bilens chassie. Detta med kopplingsschema kan man nog ha synpunkter på. Kladd på ett papper som jag nu glömt vad allt betyder men måste kanske sätta mig ner och fundera och göra ett bättre schema.
Funderade på detta med motståndet till värmefläkten. Kan man ersätta detta motstång ,med någon form av knapp/vred som man monterar i panelen. Fattar egentligen inte funktíonen. Blir det mycket värme från detta motstånd t:ex. Anledning till att jag kan tänka mig att byta är att det inte sitter så roligt till. Men å andra sidan om man tar bort instrumentpanelen så fixar det sig ju
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Motstånd till värmefläkten?

Vill du ha olika hastigheter så blir motståndet lika varmt som fläkter drar i Watt, alldeles för mycket.

Det bästa du kan göra i detta fallet är att sätta dit en motorstyrning som fungerar ungefär som en lampdimmer.
Bror du som kan mycket Använd en 555ª och en 3055ª behöver du ett schema så skickar jag det till dig .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Juan,
tack för erbjudandet att få en schema. Kan lite om mycket med inte detta så din hjälp är värdefull.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det lättaste är nog att du köper en styrning, Jag hittade en Svensk sida electrokit 10100067 Priset är så lågt att det lönar sig inte att slafsa med kretskort. Tänkte inte på att du måste etsa. Själv när jag gör prototyper så använder jag en liten CNC fräs. Detta är något fantastisk kul som jag kan rekomendera dig. En CNC router lika rolig att bygga som att använda. cnc router
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Juan,
detta med cnc router verkar intressant. Måste läsa lite om detta, vad man kan göra mm.
Monterar nog ett orginalreglage till värmefläkten för det verkar enklast. Kan för lite om el och tillverkning av komponenter men kan ju bli ett framtida intresseområde.
Ha det så gott
Hälsningar Bror
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

WOW!
Först tänkte jag "varför?", men sen tänkte jag "varför inte?"!
Imponerande!

(Insåg att jag har byggt/byggt om ett antal hojar och dessutom renoverat en GMC Midas husbil från -76, jag gissar att folk har undrat en del vad jag håller på med också! :rolleyes: )

Keep up the good work!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
"Man lär sig av misstagen" säger alltid min "Gamble Far", Still going stultande 92 år.

Det är glömskan som gör att vi upprepar tidigare misstag (och dumheter)!
Gör en "teckenförklaring" och förvara där den är säkert skyddad men ändå snabbt
åtkommlig.

vilka symboler DU "uppfinner" på dina ritningar har INGEN med att göra.
Finns det dessutom en teckenförklaring så borde schemat vara läsbart.
Med "små boxar" och inskriven kort, förklarande, text kommer man långt.

Lycka till!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Hans visst lär man av sina misstag men, men ibland undrar man.
Detta med ombyggnad mm av styrningen till värmefläkten har jag inte kunskap till och köper orginaldelar även om det känns som "oproffsigt" känns bättre om man kan lösa saker o ting på eget sätt,
Gårdagen och dagens jobb fortfarande, all el ut i dörrarna. Höger sida klar i går och sedan vänster dörr där det gick utmärkt att hålsåga i a-stolpen med fick tji när jag skulle borra i dörrgaveln. Blev att hämta hylsnyckelsatsen plus extra tålamod och skruva bort dörren för att sedan hålsåga även den. Så enkelt allt är när man kommer åt det man vill. Komplettering av kabelhärvan med matarström och jordkablar. Nu återstår det bara att dra kablar under brädan till säkringsboxen i handskfacket. Då kommer ett problem – det finns ingen extra säkringsplats så nu måste jag att dra en ny pluskabel till en ny extra säkringsdosa och placera denna så enkelt åtkomlig som möjligt. Blir nog instrumentbräda bort då blir allt mycket enklare??!!
Påställning och premiärtur denna sommar blir till nästkommande helg och då till Grundsund med lite kringelkrokar och någon avstickare om andan faller på. Allt i funktion i övrigt så jag väntar mig ingen direkt överraskning. Kommer bara på igen att det är tragiskt med slöa dieslar...
Inget mera jobb denna vecka skall på Riksting i Linköping över helgen-borde varit hemma och jobbat istället.
Bilderna föreställer:
Dörrsida höger monterad- saknar högtalare
Kablar--kablar
Vänster fönsterhiss klar för mont,
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 12  maj  2011 001.jpg
    12 maj 2011 001.jpg
    479,9 KB · Visningar: 21
  • 12  maj  2011 002.jpg
    12 maj 2011 002.jpg
    381,6 KB · Visningar: 17
  • 12  maj  2011 003.jpg
    12 maj 2011 003.jpg
    457,4 KB · Visningar: 17
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Motorstyrningen är faktiskt inta alls komplicerad
Du kopplar den mellan 12V+ och fläkten DC Motor Speed

V+ = 12V+ bilens spänning
V- = jord

M+ = Fläktens + kabel
M- = Fläktens - kabel jord

Nu skall fläkten kunna justeras med den stora potensiometern
Med den lilla så kan du justera miniläget avden stora d.v.s tomgången.

Det svåra är bara det okända som man är rädd för
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Här skickar jag några bilder : en angående högtalarna dem är monterade i taket. Andra, hur kläde jag dörrarna och tredje ? hur ska jag fixa fönsterhissen på den axeln som syns . Den är 11 mm och reflad ?
Jag ska isolera (extra ) min förarhytt inkl. dörrar.
Kan Din fönsterhiss passa till mina d-ar. Hur tjock är den ?.Isolering bygger ca 22 mmm.
Mvh

Zdjecia w Amandzie 001.jpg

Zdjecia w Amandzie 002.jpg

Zdjecia w Amandzie 003.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Perrovski,
de fönsterhissar jag köpt via Ebay i Tyskland passar till alla bilar då det är massor med adapters till fönsterhissaxeln. Motorns bredd är cirka 30 mm och i mitt fall monterade innanför innerplåten på dörren och hissmekanismen monterad mellan fönsterhissen och inre plåten. Tror du kan se det på tidigare bilder.
Högtalarna sitter fint i taket och skulle gjort detsamma om det inte varit en alkovbil. Nu har det varit struligt med att hitta passande högtalare till dörrarna men fixat nu, måste bara såga ur lite i dörrplåten för passningen.
Jag har använt galon till dörrklädseln med det finns massor av andra tyger - färger att välja på. Ångrar kanske lite att det blev galon för det ser lite plastigt ut kanske. Kommer nog att betrakta dessa som prototyper och göra nya. Har mallen kvar till klädselsidan.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Apropå din håltagning. Kan det tänkas att en sådan där håltagare med skruv som rörläggarna har för att ta upp hål i diskbänken med hade gått att använda till hålet i dörren? Om du tror det varit möjligt kanske det kan vara till hjälp för någon annan. Det är ju inte helt enkelt att ta ner en hel dörr.

funderar EssoJ
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Perrovski;

"Hej Bror.
Här skickar jag några bilder"


Det ser jättefräckt ut med den röda färgen i taket

juan
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Apropå din håltagning. Kan det tänkas att en sådan där håltagare med skruv som rörläggarna har för att ta upp hål i diskbänken med hade gått att använda till hålet i dörren? Om du tror det varit möjligt kanske det kan vara till hjälp för någon annan. Det är ju inte helt enkelt att ta ner en hel dörr.

funderar EssoJ

Hej EssoJ,
det hade varit otroligt enkelt om jag kunnat använda en hålpunch för att ta upp hålen i dörrarnas gavlar. I detta fall var det inte möjligt pga att det finns en förstärkning i dörrens framkant och därför fanns ingen annan möjlighet att hålsåga i dörrgaveln då man ju skulle igenom två plåtar.
Det är ingen större konst att ta bort dörren. 8 skruvar och en massa handkraft då dörren inte är lätt precis. Man kan märka ut dörrgångjärnens plats med en spetsig tuschpenna för att återmonteringen skall bli enkel och inte kräva någon injustering.
En hålpunch som du menar är fantastiskt att använda där man har åtkomst på baksidan. Dessa verktyg finns i massor av storlekar och kan nog lånas hos någon rörmokare eller plåtverkstad.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
dörrfickan på den fotograferade högerdörren,
är den orginal "från bilens födelse",
eller har du köpt den någonstans?

söker sådana fickor för bl.a. Uggleboets högerdörr,
för annars översvämmar Ugglemor kartfacket,
mitt under instrumentbrädan, med ½-lästa
veckotidningar.

Keep on knåpande! :)
 
Toppen