• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Påställd och helförsäkrad från o med i morgon
Hoppas du haft en värderingsman att kolla mästerverket. Vore tråkigt om det skulle hända något med husbilen och de sen värderar den som om den vore i ursprungsskicket. Finns visserligen hyfsad dokumentation om bygget på webben :twitcy: , men man vet aldrig vad försäkringsbolagen hittar på :mad:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God Fortsättning på denna härliga helg och långweekend.
Kom ner till Grundsund i går kväll trots att det var meningen att åka lite mindre vägar och stanna på någon fin plats en natt. Bra väder men ordentlig motvind stundtals och då var det inte roligt med en motorsvag alkovbil. Här behövs mera PULVER i pannrummet. Mycket mera pulver. Hittat en motor - egentligen en hel plåtis - från en TDI 110 hkr och det skulle sitta bra, vet dock inte om denna passar i min bil men skall kolla detta på tisdag.
Mötte ett antal HBK märkta bilar efter vägen. Trevligt.
Fortsatt trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

9 juni 2011.
Så var då årets första resa avklarad och allt gick som det förväntades. Mycket vind både till Grundsund och hem. Lite tröttsamt med så motorsvag bil men allt går ju om man bara vill. Till o med kylskåpet funkade perfekt så ett par kalla öl fanns det – i alla fall att tag...
Denna vecka har jag pysslat lite med el och kablars fastsättning under instrumentpanelen. Tagit bort en del överflödiga kablar som den tidigare ägaren dragit och till vad vete gudarna. Nya högtalarkablar är också framdragna tillsammans med två pluskablar och minuskabel. Skulle koppla in alltsammans på en EU kontakt men den var fel så nu blir det ett besök på radioaffären.
Kommer ju att åka med denna motor i sommar och skall då fixa lite med den. Försöka att lista ut hur man ökar på bränslemängden på insprutningspumpen. Skall också demontera spridarna och lämna dessa för kontroll/justering på någon dieselverkstad. Kanske detta ger lite mera pulver i maskinen.
Har ju mitt dåliga samvete i garaget i form av en turbomotor som redan borde varit klar och monterad men som skall fixas till tillsammans med växellådan = byta det som behövs. Allt har ju sin tid eller????
Hade tänkt att få montera solcell på taket denna vecka och hade beställt en regulator från Conrad men fick meddelande om att dessa var slut men skulle komma hem och då skickar dom en. Fixat kablar och takgenomföring så det blir bara att borra i taket, skruva fast och täta. Skoj att få se hur det fungerar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

10-11 juni 2011

Skall inte klaga på värmen men just nu känns det lite jobbigt att jobba.
Fredagseftermiddag och man slutar lite tidigare på jobbet. Har haft kontakt med min lokala Citroenverkstad för att få reda på vad som behövs för att ta bort insprutningsmunstyckena på min motor. Svaret var inga specialverktyg. Så hem och började med detta för att på måndag lämna dessa till Falkmans i Solna för översyn och provtryckning. Gick dock bet med att få loss dessa munstycken så de får vänta till på måndag och ny konsultation och eventuellt lån av någon manick. Vill inte bryta och bända även om jag tror att det skulle räcka.
Lördag idag och ändå varmare. Dagens jobb var att montera solcellen på taket och fixa genomföringen för kablaget och även montera en vanlig radioantenn. Efter lite mätning rengöring och maskering så limmades solcellens fästfötter men Sika 291 och efter borrning i taket så monterades kablar i dess hållare och limmades såväl i hålen genom taket som skruvanslutningarna och själva dosan med samma Sika lim. Borde bli pottätt nu.
Återstår nu den förbenade regulatorn som jag dumt nog beställde via Conrads, hade lika gärna kunna köpt en liknande på Erlandssons Brygga eller Hjertmans i Bromma. Återstår nu frågan om jag skall koppla in solcellens kablar direkt på batteriet eller gå via elblocket. Finns ju ingång för solcell där men vet inte varför. Den som lever får se....
Fick förresten igår försäkringspremien som sänkts från 2900 till 2600 kr för helförsäkring med 5ooo kr självrisk. Väntar nu bara på skattebefrielsen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Fortsatt Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 10-11 juni 2011 001.jpg
    10-11 juni 2011 001.jpg
    600,9 KB · Visningar: 21
  • 10-11 juni 2011 005.jpg
    10-11 juni 2011 005.jpg
    646 KB · Visningar: 24
  • 10-11 juni 2011 012.jpg
    10-11 juni 2011 012.jpg
    304,4 KB · Visningar: 23
  • 10-11 juni 2011 013.jpg
    10-11 juni 2011 013.jpg
    530,6 KB · Visningar: 32

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Bror du har startet på å demontere glødepluggen. Innsprutingen sitter på rørene like under glødepluggene. Ta først løs røret og deretter skru dysen ut av toppen - skulle ikke være mer problematisk en tennpluggene på en bensinare. Glødepluggene som du har startet på sitter gjerne ekstra hardt på en gammel motor ;). Dysene består av to deler huset og et stempel om jeg husker rett fra fattern servet Posche Diesel for over 50 år siden.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Knut och tack för råden om demonteringav munstyckena.
De munstycken du skriver om är från en senare årsmodell (YUD) som sitter med gänga som ett tändstift. Min bil är gammal och på den sitter dessa munstycken i toppen enbart fasthällna av ett överfall som sitter med två M8 mutter. Dessa munstycken skall efter det att mam lossat detta överfall och lossat röret och returröret enbart vara att dra upp. På en så gammal motor har det säkert "rostat" fast --för fast sitter dessa- Tror att man med en s.k. slaghammare kan få upp dessa och skall prova detta imorgon.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
efter en uppenbrligen goood helg,
2förr eller senare så släpper gängan!
Kep on turning, left or wright,.

(dålig vits!) Yuo can´t go wrong! ;-)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Söndag igen och lite svalare väder vilket känns skönt.
Inget större skulle hända idag men måste pyssla med lite.....som till exempel monterat ny antenn till radion i instrumentpanelen och därmed är de flesta kablarna dragna till radiouttaget. Väntar på kabel till GPS mottagaren då den som kom med antennen var för kort samt backkamerans kabel. Vete katten hur gps kabeln skall skarvas men det löser sig- kanske det finns färdiga skarvstycken hos radiohandlarn. Kablar till solcellen och antennen på taket och inne i bilen har satts fast ordentligt och väntar på regulatorn som komma skall.
Måste i morgon fixa loss injektorerna och snabbt få dessa till Falkmans för att kunna få dessa tillbaka i tid. Kanske kan ta en tur kommande helg. Eventuellt får jag tillverka någon sorts avdragare, vill inte bara bryta o bända för att inte riskera att förstöra något annat.
Pysslat vidare med lite justeringar på skåpluckor, lås till garderoben, påfyllning av lite vätska i värmesystemet. Försvunnit en dl och vart har denna dl tagit vägen? Kan inte se något direkt läckage i någon skarv men får kanske hålla lite koll på nivån.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

13 juni 2011
För böveln vad dessa injektorer sitter fast. Har varit på vår superba, lokala Citroenverkstad – samma motor i Peugeot/Citroen - och i deras handböcker står det att dessa injektorer kan lossas utan svårighet. OK, det var säkert när dessa motorer var nya och så är ju inte fallet med min motor. Åker till min lilla mek.verkstad i Spånga och får ett verktyg tillverkat och då var det väl själva den om inte dessa kommer ut – hela eller ej. Har måttsatt allt väsentligt så nu får jag se hur verktyget kommer att se ut och fungerar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej har hjälp en granne till min pappa att få loss spridarna på
hans motor, vi gjorde ett verktyg som vi satte fast i nippeln för returbränslet
fast vi använde inte nippeln utan en bult med samma gänga.
Vi gjorde ett kraftigt plattjärn med samma mått som pinnbultarna
som håller fast spridaren och använde muttrarna till att skruva från
undersidan men man måste se till att man har kraftiga brickor annars
så blir det för mycket friktion och då funkar det inte låt spridarna stå
med rostolja runt foten över natten lycka till dom kan rosta fast ordentligt.
Vill du veta mer kan du ringa mig till jobbet i morgon
MVH Sören 031 875066
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

14 juni 2011
Var till min mekaniska verkstad med all info om injektorerna och mått mm så efter lunch kunde jag hämta en avdragare och trodde i o m det att problemet var löst. Så tusan heller. Monterade verktyget på injektorn och låste fast med två skruv. I toppen monterades två förlängda pinnbultar-. Försökte att skruva upp injektorn men den sitter så fast att verktygen gled på injektorn och kvar sitter fortfarande spridarna. Skall skaffa en rörgängad bult att montera på toppen av spridaren - returen av bränsle tror det är 1/8 rörgänga och med hjälp av en kraftig bricka försöka fungera som glidstopp. Nu börjar det verkligen bli hög tid att få bort dessa spridare. Tur att man har stort tålamod. Nya tag i morgon och hopp om mera tur.

15 juni 2011

Och tiden bara går…. Nu räcker det inte med verktyg eller hårda ord så dessa spridare får sitta där de sitter — fungerar ju. Trots ett välgjort verktyg så vill inte dessa spridare behaga komma ut och jag vill inte bruka för mycket våld så att bilen blir obrukbar. Det är verkligen sällan jag ger upp......
Har återmonterat allt och luftat systemet så nu går skrället igen men nog hade det varit skönt att ha haft renoverade spridare.
Lägger nu min energi på Turbomotorn och försöker få i denna snarast dock tidigast efter semestern. Har merparten av behövliga delar i garaget men det kan ju alltid tillkomma något oförutsett. Remmar spännrulle vattenpump motorpackningssats mm bara väntar på att monteras. Försöker finna ut om det finns en vattenkyld turbo men hittills utan resultat. Vattenkyld turbo ger lite mera effekt och om man sedan monterar en intercooler så borde det bli bra drag i skrället.
Bilderna föreställer utdrag ur verkstadshandboken
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 15  juni 2011 010.jpg
    15 juni 2011 010.jpg
    327,3 KB · Visningar: 26
  • 15  juni 2011 011.jpg
    15 juni 2011 011.jpg
    370,1 KB · Visningar: 27

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

18 juni 2011
Veckoslut igen och semestern närmar sig med stormsteg. Skulle jobbat med husbilen i går kväll men jag var gräsänkling och då går det som det går—man somnar framför tv n och sedan är den kvällen över. Jaja ingen ko på spåret egentligen.
Lördag idag och nu måste det köras hårt. Skall koppla in stereon i instrumentpanelen och till detta behövs det kablar - massor av kablar till olika funktioner. GPS, IPOD USB mm mm. Nu är det gjort och allt fungerar som beräknat. GPS pucken ligger just nu i vindrutan och verkar trots alkovens utstick ta in bra GPS signalen, hade egentligen tänkt ha denna på taket med fungerar detta så får den bli kvar i fönstret. Inget extra hål då. Kabeln till backkameran skapar dock en del bryderi. Vill inte borra hål i bakväggen för denna sladd så jag lutar åt att låta kabeln gå via stegen ner under bilen och så blir det nog också med tv antenn och dess montering på stegen. Tillverkar några slags fästen för antennen så att det går att både höja och vrida om det skulle behövas
Regulatorn och displayen till solcellen fanns att hämta ut idag så det blev att även montera denna. Har inte hunnit koppla in allt ännu men skall göra detta imorgon. Spännande att se hur detta fungerar för detta med solceller är jag helt rudis på.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Nu blir det en kall bira
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 18 juni 2011 001  A.jpg
    18 juni 2011 001 A.jpg
    433,2 KB · Visningar: 24
  • 18 juni 2011 003   B.jpg
    18 juni 2011 003 B.jpg
    457,8 KB · Visningar: 27
  • 18 juni 2011 004   C.jpg
    18 juni 2011 004 C.jpg
    704,3 KB · Visningar: 25
  • 18 juni 2011 006   D.jpg
    18 juni 2011 006 D.jpg
    528,9 KB · Visningar: 24

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kjell o Co har en platt genomföring för antennkabel som man kan klämma i ett fönster. 30-160 med två F-kontakthonor för 49:90.
Ett alternativ till att borra hål eller dra långa omvägar, om det finns ett fönster lämpligt till. Själv har jag monterat en höj o sänkbar mast bak på cykelstället och dragit in kabeln genom fönstret i bakdörren.
// Göte J
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Göte J,
har funderat på denna lösning men det blir en kabel vid fönstret och det skulle jag vilja undvika. Finns ju bra takgenomföringar som man dessutom kan pumpa full med Sikaflek så borde det bli tätt. Kommer sannolikt också att montera maströret på stegen bak och då finns det ju en möjlighet att dra antennkabeln under golvet. Får fundera på det.
Tackar
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

19 juni 2011
Lite regnigt och kallt idag så det var passande för jobb i husbilen. Monterat klart solcellens alla delar och strappat kablar överallt. Monterat displayen till solcellen och ordnat med rätt datum mm. Så risigt väder så det reggas dålig laddning från solcellen. Hade hoppats att kunna glädjas åt en riktigt bra laddning. Men som man säger det skola komma bättre tider………..
Alla kablar tvärsöver bilen har dragits i taket på alkovens mellanvägg och för att dölja dessa kablar har jag gjort ett skydd av samma plywood som all annan ekplywood. Återstår där bara att hitta en passande list att montera i alkovens öppning, som det ser ut nu så är det ju inte så vackert
Allt i bilen är nu snart klart. Återstår nu att välja en bra tv antenn. TIPS ?? mottages tacksamt om fabrikat mm. Skall till Netonnet och kolla på en tv då de just nu har mycket bra priser, om apparaten sedan är bra får väl tiden utvisa.
Nästa projekt blir att uppfinna ett bra fäste då det egentligen bara finns ett ställe att montera denna tv och det är mot alkoven. Vill dock kunna vika undan tv n då den inte används och egentligen så finns det ingen plats för detta. Gnugga geniknölen en stund så tror jag att det kan lösa sig.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 19  juni 2011 005.jpg
    19 juni 2011 005.jpg
    267,9 KB · Visningar: 10
  • 19  juni 2011 007.jpg
    19 juni 2011 007.jpg
    391,6 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Linden,
tackar, det gäller att fixa det mesta snarast annars blir det aldrig gjort
Skall kolla in diginova mm tror att dessa bl.a säljes av Kjell&co. Skall dit imorgon och köpa förlängningskabel till GPSen.
Ha det så gott, vi kommer upp mot dina trakter framledes - Älvkarleby-Furuvik eller någon annan fin och lugn plats.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
vad gäller Tv-antenn så beror det på var du/bilen kommer röra sig.

Nere i S Sverige är det nästan för "tätt mellan emellan träd.." f´låt,
sändarna ska det va.
Men kommer du längr norrut så blir det glesare med sändare.

Så en "rundstrålande" antenn kan gå söderut men uppe i norr så
är det nog en riktantenn som gäller.

Mitt förslag: pröva med en "rostfri visp" först, sedan kan du byta.
Tänk på Murjek, det är några mil till sändaren där.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans,
tack för råden. Vet ju inte riktigt vart kosan ställs så det kan kanske vara bra med riktantenn.
Beträffande Murjek så är det 5 km till sändaren som ligger högt och har skarp signal men det är ju en annan femma.
Kollar riktantenn idag
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja ni mina vänner nu får det vara slutskruvat för ett tag framåt. Om nu inget oförutsett händer efter vägen. Har med minimalt med verktyg och inget reservhjul. Få se hur det går.
Kollat på antenner och tv men efter samråd med min bättre hälft så får det bero någon vecka eller två.
Bilen klar för sommarens bravader. Till o med kastspö - fast jag inte riktigt vet varför detta lastats in - då jag knappt vet hur det används. Kan kanske räknas in bland bra att ha saker.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:..............
Tillönskar alla en skön och härlig sommar.
Kör försiktigt och var rädda om varandra.
Hälsningar Bror
 
Toppen